Jump to content

Våpengarderobe - hvis du skulle startet fra scratch?


Erlendgb

Recommended Posts

Hvis du kunne starte våpengarderoben på nytt, hva ville du gjort?

Jeg beklager på forhånd, men dette er en ny sånn «hva skal jeg kjøpe?» tråd. Jeg har snart runda internett og kammeret på leting etter svar. Og jo mer jeg leter, desto flere spørsmålstegn dukker opp...

Utgangspunkt: Ny jeger, og våpengarderoben er tom. Hva ville dere gjort om dere fikk starte på scratch igjen?

 

Hva skal jeg jakte?

Ønsker å ha muligheten til kunne jakte alt fra fugl til elg…

Kalibervalgene kan justeres slik at man totalt sett får dekket alle behovene, samt at man bør ha mulighet til å ha god tilgang til rimelig ammunisjon for mengdetrening.

 

Kaliberalternativ jeg ser for meg kan være:  

- 223 for småvilt

- 308 for rådyr, hjort, rein etc

(- 9,3x62 for elg og til selvforsvar dersom jeg skulle bli angrepet av en flodhest) kanskje ikke nødvendig?

- Hagle kaliber 12 (Dette blir det neste jeg kommer til å mase om)

 

Budsjett.

Det er jo gjerne en sammenheng mellom kvalitet og pris, og selv om jeg skulle ønske det, så har jeg ikke ubegrenset budsjett.

Jeg er en imidlertid en person som blir ilter av dårlig kvalitet så i stedet for å be om råd til førstegangrifla, ønsker jeg heller å be om råd til hva man skal kjøpe når denne skal byttes ut. Jeg kjenner meg selv nok (er en utpreget utstyrsronker) til å vite at jeg kommer til å komme dit kjapt…

 

Jeg tenker derfor å starte med å kjøpe rifle(r) eller systemvåpen. Jeg får 50.000 i gave til våpenkjøp, så det kan være et foreløpig utgangspunkt, men kan nok bevege meg litt opp dersom det er det som skal til for å få det «ultimate» våpenet/våpnene. Det viktigste er å få gode våpen som kan brukes - ikke finne ut hvor bra våpen man kan få for 50.000. Man kan også ta med i betraktningen at jeg allerede har kjøpt et kikkertsikte, en Zeiss Victory HT 2,5-10x50

Andre våpen/kalibre kjøper jeg etter hvert...

 

Hva ser jeg etter? - Prioritert rekkefølge

 Jeg skjønner at det er vanskelig å finne et våpen som har alt, så jeg har derfor satt opp en liste over de som jeg synes er viktigst– de med spørsmålstegn bak er ikke et «must», men mer nice to have..

 

-        God presisjon – hvis jeg ikke skyter hull i hull, så ønsker jeg at det skal være min skyld, og ikke våpenets.

-        Lav vekt - Kan være greit hvis man skal bære våpenet en hel dag, men det må jo også kunne ta litt rekyl, selv om jeg også tenker å ha demper.

-        Gode justeringsmuligheter - Justerbar kolbekam/Justerbar kolbekappe?

-        Syntetisk stokk? Karbon?

-        Rustfri/Stainless steel?

-        Oppspenner?

-        Flutet løp?

 

Av en eller annen grunn, så har jeg falt litt for Sauer 404, siden det har mange av de egenskapene jeg ser etter, men jeg har også sett på Sauer 202, Mauser M03 Extreme, Blaser R8, Schultz & Larsen…

 

Fant dette våpenet på finn… Godt tilbud, selv om det Koster det hvite i øyet… Godt også at det er noen fridager nå, siden jeg kan finne på å være impulsiv…

Eller kanskje mer edruelig med dette eller dette eller dette eller dette våpenet? Ok. Kanskje ikke det siste...

 

 Så:

Hva ville du kjøpt om du skulle startet på scratch med mitt utgangspunkt?

1)     Systemvåpen eller et våpen i hvert kaliber?

2)     hvilke kalibre ville du ha valgt?

3)     Hvilket våpen? Hvilke våpen?

Edited by Erlendgb
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg påstår ikke å snakke av veldig mye erfaring, men siden du spør hva jeg ville gjort: Jeg ville latt den i 9,3 være i begynnelsen og heller kjøpt en salongrifle. Billig mengdetrening og mye moro med  .22lr 

Edited by Bäke
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det der har jeg prøvd, etter noen måneder var skapet fullt igjen..

