Jump to content

Ny allround rifle i middels prisklasse - hva skal man kjøpe i 2020?


mch

Recommended Posts

Hei folkens. Jeg er på utkikk etter en bra rifle til både jakt og litt baneskyting. Den gamle Mauseren er artig den, men den får bli hjemme under jakta… Riflejakt blir nytt for meg, og jeg planlegger både elg- og toppjakt. Tenker derfor at .308 Win er et godt utgangspunkt.

 

At rifla må være bra til jakt er en ting, men jeg er som mange av dere andre her en utstyrsfreak. Selv om rifla trolig vil bli brukt mer på jakt enn på banen vil jeg helst ha skarpskytterstokk, uten at jeg har noen god grunn til hvorfor. Sånn er det bare.

 

Jeg har noen kriterier:

 

Budsjett: Mellom 20’ og 40’ med optikk. Helst nærmere 30’ enn 40’.

Fabrikat: anerkjent merke

Presisjon: svært god

Vekt: må være lett nok til at den er egnet til toppjakt på ski, og alt annet

Stokk: «tactical»/precision

 

Utover dette tenker jeg at det sikkert ikke er noen ulempe om det er mulig å bytte pipe til et annet kaliber, på lang sikt. Tilgang på reservedeler om noe skulle gå i stykker heller ikke å forakte.

 

Jeg har siklet veldig på Steyr Scout, men mye tyder på at den koster mer enn den smaker med en veiledende pris på 30 000,- i disse dager (og kanskje mer, med så svak krone vi har nå).

Tikka T3x er sikkert bra, men «alle» har den. Derfor er den egentlig utelukket.

 

Alternativer jeg har sett på nå er:
Steyr Scout Utgår trolig pga. pris/verdi, samt utfordring med reservedeler etc. Jeg digger mange finessene på denne, men den begynner kanskje å bli utdatert i forhold til alternativene.

Bergara Premier HMR PRO Pedersens Vaabenlager anbefaler denne. Ser ut som en svært presis rifle, men produsenten er helt ukjent for meg, som gjør det litt mindre interessant.

Sig Sauer SSG3000 Denne er jeg ganske sikker på at blir for tung til jakt

Sako S20 Denne virker veldig interessant - har den mulighet til å bytte pipe/kaliber? Er dette den beste rifla i forhold til prisen i dag?

Sig Sauer 200 Max Finner bare informasjon om denne på norsk. Er det en spesialmodell for Skandinavia? Hvordan sammenligne denne med Sako S20 og andre alternativer?

Sig Sauer Cross Denne virker nesten for bra - hva tror dere denne vil koste i Norge, om den i det hele tatt blir godkjent? Virker jo som en fin sak til jaktturer om den kan pakkes i sekken, lav vekt, presis +++. Jeg har ikke hastverk med å kjøpe noe enda, så om denne vil bli tilgjengelig er den kanskje ikke så dum?

 

Ser for meg at noen av disse kanskje sprenger budsjettet når man skal sette på noe grei optikk, men det er kanskje bedre å kjøpe dyr rifle med noe billigere optikk og deretter spare til god optikk, enn å kjøpe en midt på treet-rifle for å ha råd til kikkerten. Vet at det er delte meninger om dette, men det er enklere å kjøpe ny optikk enn å bytte både rifle og optikk.

 

Jeg er redd for at jeg nå får flere gode tips om alternative kaliber og andre børser, og at jeg derfor kommer til å bli enda mer usikker, men la gå. ;) Hva anbefaler kammeret?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha vert på utkikk etter ny jakt rifle en tid å etter å ha klådd på og testet en haug ente jeg opp med denne:

https://www.jaktogfriluft.no/schultz-larsen-tactical-m-kkc-target

Fikk den levert med aluminiumskasse og to lette løp gjenget for demper i  6,5x55 og 8x57IS.

Har bare så vit fot testet den men det blir nok mer testing etter vært så langt ser det lovende ut.

Har montert en Swarofski 2-16x50 på den.

