Jump to content

Luftgevær til barn 8 og 12


Noeinstein

Recommended Posts

Hei, jeg har nå lest mange tråder i dette og andre forum om forskjellige luftgevær og håper å få noen anbefalinger fra dere da jeg ser at det er mye kompetanse og erfaring her.

 

Jeg lånte et Kyobi fra naboen men ser at ungene sliter med å lade og at det bare er enkeltskudd. Både jeg og kona prøvde dette på blink men ingen av oss er imponert over nøyaktigheten på dette.

Jeg hadde nesten bestemt meg for et baikal MP-61 men finner et ikke på lager i Norge. Det ser ut som om det er lett å lade og det har et magasin med 5 skudd. Likte også muligheten til å justere kolben.

Finnes det noen gode alternativer med magasin som guttene klarer å bruke selv? Snakker selvsagt under oppsyn av oss voksne. Kan tenke meg en pris opp til ca 2 lapper.

 

Poenget i disse Coronatider er å finne på noe morro ute sammen med familien sånn at det ikke bare blir dataspill hele tiden, frisk luft er aldri feil.

På forhånd takk for hjelp!

 

Noeinstein

Edited by Noeinstein
Link to comment
Share on other sites

Få alternativer med fjær og magasin, Baikal 61 er vel billigte som finnes, gamo / hatsan har og men da til høyere pris og vanskelig og bruke for barn

 

De fleste med magasin er enten CO2 eller PCP og da som regel til pris over 2 lapper. Mange fler alternativer hvis du ikke må ha magasin

 

 

Edited by pondus63
Link to comment
Share on other sites

Vel den er jo laget for barn, med justerbar kolbe (øke lengden etter som de vokser til)

 

Jeg ville kjøpt en Weihrauch HW30 eller en Diana 240 classic da har du et våpen som varer livet ut og som far og liker og skyte med, HW30 er min favoritt da jeg ikke liker disse plast front siktene som Diana er begynt med

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Noeinstein skrev:

Er Weihrauch HW30 slik at barna klarer å lade?

Tja, hvor mye kraft er det i podene dine? .... jeg synes der er veldig lett og grei men er jo i feil alders gruppe

 

Billigst på Weihrauch er Beveren sport, han har og Diana og kan sikkert skaffe en 240 om ønskelig

Beveren Sport  https://www.beverensport.no/

 

 

Edited by pondus63
Link to comment
Share on other sites

Jeg har sittet og sett på noen videoer og den ser jo veldig bra ut. Tipper den blir bestilt i dag :-).  Sitter nå og ser på luftkuler og utvalget er jo helt sykt.

Hvilke burde jeg gå for med tanke på at de skal brukes til blinkskyting med unger?

Link to comment
Share on other sites

Mye dritt på markedet og det mest utrulige er at mange anbefaler dritt. Men det er jo opp til en vær hva en vil ha. Har selv en slik og den er så enkel å bruke att alle fra 8-80år får det til. Og det fineste av alt er at den treffer det en sikter på. Skyter innertier etter innertier på 15m banen. Her er det skytteren som bestemmer hvor det treffer og ikke våpenet.

https://www.game-on.no/products/crosman-challenger-pcp-luftgevaer-4-5mm

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Noeinstein skrev:

Jeg har sittet og sett på noen videoer og den ser jo veldig bra ut. Tipper den blir bestilt i dag :-).  Sitter nå og ser på luftkuler og utvalget er jo helt sykt.

Hvilke burde jeg gå for med tanke på at de skal brukes til blinkskyting med unger?

Tenker du på kuler til HW30 ?

 

Min liker JSB Exact / JSB Exact ekspress / JSB Exact RS

 

Skyte mye og billig H&N excite hammer  https://www.beverensport.no/products/hn-excite-hammer-45-mm

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, bardp skrev:

Og det fineste av alt er at den treffer det en sikter på. Skyter innertier etter innertier på 15m banen. Her er det skytteren som bestemmer hvor det treffer og ikke våpenet.

Og det gjør jeg og med min HW30 til Kr:2500   

På 15m klipper jeg løvetannstilker (med kikkert) og det er vel bra nok vis ikke du skal være med i OL

 

 

Edited by pondus63
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei og takk for svar. Siden eg bor i nærheten tenkte jeg å kjør til Kongsberg og kjøpe et 30s rett etter påske.

Det var ikke på lager og er det fortsatt ikke så da blir spørsmålet :

Hvor stor er forskjellen på 30s og 50s ?

50s blir billigere for meg enn å bestille fra noen andre men klarer ikke å finne info om ohvor stor forskjellen egentlig er i bruk og handling.

Er det noen som har eller har prøvd begge som har noen tanker ?

Takk for god hjelp!

Noeinstein

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Noeinstein skrev:

Hei og takk for svar. Siden eg bor i nærheten tenkte jeg å kjør til Kongsberg og kjøpe et 30s rett etter påske.

Det var ikke på lager og er det fortsatt ikke så da blir spørsmålet :

Hvor stor er forskjellen på 30s og 50s ?

50s blir billigere for meg enn å bestille fra noen andre men klarer ikke å finne info om ohvor stor forskjellen egentlig er i bruk og handling.

Er det noen som har eller har prøvd begge som har noen tanker ?

Takk for god hjelp!