 

Men om jeg lot fornuften styre og formålet var jakt

 

1-22lr boltrifle, Anschutz i voksen størrelse (1416HB)

2-223 i en Rem700 eller klone, lett fiberstokk, 50cm pipe, løse magasiner

3-308, mellomtung pipeprofil og ellers sommover

4-375hh i Browning a-bolt

5-12/76 O/U

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser du har listet mye snadder som henger høyt på lista. 

For å svare ikke alt for langt så har jeg ett viktig råd. Reis og prøv / kjenn på riflene i butikk som minimum. Gjerne testskyt om du kjenner noen som har tilsvarende rifle.

 

Så litt mer konkret til spørsmålene

1) Greit med systemvåpen. Men prismessing lander man jo omtrent på det samme da Blaser, Mauser o.l har dyre piper og montasjer. (Men f.eks Schultz er jo veldig billig å utvide sortimentet litt)

2) Kalibervalg så kommer det jo veldig an på om man tenker å lade selv. Jeg lader selv og ville valgt 223 og 8 x57    (og kanskje ei i 6.5 x 55 for det har de alltid på skytebanen hvis det kniper.)

3) Av de du har foreslått ville jeg tatt R8 eller Schultz, men man går jo ikke feil med de andre heller om man liker de. Om man tar hensyn til pengene så er jeg ikke i tvil om at Schultz gir fantastisk mye for pengene, og rigg opp med en KKC e.l stokk så har man en rå skytemaskin med fantastisk boltgang.

 

Når jeg pimpet opp riflestandarden sist gikk jeg fra Sako 75 til Mauser M03 Extreme 6.5x55. Denne gav et solid inntrykk, men var i tyngste laget med kikkert og demper. Så to stk Merkel Helix faktisk..(ei synt 6,5x55 og wooden 8x57 som forsåvidt var fine, bortsett fra en kiling i 6.5 x 55 (Med kvalitetsammo fra RWS). Leverte tilbake og endte opp med Blaser R8 Ultimate med justerbar kolbekam. Veldig godt fornøyd med børsa jeg har nå, men kostbart. Jeg skyter neppe mer vilt pga den, men så er det jo ikke alltid fornuften rår ved våpeninnkjøp..heldigvis:) Og bare så det er nevnt så var Sako 75 Varmint ei fantastisk rifle (og fikk vel 8-9k i innbytte for den strøken). Var jo egentlig strålende fornøyd med den, men alltid artig å prøve noe nytt;)    

 

Noen kjappe kommentarer til ting du neverner:

Presisjon: Alle de du har nevnt leverer nok varene greit. (Så faktisk en test med Blaser, mauser? Sauer og Schultz engang..Og Schultz kom såvidt best ut i presisjon) Så dyrest er ikke alltid best..

Lav vekt: Absolutt noe å tenke på, men liker noe midt imellom. (Ved mindre du kun skal ha lange dager på reinsdyrjakt. Mauser M03 endte for tung ferdig rigga synes jeg.

Justerbar kolbekam: Kjekt, men løser ikke alt. Kommer an på bruk. Jaktsituasjoner kan ha mange stillinger, og tror nok mange tror at de ha justerbar. Kommer helt an på rifla. Prøv. F.eks har jeg justerbar kolbekam, men for meg passet standard lengde r8 kolbe. Så da droppet jeg justerbar lengde.

Synt / Karbon stokk: Har synt og er praktisk og greit. Karbon er jo gøy og letter vekta litt, men ikke noe must. Er egentlig bare bruksfordeler med synt, men personlig så synes jeg ikke et våpen er skikkelig flott før det har en fin trestokk. Børsa kan ha så mye karbon den vil. Praktisk og signaliserer kostbart, men blir aldri så fint som en fin trestokk. (Synes egentlig Kipplauf med f.eks karbonstokker skulle vært forbudt). Tenk igjennom bruken. En trestokk tåler regnværsdag den og, og med litt stell så holder den seg fin over lang tid.

