Jump to content

anbefaling av ladeutstyr til 6.5x55


Overkommandoen

Recommended Posts

Skal starte å lade selv og skal anskaffe ladeutstyr til 6.5x55.

 

Så lurer på hva folk vil anbefale av utstyr, det finnes så mye utstyr fra forskjellige produsenter. Så lurer på om dere kan anbefale et komplett sett.

Vil prioritere pris - enkelhet. Ladetårn med bluetooth og touchskjerm kan anskaffes når erfaring og kunnskap er på plass.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler å kjøpe et sett fra Dillon eller RCBS, eller kanskje Hornady. Disse er nokså like, bortsett fra fargen, og noe småpell som er smak og behag.
Presse, vekt, håndholdt tennhetteisetter, kruttmål, halspressedie, helpressedie og isetterdie.

 

Du kan spare noen penger i det korte løp på å kjøpe Lee, men Lee er generelt langt simplere, aluminium (og for noe kasserollealuminium det er...) istf. stål, og generelt synes jeg det er noe tjafs. Men du kan lade akkurat like gode patroner på det, du bare irriterer deg mer, eller koser deg mindre. Om du er en sånn som nyter illusjonen om å spare penger, så vil du elske Lee, det oser billig og kjip.. ;)

 

Nå kommer Lee-folket og slakter meg, men det får de bare gjøre. Jeg gav bort mitt Lee-utstyr tidlig på 90-tallet, siden jeg ikke hadde samvittighet til å ta penger for det. Siden har jeg ladet noen tusen skudd på RCBS-pressa - i året. Uten hickups, men idag har jeg Redding, Hornady, RCBS, Lyman, Forster, wtf. dier, og tennhetteisetteren begynner å bli utslitt og irritere meg.

Men jeg lader heldigvis mesteparten på Dillon 650XL-en nå for tida. Den anbefaler jeg - når du føler du sitter og lader hele tida, så gir den deg en del tid til andre ting, og timene ved ladepressa blir minde hat. Men ikke begynn med den.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har Lee, det suger.. 

Det er billig og funker greit nok, men du kjenner at det er billig på en måte som ikke er tillitsvekkende. Ting må dobbeltsjekkes, noe løsner og generelt en del faenskap. 

 

Skulle jeg kjøpt ny presse som ferskis i dag hadde jeg trolig kjøpt en Forster Co-Ax. 

 

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, M67 skrev:

Lyman, 

Lyman er egentlig litt som Lee, bare uten de smarte (men dårlig gjennomførte) løsningene. 

 

For å plagiere Zapfe i Barske Glæder, "Vil du lære deg en ny sort bannskap så skal du kjøpe deg en Lee." 

Link to comment
Share on other sites

Lee er mottatt, har fått noen anbefalinger på banen om at Lee er bra.

650 og 750 presse, kan anskaffes etter kunnskapen og erfaringene kommer på plass.

 

F.eks. i den lave enden av skalaen. Hornady classic kit. Vil det funke til å starte med?

Ser den store fordelen med å ha en "turret" presse.

 

Eller hvis jeg velger xl 650 presse, hva mer bør man anskaffe for å komplimentere settet?

Edited by Strikkejeger
Link to comment
Share on other sites

Kanskje forvirrer jeg det for deg, men alle produsentene har hatt dårlige og gode perioder, Lyman som er kritisert har hatt noe av det beste som var på markedet, og de har levert drit.

Lee har stort sett simple ting, men classic cast pressen er god - og billig. Halspressediene til Lee er meget gode, men leveres som halvfabrikat.

Som nybegynner bør du ikke starte med turrettpresse, men gå for enstasjon. Da mister du ikke oversikten over det du holder på med under lading. I dagens marked er Forster co-ax og Redding det jeg ville kjøpt om jeg hadde råd. De har en kvalitet som varer livet ut, og du har alltid behov for en enkelstasjonspresse. Co-ax er den absolutt raskeste pressen for helpressing, det gjør jeg som en separat operasjon, jeg vil ikke bruke Dillonpressene og få ferdig ammunisjon med fett. Dessuten er Co-ax svært nøyaktig for presisjonsammunisjon. Kjøper du brukt er en RCBS Rockchucker fra 70-80 tallet kjempepresse, senere ble de mer slarkete.

Det er die settet som lager ammunisjon og på de skal du ikke spare penger. Kjøper du dårlige dier vil du innen kort tid kjøpe nye. De som er best er Redding og Forster. Redding har helpressedier som bruker løse foringer for å regulere graden av pressing av halsen. Med dem behøver du ikke egen halspressedie. Du vil med en slik også redusere behovet for å frese hylser når de blir for lange, og hylsene vil vare mye lengre på grunn av redusert kaldbearbeiding av hylsehalsen Det finnes kuleisettere med mikrometerinnstilling, det har jeg aldri forstått behovet for, det er penger i dass. Forsters enkle Bench rest seater med god føringshylse er en av de beste. Men flere leverandører har tilsvarende.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Fyller ut litt. Rotasjonspressene anskaffer man når man trenger dem. De er ikke vanskelige å bruke, litt fikling så er du i gang. Men de er dyre og store, og tungvinte å eksperimentere på. Skal jeg ha 100 eller kanskje tilogmed 200 skudd som ikke er 100% like det som pressa er satt opp til, så er det kjappere å bruke enstasjonspressa. De har ingenting for seg om du ikke skal ha tusenvis av patroner, fort. Trenger jeg 1000 patroner i helga, så bruker jeg en time eller to på det før jeg legger meg fredag kveld, eller kanskje jeg klarer 800 mens potetene koker på ettermiddagen, det er der rotasjonspressene skinner.

