Jump to content

Stående skyting


Umbo

Recommended Posts

Ja, folkens. Stående skyting. Det er akkurat det jeg vil spørre om råd om. Stående skyting med lang arm, jaktfelt-stil. Eller med jegerstropp. Altså ikke DFS dress og reim eller andre avanserte og spesialiserte varianter. Jeg vil rett og slett ha råd, tips og triks til hvordan å trene seg til å bli bedre til å skyte stående. Jegermessig. 

Jeg er en ganske A4-jegerskytter og rett under midt på resultatlista jeger C jaktfeltskytter hva skyteferdigheter angår. Basiskunnskapen er på plass, jeg tror selv avtrekksteknikk og forberedelse til skudd er OK. Jeg har ikke problem med å samle på klistrelappen når jeg skyter inn fra tofot eller med sekk som anlegg. Og børsa treffer likt neste gang også så det jeg gjør er repeterbart. En Manndomsprøve på simlefiguren liggende, sittende eller knestående kan jeg ta mens jeg slarver med de rundt meg på standplass og drikker kaffe. Stående klarer jeg den kanskje annenhver gang, som oftest når ingen ser på 🙄 Dette er bare for å gi et lite bilde av hvor jeg er hen slik at råd til meg og eventuelle andre lesere kan bli relevante og gode.

Hvorfor spør jeg om dette nå? Når omtrent alle skytebaner er stengt? Jeg har en liten lasersak på loftet. Det er en Accurize og jeg skyter på simlefiguren. Så de par siste dagene har jeg sendt avgårde ca 200 stående 'skudd'. Det er i det minste trigger time 😃 Og jeg lærer litt av meg selv, men det er spennende å få noen tips fra erfarne stående-skyttere. Dere vet hvem dere er  😎

Her er noe jeg lurer på:
Hvilken vei går dere inn i blinken? Fra topp eller bunn? Fra siden?
Type avtrekk? Pressavtrekk i vingleområdet eller klippavtrekk på vei inn mot senter? Eller noe annet?
Hvor hardt presser dere inn i skuldra?
Hvor er grepet på forskjeftet? Langt fremme eller 90deg vinkel mellom over og underarm?
Hvor lenge holder dere før dere tar ned og monterer på nytt? Jeg holder nok litt for lenge.

Og så er det sikkert mye jeg har glemt å lure på... Så, som sagt, om det er noen skarpe stående-skyttere der ute som har lyst til å gi noen tips så er det bare å fyre løs! Legger ved et bilde av de siste skuddene får å få litt farge i tråden. 70 skudd. 20 av de er knestående. Og alle bomskuddene er fra stående. Dette er knappe 9m fra munning til blink så det lyger litt siden blinken er beregnet for 10m. Men jeg tror fruen begynner å rynke litt på nesen hvis jeg bygger på huset bare for dette...

 

 290350293_hjortmauser.PNG.03731da9394bb5c85e0c799e8e7addce.PNG

Edited by Umbo
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tja. Jeg er ingen ekspert på stående. Men jeg har i fullt alvor prøvd  lære meg det. Med noen av Norges beste skyttere som instruktører. Både DFS og jaktfelt. Det jeg får ut av det de sier er ca dette:

 

DFS-med albuen på hofta.

- Begge beina solid plantet og like mye vekt på begge

- Minst mulig muskelbruk, prøve å slappe av

- naturlig siktepunkt så gjennomsnittet av vinglingen er midt i blinken

- skuldrene lave, og høyre albu ned

- hold "i midten" og klem til det smeller.

- alternativt (øk trykket når sikter går mot senter, ikke øk når det går vekk fra senter)

- alternativt (stå slik at blinken er på en av ytterkantene i vinglingen)

- ikke hold lenge, pust om det ikke smeller etter 5-8s

 

Frihånd

- samme alt, bare holde rifla uten å støtte på albu

- få albu under rifla

- evt. løfte høyre albu om det hjelper (jeg gjør det, og det hjelper)

- og hold i midten, ja det vingler, men et godt avtrekk treffer inni vingleområdet.

- ta ned om du ikke får av skuddet innen 5-8 sek, her hjelper det ikke å puste, du må ned, tålmodighet treffer, ikke å smelle av for å komme til neste skudd

 

Omsatt til praksis, av meg, så funker dette, med mye trening, veldig mye trening. Det er to ting som en kan gjøre mens en skyter, det er å stå så en har et "perfekt" naturlig siktepunkt, og det er å IKKE nappe av. Begynner du på det, så er du der og du blir ikke kvitt det. Ja du kan skyte OK, men de beste holder og presser, det er det som treffer i midten hver gang. Resten er mengdetrening.

