Jump to content

Tungt sluttstykke sauer 202


Guest

Recommended Posts

Jeg har en sauer 202 i 6.5 som har gått noen hundre skudd. Det er relativt tung å senke armen på sluttstykket med denne selv etter god smøring. Veldig stor forskjell fra min barrett og min STR. Er dette noe man kan justere? 

Link to comment
Share on other sites

Ta ut løpet og prøv sluttstykket kun i løst løp uten låskasse. Går det lett- så sett inn løpet igjen, lås sluttsstykket og stram til skruene som fester løpet i korrekt rekkefølge. Så tar du det videre derifra om det ikke ordner seg.

Edited by asterix
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Olesøn said:

Hmmm... Da kan det være gørr i sporene til låseklakkene. På tide med vårrengjøring, husk bilder!😁

Den var slik når den var helt ny i november og den både rengjøres og smøres etter 50 skudd eller mindre. Trodde den kanskje ville gå seg til med litt bruk. 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
On 4/16/2020 at 6:00 PM, Gillen said:

Reklamasjon

Kontaktet Torsbo som solgte den, men de svarer åpenbart ikke på ikke på henvendelser som gjelder garanti. Skrev til dem i sommer - nada svar.
Kontaktet også sauer direkte via hjemmesiden, men ikke svar derfra heller. 
 

Sjekket med go gauge hos smed og den er ikke for trang. Den blir ikke med på jakt nå i oktober heller da den er umulig å lade stille. Det får bare bli Barretten som blir med på elgjakt i år. 

 

Selv uten patron er framforallt boltløftet alt for tungt. Kan det løses med ny pipe eller nytt sluttstykke? 
 

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

On 9/18/2020 at 6:35 PM, Dodraugen said:

Er det tungt selv om du ikke må spenne opp fjæra?

Om jeg ikke avfyrer så er det mye lettere å løfte, men ellers det samme. 
 

Når du sier at pipa ikke sitter som den skal, mener du at kontaktflaten kan være skeiv? 
 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Austergården said:

Om jeg ikke avfyrer så er det mye lettere å løfte, men ellers det samme. 
 

Når du sier at pipa ikke sitter som den skal, mener du at kontaktflaten kan være skeiv? 
 

Kan være en dråpe olje eller noe annet som gjør at pipa ikke er riktig montert. Ta ut pipa, gjør rent kontaktflater med papir med litt rødsprit på og sett pipa inn igjen. Test sluttstykkegang før du strammer skruene til pipa. Om sluttstykke er treigt uten pipa i er det produksjonsfeil, husk at sluttstykket krever litt smurning siden det er såpass trange toleranser. 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Selger bryr seg neppe mye om norske Forbrukerrådet.

Det burde de da Kjøpsloven også gjelder internasjonale kjøp. Uansett en selger som ikke gidder å svare på henvendelser virker ikke så veldig seriøse, selv om de påstår de er størst på nettsalg av våpen i Sverige. 

 

Link to comment
Share on other sites

Men har du prøvd å løsne pipa som flere sier du skal gjøre og montere igjen og se om det blir bedre? Kan være så enkelt som at det ligger noe fett/olje på feil plass. Slike problemer som kun folk med dyre moderne våpen sliter med da en gammel M98 eller slaskete Remington ikke blir påvirket av :P

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Gillen said:

Det burde de da Kjøpsloven også gjelder internasjonale kjøp. Uansett en selger som ikke gidder å svare på henvendelser virker ikke så veldig seriøse, selv om de påstår de er størst på nettsalg av våpen i Sverige. 

 

Jeg er norsk, men bor i sverige. 
 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Mas-36 said:

Men har du prøvd å løsne pipa som flere sier du skal gjøre og montere igjen og se om det blir bedre? Kan være så enkelt som at det ligger noe fett/olje på feil plass. Slike problemer som kun folk med dyre moderne våpen sliter med da en gammel M98 eller slaskete Remington ikke blir påvirket av :P

Gjort flere ganger inklusive rengjøring av kontaktflatene mellom pipe/kasse og rengjøring smøring av sluttstykkets innmat. Om noe ble det værre, ikke bedre. Dette er ikke et problem med husets to STR200. 
 

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Mas-36 said:

Ok, ja da må det være noe feil her en plass. Kjør innom forhandler om du bor slik til eller send den tilbake med beskjed om problemet og at det skal fikses.

Ja, i og med at Torsbo ikke svarer på henvendelser kan jeg bli tvunget å kjøre dit tross 4 timer hver vei. 

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke ta ut tennstiften av sluttstykke å sjekke om du fortsatt har problemet? Da vet du i hvert fall om det er noe med låseflater sluttstykke-pipe eller tennstift-avtrekker. Har du en STR kan du vel sette sluttstykke i 202en og motsatt for å sammenligne, og eventuelt finne ut om det er avtrekkerrelatert. Jeg ville utført test ut magasin for å utelukke det. Det burde ikke være vanskelig å lokaliser hvor problemet sitter.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Bly said:

Kan du ikke ta ut tennstiften av sluttstykke å sjekke om du fortsatt har problemet? Da vet du i hvert fall om det er noe med låseflater sluttstykke-pipe eller tennstift-avtrekker. Har du en STR kan du vel sette sluttstykke i 202en og motsatt for å sammenligne, og eventuelt finne ut om det er avtrekkerrelatert. Jeg ville utført test ut magasin for å utelukke det. Det burde ikke være vanskelig å lokaliser hvor problemet sitter.

Var ikke 100% på om sluttstykket i str kunne brukes i 202. 
 

Prøvde nå og sluttstykket fra STRen fungerer mye bedre i 202en. Boltløftet er mye lettere. Litt er kanskje den lengre hevearmen, men det er virkelig stor forskjell. Den er fortsatt litt hard i brytepunktet akkurat i begynnelsen av bevegelsen nedover. 
Nå har en mere erfaren skytter kommentert at han synes min str er uvanlig tung, men her får vi ta en sak i gangen.

Kommer til å bytte hevearmen til en str hevearm nå som jeg innser at det er mulig. 
 


 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis du nå tar ut tennstiften, så kan du finne ut om det er låsingen mellom pipe og sluttstykke som gjør at du opplever motstanden. Når du har tatt ut tennstiften kan du også prøve å kamre en patron og en skutt hylse for å kjenne om noe tar noe sted. En skutt hylse vil gi litt motstand. 
Slik tar du ut tennstiftten; https://youtu.be/gNfDffaCJfo

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bly said:

Hvis du nå tar ut tennstiften, så kan du finne ut om det er låsingen mellom pipe og sluttstykke som gjør at du opplever motstanden. Når du har tatt ut tennstiften kan du også prøve å kamre en patron og en skutt hylse for å kjenne om noe tar noe sted. En skutt hylse vil gi litt motstand. 
Slik tar du ut tennstiftten; https://youtu.be/gNfDffaCJfo

 

Prøver det om tre uker når jeg kommer hjem fra elgjakta. Takk for hjelpen. 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...