Jump to content

Nybegynner hagle til dame


Margrethe

Recommended Posts

Hei

Det vil hjelpe hvis du oppgir omtrent pris-området du sikter deg inn på.

Jeg ville unngått alt fra Tyrkia og kikket etter en over/under som ikke er altfor lett...og med minst 71 cm lange piper.Dette hvis hovedformålet er leirdueskyting. 

Lykke til 👍

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo legge inn et søk på finn.no med pris og andre kriterier,dra rundt i butikker og kjenne på hagler.De har ofte noen brukte stående også.

Det er mange her inne som kan mye om hagler,du får sikkert mer konkrete tips av noen.Jeg er langt fra noen ekspert,men anbefaler brukt kvalitet langt framfor nytt av dårlig kvalitet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er vanskelig å finne hagler som egner seg til damer. 

For å si det litt enkelt er damene ikke så tykke i hodet som menn.

Det betyr at avstanden fra kinnbenet til øyet er mye mindre. Derfor må kolben være høyere for at øyet skal komme på linje med løpsskinnen når våpenet er montert riktig med kontakt i kinnbenet. Justerbar kinnstøtte er en god løsning på dette. En kvalitetshagle med justerbar kinnstøtte blir fort dyrere, men er verd pengene.

Bruktmarkedet er en mulighet, en eldre Beretta med justerbar kinnstøtte finnes det mange av. Kjøp en kvalitetshagle med en gang, billig drit ødelegger gleden ved skytingen.

Skal du handle nytt våpen bør du gå til en forhandler som kan hagler, og som kontrollerer at den faktisk passer deg. Dessverre er det mangel på fagbutikker innen våpen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det finnes flere gode OU som er laget for kvinner. Det er vel et marked som ikke har vært helt utnyttet av produsentene tidligere. De ligger i prisklasse ca 20000. Disse har typisk litt kortere løp, mindre grep, lettere og litt høyere kolbe. Om du trenger dette kommer ann på din fysikk. Er du på str med en ca gjennomsnittsmann så finnes det masse bra brukt som er et rimeligere utgangspunkt. Gå inn i en forretning og hør og prøv hva de har.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei 

"Grei og billig"... du finner alltids en billig o/u, men de er desverre skjelden "greie."

Ét annet alternativ som ER greit og kurant er istedet å gå for en halvautomat. En brukt Beretta Urika eller Browning Gold, skulle la seg sikkert gjøre å finne under 10.000.-

Øker du litt på budsjettet koster en ny Beretta Outlander eller en Franchi under 10k.

Begge er kvalitetsvåpen fra kjent produsent og som tåler bruk på lerduebanen. 

 

En gassomladet halvauto er behagelige/myke å skyte med...en ikke helt uvesentlig ting ved mye skyting på lerduene.- Av en eller annen grunn er de også lett(ere) å treffe godt med. 

 

En god o/u må du desverre fort opp i det dobbelte...og mer, for akseptabel kvalitet og som tåler mye bruk på bane. 

 

(Unntaket er alltid Baikal mht pris, men vil likevel IKKE rekomendere disse til en dame,..de er tunge og med en balanse som en 2"x4" planke.)

 

Lykke til. 

Link to comment
Share on other sites

Tenkte egentlig ikke å kommentere denne tråden, men når du får anbefaling om halvauto som første våpen- selv om du beskriver deg selv som lite våpenkyndig- vil jeg fraråde det. Du finner mye "greie" første-våpen på bruktmarkedet til rundt 5000-7000. Du trenger ikke en børse til 15-20 store som første våpen om du ikke har råd til det. Kjøper du en til rundt 5000.- så selger du den for det samme om 5 år om du finner ut at du vil ha et dyrere våpen. Mitt tips er at du holder deg unna halvautomater som første våpen- mindre rekyl, men rekyl er egentlig ikke et stort problem. Mer leamick, og skrammel- og mye større sjanser for uheldige episoder. Kjøp deg en O/U med sikring på kolbehals, gjerne i kaliber 20. De aller fleste leirduebaner selger ammunisjon i kaliber 20, og der treffer du også gjerne folk som kan lære deg noen triks- og kanskje hjelpe deg med å tilpasse en bruktbørse med litt for lang kolbe..Kjøper du kaliber 12, holder 12/70 i massevis- til alt vilt i Norge. I kaliber 20 er det en fordel med 20/76

