Jump to content

Hva slags utstyr for en fersk jeger?


Reit'n

Recommended Posts

Hei 

I fjor bestod jeg jegerprøven😁, og prøvde på oppskyting. Dette gikk ikke så bra siden jeg var ny og ikke hadde noen dyp erfaring når det kom til skyting. (kommer alltid et nytt år tenkte jeg) Nå som et nytt år er her, og en har mer en noen gang lyst til å bli en fullverdig jeger, så lurer jeg på en ting. 

Med alle forskjellige typer rifler, kolber, sikter, reimer, klær osv. Hvordan skal man velge? Ser at priser kan variere noe ENORMT. Jeg er bare 18 år og har ikke så alt for mye når det kommer til penger. ( ca Rundt 15 000 kr totalt til jaktklær, våpen, rifle ja alt) Har allerede fått med meg at et godt sikte er en veldig viktig bit av en rifle og at en gjerne kan kjøpe en billigere rifle men gjerne bruke noen tusen mer på optikken. Så jeg vill bare se hva folk har å si til forslag til en som meg?

Må gjerne kom med din egen histore om da du skulle skaffe rifle, sikte jaktklær for første gang)  Liker å høre med folk før man tar en avgjørelse og legger penga på bordet. En kan jo aldri bli for klok om slikt 😉

 

Budsjett:  Ca 15 000kr

Peiling: Liten

Ønske: Råd om hva en skal kjøpe når det kommer til rifle, klær, optikk, demper osv? 

(Alle råd motas med glede😊

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke utstyret som gjør en god jeger. Har vel skutt flere elg i dongeribukse med gammel mauser og originale åpne sikter en det jeg har etter at jeg fikk kikkertsikte og goretexbukse.

Ikke la deg drive opp av det som skriver her på forumet om såkalte rigger med full pakke fra hjelpemiddelsentralen rigg kan du ha på seilbåten for å jakte trenges kun et enkelt gevær. 

Trening er mye viktigere en utstyret både når det kommer til skyting og det og finne vilt. 

Men for å kunne gi noen råd hadde det vært greit å vite hva du har tenkt å jakte på.

Lykke til.

Edited by bardp
  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Er som bardp skriver, det kjem ikkje an på utstyret👍

Kjøp deg eit våpen som er lovlig til viltet du skal jakte på i eit så ordinært kaliber som mulig for å holde nede prisen på ammunisjon. Resten av utstyret bygger du opp, stein på stein over tid. Heilt  inntil du ein dag finner ut at du drasser på all mulig slag gadgets som ikkje blir brukt.

Då har du kommet der eg er i dag, finner ut at less is more og fokus igjen blir jakt.😂🙈

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Hvor i landet holder du til? 

Alltids best å henge litt rundt på skytebanen og kanskje se og prøve ulike typer våpen.

 

Tommelfinger-regel er vel å bruke omtrent like mye på optikk som på rifle. Og trenger du håndkikkert og annet utstyr i tillegg, så havner du fort på ei brukt rifle til 5' med brukt optikk til 5' - eller en komplett pakke til 10' ink optikk. 

 

Da har du noen kroner til håndkikkert, jaktradio, sekk, kniv, og rimelige turklær...


Kanskje noe slikt: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=170705061

6.5x55 er rimeligste patron for storvilt, lett å skyte med og børsa er "Volkswagen Golf" - helt standard.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Regner med at du har klær til å være ute i fra før? Trenger ikke være grønt eller kamuflasje for å brukes til jakta. Bruk de klærne du har. Masse ok priser på brukte våpen og optikk, som ny hadde jeg kjøpt av en forhandler. De fleste har innbytte våpen de skal bli kvitt så du kan få en fin pakke. Khales, Zeiss, Meopta, Leupold, Swarovski, Schmidt & Bender og Leica er sikre og gode kjøp i forskjellige prisklasser. Aimpoint må også nevnes men jeg føler ikke kan anbefale rødpunkt sikte som førstegangs jeger.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Finn.no er en go hjelp for deg.

Kjøp deg en brukt rifle i6,5x55 og eventuelt se om du finner en brukt leupold, mener der var en 3-9x50 til 3 lapper for noen dager siden.