Rustfri: Ikke noe must. Overflatebehandling på f.eks R8, 404, og Mauser er så solid at den holder seg over laaang tid med normalt stell. (Ved unntak av jakt på sjøen...) Schultz er endel mere utsatt for rust, men med olje og tørk etter jakt går det greit. De er ikke dårlige overflatebehandlet, men bare de de andre med nitrert overflate som er ekstremt gode.

Oppspenner: Funker greit, men ikke noe must. Greit med tre-punkts sikring. Den viktigste sikringen sitter i hue.

Flutet løp: Tøft, men absolutt ikke noe must. unødvendig kostbart. 

 

Ikke lett å komme med noen absolutte råd. Men om "value for money" betyr noe ville jeg gått for Schultz, og hadde masse penger til overs. (Til ammo, utstyr, flere løp, kikkerter, haglekjøp o.l)

Eller så R8 og bli "ruinert" og fornøyd da og:) 

 

Men viktigste er å prøve. Er nokså stor forskjell i feeling på de riflene du har nevnt synes jeg. Prøv, prøv og prøv:) 

Lykke til:)

 

Så til lista med litt fornuft inni:

1) Salongrifle Brno

2) Schultz &Larsen 8x57 og 223.       (Men ville kikket på Finn.no etter en Sako Vixen i 223 evt 222;)

3) 12/76 O/U.   Beretta, Browning.... eller gammel / brukt Miroku faktisk.  

 

 

 

Edited by grolse1980
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om jeg lot fornuften seire og formålet var jakt:

 

1-22lr boltrifle, Tikka T1X, Sako quad, Anschutz elns.

2-223 Tikka T3 SS

3-308 Tikka T3 SS

4- 12/76 Hagle SP1 eller B525

5- 6,5x55 200STR i en eller annen variant, stokk,kikkert, 22LR konv.sett eller "what ever" Den burde ha sin plass i alle våpenskap.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg heller ville byttet ut en dedikert småviltrifle med et kombinasjonsvåpen, en kombi eller drilling (finnes av og til noe brukt her) med riflekaliber 7x57R og hagle i 12/70 eller 20/76. Går du for storviltrifle i et .30-kaliber kan du fint skyte småvilt med den og helmantlkuler. Har du i tillegg en .22LR salongrifle duger jo den også til det minste viltet om ikke holdet blir for langt og det blåser for mye.....;-)  

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynner (nesten) på nytt titt og ofte. 

Det starter ofte med en ganske kort sak i 308 med en god demper. 

Så kjenner man at noe mildere hadde vært behagelig. 223 er fin, 6mm er bedre i vind, 6,5x55 er, faen, helt grei til det aller meste. 

Men 22LR, 223 og 308 er en god og fornuftig kombinasjon til all jakt. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle startet helt på nytt mtp jaktrifle,  og valgt alt fra scratch, penger ikke tema: Da ville jeg bygd en lett custom jaktrifle i en mcmillan stokk eller lignende med et par piper til.

 

Så ville jeg satt opp en tro kopi, bare i 22lr.

Samme stokk, samme avtrekk, samme kikkert etc etc. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar så langt! Jeg har visst brukt opp tomlene mine...

1 hour ago, Bäke said:

Jeg ville latt den i 9,3 være i begynnelsen og heller kjøpt en salongrifle. Billig mengdetrening og mye moro med  .22lr 

Takk for svar! Dette er nok et godt råd. Ser alle de andre som har svart har kommet med et råd i samme gata.  Som ny jeger kommer man ikke bort i fra at det må bli en del øvelsesskyting, og da kan det være greit med rimelig ammunissjon.

1 hour ago, Chiefen.v-2 said:

Men om jeg lot fornuften styre og formålet var jakt

Takk for svar! Jeg er nok tilbøyelig til å la følelsene også spille en rolle når det kommer til innkjøp av våpen. Det er jo heller ikke slik at jeg må kjøpe alt på en gang... Ellers gode forslag når det gjelder kalibre. Våpnene kjenner jeg ikke noe særlig til, så her må det googles litt!

 

1 hour ago, grolse1980 said:

For å svare ikke alt for langt så har jeg ett viktig råd. Reis og prøv / kjenn på riflene i butikk som minimum. Gjerne testskyt om du kjenner noen som har tilsvarende rifle.