Her har du noen kvaitetshagler til en billig penge: 

 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=173623697

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=172578646

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=172079429

 Alternativt, sett inn annonse på finn.no, o/u hagle kal 20 ønskes kjøpt....

Prut litt her: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=147390341

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

@asterix Våpnene du refererer til er vel alle grei nok for jaktbruk...med blyhagl.- For bruk på bane og stålhagl må de alle (unntatt en) til våpenssmed og åpnes om begge løpene skal brukes...og det skal de selvfølgelig. 

 

Det finnes for tiden mye interessant på bruktmarkedet, også o/u hagler, men kreves en del kunnskap så i tilfelle behøver hun hjelp fra noen som kan litt om dette og dermed unngå våpen med skjulte /farlige feil.

Jeg mener en halvauto er "mye" våpen for pengene. De tåler stålhagl og hard bruk på bane.

 

Våpen,..være seg halvauto eller brytvåpen skal alltid behandles med respekt og som om de alltid er laddet. Ingen forskjell der. 

 

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om jeg umiddelbart er enig i å fraråde halvauto, men det krever helt klart litt mere trening i håndtering å ha like god kontroll på dem i enhver situasjon, og de krever litt mere vedlikehold. Dessuten er det langt fra alle halvautoer jeg ville satset på. Har selv kjøpt en ekstra Benelli M1 til dattera på 14, hun er litt redd for rekyl og smell, så hovedpoenget her er faktisk å få redusert begge deler. Denne har en relativt kort kolbe fra før, og det er en enkel sak å korte den inn litt mere så den passer i lengden. Disse haglene er relativt rimelige brukt nå, og de har bra levetid. En M1 holder minst 100k skudd (har prøvd). Skal man skyte en del på bane er faktisk dette et poeng, da "rimelige" hagler somregel har ganske begrenset levetid. Min bedre halvdel kjøpte mellomklasse italiener, og fikk spesialtilpasset stokk senere, og hun angrer stadig på at hun ikke tok steget opp på en Beretta når hun først var holdt på.

 

 

Deretter lager vi ny kolbekam med å bygge opp i glassfiber, og slipe til vi når form som passer henne - Som det sies lengre her oppe har ofte  damer behov for kolbekam som er høyere, rettere og har MYE mer cast i fremkant en noen fabrikkkolbe jeg har sett noen gang.

 

Det viktigste av alt er alikevell at lengden er grei. For lang hagle er vanskelig å treffe noe som helst med, og gjør fort vondt å skyte med i tillegg. Jeg har nesten aldri møtt på damer på banen som har hatt kort nok stokk på haglene sine.

 

Det er to poeng jeg vil frem til her

1. Det finnes neppe noe fra fabrikk som passer brukbart, så både lengde og kam må antakelig tilpasses. MAO, kjøp noe som er billig og holder lenge (Benelli f.eks) eller legg i litt mer penger og finn deg en brukt Beretta SP1 som du får kappet og tilpasset.

2. Finn noen som vet hva de holder på med for å tilpasse. Børsemakere som lager gode haglestokker til damer er mangelvare. Fruens ble laget av Rune Flodmann, men han er desverre borte nå. Jeg vil anbefale Jens Andreas Myhr i Trondheim av de jeg kjenner til.

 

Dagfinn

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

58 minutter siden, bobby skrev:

Våpnene du refererer til er vel alle grei nok for jaktbruk...med blyhagl.- For bruk på bane og stålhagl må de alle (unntatt en) til våpenssmed og åpnes om begge løpene skal brukes...og det skal de selvfølgelig.

