Jump to content

Hvor mye er for mye?


ulf

Recommended Posts

https://www.nrk.no/sport/treneren-ma-holde-igjen-nilsson_-_-det-er-helt-galskap.-jeg-har-aldri-opplevd-det-for-1.14976543
 

Mener å ha lest en gang at Kenneth Skoglund i perioder Før OL  trente to økter skyting om dagen. 2-300 skudd om morgenen og 100-300 skudd på ettermiddagen. Fysisk trening midt på dagen. 
 

For å kunne nyttiggjøre seg slike volum må en nok ha en solid plattform fra tidligere. 
 

Ååå... så moro det hadde vært å trene så godt en periode:)

Link to comment
Share on other sites

Ja det skal nok en anseelig treningsmengde til om en ønsker å bli skikkelig god. Da holder det nok ikke å som meg bare skyte 10-15000 skudd i året. Men synes nå det er vanskelig å motivere seg for noen trening nå som det ikke er noen konkurranser.

Link to comment
Share on other sites

Skal en bli virkelig god må en nok ha både kvalitet og kvantitet. En anerkjent skytetrener her i landet sa til meg at en treningsøkt med mindre en hundrede kvalitets skudd var bortkastet. Og en ser jo i enkelte konkurranser at evnen til og skyte skudd nummer 60 like bra som skudd nummer 6 er det som skiller nummer en og to i konkurransen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@ulf Om innleggene/svarene skal bli meningsbærende, så må du nesten definere ditt mål med skytinga. Hvor god vil du bli, hva vil du legge ned av svette og bly, hvilken mentalkapasitet vil du legge på vektskåla? Skal du til OL? Landslag? Forklar mer om ditt ambisjonsnivå, sant. Mange kapasiteter herinne, som gjerne gir deg gode råd. Enten du skal skyte 24/7, mange stevner - eller bare trene. Kanskje en OL-spire på gang...?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, BC.Airn skrev:

Om innleggene/svarene skal bli meningsbærende, så må du nesten definere ditt mål med skytinga. Hvor god vil du bli, hva vil du legge ned av svette og bly, hvilken mentalkapasitet vil du legge på vektskåla? Skal du til OL? Landslag? Forklar mer om ditt ambisjonsnivå, sant. Mange kapasiteter herinne, som gjerne gir deg gode råd. Enten du skal skyte 24/7, mange stevner - eller bare trene. Kanskje en OL-spire på gang...?

Vel de det snakkes om i starten her er jo helt klart folk med internasjonale ambisjoner og da må en nok legge til en del innsats for å nå dit enten der er OL eller VM.

For min del er jeg fornøyd så lenge jeg får skyte finale på LS og får med med et par store begre.

Link to comment
Share on other sites

Håpet nesten en OL-spire var på gang her, alltid moro med folk som ønsker å satse for å bli god. Var bare dét, da. Om @ulf hadde ambisjoner :-) Ellers er vel @bardp kledelig beskjeden - sitter mer erfaring inne der.  Garantert flere herinne som har satset, og vet hva det koster - og gir. 

Link to comment
Share on other sites

Nei målene mine er nok ikke så høye men til gjengjeld nås de. Og hvem vet plutselig et år står man på pallen. Som skytter må en huske på at en har fult hus helt til første bommen er skutt.😊

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, bardp skrev:

Nei målene mine er nok ikke så høye men til gjengjeld nås de. Og hvem vet plutselig et år står man på pallen. Som skytter må en huske på at en har fult hus helt til første bommen er skutt.😊

Det er noe med det, og plutselig en dag har man flaks.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det forbauser meg at skiskytterne trener så lite.

Jeg trodde toppskytterne hadde grunnlagstrening for enkeltskudd og så trente 5-skudds serier, som en motorisk bevegelse, som siluettskytterne på pistol. Da er antall skudd skiskytterne trener veldig lavt synes jeg. Jeg ville også trent stående skyting på liggendeskiva.

 

Har alltid også lurt på hvordan en skiskytter som hadde skutt med lang arm på stående, hadde greid seg. Dette likner mer på pistolsiluett og treningsmetodene dette fører med seg.

