Jump to content

Storviltkule i 260 rem


AsgeirK

Recommended Posts

Skal til å handle inn kuler til årets jakt, skal brukes på hjorter i alle størrelser og rådyr om de står stille nokk til å bli skutt :)

 

sett på accubond 140grs og Hornady Eld-x 143grs

 

vil ha ei kule som er mest mulig effektiv, ikke så nøye om det blir litt mindre kjøttdeig/biff bare dyret dør fortest mulig :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal lade til kuler under 10 g til hastighet som tilfredsstiller 2700J-kravet, har høy penetrasjon og holder godt sammen, ville jeg forsøkt med Swift A-frame 140 grs. Men i følge Vithavuoris ladedata ser det ut til å bli vanskelig å jage denne opp til sånn 840 m/s og over med kort pipe, så hvorfor ikke lade med gode, gamle Lapua Mega 155 grs? Da er det oppnåelig å komme over 2200J, og denne (litt glemte og undervurderte) kula har fungert godt for meg i 6,5x55.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Nosler Partition er vel kjent for både god effekt og gjennomskyting.. Selv skal jeg prøve Woodleigh 140 gr i år. Jeg har 1/9 twist i min 260 og vil teste lit kortere kuler uten boat tail.

Får hjelp av en jaktkammerat til å lade. Kulene er kjøpt inn, men vi har ikke begynt å se på ladning enda. 

 

Hvis ikke Woodleigh funker blir Lapua Mega neste å teste ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har skutt ca 60 hjort med 260rem derav 5stk med 140grs gameking, 30stk med 140grs interlock og 25 stk med 140grs accubond. Alle med utgangshastighet 845m/s.Av disse kulene har eg klart best erfaring med interlock. Forutsigbar kule med lite kjøtødeleggelse. Gameking gav ikkje gjennomskyting (noko som og var meininga) men effekten var god og kjøtødeleggelse var minimal. Accubond vart kutta ut då den ved eit par tilfeller ikkje gjekk gjennom inngangsbog samt at den laga betydelig meir søl enn dei to konvensjonelle kulene. Accubond har blitt bannlyst her i huset etter 3 meir eller mindre sprengte hjort med 150grs i 308win (V0 890m/s)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...