Jump to content

Hvor lange hagleløp?


Turiskogen

Recommended Posts

Ja da, absolutt. Noen liker mora og noen liker dattera..
Men etter å ha skutt litt et par år nå igjen på div. baner så henger jeg igjen med en følelse av at det fokuseres unødig mye på lange løp.
MÅ ha så og så langt løp for ditt og datt. Tror vel igrunnen det bunner ut i at man må erkjenne at første kjøp av hagle blir litt lotto, så trekker
man erfaringer til neste gang. Selv har jeg brukt 76 cm traphagle nå et par år men synes det blir unødig langt løp å drasse rundt på når en sjelden 
gang i skogen med hagla. Savner kortløpet sideligger fra "gode gamle dager"..
Må nok vurdere en kortere o/u ja..

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ikke noe fasit på dette. Det første du må tenke på er hvordan du er i kroppen. Er du 2 meter høy og har armer som en gorilla vil lange løp være riktig. 

Er du 150 høy med platåsko bør du velge kortere løp.

Lengden på kolben har også betydning, er du kort i armene og skal ha kort kolbe må løpene også være korte for å beholde balansen i våpenet.

Tyngdepunktet skal være midt mellom hendene, omtrent ved hengselbolten slik at føringen blir naturlig uten at våpenet er for fremtungt. Kommer tyngdepunktet for langt bak vil det lett bli slik at løpene peker for mye oppover når du monterer.

Midt råd er å drite i alle gode råd og tilpasse haglen til din kropp og armlengde. Så blir løpslengden det den blir, lengden spiller ingen rolle for treffbildet, men om våpenet ikke balanserer riktig for deg blir det ikke optimalt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Siden hagla også skal brukes på leirduebanen vil jeg si en plass mellom 66 og 71cm er fint. Kortere piper blir for vinglete på banen og lengre blir ofte for langt på jakt.

 

Selv er jeg 176 cm høy og kjøpte i fjor sommer ei O/U med 71cm piper som passer meg godt til jakt og leirdue.

Link to comment
Share on other sites

Tja... jeg skyter litt sent... sikkert fordi enkelt løperen gir 1 sjanse.. så jeg sikte skyter m alle  haglene mine.. Har sett skyttere som er super raske og  treffer god  på kort hold. Imponert over disse . Men jeg har truffet gode jegere m topp utstyr som også slår av en prat på fjellet. Jeg med enkelt løperen og trang boring, dei med o/u  - s/s med choker.  Vanligvis så får jeg like mye fuggel som dem. Blir alltid tema dette.  Tenker at raske skyttere i tett skog foretrekker kort løp kjapp sving og åpne choker??  Selv så liker jeg 71-75 cm løp uten annen grunn enn at det er det jeg har...🤔😁

.

Link to comment
Share on other sites

Siden svartkruttets dager er til ende ☺, er det 70/71cm som er det vedtatte kompromisset som gjeller for dobbeltløpede hagler, være seg s/s eller o/u som du har bestemt deg for. Andre løpslengder, - kortere eller lengre, - blir mer eller mindre for litt spesielle typer jakt.

Det er vel også her - ca 70cm, du finner det største utvalget i o/u hagler... Pump/halvauto, -eller enkeltløper, - blir en annen diskusjon. 

 

Lettvekts hagler, med Alu-låskasse/baskyle, har ofte kortere løp, men blir litt "viftige" /vinglete ved hurtige anlegg og ikke helt lett å lære seg treffe med,..men går selvfølgelig med mye trening. 

 

70/71cm løp og normal vekt, 3-3,2 kg er det som vil fungere best for deg som allround våpen, - både i skog og fjell. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er litt forvirrende å snakke om løpslengde uten å definere om det er snakk om knekkhagle (o/u el. s/s),  eller halvautomat/pumpe. Halvautomat og pumpe er gjerne rundt 10 cm lengre enn knekk fordi låsekassa som skal mate skudd fra magasinet bygger disse 10 cm ekstra. Halvautomat og pumper blir fort veldig lang med lange løp. 
 

Personlig liker jeg litt lengere løp enn 71cm i knekkhagle selv om jeg ikke er veldig høy. Jeg synes de svinger litt bedre, har ekstra «siktlinje», som jeg oppfatter lettere å skyte presist med, og munningen er også litt lengre bort fra ørene selv om jeg bruker plugger (også på jakt). 

 

Hvis man ikke har en preferanse selv tenker jeg det er et veldig god kompromiss å starte med 71 cm løp i en o/u med 1 avtrekker til jakt og banebruk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...