Jump to content

Ny trap/skeethagle, Beretta vs Browning?


FEVIK

Recommended Posts

Tyrkeren av mod 206 traphagle med 76 cm løp skal skiftes mot annen av forhåpentligvis bedre kvalitet. Er lei av å måtte skru opp mekanisme og pusse og polere opp grovmaskinerte deler produsert på grove maskiner og satt sammen uten noe bearbeiding. Siste nå var løse holdere til tennstiftene.. Lett å fikse med loctite men dog. Er amatør på banen men begynner å bli god til å reparere Churchill hagler..

 

Har begynt å få veldig lyst på en Beretta 692 sporting. Vurderer å kjøpe et meget pent brukt eksemplar med 71cm løp da duene skytes raskt etter utkast. Prisen er heller ikke så gal i forhold til veiledende nypris som er relativt stiv, 44 laken.

 

Også sett litt på og prøvd en Browning 725 på banen noen ganger. Traff litt med denne også😉

Synes dog grepet er bedre på Beretta med mine små puselanker til fingre, men hører mange mener Browning er hakket bedre mekanisk enn dagens Berettaer?

 

Jeg er klar over at flere 692 har hatt en del feil med den stillbare mekansimen

for ejektorer. Leser at nyere 692 er forbedret på dette punktet.  Selger mener også at dette skal være et tilbakelagt problem og har forklart meg noe om at det er litt annen design på de senere mekanismene på dette. Noe med forbedrede skruer med krysspor og div. 

 

Har folket noen tanker eller erfaringer på området?  Er det bare tilfeldig at de Berettaene jeg har holdt i virker til å ha et smalere grep enn den Browning 725 jeg prøvde nå sist? Glemme innkjøp av 692? Modifisere en Browning 725 til smalt grep?   Anbefalinger?

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, FEVIK skrev:

Jeg er klar over at flere 692 har hatt en del feil med den stillbare mekansimen for ejektorer.

Det er 3 potensielle feil som oppstår med 692. Det ene er som du sier delen som regulerer ejektor/ekstraktor. Det andre er skruen som holder avtrekker fast i kassa/baskylen. Om man ofte knekker hagla brutalt kan den rives i to siden bakstokken er festet inn i avtrekkerhuset (og løpet henger på baskylen).

Det siste problemområdet er mekanismen som holder fortreet på plass. Den har en intrikat design med mange smådeler og viker noe skjør, men pluss er at den er justerbar.

 

Hvilket prisområde er det du tenker å finne ei hagle i? De 44 lappene for 692’en er mer villedende enn veiledende, og den hagla er neppe verd noe mer enn maks 30 ny i mitt hode. 


Skal du først bruke 30 lapper på en Beretta ville jeg sett på denne; https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=171529534

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Takker for tilbakemeldinger

Har vurdert brukt 682,  har sett et par stykker hos forhandler og de har vært til dels "velbrukte". Men at det
finnes pent brukte våpen å få fatt på er jo igrunnen bare et spørsmål om tid, før eller siden dukker noe opp.


Artikkelen om B525 bekrefter vel igrunnen bare det man vet fra før av, super kvalitet. Men så var det grepet da..
Har inntrykk av at Browning ofte har et litt grovere og mer kantete grep?

Har sett på Finn den DT10 som det linkes til. Ble tipset om den av gutta på J&F før den kom inn, flott børse - utvilsomt opp noen trinn på kvalitets stigen. 
Men for langt løp for meg. Dessverre. Ellers ligger det jo nå en 690, 76 cm til 20`på Finn, knapt brukt - dette må jo være et utrolig godt kjøp for den rette!

 

10 timer siden, Bly skrev:

Det andre er skruen som holder avtrekker fast i kassa/baskylen. Om man ofte knekker hagla brutalt kan den rives i to siden bakstokken er festet inn i avtrekkerhuset (og løpet henger på baskylen).

Dette med å "knekke hagla brutalt", vil det si at man må være ekstra påpasselig med å knekke denne hagla varsomt i forhold til andre hagler?
Er det såvidt mange eksempler der ute på at den knekker at det kan sies å være et generelt problem / svakhet?


Ser ellers at det ligger en 692, 71 cm med justerbar stokk i Kongsberg nå for 30`. 
Den aktuelle 692 jeg vurderer å kjøpe er en del rimeligere enn dette og skal etter sigende ha omtrent samme
grep som 690 Sporting. Og det er en hagle jeg har prøvd og som tiltaler meg vel.

