Jump to content

Toleranse på COL og kruttmengde, hvor mye aksepterer dere ?


T3x-308

Recommended Posts

Lader TTSX 150 gr i 308 - COL 69.5 mm (er fornøyd med presisjon og hastighet)

I og med at jeg fortsatt eksperimenterer så veier jeg hver gang jeg fyller krutt...fordi da har jeg ihvertfall kontroll på den parameteren.

Samtidig så freser jeg ned hylsa, så alle er like lange.

 

Men, når jeg setter i kula opplever jeg at lengden varierer - fra 69.40 til 69.68. Antar at toleransen på kula er årsaken.

Betyr slikt mye for presisjonen ? på 100 m, 200 m etc

Er ikke benkskyter, men er ganske nysgjerrig på hva som påvirker presisjon. Hvor mye aksepterer dere i forhold til avvik på COL og kruttmengde før dere banker ut kula og starter på nytt ?

 

God påske :) 

Link to comment
Share on other sites

Det har nok minimal betydning for både presisjon og trykk. Dyret du skal skyte merker heller ikke forskjell. Slike detaljer er ingenting å bry seg med før du skal skyte virkelig små samlinger, og da bruker du en helt annen type kule.

Link to comment
Share on other sites

Tja, hvor mye friflukt har du? Hvis du lader med maks-ladning iht. data fra kruttprodusent eller andre pålitelige kilder, er det en god regel å veie hver ladning manuelt i stedet for å stole på kruttmålet. Med slike ladninger er det også en god idé å ikke pine friflukt ned til et minimum. Men om du lader til sånn midt på treet og opererer med 2-3 mm friflukt er det helt unødvendig med eksakt samme COL med tanke på presisjon. Også bortkastet arbeid å frese alle hylser ned til samme lengde så lenge de ikke overstiger maks for patronen (51,2 mm i ditt tilfelle).

Link to comment
Share on other sites

Ut fra nicket ditt tipper jeg at du ikke skyter ei slarkemauser av tvilsomt opphav...

 

I moderne våpen setter jeg til godt kulehold og lar friflukten bli det den blir så lenge den er større enn null. Jeg har lagd batcher med slapp baneammo som sotet, da satte jeg kula halvannen millimeter dypere. Sot borte, problemet løst, presisjonen fortsatt finfin for DFS baneskyting. 

 

Kruttmengde på <300 meter; tja, jeg er fornøyd så lenge kruttmålet gir +/- 0,2 grains. Med de kruttene du bruker til 150 grs kule i 308 bør det gå fint. 😉

 

Jeg freser hylsene mine når de er for lange, aldri ellers. Da har jeg kontroll på hvor mye messing jeg har fjernet. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Er ikke benkskyter, men er ganske nysgjerrig på hva som påvirker presisjon. Hvor mye aksepterer dere i forhold til avvik på COL og kruttmengde før dere banker ut kula og starter på nytt ?

Jeg er benkeskytter, dog lett avdanket. Og jeg har eksperimentert mye med presisjon. Men konklusjonen er at det som hjelper er å kunne skyte. Selv der en jager ekstrem presisjon, så har veldig fort vinden mer å si enn presisjonen i våpen og ammunisjon.

Jeg skyter også andre grener, og deltar på 60-80 stevner i året. Det hender at jeg vinner, men det er ikke så ofte. Men det aller vanligste spørsmålet når en vinner er "hva slags ladning bruker du" - og da blir folk alltid skuffet. For det er fra bakpå boksen med krutt, og det er ladet fortest mulig på en Dillon 650.

Den enkleste og beste måten å få ammunisjon til å gå bra på, er forresten å skyte den i et presist våpen. Ei std jaktrifle blir ikke benkerifle av ammunisjon. Beklager.

 

Se forresten denne tråden, alt jeg putte ri den rifla flyter på at pipa er tjukk, og av høy kvalitet.: 

 

 

Du kan også se her, her eksperimenterer jeg en del med forskjellig: 

 

 

Idag gidder jeg ikke å være så nøye. Men det går an, og det hjelper noe, men ikke allverden.

 

Dillon-målet mitt er stort sett innenfor ±0.5gr og de fleste patronene er innenfor ±0.3gr. Variasjon i patronlengde har jeg aldri målt, men den er nok litt variabel, ala din, siden kulene har en variasjon. De settes jo mot ogivalen, så der er det nok bra nøyaktig, og det er det som teller.
Patronene mine har et standardavvik i hastighet på 3-4m/s, det betyr at 68% er innenfor ±3-4m/s og 99.7 er innenfor ±12. Altså en "ES" på 20-25m/s om jeg skyter mange nok skudd.

Det er faktisk totalt uten betydning for nesten all skyting. 
 

Jeg veier ca 5% av alle patroner jeg lader. Rundt 300 skudd i året. Det er til BR-konkurranser, tuning av ladninger, og delvis til en "Web"- konkurranse vi har på 1000m. Da er variasjonen i hastighet rundt det halve. 
Dersom jeg trimmer hylsene går den enda litt ned, kanskje, ikke alltid. 

 

Jeg vet jo ikke om du lurer hva som er "bra nok", eller leter etter noe å slippe OCDen løs på. Da kan jeg forsikre deg om at du har kommet til rett sted, men den eska åpner vi ikke før du spør...