Klær er noe du ikke skal legge så mye penger i nå, bruk finn så finner du mye bra til ikke så store summen😊

Bruk heller mer penger på ammunisjon og tren tren tren😊 første året mitt så brukte jeg mer på kuler en klær osv. Men jeg kjøpte selv en 30-06 

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, Wintel said:

Hvor i landet holder du til? 

Alltids best å henge litt rundt på skytebanen og kanskje se og prøve ulike typer våpen.

 

Tommelfinger-regel er vel å bruke omtrent like mye på optikk som på rifle. Og trenger du håndkikkert og annet utstyr i tillegg, så havner du fort på ei brukt rifle til 5' med brukt optikk til 5' - eller en komplett pakke til 10' ink optikk. 

 

Da har du noen kroner til håndkikkert, jaktradio, sekk, kniv, og rimelige turklær...


Kanskje noe slikt: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=170705061

6.5x55 er rimeligste patron for storvilt, lett å skyte med og børsa er "Volkswagen Golf" - helt standard.

Holder til i Trøndelag, mere spesifikt Hitra. Her er det hjort det går i og kanskje en tur inn på fastlandet til høsten for en liten elg

Har prøvd en del rifler, likte best en tikka med et GRS skjefte,men litt ut av prisklasse om jeg ikke finner ei brukt rifle til en god pris da. 

Det meste av småtteri har vi her på gården. Radio, kikkert, sekk kniv osv så det er bare klær, våpen og sikte jeg ser for meg å bruke mest på

 

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en slik pakke. Legg litt mer penger i kikkert hvis du kan. Har kun opplevd meget god service hos denne selgeren! Seriøs og gode priser! Du får nok et godt tilbud hvis du tar kontakt. https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=148605095
 

Ang jaktklær kan jeg anbefale Alaska! Billig og bra! Kjipt å kjøpe jaktdress til 8000,- som blir revet opp første tur.. 

 

https://www.widforss.no/alaska-paket-jaktstall-extreme-lite-2-0-blindmax-hd-brown-unisex
 

Ellers finner du mye bra på finn.no, selv fortrekker jeg nytt.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Reit'n skrev:

Det meste av småtteri har vi her på gården. Radio, kikkert, sekk kniv osv så det er bare klær, våpen og sikte jeg ser for meg å bruke mest på

Det jeg har brukt mest på jakt er en god varmekjeledress. Og på de verste regnværsdagene er det ingenting som slår et vanlig oljehyr.

Link to comment
Share on other sites

Du bør først og fremst følge med på Finn, da kan du komme rimelig godt ut innenfor ditt budsjett. Velg et våpen kamret for en av de tre store: 6,5x55, .308 Win eller .30-06. Hva du ender opp med spiller ikke så stor rolle. Det er mye brukbart rundt 10-12 ', og du kan få komplett pakke (rifle, demper og kikkertsikte) innenfor den rammen. Du får neppe premium optikk med dette budsjettet, men et sted må man starte og "godt nok" bør være ditt mantra. Jeg ville for øvrig prioritert en grei håndkikkert foran fancy jaktklær,  se etter noe brukt der også. Så kan du komplettere og oppgradere utstyret når lommeboka gir rom for det.

Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, Wintel skrev:

Jervenduk duger ikke på hjortejakt - lager for mye støy om du sitter på post. Genial på reinsjakt når du tar deg en dupp i lyngen, men ikke til aktiv jakt...

Jeg har da skutt flere rådyr ut av jervenduken. Men rett nok ingen hjort. Er de så vare?

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kan jo kanskje komme med litt mer info. 

Bor på Hitra, sør Trøndelag for den som itj veit kor d e. Her varierer terrenget veldig. Fra åpen myr til tett skog, oppe i fjellterreng og alt imellom. Jakta består for det meste av post/bø eller smygjakt. 

Her går det mest i Hjort og rådyr, men regner med at det kanskje blir annet vilt også i framtida (elg, reinsdyr, sæl) . Har prøvd noen kaliber, og er mest kjent med 308.