Takk for et veldig innholdsrikt svar! Jeg kommer nok til å reise rundt litt og kjenne på våpnene, bare man kommer over dette Coronagreiene... Jeg kommer ikke til å lade selv med det første, så det blir nok å holde meg til kurante fabrikkammo kalibre.  Kan være enig i at en trestokk er penere, så det er fortsatt ikke utenkelig at det kan bli det. Kunne vært interessant å høre hvordan du ville konfigurert hvis man skulle gått for Blaser?

 

1 hour ago, Mix said:

Om jeg lot fornuften seire og formålet var jakt:, 

Takk for svar! Jeg har sett at Tikka gjerne anbefales som et fornuftig valg, særlig til ferske jegere, men tror ikke det er det jeg kommer til å kjøpe...Skjønt...det kan jo hende jeg tar til fornuften jeg også! Ser for øvrig poenget også med enkelheten i å kjøpe et våpen i hvert kaliber ..

 

1 hour ago, Sitka said:

Du har kjøpt deg eit grådigt bra kikkertsikte. Ellers Tikka t3x i 6,5x55 pluss hagla så er du i mål.

Takk for svar! Grunnen til at jeg har valgt bort 6,5x55 er at jeg leste en artikkel om at blyammunisjon kunne bli forbudt på jakt, og at dette kaliberet da ikke kunne brukes til storvilt? Liker ellers ideen om å holde det enkelt...

55 minutes ago, Sølvrev said:

Jeg tror jeg heller ville byttet ut en dedikert småviltrifle med et kombinasjonsvåpen, en kombi eller drilling

Takk for svar! Dette var slettes ikke noe dumt forslag, selv om det gjorde forvirringen komplett :-)  Får legge det bak øret til senere. Akkurat nå føler jeg det er komplisert nok å velge det første våpenet.

 

1 hour ago, jmosbakk said:

Jeg begynner (nesten) på nytt titt og ofte. 

Takk for svar! Tror dette er ganske vanlig, egentlig. Er dette jeg prøver å unngå ved å kline til med å kjøpe et kvalitetsvåpen med en gang...

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, msteiro said:

Hvis jeg skulle startet helt på nytt mtp jaktrifle,  og valgt alt fra scratch, penger ikke tema: Da ville jeg bygd en lett custom jaktrifle i en mcmillan stokk eller lignende med et par piper til.

Takk for svar! Tror jeg kommer til å holde meg innenfor "allfarvei" og kjøpe våpen i kjent merke, men har fått lignende forslag før fra en erfaren jeger, så det er nok ikke noe dårlig råd. Det andre lignende rådet jeg fikk var: "Jeg ville fått Ragnar Hansen til å bygd en 6,5X55 for meg med McMillan glassfiberstokk..."

Link to comment
Share on other sites

Er jo ikke verre enn å kjøpe en T3x Superlite i 6,5x55 og en T1x i 22lr feks til å starte med, og sette på noenlunde lik kikkert. Så kan man spare til én McMillan, eller kjøpe to Wildcat stokket til samme pris ;) 

 

Uansett, en 22lr som er så godt som klin lik jaktriflen er ikke dumt. 

Link to comment
Share on other sites

Brukt Sauer 202 i en av de tre "store" 6.5x55, 308 eller 30-06 holder til alt vilt i Norden og nesten resten av verden.

En brukt Beretta i 12-76.

Og er det penger til overs en ok .22lr eller ekstra kaliber til Sauer'en. Så er du klar for det meste. Prøv å kjøpe et våpen uten egne montasjer til 4000,-

Mye grise billige brukte våpen rundt i butikker.

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, msteiro said:

Er jo ikke verre enn å kjøpe en T3x Superlite i 6,5x55 og en T1x i 22lr feks til å starte med, og sette på noenlunde lik kikkert. Så kan man spare til én McMillan, eller kjøpe to Wildcat stokket til samme pris

 

Jeg ønsker å hoppe over de våpnene man kjøper for å ha noe å starte med...og heller kjøpe et kvalitetsvåpen med en gang

 

Men tipset om å ha 22lr i samme stokk som jaktriflen er  ikke så dumt. Men det samme kan man vel oppnå ved å kjøpe systemvåpen? Som f.eks Blaser R8 i 308 og kjøpe conversion kit i 22lr?

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Sakoen75 said:

Brukt Sauer 202 i en av de tre "store" 6.5x55, 308 eller 30-06 holder til alt vilt i Norden og nesten resten av verden.