 

Et bilde sier mer enn tusen ord, men på tusen meter kan det også summeres opp: Med ei vanlig rifle, så kan man treffe et vanlig dasslokk

IMG_3513.jpeg.2b755a4b0bd16ae5cce933096539e962.jpeg

10 skudd på 1000m, med mine bulkpatroner, som aldri er nær ei vekt.

 

IMG_3512.jpeg.8f258e66d60824a772c1f8f835298d85.jpeg

10 skudd på 1000m med patroner sortert etter alle parametre jeg kunne komme på, og krutt veid til nærmeste kruttkorn...

 

IMG_3664.jpeg.d4a7b0366bd94010c7e51935d4697a5f.jpeg

Sjekk av innskyting, 4 skudd i blinken og det 5 i flaska. 300m. Veid, men ikke nøye ±0.1gr

 

IMG_3412.jpeg.4b43f7fb98de7e6dcdf6a723adbc99f7.jpeg

Sjekk av innskyting, bulkpatronene, fort etter jobb, rekke middag... Sidene på lappen er 17mm

 

IMG_3633.jpeg.0de0cc16cf72b6b892e9f2f062067988.jpeg

Test av samling på 200m. Veid, SD hastighet er 3. På lotten, aner ikke hva den er i denne serien

 

 

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Takker og bukker for et godt svar.
Har nok vært for nøye, med tanke på at jeg bruker rifla til jakt - en Tikka T3x med kappet løp (50 cm).
Detaljer er morsomt, så et snev OCD har man nok... Da får jeg stole både på kruttmålet til Dillon 550 og sette-dia :)

Skal sette av tid til å lese de to linkene du la ved.

Edited by T3x-308
Link to comment
Share on other sites

Man kan vel vanskelig være for nøye, men man kan lett være unødvendig nøye. 

Det man bør fokusere på i begynnelsen er gjerne å lage seg rutiner som eliminerer feil, som gjør det vanskelig å sette kuler i patroner uten krutt, og den type ting. Sikre seg mot å ta feil krutt, feil kuler, size for lite. Dobbeltsjekke de viktige tingene, ikke la seg forstyrre når en gjør kritiske operasjoner, osv.

Jeg er mer i fasen eliminere arbeidsoperasjoner, så jeg kan slippe unna med mindre jobb. Det har gitt meg en batch på 2500 stygge hylser med tennhetter i nå, men det er bare det som er galt.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Og en ting til M67, gjøre alt 100% likt hele tiden. Samme bevegelser, samme hastighet, samme rytme. Da reduseres noen variable, og ammunisjonen blir bedre. 

Men det viktigste er at sikkerhet mot feil blir redusert mye, en merker selv at nå var jeg ute av rytmen, hva skjedde?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
On 4/7/2020 at 6:29 PM, vavlo said:

COL er nok rimelig konstant på ogiven. Variasjon målt på tuppen på en tidel eller tre er innafor. 

 

Ja, stemmer. Har kjøpt en comparator - og lengden er konstant på ogiven.

Måler 45.5 mm - så det er langt frem til bommen ja :)

 

Har COL på 70, og det blir brukbart presisjon.

Men, synes kula er langt nede i hylsa....

 

unnamed.jpg.a36e7f5d96e2dafa2a1a252b8ae01b91.jpg

Link to comment
Share on other sites

Litt testing i går. Formål, måle hastighet, og verifisere treffpunkt - og at presisjonen ikke er helt på bærtur. PRS-rifle, og reserve/jaktrifle.

Alle patronene er ladet slik:

- hylser helpresset (body die), og tennhetter tatt ut, i XL650

- hylser vasket i stålpinnetumler

- hylser trimmet til 54.5mm

- patroner ladet på XL650, tennhetter satt i, krutt fylt i (43.6gr N19 for 130DL) og halsen presset til .292" med bøssingdie. Stikkprøver viser at kruttladningen varierer fra ca. 43.2 til 44.0, med 2/3 mellom 43.4 og 43.8. For 123CC er det 40gr som er siktepunkt, samme variasjon. Jeg flytter ikke isetterdia - så DL blir samme lengde som fabrikkpatronen (77.5mm?) og 123CC blir 75-ish

DL får da samme fart som i fabrikkpatronen, 815-850m/s avhengig av pipe.

 

IMG_4348.jpeg.c31fdd2e27877500ece5a45fc2a48080.jpeg

5 skudd. 130gr DL i Blaser "SE" pipe 74cm, som har gått 1000-1500 skudd. Kikkert er Delta Stryker på 30x

 

IMG_4347.jpeg.3326dce0a2652aa1fd379ac6d78eafe1.jpeg

10 skudd, 123NCC, her i ca 800m/s, Sauer pipe, Brukte 5-20x50 SuB med P4f og det er en merkbar ulempe til sånn skyting. Men kanskje ikke å så stor som den ser ut når en skyter...

 

IMG_4346.jpeg.36a89a5262e856b9276fe58a69076b10.jpeg

10 skudd med samme ladningen som øverst, men med Magnetospeed på. Den var i storform i dag, og gav meg en SD på 2.2m/s...

 

K

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...