Jump to content

Grovpistol til metallsilhett


Midt-I

Recommended Posts

Er det mulig å få noen eksempler på hvilke våpen som brukes i de forskjellige pistoløvelsene (grovkaliber)? Såvidt jeg har forstått er de internasjonale øvelsene:

  • IMSSU Unlimited, norsk navn fri II
  • IMSSU Production, norsk navn produksjon
  • IMSSU Standing, norsk navn stående
  • IMSSU Revolver

 

Nasjonale øvelser:

  • Fri 1
  • Fri 2, half size
  • Junior
  • Konvensjonell


Er det mulig å være konkurransedyktig med fabrikkammo? 6.5x55 eller 5.56x45? Ser ut som kulediameter må være minst 6 mm for Unlimited, men finner ikke noe for Production.


Gjerne med kikkertsikte. Må man ha noen spesiell type kikkertsikte med lang øyeavstand? Forslag til modeller?


Kunne det vært en mulighet å bygge om banemauser eller banekrag, eller blir det vanskelig å klare vektgrensene? Pipelengde? 300 mm? 350 mm?

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

  • IMSSU Unlimited, norsk navn fri II XP100, CONTENDER, LOPPO, JALONEN 
  • IMSSU Production, norsk navn produksjon CONTENDER, LOPPO, JALONEN. 
  • IMSSU Standing, norsk navn stående Samme som prod. 
  • IMSSU Revolver FREEDOM ARMS, S&W, RUGER SUPER BLACKHAWK.
  • Fri 1 Samme som prod. 
  • Fri 2, half size Samme som Unlimited. 
  • Junior
  • Konvensjonell CONTENDER, Revolver. 
     

Ikke krav til kuledia på prod, men du må klare å velte bukken. I praksis minimum 357mag. 
 

Ligger forresten noen våpen på Finn nå. 

Link to comment
Share on other sites

Ikke lett å finne info om Loppo og Jalonen. Finner mye info om Remington XP-100 og Thompson Contender. Frister litt med Remington XP-100, men et byggeprosjekt med utgangspunkt i boltrifle frister også om jeg skulle begynne med metallsilhuett. :)

 

Lurer litt på hvorfor det er tillatt med 5.56 i Production, men ikke i Unlimited?

 

Skyter alle øvelsene på samme skivestørrelser? Det er vel bevegelsesmengde som er viktig for å velte bukken? Har regnet ut noen eksempler på bevegelsesmengde i newtonsekund. Dette er basert på utgangshastighet i lange løp, så det betyr nok lite på 200 meter, men det gir kanskje et bilde?

 

.357 Mag
8 gram *0.001 *440 m/s = 3.5 Ns
10 gram *0.001 *380 m/s = 3.8 Ns

 

5.56×45:
3.6 gram *0.001 * 993 m/s = 3.6 Ns
4.1 gram *0.001 *851 m/s = 3.5 Ns

 

6.5x55:
6 gram *0.001 *970 m/s = 5.8 Ns
10 gram *0.001 * 780 m/s = 7.8 Ns
(DFS-rekruttammo har kulevekt 6.5 gram og maks 810 m/s utgangshastighet, det vil si maks ca. 5.3 newtonsekund).
 

5.56 mister vel mye hastighet i kort pipe, og vil kanskje slite med å matche .357 Mag?

 

Link to comment
Share on other sites

Funderer på om byggeprosjekt med banekrag eller banemauser kunne vært et alternativ?

 

Vektgrenser:

  • IMSSU Unlimited: 2041 gram
  • IMSSU Production: 1814 gram (har Norge hatt en finger med i spillet her?)

 

Med litt googling ser våpnene ut til å ligge på:

  • Remington XP-100: Ca. 1900-2000 gram med 370 mm pipe, med kortere/slankere fabrikkpiper kommer man under 1814-grams grensen.
  • Thompson Contender: Ca. 1600 gram med 360 mm pipe.

 

Blir kanskje tøft å klare disse vektgrensene med Krag og Mauser? S&L Legacy kunne kanskje passet perfekt.

 

Skytes det pistolklasser for kikkertsikte, og hva er vektgrensene da isåfall?

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

Unlimited skytes på 1/2 størrelse. 

 


Regelverket sier at ammunisjon som kratrer ikke er tillatt, og at hastighet bør holdes under et visst nivå. Husker ikke i hodet, men tror det er rundt 2200-2500fps. 

.223rem har så lett kule at du klarer ikke å velte bukken ved treff i nedre halvdel. Den veier ca 25kg.  

 

.357mag er marginal og må lades med 180-200gr kuler for fullskala figurer. 
 

Vanlige kalibre i prod er 7tcu, 357Maximum, 7BR,  44mag, 30-30, 30herret, 300 whisper. 
 