For tida nekter jeg å trene stående. Jeg flakser inn 45 på DFS-programmet og er fornøyd med det. I perioder med mye trening så så jeg mer, og et par 50-serier på trening.
På frihånd må rifla være mye lettere, lett nok til at du kan holde den stille, og da blir pressavtrekket enda viktigere. Og styrketrening, og trening i å holde stille blir viktig. Jeg ble "OK" ("100%" på ca halve villrein-ringen) etter 5-6 måneder med daglig trening. Ja, daglig. Et par år uten, så er det såvidt jeg klarer hele ringen.
Det er ikke sÅ vanskelig å holde rolig nok, men så skal en holder like rolig mens man trekker av... Det er igrunnen faen så vanskelig og en må ha litt flaks, men med masse trening, så får en litt mer flaks

 

K

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for gode råd! Det er mye her jeg egentlig er klar over, men så er det bare å få sydd det sammen til en pakke, huske å gjøre det, lage rutiner som blir automatikk til slutt. 
 

9 timer siden, M67 skrev:

- få albu under rifla

- evt. løfte høyre albu om det hjelper (jeg gjør det, og det hjelper)

Dette med å få albuen under rifla  jeg bli mer bevisst på. Jeg har en tendens til å montere rifla som når jeg monterer hagla, altså med venstre albu litt opp og ut. Gamle vaner og så videre...
 

9 timer siden, M67 skrev:

Det er to ting som en kan gjøre mens en skyter, det er å stå så en har et "perfekt" naturlig siktepunkt, og det er å IKKE nappe av. Begynner du på det, så er du der og du blir ikke kvitt det. Ja du kan skyte OK, men de beste holder og presser, det er det som treffer i midten hver gang. Resten er mengdetrening.

En god nullstilling må jeg også trene på. Jeg synes jeg bruker for lang tid på å føre rifla inn i målet. Begynner utenfor skiva og fører inn. Ser ut som jeg oftest fører inn skrått fra venstre overfra. Fra montering og til jeg vingler rundt senter mer eller mindre klar til skudd går det gjerne flere sekunder og da er det ikke mye tid til overs for et godt kontrollert avtrekk. Og så er det en ting til jeg slurver med. Det er jo 'bare' trening så jeg klipper nok avgårde skudd bare for å komme ut av stilling og gjøre klar til neste skudd. Blir ikke god trening av det. Her må jeg skjerpe meg.
 

9 timer siden, M67 skrev:

Det er ikke sÅ vanskelig å holde rolig nok, men så skal en holder like rolig mens man trekker av... Det er igrunnen faen så vanskelig og en må ha litt flaks, men med masse trening, så får en litt mer flaks

Jeg tror jeg må bli mer kjent med hvordan jeg vingler, lære meg å kjenne når jeg er på vei inn mot senter og skal presse gjennom avtrekket. Og så bare fortsette med å prøve å trene på meg flaks. Får bruke denne rare tiden til dette så får vi se når banen åpner igjen. Jeg deler bane med et par skikkelige supermennesker, så når vi kommer i gang igjen får jeg ta de til sides og be om noen gode råd. Så får vi se om ei stund om det å trene på disse lasergreiene kan omsettes til bedre skyting.   

 

Link to comment
Share on other sites

Godta at man vingler litt, og nullstilling. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har skutt 8ere fordi jeg "glemte" å være nøye nok når jeg stilte meg opp.

 

http://bulletin.accurateshooter.com/2013/11/stand-and-deliver-carl-bernosky-explains-the-standing-position/

 

Spesielt denne: 

"The shot has to be executed with the gun sitting still within your hold. If the gun is moving, it’s most likely moving out, and you’ve missed the best part of your hold."

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det ble bare ei økt i dag for ungene har tydeligvis tatt over loftet som hoppeslott og overnattingssted nå i påskeferien. Jaja, må det til så må det til. Spesielt nå. Vi skulle egentlig vært i bakken på ski. Men slik gikk det:

1146209401_06042010skst.JPG.30df7f576501ccbfa01a000a62f7f653.JPG
10 skudd, lang arm, med fokus på fire ting M67 nevnte. Venstre albu under våpenet, god grunnstilling, godt avtrekk og holde igjen skuddet hvis det tar for lang tid. Venstre arm på rett plass under børsa virka å gi mer stabilitet. Jeg holdt lengre bak på forskjeftet i dag, slik at det ble 110-120deg vinkel i albueleddet. Sliter fortsatt litt med grunnstilling og det å føre inn i blinken likt hver gang og uten å bruke for lang tid. Måtte ta ned og montere på nytt noen ganger. Men det føltes som en forbedring. Får se om det forblir slik eller om det var ei flakseøkt. Og 10 skudd i slengen er kanskje nok. Det tiende skuddet måtte jeg tvinge inn, det ble nesten en slags mental test å få det skuddet til skikkelig. Børsa er 4,5kg med kikkert så det blir egentlig tungt nok med ti skudd på rappen. 

