Jump to content

Oppskyting storvilt: Hvordan gjør dere det?


Reit'n

Recommended Posts

God dag forum😁

Utover 2020 vill jeg prøve mitt beste på å bli en bedre skytter. Mangler enda eget utstyr, men det får bare være til penga strekker til. Uansett så lurte jeg på en ting. Er det lov å skyte opp i sittende stilling. Da mener jeg altså sittende på en kasse/stubbe. For når jeg prøvde på oppskyting i fjor ble jeg bedt om å ligge istedet for å sitte, selv om at jeg selv mener jeg skyter bedre sittende. Så har alltid lurt på det i ettertid?

Så har noen svar/tips angående spørsmålene under⬇️

 

Kan man skytte opp sittende? 

 

Hvordan blir man mindre skjelvende i armer når man ligger lenge av gangen?

 

Hvordan skyter du opp for storvilt prøven og hvorfor? 

Link to comment
Share on other sites

Du kan skyte i hvilken stilling du vil, så lenge du ikke har anlegg. Dvs, sittende stilling er lov. Det er også en mye mer relevant skytestilling for de fleste enn liggende. På mine kanter kan du ikke jakte annet enn sopp og blåbær når du ligger på magen.

 

Du har også lov å skyte med støttereim (type «jegerstroppen»). Slike reimer er å få kjøpt, men du kan lage deg en utmerket reim selv, med en lastestrammer, noen stumper hageslange samt nål og tråd. 

 

Hvis du skyter med kikkertsikte med variabel forstørrelse, vil jeg anbefale å skru forstørrelsen helt ned. Da får du et roligere siktebilde, som er lettere å forholde seg til. Med trening vil du kunne utnytte høyere forstørrelser etterhvert.

 

 

 

 

B4645DDD-DC75-40EF-9C24-90E47F2E01D2.jpeg

40BD8100-5466-4A57-974D-96BA2EF669F9.jpeg

Edited by spindrift
Fant noen bilder
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Støttereim er gull! Du kjøper Jegerstroppen eller lager en selv som beskrevet ovenfor. Forstørrelsen på kikkertsikte må ned, hvor mye kommer litt an på hvor unge øyne du har. Jeg med mine godt voksne øyne skyter best når forstørrelsen er 6x, prøv deg litt fram her. Liggende skytestilling er nok den stødigste for de fleste, men her er det noen forhold du bør være klar over. Det er lurt å ligge ørlite på siden, dvs. løfte høyre fot litt i kneleddet slik at mesteparten av tyngden hviler på venstre kroppshalvdel (hvis du er links-skytter blir det motsatt). En annen ting jeg stresser litt under instruksjon av nybegynnere er å passe på vinkelen i albueleddene. Den bør være nær 90 grader, blir den veldig flat begynner venstrearmen fort å skjelve. Begge albuene bør sprike litt ut fra kroppen, slik at du sammen med skulderen får et godt trepunkt-støtte. Og hele poenget er at du skal holde fast, men ikke krampaktig i våpenet. Puste- og avtrekksteknikk er også viktig, og alt dette kan du trene hjemme på stuegolvet. Jeg har hatt jegerprøvekandidater som ikke har tatt i ei rifle før, og som etter et par 5-skuddserier har skutt storviltprøven på første forsøk med samlinger bedre enn 10 cm, uten støttereim.  

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Skytestilling er fri, men på mange baner er kapasiteten liten og det er kanskje slik at skyteleder erfarer at det kreves flere forsøk ved andre skytestillinger enn liggende, og derfor tar en "spansk".

Om en sliter, bør en søke instruksjon.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skyter alltid opp sittende. På en lav kasse, slik at man får god støtte på knærne. Trener generelt mye på sittende, sjelden jeg ligger på post i hjortejakta.

 

Ta oppskytinga så tidlig som mulig, før kaoset starter utpå sommeren. Da vil nok standplass-lederne være mindre stressa og du får bedre veiledning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skyt opp i den stillingen du bruker på jakt, da får du erfaring på hvor mye du sprer skuddene under de forholdene.

 

2 timer siden, Sølvrev skrev:

Begge albuene bør sprike litt ut fra kroppen, slik at du sammen med skulderen får et godt trepunkt-støtte

Her er jeg uenig, venstre albue skal være rett under en linje mellom skulderleddet og håndleddet. Da blir det mindre sidebevegelse. Dersom en presser våpenet inn mot sentrum med begge armene vil våpenet bli skjøvet mot høyre når en trekker av fordi høyrearmen da automatisk slapper av. Våpenet skal balansere midt i treffområdet selv om høyre arm tas ned, da kan høyrearmen legges lett på pistolgrepet og avtrekket klemmes av uten bevegelse i våpenet.

Som du sier skal høyre kne bøyes slik at venstre hoftekam kommer i kontakt med underlaget, da tas mesteparten av vekten opp av høyre kne og venstre hoftekam. Da kommer buken så høyt opp at pulsslagene fra hovedpulsåren ikke merkes. For de som har en særdeles velutviklet fordøyelsesmuskel kan dette bli en utfordring, men det hjelper.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør det enkelt. 5 skudd liggende med reim, ferdig. Benytter gjerne anledningen til å få brukt opp ymse rester av jaktladninger som jeg ikke kommer til å bruke på jakt uansett. 

Skytetrening og stillinger gjør jeg utenom. 

 

Mulig jeg er litt utenom normalen, som gir blanke i de 5 skuddene bare de er innafor. 

Jeg har skutt samlinger på oppskyting liggende med reim, som jeg på trening hadde vært grinete over stående på strak arm. 

 

Nå skal det sies at det aldri er kø på vår skytebane utenom oppskyting/jegertrening, som er 6-7 kvelder ila. vår/høst. Ellers kan vi som vil skyte i fred nesten når som helst. Så ikke noe problem få trent så mye en vil utenom. 

Link to comment
Share on other sites

Har de siste 5-6årene kun skutt opp prøvene sittende da jeg trives best i den stillingen, i liggende stilling må jeg legge ned hodet etter 2-3skudd da synet begynner å bli uklart, tror den skarpe vinkelen jeg får i nakken struper på blodårene som igjen påvirker synet.

Som andre skriver så er det skjeldent jeg på postjakt finner poster der jeg kan ligge pga lyng, gress og busker som kommer i veien så da er det genialt å trene sittende på en vedkubbe når jeg er på banen.

Har vært på banen sammen med venner som har hatt 3fine skudd innenfor ringen i reinen og 2utenfor gang på gang, da jeg ba dem om å sitte med anlegg med albuene på knærne så greide di kravet på første forsøk, di beskrev også problem med synet.

Tren så mye du har anledning til slik at du blir komfortabel og trygg i liggende og sittende stilling så ser du hvilken stilling som passer ''deg'' best.

Lykke til med storviltprøven👍

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...