Jump to content

6,5x55 Oryx med N-19


bardp

Recommended Posts

Når en ikke får konkurrere blir det mye tid i lade bua.  I dag var det opprydning i gamle esker med mye rart i. Plutselig dukket det opp en eske med 100 stk 6,5mm 156 gr Oryx. De tenkte jeg å lade i 6,5x55. Det mest sent brennende kruttet jeg har stående er Norma N-19. Max ladning på boksen for Sierra140 gr er 45,1 gr. Hvor mye skal en tørre å bruke på Oryx kulen 44 gr ? Skal klare elgkravet i et 58 cm løp.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, bardp skrev:

... 6,5mm 156 gr Oryx. De tenkte jeg å lade i 6,5x55. Det mest sent brennende kruttet jeg har stående er Norma N-19.

Jeg har aldri ladet med skytterlagskrutt, men denne kombinasjonen synes ikke for meg å være noen god idé. Jeg forsøkte en gang å lade denne kula med Vv N160 etter data fra Robbans, og det gikk sånn noenlunde med 43 grs. Men siden ladestigen med 42,5, 43,0 og 43.5 grs N160 ga noen snodige resultater på kronografen valgte jeg i stedet Norma MRP til denne kula i 6,5x55. Anbefaler alternativt Vv N165 eller N560. Alle nevnte krutt-typer bør gi hastighet som møter elgkravet i et våpen med 58 cm pipe.

 

Edit: blingset litt ovenfor, ladestigen var med 155 grs Lapua Mega som jeg i etterkant ladet med 47 grs MRP (Ladeboken utg. 7). Oryx ladet jeg med 46 grs MRP (0,5 gr over Normas maks-ladning). Brukte Norma hylser og CCI200-hetter. Kronografert hastighet i 53 cm pipe viste over 750 m/s med begge kulene. 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Det kan se ut til at N-19 lotten din er en anelse tregere enn URP.
Når jeg bruker 156gr Oryx med 76mm patronlengde i QuickLoad, oppnås makstrykk mellom 41-42gr med URP som drivmiddel.
Ved 41gr ladning i 58cm pipe spår programmet 772 ms.

Kjøpingspatronen er oppgitt til 780ms på esken.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært på XXL og kjøpt et 1/2 kg MRP. Men fy for en pris Kr 590,- Det blir Kr 1180,- pr kg. Bra jeg ikke skal ha mye av den sorten er jo vant til å kjøpe N-19 og NC96M for Kr 360 pr kg.

Så da får jeg teste med 46 gr av den sorten.

Link to comment
Share on other sites

Nå er 100 stk Oryx ladet opp med 46 gr MRP RWS tennhetter og patronlengde på 74mm. Så får en se når sneen smelter hvilken fart dette gir i 58cm løpet.

Men stusser litt på disse lade dataene på Norma sin side står det Max 45,4 gr mens i min gamle Norma lade tabell står det 48 gr.

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk er at alle ladedata, ikke bare i Ladeboken, men også tabeller fra kruttprodusentene er blitt mer konservative med årene. Det kan jo skyldes at kruttene har endret seg, men mest sannsynlig er det vel at man er blitt mer forsiktig (bl.a. for å unngå skader, og ev. erstatningssøksmål)?

Link to comment
Share on other sites

På 15.4.2020 den 11.27, bardp skrev:

Da har jeg vært på XXL og kjøpt et 1/2 kg MRP. Men fy for en pris Kr 590,- Det blir Kr 1180,- pr kg. Bra jeg ikke skal ha mye av den sorten er jo vant til å kjøpe N-19 og NC96M for Kr 360 pr kg.

Så da får jeg teste med 46 gr av den sorten.

 

360kr pr kg? Hvor får du kjøpt så billig krutt da? Jeg finner kun til 560-580kr pr kg.... Er interessert i rimelige ladekomponenter😃

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Nittenølløv skrev:

360kr pr kg? Hvor får du kjøpt så billig krutt da? Jeg finner kun til 560-580kr pr kg.... Er interessert i rimelige ladekomponenter😃

Det er prisen jeg betaler når jeg kjøper krutt gjennom skytterlaget.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå koster vel MRP mer for en 1/2kg enn N19 gjør for 1kg så sammenligningen blir litt søkt.

Men subsidier gjennom laget er fint, men det koster nok noe dugnad og kanskje noe utsuging av jegerne. Jeg foretrekker heller at subsidiene tilfaller ungdommen i laget.

Link to comment
Share on other sites

Ja det innebærer selvsagt mye dugnad å være med i et lag som subsidierer skytterne. Og ungdommer er jo de som får aller mest subsidier.  Det vi får ut av jegerne bidrar nok ikke stort i kassa. Det er heller det vi kjenner på store arrangementer som LS som gjør at laget kan subsidiere skytterne. Men du verden for en jobb det er å arrangere noe slikt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

subsidier

De fleste lag subsidierer ungdommene. Det er vel egentlig bare noen få som subsidierer voksne i noen særlig grad. Men jeg synes det er greit det også, for det er som regel de voksne aktive som driver laget, og de kan godt ha noe igjen for å legge alt til rette 

Sitat

utsuging av jegerne

Jeg vet ikke om noen lag som driver med utsuging av jegerene... Jeg skal ut for å reparere skiver i morra kl. 0900, skiver som er slitt ut av jegere, som ikke løfter en finger, og som får alt opp i hendene når de kommer og skyter, og går igjen, - og betaler nøyaktig det samme som meg for å skyte... Skiver som jeg ikke engang skal skyte på. "Det såkalt frivillige skyttervesen"
Men ja, jeg sparer noen få kroner i året på "subsidier", som er sugd ut av jegerene, på de få hundre timene jeg legger ned i drift av laget årlig ;) 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...