 

Jeg vant en veldig uformell konkurranse en gang som besto i å raskest skyte 5 stående på skiskytterselvanviser fra utgangsstilling med kolben på hofta. Tiden var 4,9sek med gammel Anschutz 1427 skiskytter med kikkertsikte helt uten forhåndstrening. Greier ikke dette lenger 25 år senere. Har forsøkt..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Ene finnen skøyt 70000 skudd på et halv år før Dynamisk EM 2015, skyteøkt før jobb på morran, og økt etter jobb stort sett hver dag, så har jeg hørt noen ville historier om en steinrik russer som skyter hundrevis av tusen skudd i året, og har med egen assistent for å fylle magasiner....men  kommer ikke på navnet i farta.

https://www.downvids.net/erc2015-jarkko-laukia-745658.html

 

Det høyeste jeg har vært oppe i er 15-20000 i året totalt fordelt mellom rifle og pistol, og da er det såpass mye skyteaktivitet at jeg synes det går ut over motivasjonen.

Link to comment
Share on other sites

On 4/9/2020 at 8:35 AM, Torf said:

Det forbauser meg at skiskytterne trener så lite.

Jeg trodde toppskytterne hadde grunnlagstrening for enkeltskudd og så trente 5-skudds serier, som en motorisk bevegelse, som siluettskytterne på pistol. Da er antall skudd skiskytterne trener veldig lavt synes jeg. Jeg ville også trent stående skyting på liggendeskiva.

 

Har alltid også lurt på hvordan en skiskytter som hadde skutt med lang arm på stående, hadde greid seg. Dette likner mer på pistolsiluett og treningsmetodene dette fører med seg.

 

Jeg vant en veldig uformell konkurranse en gang som besto i å raskest skyte 5 stående på skiskytterselvanviser fra utgangsstilling med kolben på hofta. Tiden var 4,9sek med gammel Anschutz 1427 skiskytter med kikkertsikte helt uten forhåndstrening. Greier ikke dette lenger 25 år senere. Har forsøkt..

Om du synes ca 1000skudd i uka er lite, så er det en del løping/skigåing mellom disse skuddene. Tørrtrening på kveldstid er også noe de fleste gjør daglig. Er ikke absurd mye, men ikke lite heller.

 

Imponerende at du ville trent stående på liggende blink, men hvorfor det fremfor papp egentlig?

Ca 1mrad samling stående etter en liten joggetur er ganske hårete..

 

Link to comment
Share on other sites

1000 skudd i uka er lite når det er en heltidsjobb, spesielt hvis man skal bygge opp en "seriemotorikk" med identiske bevegelser fra serie til serie.

 

Ved å trene stående på liggendeskive vil man automatisk få en "margin" i skytingen under konkurranse. Det burde fint være mulig å trene inn 4 av 5 treff på 10sek serier. Da er "garantert" bommen egemtlig en treff på ståendeskive på trening. Hele poenger er å spisse trening i forhold til konkurranse.

 

Link to comment
Share on other sites

@Torf : Treff er treff. Er ikke slik at man får mer poeng for et skudd i senter enn kantskudd. Er noe med å få følelsen med hva som går og ikke, en skiskytter kan ikke stå i en evighet for 100% perfekt skudd. Det er ikke målet.

Er omstendighetene rundt skytingen de trener/driller mest på. Ikke bare å skyte mest mulig.

Link to comment
Share on other sites

Igjen, hvis du trener stående på liggende blink, og får det til, har du mer marginer å gå på i konkurranse, med puls og nerver, fordi innøvd ryggmarksrefleks tilsier at man trekker av nærmere senter selv om siktebildet er urolig. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, men hvis du får til å skyte raskt på liggende blinker er det vinn/vinn.

Begrensningen her er egentlig skivemateriellet til trening. Hadde man hatt treningsselvanvisere med 6-8cm utløser hadde det vært bokstavelig talt gull. Man kunne jo rett og slett laget en type sjablong man la over til trening.

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Torf said:

Ja, men hvis du får til å skyte raskt på liggende blinker er det vinn/vinn.

 

 

Min mening er at det er bedre å trene på å skyte enda raskere på de blinkene du faktisk skal prestere på. Å trene på noe annet enn hva man faktisk driver med har jeg ikke tro på.

Link to comment
Share on other sites

Nja, i skiskyting vil det være en balansegang avhengig hvilket nivå en er på.

Hvis man stort sett skyter fullt hus hver gang på stående spiller det jo ingen rolle.

Hvis man er på et lavere nivå vil en reduksjon i antall bomskudd gjøre store utslag i resultat hvis trening på mindre treffområde gir et par sekunder ekstra skytetid.

Så får den enkelte selv avgjøre hvor en eventuell grense går.

Selv legger jeg fortsatt inn marginer på trening for å ha det "lettere" i konkurranse. Det fungerer fortsatt for meg selv om framtiden ligger langt bak meg.. :-) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...