Takk for svar. Har vært inne på tanken. Linket jo til denne 202'en i innlegget mitt, hvor man får en SAUER 202 ELEGANCE TAKE DOWN KAL 6,5X55 + 9,3X62 for 40.000

 

Når det gjelder budsjettet,,,så er det litt tøyelig, siden jeg ikke trenger å kjøpe alt på en gang.... Men regner med at jeg kan bruke et sted mellom 50-80.000 nå uten at det skal gå ut over matbudsjettet... Samt at jeg slipper å sove på sofaen for en periode :-)

Edited by Erlendgb
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Blaser R8 med kit koster fort "en del" mer enn T3x og T1x.

 

Takk for svar. Ja... er klar over det koster mer. Men pengene man taper på å kjøpe noe først og selge det når man må ha noe bedre, slipper man jo (kanskje) å tape hvis man heller bruker litt tid og velger seg våpenet man skulle ønske man hadde kjøpt med en gang?

 

Link to comment
Share on other sites

Veldig fornøyd med min Sauer 202, montasjer til fornuftige priser, lett å få tak i nye piper (en brøkdel av Blaser sine piper), kan kjøpe 22lr konverterings kit fra Sauer 200 STR til trening om man ønsker. Mange stokker tilgjengelig, ligger ute en Sauer 202 30-06 Synchro med tommelhull om man vil ha det :) 

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=169353304

Edited by tgaup
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, jmosbakk said:

Hvis du skal ha ei børse for å vise frem på banen så funker R8 bra

Takk for svar!

Har blitt advart om at R8 er et våpen for "børserunkere" :-)

Grunnen til at R8 er aktuelt er hvis jeg velger å gå for systemvåpen.

Et av de våpnene jeg har satt opp på lista dersom det ikke blir system er SAKO 85 FINNLIGHT STAINLESS 308 :-)

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, tgaup said:

Veldig fornøyd med min Sauer 202, montasjer til fornuftige priser, lett å få tak i nye piper (en brøkdel av Blaser sine piper), kan kjøpe 22lr konverterings kit fra Sauer 200 STR til trening om man ønsker. Mange stokker tilgjengelig, ligger ute en Sauer 202 30-06 Synchro med tommelhull om man vil ha det

Takk for svar! Det er mange  gode grunner til at en Sauer 202 kan være et bedre alternativ enn de andre systemvåpnene jeg har listet opp. Særlig poenget med at man kan kjøpe ekstra kalibre uten å ruinere seg...

Det var et fint våpen du linket til. Må nesten kjenne på våpenet (eller lignende) før jeg får bestemt meg om det blir tommelhullstokk. Ser jo tøft ut, men ønsker ikke at ladegrepet skal bli mer kronglete enn nødvendig... 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Erlendgb said:

Takk for svar! Det er mange  gode grunner til at en Sauer 202 kan være et bedre alternativ enn de andre systemvåpnene jeg har listet opp. Særlig poenget med at man kan kjøpe ekstra kalibre uten å ruinere seg...

Det var et fint våpen du linket til. Må nesten kjenne på våpenet (eller lignende) før jeg får bestemt meg om det blir tommelhullstokk. Ser jo tøft ut, men ønsker ikke at ladegrepet skal bli mer kronglete enn nødvendig... 

Tommelhull kjennes bra ut, men som du skriver kan det kanskje føles litt kronglete ved første øyekast - mulig det kun er en vanesak som mye annet.. Har det ikke selv da det nesten er umulig å oppdrive til en fornuftig pris, derfor anbefales det å kjøpe med tommelhull først som sist om du ønsker det, og heller selge det senere om du ikke liker det. 

Link to comment
Share on other sites

Bare vær klar over at en 202 med stålkasse aldri kan bli veldig lett.
De finnes med alu.kasse og jeg hadde helt klart kjøpt den fremfor stål.
Har en i stål liggende her og den har nesten identisk vekt med 200STR, som er holdt for å være et tungt dråg.

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, tgaup said:

Tommelhull kjennes bra ut, men som du skriver kan det kanskje føles litt kronglete ved første øyekast - mulig det kun er en vanesak som mye annet..

Takk for svar! Får nesten prøve å få kjent på et før jeg tar noen beslutning. 