Link to comment
Share on other sites

200 Max er en 200str med alu kasse og lett stokk så vidt jeg har skjønt. Schultz er ett kjempe godt alternaltiv, brukt blaser r8 eller sauer 202 holder nok budsjettet. Tikka t3x gjør alt du ber om utenom pipeskift, siden du planlegger mer jakt enn skytebane er det kanskje ikke så farlig heller. Lynx tviler jeg du klarer å holde budsjettet med. Bergara har jeg hørt mye bra om, men ikke fått testa enda, så skal ikke uttale meg om de.

Link to comment
Share on other sites

Sammenlignet med 200STR så kan jeg være enig i at 200MAX har lett skjefte, men når totalvekta er oppgitt til 3,4kg med letteste pipa så tror jeg vi må regne med at den er tyngre enn en del andre alternativer. 

Vanskelig å si uten å vite vekta på kassa selvsagt, men jeg tipper skjeftet er rundt 1300g.

 

Når det er sagt da så foretrekker jeg litt vekt i børsa til toppjakt. Her er vi forskjellige, men som den middelmådige skytteren jeg er så er det god hjelp i litt ekstra vekt. 

 

@vannebo lira ut av seg noe kjedelig fornuftig her en dag. T3x i en eller annen PSE og så la det være med det. Grøss... 

Link to comment
Share on other sites

Hva er litt baneskyting? Er det 200 - 1000 - 4000 skudd pr år? Program med varmskyting? Beklager traust svar her men om ikke vekta sjenerer så klarer en 200str med kkc og lett pipe rundt 5kg med demper og kikkert - smia har relativt lette 308 piper. Du får str med kkc skjefte til rundt 15k på finn, av og til med jaktfelt piper.  Samme med 202. Du kan supplere med 22lr kit og. Samme med max, noe lettere og budsjettet ditt sprekker nesten på bare rifla.

Det er en ting ikke liker med 202/200 til jakt og det er at man må pelle inni avtrekkerbøyle for å avsikre.

 

En t3 e3 sikkert valg. Sett på kkc stokk og knekk på.

 

Eller r93 med kkc. 

 

Hvis du tenker slite ut ei pipe i året så kjøp  noe med enkelt pipeskift dom sauer, SL eller lignende. Hvis ikke er det ikke så farlig - piper får man alltids bytta.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis du ser på Bergara, ville jeg heller sett på vanlig HMR enn HMR Pro. Pedersens anbefaler den nok fordi ingen vil kjøpe de, koster vel det dobbelte omtrent av vanlig HMR. 

 

HMRene er ganske tunge, men skytemaskiner.

 

Sig Cross kommer jeg til å se veldig nøye på når/hvis den kommer. Ser ut til å bli helt rå ift vekt, funksjonalitet og pris. For min del trenger det ikke være taktisk, men med lange armer er justerbarhet velkomment.

 

Ellers synes jeg Sako S20 Precision ser kul ut, tross dust magasin.

 

Man kan egentlig bytte piper på alle rifler, få montert muffe feks så skrur man pipe inn for hånd, så ville egentlig ikke latt det være avgjørende.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Det blir nok ikke snakk om tusenvis av skudd på bane, så utslitte piper er jeg ikke så bekymret for. Tanken med å bytte pipe er for å bytte kaliber, for eksempel til .223.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker min SSG3000 til jakt. Med Bredvold stokk, tynn jaktpipe i 6,5x55 og ca. 900gram med glass og montasje så havner vekta på ca. 5kg.

Denne passer fint på toppjakt der presisjon er viktig eller som posteringsbørse.

Vekta kan sikkert tynes mer med et lettere kikkertsikte og montasje.

 

Med et nyinnkjøpt .22lr kit så blir det god og rimelig trening når banene åpner igjen!

 

Og med langhold/prs oppsett med Vision og IOR på toppen veier den ca. 8,1kg.

 

Ultimat allroundbørse for min del.

 

Men hvis du tenker å bare ha en stokk/et chassi, ei pipe og et kikkertsikte så blir den kanskje noe tung som kombibørse.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke lett, og merker at kravspec endrer seg underveis. Har sett litt på Sauer 404 Synchro XT, men den blir nok for dyr. Montasjen koster jo omtrent like mye som en helt grei rifle... Blaser R8 var interessant, men magasin/avtrekker-løsningen blir litt for spesiell.