Hvordan står dere i forhold til skiva? I dag stod jeg nesten vinkelrett (70-80deg?) på skiva. Det ser ut til å være bedre enn i går når jeg stod mer i hagleposisjon. Noen andre gode tips og triks å ta med seg videre? 

Edited by Umbo
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har harr som plan å gå nedenfra og opp i blinken på stående. 

 

Har testa noen ganger nå med å akseptere vingleområde, øke trykket på avtrekkeren og bli "overrasket" når skuddet går. Kun klikktrening enn så lenge, men det har virket klart mere lovende i forhold til skiktebildet når det smeller. Gleder meg til å teste live. 

Link to comment
Share on other sites

Med lang arm må pistolgreparmen være 90 grader ut fra kroppen og rifla må trekkes inn i skulderen med noen kilo.

 

Når det gjelder avtrekk kan man lære seg å skyte "på inngående" med "timing" som inkluderer lukketid og pipetid relatert til hastighet på bevegelsen i våpenet "på inngående". Dette krever mange treningskudd med et referansevåpen, dvs et fast våpen som ikke endrer seg teknisk over år med mye relevant skyting. I denne sammenheng er all skyting med støtte og tofot urelevant innskyting.

 

Jeg har aldri brukt skytesimulator og vet ikke om man kan legge inn variabel pipetid i dem.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

59 minutter siden, Torf skrev:

Med lang arm må pistolgreparmen være 90 grader ut fra kroppen og rifla må trekkes inn i skulderen med noen kilo.

 

Trekker du inn med høyre eller venstre hånd?

 

Og hvor høyt har du venstre albue? Jeg ser litt forskjellig der, også blant gode skyttere. Avhengig av hvor høyt venstre albue er vris stillingen, ikke sant? 

 

Jeg er en svært middelmådig langarm-skytter og tar imot all instruksjon med takk. 😉

Link to comment
Share on other sites

Ser av åpningsinnlegget at formålet er å bli en bedre ståendeskytter "jegermessig". Dette har jeg trent temmelig mye på i mange år, da det er den mest effektive stillingen under driv -og snikjakt (på storvilt) i skog. For meg selv så har jeg satt en maxavstand på 80m for sånne skudd.

9 timer siden, Henrik123 skrev:

Jeg har harr som plan å gå nedenfra og opp i blinken. 

Det hadde jeg også tidligere, frem til jeg fant ut at det gjorde jeg aldri på jakt. Jeg "gjekk" rett på ønsket treffområde og klippet skudde under praktisk jakt. Så jeg la om treningen til å sammenfalle med den praktiske utførelsen. For meg fungerer det godt. Noe pressavtrekk har jeg aldri greid å få til med kikkertsikte. Usikker på nytteverdinen av det også om målet er en hjort som bråstopper i en åpning i 1,5 sek. Angående utstyr så foretrekker jeg en helt rett klassisk riflestokk og ett kikkertsikte med en relativt stor "lysdott". Kanskje er gammle tysk nr.1 den aller beste. Tynne eller "taktiske" retikkel synes jeg er uegnet til denne typen skyting. Har også funnet ut at jeg skyter best og raskest med relativt høy forstørrelse selv på disse moderate avstandene. Bruker mellom 3 og 10x. Føler det går raskere å få ett korrekt siktepunkt. Fra "opphiv" til skuddet går bruker jeg nok max en 3-4 sek. Står jeg lengre fungerer ikke teknikken og alt blir bare tull. Jeg trener også kun på blinker av naturtro størrelse. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Torf
Akkurat det med plasserting av høyrearm (jeg skyter rechts) tror jeg at jeg får til. Og jeg merker hvis jeg har for lite vinkel på høyrearmen. Det blir mer vinglete. Jeg trekker våpenet inn mot skuldra med de tre fingrene rundt pistolgrepet som er fri til det slik at jeg får et fast grep og greit trykk. Det blir nok noen kilo men ikke helt som historiene fortalt på forumet om finske viltmålskyttere 😲

Jeg har prøvd litt å skyte på inngående men foreløpig ser det ut til å fungere bedre for meg å slippe inn i blinken, finne vingleområdet og ta avtrekk på et godt siktebilde. Hvis jeg forsøker å 'time' et pressavtrekk på vei 'gjennom' blinken blir det slurv.

Denne skytesimulatoren gir lukketid, det er en 'patron' med laserlys som aktiveres av tennstiften. men den gir ikke pipetid og jeg tror ikke det kan legges inn noen slik forsinkelse på laseren. Ellers er det et system som ser ut til å fungere godt for slik trening som dette.