Link to comment
Share on other sites

Hjort og reinsjakt, samt småviltjakt byr på mange ulike måter å jakte på. På postjakt og måneskinnsjakt etter hjort er det kjekt med ei litt tyngre, stødig rifle. På dagtid i hjortelia og etter rein vil du sette pris på ei lett rifle. 
 

Jeg har ei Kimber i 260 Remington som veier 2.3 kg. Den er en drøm å bære rundt på.  Har Aimpoint Micro, Zeiss 1.5-6x42 og zeiss 3-15x42 til den. Veksler mellom siktene alt etter trange poster, drivjakt og reinsjakt. 
 

Til skytebane, postjakt og måneskinnsjakt har jeg akkurat investert i en Tikka med Kkc-stokk i 308. Denne har en Zeiss 3-12x56. Halvtung og stødig til sitt bruk.

 

Skulle ønske at begge riflene var i 308. Så hadde jeg sluppet å dille med forskjellig ammunisjon. 
 

Og rype og rev går like fint å skyte med 308.

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Mix skrev:

Blir det i det hele tatt produsert piper til 202 lenger ?

 En som var litt bekymra i 2015 og her er svaret han fikk fra Sauer "it is correct that the production of Sauer 202 was discontinued this summer after more than 20 successful years.
Of course we will make sure the full availability of all spare parts, including barrels and stocks for at least 10 years in the future."

 

Er såpass mange 202 i omløp så det markedet er nok ikke ubetydelig. Ville ikke bekymret meg.

Schultz lagde vel og løp til 202 en periode.     F.eks linken her her fra J&F.  https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=48556475   Gjenga løp+ny atec til 9.000,- :)

Bra rimelig løp sammenlignet med f.eks Blaser, Mauser, 404. 

Sauer 202 er absolutt en topp rifle selv om den er gått ut av produksjon. (Noe andrehånds verdien viser idag. Den er faktisk blitt ettertraktet og sjeldent på "billigsalg" synes jeg..)

Link to comment
Share on other sites

Bare litt angående lav vekt og stokk generelt.

Veldig få av systemriflene er særlig lette, og av alle fabrikkriflene er det veldig få som kan måle seg med McMillan/LAW/Manners/osv stokkene. 

 

Sauer 202 er fantastisk rifle, men kommer aldri i nærheten av en Finnlight eller Kimber mtp vekt.

 

Og enhver rifle kan gjøres om til systemrifle for ca 2500 kr.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Om jeg skulle ha startet helt på nytt og kun jakt hadde vært formålet (som det egentlig er i dag også, bortsett fra at jeg liker å skyte) skulle jeg ha gjort det usedvanlig enkelt. En rifle til absolutt alt. Jeg hadde ikke engang tenkt tanken på 22lr. All skytetid jeg har, skulle vært satt av til denne.  Jeg har en kort og presis Sako med High Tech-stokk i 308 Win i dag. Denne ville jeg ha vært effektiv med, på alt jeg kan finne på å jakte med rifle i Norge. En loddetkule til alt man kan akseptere litt hull i og en FMJ til fugl. Et kikkertsikte med kompensator med to nullpunkt for de to forskjellige kulene. En fristende tanke egentlig...

 

En dedikert småviltrifle har selvfølgelig sine fordeler, men er de egentlig så store at det er verdt og bruke tid på å trene med to forskjellige rifler? 

En tung rifle, dedikert til "ikke bevegelig" storviltjakt er i mine øyne overflødig. Her er blinkene så store (og står stille) at man med enkelhet kan trene seg opp til å treffe de sikkert med en relativt lett og håndterbar rifle. Stor og tung optikk kan være et argument for å ha 2 stk, men mange sikter i klassen 2-12x50 er mer en bra nok i dårlig lys og har en størrelse man kan drasse rundt på. Noen kompromisser må inngås, men kanskje vil de negative sidene her oppveies og overkommes av fordelen med at all skytetrening/jakt foregår med ett våpen. Er en del eksempler på folk som bytter, tester, kjøper nytt og "roter seg bort". Tillitten til utstyret blir da fraværende. 

Link to comment
Share on other sites

Et kjapt søk på vekter..

