Jump to content

Brukarerfaring med Blaser R8X


Vestlandsfanden

Recommended Posts

I desse koronatider er det passande å tenke på å kjøpe ei ny børse til årets jakt.

 

Har frå før ein Blaser R8, men har denne gangen tenkt litt på ein R8X.

 

Grunnen til dette er at den er billigare, og at eg ikkje bruker magasinfunksjonaliteten til Blaseren eg har i dag.

 

Lurte på om nokon hadde erfaring med R8X, og hadde nokon innspill rundt denne modellen?

Edited by Vestlandsfanden
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Avtrekket på denne annonseres som bedre enn standard R8, er det noe folk også har merket i praksis? Ikke fått prøvd min nye R8X enda.

 

Har ingen erfaring med toppmating fra før, syntes det var litt interessant å tvinge 308'ene nedi, måtte spørre noen om dette faktisk var riktig måte. Blir vel samme om man toppmater en vanlig R8.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 7 months later...

Hej.

Nu er det uanset for sent for vestlandsfanden og det virker som han er godt fornøjd :-) gratulerer med riflen :-) men til andre for fremtiden: 

Jeg har en Blaser R8X og er godt fornøjet. havde ikke brug for løst magasin, og var vant til topmating fra mauser 98 i mange år. magasin innsats er præcis det samme. udvendig dimension på låsekassens ydre dimensioner er samme som den med løs magasin bund og derfor er det også muligt at skifte stokk til f.eks. brugt R8 prof stokk med original kolbeforhøjer som laves af kolvkam i Sverige for blaser. Denne koster fort 4000-4500 ekstra. men finder du en billig på finn er det bare og skifte. Det gjorde jeg. På samme måde kan du enkelt ligge den i et GRS eller KKC uden problemer. 

Kan ikke sammenligne aftrækket med vanlig R8, men læste også på jaktdepotet.no, før køb, at det var tilnærmet som ATZL aftræk. Det eneste jeg kan sige om det er at det står knivskarpt og veldig godt. 

Kommentar til topmating: Topmating var super stram til at starte med, så jeg filte forsigtig begge sider indvendigt (hvor patronen går i) og nu er det at topmate enkelt som bare det. Det er ikke sikkert at dette burde være nødvendigt, jeg er ikke kendt med blaser fra før. Men så må man jo bare modificere lidt selv og nu er den perfekt. Håber dette kan hjælpe andre der overvejer og købe en R8X. Ellers er det bare og spørge:-)    

Mvh. 

Edited by Den glade jæger
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 5 months later...
O.M.H skrev (3 timer siden):

Må man bruke sluttstykke å lade ut en og en patron? 


Det er det enkleste.. spenn ned oppspenner og bruk sluttstykket for å tømme våpen.. trygt og greit.. jeg personlig er veldig glad i avtrekk/magasin komboen som er uttagbare med tanke på sikkerhet når jeg setter fra meg våpenet.. da har jeg avtrekk/magasin i lommen ferdig laddet.. og våpen er ganske ufarlig.. samtidig så er det skudd klart hurtig om en trenger det..

Link to comment
Share on other sites

På X er det nok vanlig å ta ut en og en med sluttstykket ja, har en slik selv og en venner seg til det selv om akkurat det ikke er noen favoritt. Til gjengjeld glemmer man ikke magasin.
 

2 hours ago, Sunnmøring said:

jeg personlig er veldig glad i avtrekk/magasin komboen som er uttagbare med tanke på sikkerhet når jeg setter fra meg våpenet.. da har jeg avtrekk/magasin i lommen ferdig laddet.. og våpen er ganske ufarlig.. samtidig så er det skudd klart hurtig om en trenger det..

 

På en "ikke X" magasin/avtrekker innsats, er det slik at skuddet går av hvis du bytter magasin med patron i kammeret?

 

Edited by keenhunter
Fjernet unødvendig informasjon
Link to comment
Share on other sites

keenhunter skrev (2 timer siden):

På en "ikke X" magasin/avtrekker innsats, er det ikke slik at skuddet går av hvis du bytter magasin med patron i kammeret? Hørte noen som hadde vært borti det, var ikke så populært blant nabopostene på drivjakten.


Det stemmer ikke.. det er sluttstykke fjæren som spennes ned.. ikke tennstiften som løses ut.. så dette er en "skrøne" mest trolig satt ut av en misunnelig sjel som ikke har råd til en Blaser..

 

dette kan forøvrig verifiseres av alle med en Blaser R8 med uttagbare magasin/avtrekk ved å skru av løpet.. spenn opp oppspenner og ta ut magasin/avtrekkerhus og se hva som skjer med tennålen.. nemlig ingen ting.. 

 

"sladrekjerringer" og ryktespredere .. eller om en bruker det nye begrepet i verden i dag.."Fake News"  er det en kategori du har lyst å befinne deg i? @keenhunter siden du setter ut slike påstander?

 

har forøvrig skiftet magasin/avtrekk mang en gang på drivjakt uten at nevnte scenario har skjedd..

Edited by Sunnmøring
Link to comment
Share on other sites

O.M.H skrev (På 21.3.2022 den 18.42):

Hei! Vurderer en R8X, men lurer litt på hvordan det er å tømme våpenet etter endt jakt. Blir det knotete å få ut patronene? Må man bruke sluttstykke å lade ut en og en patron? 

Jeg har R93, men det er tilnæmet likt R8x. Jeg kantrer rifla 90gr og skyver patronene mot kammeret med tommel. Da faller de ut i hånda. Litt vanskelig å forklare, men test ut. Tømmer magasinet på sekunder

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Den glade jæger skrev (På 15.3.2021 den 17.20):

udvendig dimension på låsekassens ydre dimensioner er samme som den med løs magasin bund og derfor er det også muligt at skifte stokk til f.eks. brugt R8 prof stokk med original kolbeforhøjer som laves af kolvkam i Sverige for blaser.  

Er det slik å forstå at man altså kan konvertere en X modell til success ved å sette låskassen over i en success-stokk med løst magasin? Om man skulle ønsket det en gang i fremtiden? Mener jeg har lest et annet sted at det ikke lot seg gjøre

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...