Edited by Umbo
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva tenker folk om hvilken forstørrelse som er best for å best resultat for jaktfelt?

 

For å trene inn gode avtrekk. Hva med å trene på stor blink (innertreff) med lav forstørrelse. I takt med trening og forhåpentlig flere treff så blir blinken mindre og forstørrelse større? Høres det ut som en fornuftig strategi?

Link to comment
Share on other sites

Forstørrelse (og optikkvalitet) bør ideelt være slik at en godt ser innertreffmarkering på skiva, så slipper en iaf å miste poeng på usikkert siktepunkt. Om en skyter i jegerklasse (NJFF) så er det uansett begrenset til 12x, ellers kan en gjerne dra på med det dobbelte eller mer. Jeg skyter i veteran og bruker en 6-24 og den står gjerne på 24x utenom på de korte ståendeholda, men nå er jeg en høyst middelmådig jaktfeltskytter. På 140tallet på en god dag, men helst på 130 tallet. De som kan dette har siktene stående på max forstørrelse uansett hold og skytestilling

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke akkurat science, men det viktigste du gjør er å erkjenne at (stående)skyting er en ferdighet. Det er ikke kunnskap. 
 

Så du må øve deg. 
 

Ta tre tips fra M67 og Torf, det er teori nok. Resten er øving. 

Link to comment
Share on other sites

@ulf , Helt enig! Jeg er ikke tilhenger av å overteoretisere ting. Om det virker slik akkurat nå er det bare fordi jeg holder på med å finne ut av de grunnleggende elementene jeg skal ta med meg videre. Jeg finner ut mer og mer, snart håper jeg å være der at jeg kan øve konsistent og med en plan. 30 skudd i dag uten å havne utenfor ringen. Armstilling, press og avtrekk kommer seg. Grunnstilling og det å komme i blinken likt hver gang er fortsatt noe å jobbe med. Bruker 2-3 sekund på å komme i blinken fra jeg løfter geværet. Litt rart siden jeg er lynrask til å montere hagla på punkt, leirduer eller vilt. Bare å trene videre! 

Link to comment
Share on other sites

Noen momenter å ta med seg er:

  • Stå likt hver gang, eller så likt med treningsstillingen som standplassen på felt tillater.
  • Dersom en står for tvert på skiven kan det bli for mye press eller vridning på nakken slik at de siste skuddene blir dårlige.
  •  Bruk så få muskler som mulig, prøv å lene bakover mot høyre slik at kroppen henger på ryggsøylen. Husk at alle muskler som belastes statisk fører til melkesyreoppbygging og skjelving før eller senere.
  •  Sett kolbekappen likt inn i skulderen hver gang, og tilpass våpenet slik at en da slipper å bøye hodet ned til våpenet, våpenet skal opp til hodet når en står avslappet.
  •  Om en står hjulbent slakkes korsbåndene i kneet, står en kalvbent med tærne vendt innover strammes korsbåndene og kroppen får mye mindre sidebevegelse.
  •  Prøv å justere høyden på "siktelinjen" ved å flytte hånden som er rundt forskjeftet frem og tilbake.
  •  Trekk våpenet mot deg med litt press med begge armer. Ikke for mye, da kommer skjelvingen.
  •  Som påpekt tidligere skal albuen under våpenet, ellers blir det et muskelpress mot høyre når en drar våpenet til seg.
  •  Du må presse av skuddet, klipping går lett over til napping og uten at du klarer å holde rolig når du tar gode avtrekk vil det alltid bli slengere.
  •  Når du har kommet deg inn i stillingen så skal du sette våpenet i skulderen med lukkede øyne og gjennomføre et klikkskudd uten å åpne øynene. Hvor peker våpenet etter at du har trekt av? Juster stillingen slik at siktet er på målet etter at du har tatt et klikkskudd.
  •  Ikke kopier ukritisk andre dersom det ikke føles riktig for deg, alle er litt ulik i kroppen og du må finne den stillingen og skyteteknikken som passer deg.

Nå er jeg ingen god jaktfeltskytter lengre, men jeg har drevet noen år. Mye av det jeg har skrevet er fra min trenerutdanning NSF. Men de grunnleggende prinsippene er like og kan anvendes for all skyting.

  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Takk for grundige tips, @Per-S Jeg vet egentlig mye av dette, for jeg har hørt på deg noen ganger. Men så er det å sette det sammen i en pakke da...  Som andre sier, det er bare å øve. Så får vi se når vi åpner skytebanen etterhvert, om det blir en ledig stund med få kunder, der du kan plukke av meg de verste uvanene. Guttungen prater forresten fortsatt om når han fikk prøve us-karabinen din for noen uker siden. Det var visst store greier for en liten sprett 😀

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...