Jump to content

Norrøna Recon og Bergans Raipas


Sakoen75

Recommended Posts

Vill ha meg en ny dress til reinsdyrjakt og generelt friluftsliv utenfor sommer perioden. Noen som har erfaringer med disse to dressene? Sliter med å velge de er på en måte like men samtidig veldig ulike. Fargen av Bergans er veldig mørk mens Norrøna ikke har storm klaffer over glidelås. Hva mener Kammeret?

Link to comment
Share on other sites

Enig i fargen, vet ikke hva slags terreng Bergans dressene skal passe i.

 

Synes norrøna har en mye bedre passform, og mye mindre dilldall. 

 

Bergans tøy synes jeg har mye for og rare lommer som får klærne til å virke posete og tunge.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja mulig det blir for mye dill på Bergans. Virker som den er som dere sier veldig posete. Får ha litt Duckt tape i lomma skulle glidelåsen ryke, kan ikke skjønne at de ikke har en storm-klaff. Grei lufting med åpen glidelås og ryker den så holder knappene til du kommer hjem.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, G.Larson said:

Bergans vurderes ikke en gang etter samarbeidet med WWF. 

Når det er sagt så er lyse farger best ifm snaufjell og reinsjakt. 

Kva tid var dette? Eg lever litt under ein stein når det kjem til slike detaljar. Har fått med meg at storm berg Hadde for seg noko greier, men eg har aldri vår glad i stor berg uansett. Bergans har eg derimot ei jakke frå som eg er veldig glad i. 

Link to comment
Share on other sites

Ble en Recon jakke i dag hos den lokale friluftsliv/jakt butikken. Bukse får jeg bestille. Litt smal over skuldrene mine så gikk opp en størrelse i forhold til Norrøna sine anbefalinger. God plass til ekstra tøy under. Liker at hette åpningen er såpass trang at glidelåsen må opp for å ta den av eller på, lang og god i ryggen. Lappen til militær grad kan også fjernes

Fikk testet den ca 10km i dag. Hetta er dyp nok til at skyggen på skygge-luen stikker ut i regnet. Liker egentlig den minimalistiske utformingen nå uten posete lommer. Jakken trekker ikke til seg vann slik som enkelte lydløse dresser gjør, men denne bråker desto mer. Synes at det verste skallplagg bråket ble bedre bare på denne turen men det blir aldri lydløst. Det jeg var ute etter i denne dressen er beskyttelse mot elementene, ingen is som legger seg i tøyet, forholdsvis lett plagg, ikke trekker vann.

Bonus for å kunne brukes litt urbant uten å skrike jakt. Er litt lettere å svelge prisen når den kan brukes til daglig bruk også. Blir litt mye med Mossy-oak eller annen kamuflasje til daglig.

Godt fornøyd etter en liten test tur, håper det varer.

 

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...