 

Jeg glemte å nyansere også, Classic Cast.pressa til Lee er som alle andre presser, støpejern, enkel, og evigvarende. Og det gamle kruttmålet til Lee, der virker simpelt, men det virker helt supert.
Men mye av utstyret er tjafs, vekta er farlig, og diene, som @Per-S sier, er halvfabrikat, og etter mitt syn direkte dårlige. Tenk om Redding eller Forster laget ei Collet-die? Patentet må jo være gått ut for lengst.

 

Ellers er jeg 100% enig med Per-S, og jeg tror jeg vet grunnen...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjøp noe enkelt, stødig og stabilt. Jeg har RCBS Rock Chucker Master Reloading Kit som inneholder det du trenger (ekskl. die-sett for aktuell patron) for å komme i gang. Anbefaler deg å starte med en enstasjonspresse (følger nevnte sett), slik at du har full oversikt og kontroll med ladeprosessen nå i starten. For mitt bruk holder RCBS' enstasjonspresse ennå (har hatt den i 25 år), siden jeg ikke lader mer enn rundt 300-400 patroner i året. Hvis du vil ha noe mer avansert ladeutstyr senere går det greit å selge dette settet. For sikkerhets skyld kan du jo sjekke om det ligger noe på Finn før du ev. kjøper nytt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, M67 skrev:

Fyller ut litt. Rotasjonspressene anskaffer man når man trenger dem. De er ikke vanskelige å bruke, litt fikling så er du i gang. Men de er dyre og store, og tungvinte å eksperimentere på. Skal jeg ha 100 eller kanskje tilogmed 200 skudd som ikke er 100% like det som pressa er satt opp til, så er det kjappere å bruke enstasjonspressa. De har ingenting for seg om du ikke skal ha tusenvis av patroner, fort. Trenger jeg 1000 patroner i helga, så bruker jeg en time eller to på det før jeg legger meg fredag kveld, eller kanskje jeg klarer 800 mens potetene koker på ettermiddagen, det er der rotasjonspressene skinner.

 

Jeg glemte å nyansere også, Classic Cast.pressa til Lee er som alle andre presser, støpejern, enkel, og evigvarende. Og det gamle kruttmålet til Lee, der virker simpelt, men det virker helt supert.
Men mye av utstyret er tjafs, vekta er farlig, og diene, som @Per-S sier, er halvfabrikat, og etter mitt syn direkte dårlige. Tenk om Redding eller Forster laget ei Collet-die? Patentet må jo være gått ut for lengst.

 

Ellers er jeg 100% enig med Per-S, og jeg tror jeg vet grunnen...

 

K

Mottatt og forstått! fra deg og Per-S.

Forslag på dier fra Redding eller Forester som passer til Classic casten?

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte jo en Lee Classic Cast som en start for noen mnd siden. Tenkte at det var greit å starte i det små.

 

Status nå noen mnd senere er man oppe i 20 lapper med stasj 😂🙈

 

Lett at det det tar av ja...

  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Hvor mange skal du ha i sirkulasjon, skyte per tidsenhet? 100 i året, 1000, 10 000? Det har mye å si her. Og hvor idiotisk rene trenger du dem?
Til å begynne med er ikke renheten på hylsene det alle viktigste, og jeg ville ventet med det mest avanserte vaskeutstyret.

 

UL er fint syns jeg, men du må ha noe skikkelig, ikke sånn "smykkevasker" fra Wish... Stålpinner er fint, men innihelvetes tungvint om en ikke har en skikkelig separator (Dillon), Tørt medie virker, osv. Zalo i ei bøtte virker, tørke av hver enkelt patron med ei fille går... Det er hva du gidder og ønsker.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Jeg er tilhenger av det enkle her også, så lenge du ikke har veldig mange hylser om gangen. Du trenger ikke spesialutstyr av noe slag i starten. Antar du skal bruke vannløselig hylsefett under pressingen. Jeg gjør det slik:

Etter pressing og utstøting av gammel tennhette vasker jeg hylsene i lunkent såpevann med Zalo. Legg dem i en bolle og rør rundt med oppvaskkosten en stund, skyll godt med rent vann i flere omganger. Gi dem deretter en omgang i vann med sitronsyre (jeg bruker 1 pose a 21 g pr. liter vann),  rør litt rundt i 10-15 minutter og skyll godt i rent vann. Rist vannet ut av hylsene og rull dem i et kjøkkenklede for å unngå tørkemerker, legg dem så ut på papir fra en kjøkkenrull i en langpanne og tørk dem i stekeovnen med varmluft på ca. 70 grader i 3-4 timer. Renere og blankere hylser behøver ikke jeg! (I fjor kjøpte jeg en sopptørker hos Clas Ohlson, og den fungerer også utmerket til å tørke hylser 😉).