Nå har utviklingen av stålammunisjon kommet litt lenger en for 25 år siden, verden går heldigvis fremover. Standard leirdueammunisjon opererer i dag på rundt 500-600 bar, og kan skytes i de våpnene det refereres til. Selv med 3/4 boring.  "higspeed" 28 grams leirdueammunisjon ligger for det meste under 650 Kg/cm3. De problemene som jeg har hørt om ved bruk av stålhaggl er med hagler med løse choker- og som faktisk var godkjente for stål. Forøvrig , her er en grei beskrivelse fra et fagtidsskrift:

 https://www.klikk.no/produkthjemmesider/villmarksliv/hva-taler-hagla-3064308

CIP har lagd egne regler for patroner med stålhagl. De tillater to typer - Standard og High Performance. Dette kan virke forvirrende, men er egentlig svært så fornuftig. Standard er lagd for å kunne brukes i alle hagler som er testet og godkjent for vanlige patroner med røksvakt krutt. Har du en Merkel fra 1932, så skal du altså kunne bruke Standard stålhaglpatroner i denne uten problemer.....I tillegg skal en patron av Standard-typen ikke inneholde hagl med større diameter enn 3,25mm. Det siste regner de som viktig nettopp for å beskytte choken i eldre eller lette hagler.

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

@asterix Det anbefales fortsatt 1/2 choke som det trangeste for sikker bruk av stålhagl, også lerduepatroner. 

Trykket, er som du sier ikke lenger problemet, men lodding (tinnlodding) kan ryke i forkant mellom løpene, eller ribbe ved bruk av trangere choke. 

 

Slett Ikke billigt å få reparert igjen. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, alt kan skje. Men CPI- eller andre orgaisasjoner har meg bekjent så langt ikke registrert slike tilfeller med normale hagler og gjennom utallige tester. Og dette er ikke våpen med damaskusløp. Kjenner du noen som har opplevd dette? Les forøvrig hva som står på ammunisjonspakken før bruk- det kan være lurt å forholde seg til produsenten- uansett våpen. Ved bruk av grove haggl er max 1/2 choke å anbefale, men her snakker vi om leirdueammo. Som tidligere nevnt, det er et større problem med løse choker og stål- enn faste choker i solide våpen.Forøvrig et bra sitat: 

CIP har gjort mange forsøk, så reglene for Standard er ikke fastlagt ved gjetning

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Kjenn på en baikal.. mange billige baikal børser til salgs. Føles alt bare tungt og feil så finn noe annet. Toz 34 har flere fine hagler som er mye bedre balansert enn baikal fremdeles billige i forhold til kvalitet .så kan du se etter én  Mc fra Russland   .. deretter så hopper prisen opp til hva du tror du må ha. Selv har jeg ikke komplekser over hva andre mener jeg trenger...jeg har en meget behagelig økonomi  så selv om jeg har og kan kjøpe hagler i topp sjiktet av våpen, har full jaktgarderobe så jakter jeg ennå med en  enkel løper fra baikal.  Denne er lett   den har frisk rekyl. Husk Less is more... tror garantert du får prøve forskjellige børser og får gode  råd angående hva du trenger på nærmeste skytebane. 

Link to comment
Share on other sites

Nå vet vi ikke kunnskapsnivået på trådstarter, men det virker som hun har satt seg inn i hva hun trenger. Det finnes mange gode halvautomater, men felles for dem alle er at de blir lengre, har mye leamikk og dårligere balanse enn en tilpasset dobbelløper. Kolbene på automathagler er sjelden gode, og må nok modifiseres mye.

