Jump to content

Ammunisjon skogsfugl


TG

Recommended Posts

Hei Kammerater🙂
 

Planlegging av ny skogsfuglsesong er allerede godt i gang og nå har jeg kommet til hva jeg skal ha i første løpet på min beretta SP. 
 

planen er en norsk 5’er. Skal ha en black gold 4’er i andre løpet som jeg er happy med, men vil prøve med 5’er i første. 

 Har sett på Baschieri & Pellagri F2 Classic som jo ser nydelige ut og skal være bra. 
 

hva går dere med i første løpet, evt begge;) 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, er jo mye som spiller inn, som valg av choker og åssen spredning det er på patronen i seg selv:) Tanken er vel å ha litt flere hagl i første skuddet for bedre dekning. 
 

har sett noen heter «spredere,» blir det litt i meste laget? ...og de kommer kanskje ikke typisk i 5’ere?:) 

Link to comment
Share on other sites

Norsk nr. 5 + 4 er en fornuftig kombinasjon. Men du bør prøveskyte ulike patrontyper for å finne de(n) som gir best dekning i ditt våpen, kan variere en god del..... Hvis det er ei kaliber 12-hagle du har, velg 70 mm patroner. Jeg kjenner ikke til spreder-patroner i annet enn US #7.

 

Edit: A propos haglstørrelse, hvis det med skogsfugl menes storfugl (røy og tiur) ville jeg nok gått opp én størrelse i begge kammer (til norsk nr. 4 og 3, tilsv. US #5 og 4).

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Jepp, må litt testing til, men det er lettere sagt enn gjort. Bor i Oslo, skyter stort sett på løvenskiold og ser ikke at jeg har no tilgang til å få testet ammo skikkelig. Noen som har noen tips til baner eller løsninger? 
 

har blitt til at jeg har måttet prøveskyte et par skudd ute i terrenget for å se at det i alle fall ikke er heeelt ute. Synes det er rart at det ikke er en selvfølge at alle baner har en plass for å teste ammunisjon i og med at alle her inn er enige om at det er meget viktig for til syvende og sist å kunne levere et humant og drepende skudd. 

Link to comment
Share on other sites

Nå må man vel heller ikke ha forskjellig haggelstørrelse selv om hagla har to løp.

Jeg kjører us 5, altså det som før het norsk 4 i begge løp på støkkjakt i skog. Om jeg støkker hare, storfugl, orrfugl eller noe annet flyvende spiller liten rolle, us 5 fikser det så lenge jeg gjør det jeg skal. Ikke bruker jeg superdupermagnumpatroner heller. 36 gram us 5 i relativt åpen choke dekker mitt behov hver dag... Keep it simple!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig i «keep It simple,» men er så tidlig ute med forberedelsene nå at det er gøy å forske litt. 
 

åpna to patroner nå, begge 4, men forskjellig størrelse på haggel. Om jeg forstår det riktig da så er Nitedals (chrome haggel) en norsk 4’er på 2,7mm(?), mens black gold (mørk nikkel) som er større, er en US 4’er (3mm?) 

 

 



 


 

 

 

24B0F914-9A1E-4F85-838F-8D2CD50A7F89.png

85AE6C33-FDCE-43FB-82BE-387FB7FB6981.jpeg

1D4E22D4-5FA4-4E85-B60B-ECBABB4255B1.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Merkelig, da er det litt forskjellig tolkning av hva en 4’er er da...selv om man oppgir US. 
 

Men, om Nitedal går fint i børsa så har jeg jo i alle fall mindre og fler hagl på første skuddet, så fant jo ut det jeg lurte på:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...