 

Mauser M03 Extreme 3,5

Sauer 202 XTA 3,5 (stålkasse)

Sauer 200MAX 3,4

SCHULTZ & LARSEN Victory 3,2

Blaser R8 proff 3,3

Sauer 404 xta  3.22 

Sako 85 Finnlight stainless: 2,8

Sauer 404 xtc  2,7

Browning x-bolt pro carbon 2,6

Sako 85 Carbonlight 2,4

 

Det er vel greit å ikke se seg helt blind på vekta, også... Og så er det jo gjerne en sammeng mellom lav vekt og høy pris, og det er ikke sikkert det svarer seg f.eks med carbon kontra syntet hvis det er stor prisforskjell og man kanskje sparer en halvkilo...

Edited by Erlendgb
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Super XX said:

En rifle til absolutt alt.

Det er en litt fristende tanke...men ville da kanskje valgt et lett systemvåpen som utgangspunkt? hvisomatte?

 

22 minutes ago, Super XX said:

Noen kompromisser må inngås

Dette har jeg begynt å forstå...

 

23 minutes ago, Super XX said:

Er en del eksempler på folk som bytter, tester, kjøper nytt og "roter seg bort". Tillitten til utstyret blir da fraværende. 

 Er egentlig dette jeg kunne tenke meg å prøve å unngå.... Forsøke å finne riktig med en gang, og heller forsøke å tilpasse seg til våpenet...

Jeg må innrømme at jeg har hatt en slik tilnærming på en del annet turutstyr, og har huset fullt av ting som har blitt tatt ut av bruk fordi jeg har funnet noe som er bedre eller lettere...

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, jmosbakk said:

Du kan se litt på hva @22.Wmr har lagt ut her på kammeret.

 

Takk for tips om tråd: Var en veldig interessant tråd, både med hensyn til hvordan han har gått frem for at våpenet skal bli et allroundvåpen perfekt for ham, men også i forhold til jakta.  En lite innfall er imidlertid at @22.Wmr er jo som en våpensmed å regne sammenlignet med en fersking som meg, og jeg ville nok aldri ha begitt meg ut på alle tilpasningene han har gjort. Men all ære til ham! Det ble et vakkert våpen til slutt, og det ser ut som han har lykkes med å finne frem til en rifle han kan bruke til alt...

 

On 8/10/2019 at 11:47 AM, 22.Wmr said:

For tre år siden, i starten av august kom jeg plutselig på att jeg ikke hadde rifle som takler storviltkravet.

Tok turen innom Lofoten sport og fritid med godkjent søknad for rifle i kaliber 308win for og titte på utvalget. Fra bakrommet kom  en t3 light, en 700 og en sauer laaangt over budsjett.  Da jeg ikke virket helt overbevist, kom det som siste mulighet fram en Seven xcr camo.

 

Dessuten hadde det vært interessant å sett hvordan denne historien hadde vært  dersom  det hadde vært Saueren som hadde vært kjøpt i stedet...

Edited by Erlendgb
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

35 minutter siden, Erlendgb skrev:

@22.Wmr er jo som en våpensmed å regne

Dette er vel en drøy påstand😂 det er ingenting gjort i den tråden man ikke kan gjøre med enkle verktøy fra biltema og noen klipp fra youtube.

 

37 minutter siden, Erlendgb skrev:

Dessuten hadde det vært interessant å sett hvordan denne historien hadde vært  dersom  det hadde vært Saueren som hadde vært kjøpt i stedet...

Jo, sauern hadde nok blitt gjort mindre med siden den er ett helt annet produkt med betydelig høyere kvalitet og finish i utgangspunktet. For meg er budsjettet lavere en ditt, betydelig lavere. En av grunnene til dette er at 7'ern i tråden min er et verktøy som skal brukes, og den blir brukt mye. Fra ramsalt hav til 1000moh. Når da børsa kostet 10k istedet for 40k er det ikke like ille med ei ripe fra berg og steinur. En annen side av saken er selvfølgelig att jeg liker og pusle med børsa på kveldstid. 

 

Når det kommer til ditt valg er jeg enig i det som blir sagt om ei børse til alt. Og 308 er et pefekt kaliber for dette. Jaktdepoet.no har alt fra helmantel for 5.99,- (som legger ned ryper og harer med samme type skuddskader du får fra en blyant om du stikker den gjennom)  matchpatroner du kan skyte fint ut til 800-1000m for en tier, rådyrpatroner for 15,- og for 25 kroner får du patroner med premiumkuler som har null problemer med elgokser på 350kg. Skal du sprenge kråker eller skyte subsonisc finnes også det ferdig og få kjøpt. Ikke mange kaliber i verden med ett slikt spenn i fabrikkammunisjon. 