Jeg mener at til det bruksområdet som er oppgitt vil en hagle av god kvalitet med justerbar kolbe være det som vil gi mest godfølelse ved skyting. Der får en oftest god balanse og tilpassing uten at kolben må bygges helt om. Kapping er en bagatell, og da vil justerbar kinnstøtte klare resten. Jeg vil anbefale en litt eldre Beretta, det finnes ofte pent brukte for salg, og det er nesten uslitelige hagler. Jeg vil ikke anbefale hagle uten utbyttbare choker, det koster mye å slipe opp om trangboringen ikke passer til den ammunisjonen som selges på banen.

Finnes det en leirduebane i nærheten vil hun sikkert kunne få hjelp. Jeg stoler ikke på butikker, de vil helst selge det de har på lager og tjener mest på. Unntak finnes, noen har faktisk dyktige folk på hagler, men det er sjelden.

I Bergen har vi vel to butikker jeg ville stolt på, men det er langt til neste.

Link to comment
Share on other sites

På 10.4.2020 den 20.18, Per-S skrev:

Det finnes mange gode halvautomater, men felles for dem alle er at de blir lengre, har mye leamikk og dårligere balanse enn en tilpasset dobbelløper. Kolbene på automathagler er sjelden gode, og må nok modifiseres mye.

 

 ..."de blir litt lengre". -  Dette er ikke nødvendigvis en ulempe ved baneskyting, mange foretrekker litt lengre løp også på sine o/u ved skyting av Jegertrap/Nordisk trap.

 

..."har mye leamikk" - De bevegelige delene i en halvauto er relativ oversiktlige og kan som regel byttes/justeres selv av bruker. En vanlig boxlås derimot,.. Anson&Deeley eller lignende bør overlates til en kyndig.

 

… "dårligere balanse enn en tilpasset dobbelløper" - Jeg opplever mange halvautoer som bedre balanserte enn mange billige o/u på markedet. Balansen blir vel heller ikke nevnverdig bedre av evt "tilpassing", men noe som er innebygget og som du "får på kjøpet" av GODE o/u, ss våpen fra Beretta, Browning, Perazzi... for å nevne noen. Nå er vel heller ikke et tilpasset våpen noe TS reflekterer over mtp budsjettet hun skriver.

 

…"kolbene på automathagler er sjelden gode og må nok modifiseres mye". ☺️ Her tror jeg den jevne bruker av halvauto er uenig,..de er som regel utmerket og passer de aller fleste selv om de er uten Cast Off eller vridning i kolben. Den gode nyheten er likevel at det som regel følger "shims" med, og dermed en enkel match for bruker å selv justere kolbe etter ønske.- Blir ikke stort enklere.

 

På 10.4.2020 den 20.18, Per-S skrev:

Jeg vil anbefale en litt eldre Beretta, det finnes ofte pent brukte for salg, og det er nesten uslitelige hagler. Jeg vil ikke anbefale hagle uten utbyttbare choker, det koster mye å slipe opp om trangboringen ikke passer til den ammunisjonen som selges på banen.

 

Som Beretta bruker (687 fra -84) er jeg 100% enig med deg i dette,.. "krukset" er bare at du sjelden finner disse  innenfor budsjettet til TS.

 

Mine anbefalinger av halvautoer er i første rekke med respekt for budsjettet til TS og at halvautoer samtidig gir henne "mye våpen" for pengene.

Link to comment
Share on other sites

På 10.4.2020 den 16.02, dk skrev:

Har selv kjøpt en ekstra Benelli M1 til dattera på 14, hun er litt redd for rekyl og smell, så hovedpoenget her er faktisk å få redusert begge deler.

 

Redd for rekyl, så du kjøpte rekyldreven halvauto fremfor gassdreven? 🤨

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Sølvrev skrev (7 timer siden):

My fair lady?😄

(Spøk til side, dama mi har også ei Fair hagle!)

hehe my fair lady ja hehe er  vel de eneste haglene som innehar Lady i seg  skjøt med en Fair på skytebane en gang gode hagler det Valmeten de hadde var også fin 412 eller noe i den duren  men litt slærkete var den :) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...