All informasjonen som jeg får her e gull verdt. Takker så mye for god info. Bare å komme med mer👍😁

Link to comment
Share on other sites

Har alltid med foret Jervenduk på hjortejakt. Men er det kaldt og oppholdsvær, så putter jeg bare beina og underkroppen i posen. Vil ikke ha den over armer etc da det bråker for mye. I måneskinnsjakt sitter jeg i en sovepose opp til brystet og dunjakke.

 

I regn og vind er det kun fjellduken som duger om man skal poste en stund. Men da vil lydene fra fjellduken drukne i alle andre lyder som været forårsaker.

Link to comment
Share on other sites

Er for så vidt enig i tipset om Jevenduk, men de begynner å bli dyre, og helt i oppstartsfasen, når også våpen skal handles, er det andre ting som er viktigere. Børsene som er til salgs duger, nesten uten unntak. Kjøp kikkert av anerkjent kvalitet. Bruk det om er til overs på det som trengs mest. Til ren jaktbruk så er det nesten like greit med en posteringspose, om en skal ha noe i den duren. Jervenduken er mer allsidig, men også, som noen skriver, mer bråkete. 

 

Nå kjenner jeg ikke den spesifikke kikkertmodellen fra Meopta, men hvis vi regner med at den er av normal Meopta-kvalitet, så er Tikkaen det ble linket til lenger opp her en "no-brainer", i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet i 30 år med Sako .308 og ser ingen grunn til å bytte kaliber (elg og rådyr). Den har alltid truffet det jeg har siktet på....😉
Jeg kjøpte meg en Mauser M18 med en bra, lyssterk kikkert og lyddemper(!) i vinter, så gammel-børsa skal få hvile og blir nå en pensjonert reserve.

Ull mot huden og vindtette ytterplagg duger for det meste av vær. En duk å trekke over når det regner er også å anbefale.
Se egne tråder her inne om hva folket putter i sekken sin .....

Tren deg god med den rifla du velger og bruk mye tid på å studere viltet og jaktterrenget ditt før jaktstart.
Vær tålmodig under jakta. Da blir du raskt en god jeger!

Skitt jakt!

 

Edited by runsoren
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Gillen skrev:

Ganske kjedelig å opptage at du ikke noe som helst fordi kikkerten er full av dugg eller motlysreflekser..

Husk å vask linsene en gang i mellom, hjelper utrolig mye på motlys egenskapene. Trodde det var noe galt med mitt sikte med var bare en hinne med dritt og lort utvendig på linsene. "Mistet" en perfekt situasjon i bukke jakta pga skittne linser og lav sol.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg banner i kirka nå men vurder et hørselvern med utvendig mik og kobling for jaktradio.

Har kjent flere som har startet å jakte i din alder uten hørselvern (man har jo demper, sier de) og som 5-10 år senere hadde hørselskade og øresus/Tinius.
 

Edit: XXL selger f.eks. MSA Sordin Supreme Pro X som funker helt ok. Litt mer sus enn dyrere varianter men det kan leves med. De selger også hygienesett med gel-puter for mer komfort for en senere oppgradering. Om du bare venter til XXL har tilbud kan du få en god rabatt på de også.

Edited by OysteinR
Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg en av de med kraftig nedsatt hørsel og tinitus. Men jeg startet å jakte uten demper for 40 år siden. Å gå med hørselvern på jakt er ikke noe jeg får til men det er sikkert en tilsettingssak. Men nå har jeg anskaffet demper på mine jaktvåpen og at det er en kjempefordel med tanke på hørselen kan det da ikke være noen tvil om. 

Link to comment
Share on other sites

Er man over 50 vil nedsatt syn og hørsel snart komme om det ikke allerede har kommet (Rekk opp hånden de som ikke lenger hører gresshopper :) ). Man er også halvveis igjennom livet.

Siden @Reit'n er 18 bør syn og hørsel tas vare på så langt som praktisk mulig. 

Disse MSA Sordin er ikke så tunge og med gel-kit på er de også forholdsvis behagelige å ha på over tid. 

Om man først blir vant til å gå med hørselvern når man har våpen i hånd fra starten av er det også lettere å holde på vanen. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...