J&F ville ha 33 for samme 692 nå - og skyldte på valutaen..   Innbytte av tyrkeren går jo her, men lønner seg utvilsomt,
å selge privat på Finn. Om får solgt for en vettug pris da, har ikke akkurat blitt ringt ned av interesse til nå😨

Spørs om ikke må ta en kjøretur i morgen og ta en nærmere titt på aktuell børse da det jo som kjent ikke er gull alt som glimrer.
Begrep "som ny" har jo ofte varierende innhold avhengig av hvem som selger..

 

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, FEVIK skrev:

Dette med å "knekke hagla brutalt", vil det si at man må være ekstra påpasselig med å knekke denne hagla varsomt i forhold til andre hagler?
Er det såvidt mange eksempler der ute på at den knekker at det kan sies å være et generelt problem / svakhet?

Jeg tenker du bør ikke legge kolben i armhule og bruke kraft på løpet? Holder du hånden på grepet evt. rundt bakre del av tangen er det begrenset hvor mye kraft du klarer å legge i det. Hvis du googler litt eller leser på shotgunworld, så finner du sikkert litt info. Om det er et generelt problem vet jeg ikke. Svakhet definitivt ja! Hvis du ser på hvilken skrue som skal holde dette sammen så er det litt sånn at man lurer på hva konstruktører tenkte i gjerningsøyeblikket.

 

Link to comment
Share on other sites

Sett opp et søk på finn på 682, jeg har en gold e selv, kommer ikke til å selge den med mindre jeg blir rik nok til å kjøpe noe bedre. 692, 694 er i mine øyne ikke bedre. Hadde det stått mellom 694 og 725 om jeg skulle kjøpt ny konkurransehagle nå hadde det blitt Browning.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det handel av 692 i dag.Som ny. Takk til ærlig selger👍

Kjente også på enda en 725 og også denne bekreftet mitt inntrykk av supert våpen men med litt for grovt og kantete grep for meg. Men jeg ser jo at Browning anbefales av mange, skytemaskin👌

 

Prøvde de første 100 skudd på bane i ettermiddag. Må nok bruke litt tid på tilvenning og justering av kolbe men traff overraskende bra med tanke på den ufrivillige corona pausen og kaldt vær /sur vind. Dog skal innrømmes noe hardere eller annerledes rekylopptak enn hva vant med fra tyrkeren med lenger løp.

Men like poengsummer som gjennom vinteren med tyrkeren og føler kanskje noe mer håndterbar / raskere i bruk. Men er jo alt for tidlig til å trekke konklusjoner..

Så får jeg være påpasselig med å følge med på de nevnte svakheter. Litt merkelig at Beretta klarer å kløne det til slik igrunnen🤔

 

Takk for gode innspill og tips. Kommer tilbake med en liten status når får banket igjennom en del mer skudd.

 

P.S. Tyrkeren ble antagelig solgt i går kveld. Håper kjøper blir mer fornøyd enn hva jeg har vært. Men får iallefall nå en hagle som har bedre mekanisme enn grovmaskinert originalt og med barnesykdommer som er unnagjort. Forhåpentligvis.

Herlige siste 24 timer.Så langt😉

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en sånn også, men med 76 cm pipe. Jeg synes hagla har utrolig fin ergonomi og balanse. Jeg har også følelsen av at 725 er «grov» i utformingen. Litt som å løfte opp en «to tom fire». Jeg har aldri holdt i en Browning som jeg synes hadde god utforming på stokken. Det er litt synd siden metalldelen er veldig tiltalende. 

Angående 692en så setter jeg den i ekstraktormodus i håp om at jeg slipper å kjøpe nye deler hele tiden. Selektorene har noen oringer som kan være lurt å bytte om de slites.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker også at jeg vil prøve den i ekstraktor modus.
Vil vel også anta at litt fint fett vil være med på å holde både o-ringer og system ellers i gang.
Bor jo like i nærheten av J&F så spørs om ikke jeg skal ligge litt i forkant å kjøpe inn et sett med o-ringer
som kan ligge på vent.


Tenkte å demontere mekanismen også for å gå igjennom / smøre den skikkelig opp. Hvis det ikke er gjort et
godt arbeide her fra før av da. Veldig ukjent med hvordan dette gjøres, får håpe Beretta er noe mer seriøse på dette enn hva tyrkerne var med min Churchill..


 

Link to comment
Share on other sites

Sant nok.. Får prøve litt med begge metoder.
Så tenker jeg jo at det heller ikke er livets undergang om det skulle oppstå en feil / defekt så lenge jeg ikke jakter med den hagla. Er ikke akkurat på toppnivå så om det skulle glippe en serie på et eller annet tidspunkt gjør
ikke allverdens. Kruttrøyk / kaffe og en god prat er uansett ikke å forakte!
Men antar at får banket igjennom en del skudd iløpet av kommende sesong så får fremtiden vise om dette var greit eller ei. En handel er jo alltid morsom i seg selv🙂 
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...