 

Så kom jeg over Merkel RX.Helix som det går an å få kjøpt brukt til en grei penge. Den virker veldig lovende, også med mulighet for å skifte kaliber til en overkommelig pris. Kanskje det er noe å kjøpe. Det finnes vel alternative stokker til disse også.

 

Link to comment
Share on other sites

Riggen min med alle seil veier vel ca 900 kg.

Børa med 58cm 6,5x55 løp,  A-tec H2 lyddemper med tre moduler, et tungt Swarofski Z8i 2-16x50 og et tomt magasin ble 4,6 kg.

Blir vel ca 4,1 kilo med 52cm 8x57 løp og kun en modul på demperen. Vil jeg ha vekten ytterligere ned kan jeg jo sette på et lettere sikte.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

@bardp lett og fin rigg, det. Jeg er vant til dødvekttonn som enhet på de riggene jeg jobber med.

@mch Helix er et fint våpen, jeg har brukt en i noen år og skutt et par tusen skudd i 7x64 og .223. Ingen funksjonsfeil eller plunder. Det finnes stokkalternativer også men de er nok ikke av 'skarpskytter'-typen. Jeg bruker en speedster-stokk nå men har også en helt vanlig stokk med integrert kolbeforhøyer. Men det er ikke et 'billig' systemvåpen. Løp og sluttstykkehoder er dyre, det vil nok koste over 13 høvdinger for et løp. Det er egentlig for dyrt med tanke på de mange andre gode systemene som finnes. Og ettermarkedsdeler er vel bare å glemme. Litt synd, for det er et lurt våpen på mange måter.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, bardp said:

Det jeg vektla mest ved siden av suveren presisjon og kanskje markedets beste avtrekk var tilgangen til billige kvalitetsløp i alskens kalibre.

https://vapensmia.mamutweb.com/Shop/List/SL-systemvåpen-piper/424/1

 

Ser ut som man får mye for pengene der...

 

5 hours ago, Umbo said:

@mch Helix er et fint våpen, jeg har brukt en i noen år og skutt et par tusen skudd i 7x64 og .223. Ingen funksjonsfeil eller plunder. Det finnes stokkalternativer også men de er nok ikke av 'skarpskytter'-typen. Jeg bruker en speedster-stokk nå men har også en helt vanlig stokk med integrert kolbeforhøyer. Men det er ikke et 'billig' systemvåpen. Løp og sluttstykkehoder er dyre, det vil nok koste over 13 høvdinger for et løp. Det er egentlig for dyrt med tanke på de mange andre gode systemene som finnes. Og ettermarkedsdeler er vel bare å glemme. Litt synd, for det er et lurt våpen på mange måter.

Den er absolutt aktuell. Ligger en veldig fin Alpinist på finn, men den er selvfølgelig reservert/trolig solgt. 6.5x55 riktignok, men til 20k inkludert alt, går det jo an å koste på seg en pipe.

 

1 hour ago, Jeffery said:

Finn bare ikke på å demontere en Helix under feltmessige forholdO.o

 

Kan tydeligvis være fordelaktig å la det være, men det er vel sjeldent noe tema uansett. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Får denne brukte Merkel RX.Helixen, med Meopta Meostar R2 2.5x15x56 med montasje, Hausken JD224 og montasje for 32 000,-

Fin totalpris, men er det kanskje andre alternativer i samme priskategori som er bedre? Altså, cirka samme totalpris, ikke nødvendigvis like bra optikk, men børse av enda bedre kvalitet?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Endte til slutt opp med å gå langt over budsjett, men følte jeg fikk en god pris.

 

Det ble en ny Sauer 404 Synchro XT kal 308, Meopta Meostar R2 2.5x15x56 og Henneberger Swift ringmontasje.

 

Det svir når man innser at man har bestemt seg for noe som er alt for dyrt, men når regningen er betalt er alt glemt. Har rukket å ta den på banen to ganger, og rifla er en drøm å skyte med.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...