Jump to content

Kolbejustering på eldre drilling.


måltrosten

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en suhl drilling (ca 1960) der kolben er håpløst for lav for å skyte fluktskudd etter fugl i fjellet. Noe må gjøres!

Slik jeg ser det er det er mulige valg

-  forhøyelsessokk på kolben

lime på en forhøyelse på kolben

- lage regulerbar kolbeforhøyer

 

Drilling=estetikk så en permanent sokk er jeg lite fornøyd med.

 

En regulerbar forhøyer som står høyt er vel vanskelig å få til å se fint ut, fordelen er at den kan justeres til andre i huset.

Hva vil permanent  kolbeforhøyer gjøre med verdien?

Lime på et annet stykke tre kan fort bli «clash», fordelen er det er mulig å reversere, men da blir børsa bare tilpasset meg.

 

Forslag,  kommentarer, ideer og bilder av suksesshistorier mottas men stort takk.

 

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, måltrosten skrev:

Drilling=estetikk så en permanent sokk er jeg lite fornøyd med.

Nja, det kommer vel an på utførelsen? Her er min løsning, en ganske kul sak i nubuck-lær kjøpt på nett hos Afrikanska kompaniet. Jeg valgte den høyeste på ca. 28 mm. Den utgaven de selger nå har en litt annen festeløsning. Ellers viser bildet nedenfor også en enklere Akah kolbeforhøyer som bygger drøyt 15 mm. Jeg har kinnstykke på min Merkel 96K Jagd, og det lager litt krøll for denne løsningen. Men det fungerer greit, og for meg var det ikke aktuelt å sage i et Grade 5 treverk. 

971101615_Kolbeforhyer.jpg.72d6fc30d2147cc52079cc3c00b7aa50.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stokken er litt lav til meg. Jeg justerer den både ved bruk av åpne sikter og kikkertsikte. Har satt tusjmerker på stengene så det går fort. 
Magne Holmbro gjør supert arbeid. Har sett bilder her av andre børser hvor det er borret gjennom fra undersiden. Ser ikke bra ut. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...