Edit: hvis du er manisk mht. rene hettelommer trenger du en liten stålbørste som går inn i lommen. Rengjør hvis behov.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Biltema sin "nye" vasker. Vasker 50stk 8x57 i slengen, har i sitronsyre og litt zalo. Kjører tre-fire ganger med 680 sekunder og stiller temperatur på 70-85 grader. Blir rene og blanke. Noen få hettelommer må jeg gå over med tørkepapir for å få fjernet alt. Virker som de blir blankest med Santa Maria saltsyre. De små posene. Kjøpte 1kg sitronsyre fra en nettbutikk, men da blir ikke hylsene så blanke..

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

For min del har jeg bare positive ting å si om LEE, men så lader ikke jeg 10 000-vis av patroner i året heller, maks noen få 100 om gangen. Men jeg har byttet fra LEE-presse til Lyman T-mag, den eldre modellen som har en 6-hulls turret, og kommer til å holde meg til den. Der bytter du manuelt mellom de forskjellige stasjonene. Ikke noe av det LEE utstyret jeg har, dier, kruttmål etc etc, har noen gang skapt problemer eller blitt ødelagt.

Ultralydvasker har jeg også. En billig sak fra Biltema som funker helt ypperlig. Men jeg bruker den bare til hylser som har vært ladet med svartkrutterstatning. Hylsene til 30-06'n blir bare tørket lett over utvendig.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

 

Men jeg lader heldigvis mesteparten på Dillon 650XL-en nå for tida. Den anbefaler jeg - når du føler du sitter og lader hele tida, så gir den deg en del tid til andre ting, og timene ved ladepressa blir minde hat. Men ikke begynn med den.

 

K

Jeg tror jeg prøvde få deg til å kjøpe en sånn 650 i nesten 10 år før du kjøpte? 😛 


Man kan fint starte med 650/750, med mindre man er ekstremt lite teknisk. 

Valg av presse er avhengig av volum man skyter. 

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, aps skrev:

Jeg tror jeg prøvde få deg til å kjøpe en sånn 650 i nesten 10 år før du kjøpte? 😛 

Du gikk vel i bleier ti år før jeg kjøpte 650 ;)

 

 

Uansett lader jeg bare i grenseland nok til å forsvare 650en. Nå skal det sies at jeg nok lader vesentlig fortere enn de fleste på enstasjonspresse, men jeg vil uansett si at "break even" er en hel det tusen patroner i året.

 

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Vil slå ett slag for Redding sine "S Bushing Neck Dies" med bushinger i Titanum Nitride.

 

Nå ligger den vel ikke i det rimelige sjiktet men skårer høyt når det kommer til enkelhet.

Det er smøringen og vaskingen jeg synes er det største herket når det kommer til lading.

Med disse diene slipper du unna en god del smøring og vasking.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha pussa litt på mandrelen så er de helt topp. Til ammunisjon som ikke trenger å tilfredsstille de strengeste kravene så er det godt å bare kjøre brukte hylser gjennom for så å lade direkte uten å tenke på smøring og vask. 

 

Ang. Lee da så har jeg en classic turret som jeg har fjernet indekseringa på sånn at den opererer som en enkeltstasjons. 

Der har jeg ferdig oppsatte turrets til hvert kaliber så det går veldig kjapt å bytte mellom. 

Indekseringa fungerte forresten ikke. Timinga var helt feil så alt gikk i stampe. 

Den krever også en del rengjøring hvis man skal bruke hetteisetteren. Etter å ha sizet smurte hylser så kan hetteholderen begynne å henge og da blir det bare rot. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Sitka skrev:

Lee collet då?

Billig og meget bra, gir meget konsentriske hylsehalser og en trenger ikke smøre hylsene.

Det er lurt å smøre bittelitt grease på konen på selve collet'en inni dia dann og vann.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, jmosbakk skrev:

Ang. Lee da så har jeg en classic turret som jeg har fjernet indekseringa på sånn at den opererer som en enkeltstasjons. 

Der har jeg ferdig oppsatte turrets til hvert kaliber så det går veldig kjapt å bytte mellom. 

Indekseringa fungerte forresten ikke. Timinga var helt feil så alt gikk i stampe. 

Den krever også en del rengjøring hvis man skal bruke hetteisetteren. . 

Med slike brukerfeil og mangel på vilje til å sette seg inn i hvordan utstyr fungerer, så sørger folk for at andre får billig ladeutstyr👍👍 indekseringa er justerbar,  jeg lader 6,5 på Lee turret med indeksering. Men ikke mer enn 1000-1500stk i året så strengt tatt burde jeg vel ladet de med Lee Loader og en hammer... 🤣 

Kjøpte meg en Loadmaster til håndvåpen kaliber, og ja.. Man må være våken.. Men det må du når du skal skyte også... 😎 (bør iallefall) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...