 

Kjøper du ett systemvåpen ender du med å være innskutt med feil løp/kikkert når sjansen for en rask jakttur byr seg, eller så ender du opp med og bruke bare det ene løpet😉 Det er kanskje ikke alltid slik, men det er nok ikke veldig langt fra sannheten. 

Ta runden innom lokale pushere, ta, føl og kjenn på børser. Og velge våpen er 70% følelsebasert, ivertfall for meg. Et våpen må kjennes "riktig"  med ditt budsjett får du ett kvalitetsvåpen uansett hva du velger.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om ikke Sako 85 Carbon Wolf kan settes opp på listen over våpen som må kjennes på også... Virker som et ganske gjennomtenkt våpen som kan virke ganske bra til alt, uten å være perfekt til noe...og det er vel et slags kompromiss man må akseptere... Er i øvre del av vektskalaen (3,4 kg) Lite minus for å ikke ha justerbar avtrekker...

Kan ikke se å ha funnet dette med stainless løp... Noen som vet om man får det?

 

image.png.0d801eb93d0bb4dcd2dfa94a7035fabb.png

 

image.png.c26a4648f17d2dbc9399a17b33140f93.png

 

 

Edited by Erlendgb
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, 22.Wmr said:

Dette er vel en drøy påstand😂

 

Kanskje det, i så fall, sier mer om meg enn om deg? :-) Neida... skal ikke undervurdere egne evner, heller, men utgangspunktet mitt er å kjøpe et våpen, og ikke å bygge ett ;-)

 

Virker som du er ganske heldig med å ha gode jaktmuligheter i nærheten av der du bor, noe som gjør det mye lettere å ta seg en kjapp jakttur...

 

For eget vedkommende er det mest aktuelt med hagle dersom jeg bare skal gå ut døra.... Men jeg har litt andre muligheter også.

 

14 minutes ago, 22.Wmr said:

Ta runden innom lokale pushere, ta, føl og kjenn på børser. Og velge våpen er 70% følelsebasert, ivertfall for meg. Et våpen må kjennes "riktig"  med ditt budsjett får du ett kvalitetsvåpen uansett hva du velger.

 

Har planer om det. Har vært et par turer allerede, og har hatt litt blandede opplevelser med pusherne... Men sånn er det jo med selgere, de lærer seg gjerne noen selling points som de severer for å få closet et salg...

 

Jeg ønsker å gjøre det meste av grovarbeidet på forhånd, slik at jeg greier å gjennomskue hva som er bullshit, og hva som ikke er det... Men jeg må til butikken og kjenne til slutt...

 

Link to comment
Share on other sites

Ja...Og ville jo sjekket ut Sako S20 og. Synes den kan se veldig bra ut på papiret og mange fornuftige løsninger. Kanskje ørlitegrann tung for dagligdagse turer i høyfjellet. Men ville absolutt hatt den med på lista over våpen å sjekke ut. Og virker jo  som ok priset i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Erlendgb skrev:

Det er en litt fristende tanke...men ville da kanskje valgt et lett systemvåpen som utgangspunkt? hvisomatte?

Mitt svar på det er Nei. Etter att jeg gjennom sommeren har trent å fin-innskutt rifla, hadde OCD'en min fått frie tøyler om jeg skulle begynt å skru løs "ting". Jeg ville ha valgt ei lett rifle i utgangspunktet og heller "bygd på den". Det er enklere enn slanking av ett tungt utgangspunkt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, grolse1980 said:

Ja...Og ville jo sjekket ut Sako S20 og. Synes den kan se veldig bra ut på papiret og mange fornuftige løsninger. Kanskje ørlitegrann tung for dagligdagse turer i høyfjellet. Men ville absolutt hatt den med på lista over våpen å sjekke ut. Og virker jo  som ok priset i tillegg.

Har tittet litt på dette våpenet også, men slo det litt fra meg innledningsvis på grunn av vekt... Morsomt konsept at man kan skifte kolbe som passer bedre for bane... Har ikke sett noe pris på løs kolbe enda?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...