Noeinstein

Landrø har (ifølge websiden)  men er dyrere, kansje du kan krangle den ned?   https://www.landro.no/produkter/v%C3%A5pen/luftv%C3%A5pen

 

HW50 har voksen størrelse på stokken, kraftigere fjær så tyngre og spenne opp.  HW50 = 250m/s. HW30 = 190m/s

HW30 som sagt junior størrelse på stokken men ikke så liten at jeg (189cm) har noe problemer med og skyte med den.

Nesten rekylfri og tror eneste fjærgevær som  skyter finere (som jeg har prøvd) må være min Walther LG55 fra 1960 

 

 

Edited by pondus63
Link to comment
Share on other sites

Jeg så de hadde men blir dyrere enn hw50 som jeg kan kjøpe uten frakt.Har alltid gått opp en modell hvis prisen er lik, pleier å lønne seg.

Er usikker nå med tanke på at jeg må spenne for 8 åringen en stund hvis den er så stram. 12 åringen klarer det når han bare blir vant.

Takk for innspill.

noeinstein

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Torf skrev:

Bare for å vri litt på saken..

 

Jeg synes det er lettere å få barna til å skyte med luftpistol med anlegg enn med gevær.

Får de velge mellom gevær og pistol blir det pistol hver gang. 

Det kommer veldig an på barna. Mange barn blir veldig fort hekta på presisjonen i  gevær, og lar pistolene ligge. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde lit familie skyting med luftvåpen nå i påsken. Deltakere fra 8-60 år. To luftgevær et fjær et PCP og to luftpistoler begge PCP tilgjengelig. Etter en tid var det kun jeg som skjøt med luftpistol. Både barn og voksne liker å treffe skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Det kommer veldig an på barna. Mange barn blir veldig fort hekta på presisjonen i  gevær, og lar pistolene ligge. 

 

K

Ikke noe problem med presisjonen i en Feinwerkbau 65 pistol.

Min datter på 11 treffer som regel 4 av 5 små brusbokser på 25-30m med anlegg (i vindstille)

Hun skyter så bra med Feinwerkbauen at det blir nok en ny ordentlig moderne pistol på henne, antagelig en Hammerli AP20.

 

Har også fått tak i en ubrukt i eske Diana mod.6 med rekylfri boksermotor for et par hundrelapper. Den må pakkes om. Heldigvis kjenner jeg en mekaniker som er autorisert på disse. 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Ikke noe problem med presisjonen i en Feinwerkbau 65 pistol.

Min datter på 11 treffer som regel 4 av 5 små brusbokser på 25-30m med anlegg (i vindstille)

Alle skyter bedre med rifle. Min datter skyter nok mange brusbokser på 30m med pistol, men hun vet at hun skyter alle , og på en brøkdel av tiden med rifle. 
Mine unger har hatt "tilgang" til ca alt mulig siden de var 4-5. Ikke en gang har de foretrukket en pistol over ei rifle. Men vi har hatt med andre unger, som var helt motsatt, og bare ville skyte pistol.
En annen ting er at det er mye mindre stressende å introdusere folk, uansett alder, til våpen med rifle enn med pistol. Og selv introduserte unger og vokse, eller ca alt på denne siden av DSSN-skyttere på høyt nivå... kan en slappe mye mer av ved siden av, når de skyter med rifle, enn når de har pistol.

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

 

Skyter man med pistol må man ha en bra pistol på samme måte som man må ha ei bra rifle til rifleskyting.

 

Skyter man pistol skyter man under forutsetningene for pistolskyting. At man treffer bedre på de samme pistolmålene med rifle har jo ingenting med saken  å gjøre.

 

Jeg ser heller ikke problemer med sikkerheten med en fullvoksen luftpistol i benk for en 11-åring i forhold til til et luftgevær. 11-åringen går jo ikke akkurat rundt med pistolen i hylster..  

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mine ungar foretrekker også luftpistolen. Ja, det er lettare å treffe boksen på 30 meter med gevær enn med pistol, men då berre flyttar vi boksen nærmare. Det einaste minuset eg ser med at dei skyt med luftpistolen (Weihrauch HW40) er at den er såpass tung å spenne at eg må gjere det for dei, så då blir det lite skyting på meg.

 

Når det gjeld luftgevær så er Baikal MP-60 heilt genialt barnevennlig, med små dimensjonar, justerbar stokk, lett og trygg oppspenning og enkel lading. Og til ein latterleg lav pris - viss ein finn nokon som selger.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Mine ungar foretrekker også luftpistolen. Ja, det er lettare å treffe boksen på 30 meter med gevær enn med pistol

Noen foretrekker det ene, noen foretrekker det andre. Det samme gjelder jo voksne, så hvorfor ikke barn.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte et hw50 fra beveren sport og hele familien er kjempefornøyd med det. Det har blitt noen runder med det og må si at det oser kvalitet.

Eneste minuset er at skruene må strammes ganske ofte, tør ikke dra for hardt til så da blir det noen 'strammepauser' under skytingen. Er det noen som har en løsning på dette?

Må dessverre lade for 8 åringen da han ikke greier det selv ennå men han vokser fort så får ta den jobben inntil videre.

Takk for hjelp med kjøpet og ønsker dere en fin vår og sommer.

Noeinstein

 

Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, Noeinstein skrev:

Eneste minuset er at skruene må strammes ganske ofte, tør ikke dra for hardt til så da blir det noen 'strammepauser' under skytingen. Er det noen som har en løsning på dette?

Ikke et ukjent problem på fjærluffer, men som sagt over, noen dråper loctite bør fikse det. 

Du har kansje litt "twang" fra fjæren og?  dette går seg til og forsvinner etter ca 1000 skudd ....

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...