Vanlige kalibre i Unlimited er 6/6,5/7BR. 6/6,5/7TCU. 6x45mm. 

Edited by Silhuettskytteren
Link to comment
Share on other sites

Skal du bygge selv og ha kikkert er det Fri 2 1/2size som er riktig øvelse. Du finner tekniske krav i Nasjonale regelverket. 
 

Det er vektkravet som gjør ting vanskelig, men se på hva andre bruker. Er en del bygg på Sako A2. Det er heller ikke uten grunn at XP100 med sin korte, stive låskasse uten magasinutsparing er så populær. 

Link to comment
Share on other sites

   

9 minutter siden, Silhuettskytteren skrev:

Unlimited skytes på 1/2 størrelse. 

Da gir det kanskje mening at 5.56 er tillatt?

 

9 minutter siden, Silhuettskytteren skrev:

Regelverket sier at ammunisjon som kratrer ikke er tillatt, og at hastighet bør holdes under et visst nivå. Husker ikke i hodet, men tror det er rundt 2200-2500fps. 

I måleenheter for normale folk (😜)  blir det vel cirka 670-760 m/s. Er det utgangshastighet eller ved skiven? Ser at de nærmeste skivene er på 50 meter. Har iallefall erfaring med at 5.56 rifle med 45 cm pipe kratrer Hardox en del på 50 meter,  og nesten ingenting på 100 meter (bortsett fra kanttreff, da). Høy hastighet og liten kulediameter er vel det som kratrer stålskiver. Avhenger kanskje litt av hardheten på skivene også, men går jo selvsagt ikke inn for å ødelegge skivemateriell her..

 

Tror du det blir kratring med kort 5.56-pipe og fabrikkammo?

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Silhuettskytteren skrev:

Skal du bygge selv og ha kikkert er det Fri 2 1/2size som er riktig øvelse. Du finner tekniske krav i Nasjonale regelverket. 

Nettsiden til forbundet er ikke helt oppe for tiden. Men fra hva jeg har klart å lese meg frem til så er fri 2 half-size og konvensjonell de eneste grovpistolklassene med kikkertsikte, hvor sistnevnte kun er for produksjonsvåpen. Begge ser ut til å ha 2041 gram vektgrense, men kikkerten er ikke inkludert i vekten på fri 2 half-size. Må man da være forberedt på å ta av kikkerten for vektkontroll på stevner?

 

Har du eksempler på hva slags kikkertsikter som brukes?

Link to comment
Share on other sites

Har lite erfaring med 223rem, men tipper det vil kratre. Du må også tenke på vindavdrift. Vet skyttere har brukt bl.a 30BR fordi den lette 6,5BR blåste bort. 

Vil anbefale deg å skyte et par stevner før du bestemmer deg for kaliber i bygg. Erfaringsmessig stemmer ikke teori og praksis innenfor MS. 

Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, Silhuettskytteren skrev:

Det er vektkravet som gjør ting vanskelig, men se på hva andre bruker. Er en del bygg på Sako A2. Det er heller ikke uten grunn at XP100 med sin korte, stive låskasse uten magasinutsparing er så populær. 

 

Takk for tips om Sakoen.

Hva er magnumutsparring?

 

Ser ut som S&L Legacy kan ha godt potensiale. Ser iallefall lett ut (?), og leveres med piper i .222 Rem, .223 Rem, 6x45 og .300 Blackout. Hvis S&L kan levere ferdig med passende skjefte kunne dette kanskje vært en god kanditat for Production?

 

Schultz__Larsen_Victory_Alan_Rhone_4_700_467.jpg.e2165ccd5017cb38fcc645e3bd0a7438.jpg

 

Ikke så veldig interessert i lading, så det hadde vært en fordel om jeg kan kjøpe fabrikkammo. Helst i et litt økonomisk og lett tilgjengelig kaliber. Det var derfor jeg kom på tanken om 6.5x55 med reduserte rekruttladninger

 

15 minutter siden, Silhuettskytteren skrev:

Vil anbefale deg å skyte et par stevner før du bestemmer deg for kaliber i bygg. Erfaringsmessig stemmer ikke teori og praksis innenfor MS. 

Skal ha det i tankene. Hvis jeg spør fint er det kanskje mulig å prøve litt forskjellig. :) Pleier det å skytes med rifle og pistol på samme stevnet? Da hadde det kanskje vært mulig å delta med egen rifle i starten.

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

Rifle og pistol på forskjellige dager. Vanligvis aldri noe problem å låne våpen. 
 

Prod er prod, og da må det være produsert opp et minimums antall våpen for ordinært salg. Mener det er minimum 25stk, har ikke nøyaktig antall i hodet men det står i regelverket. S&L vil derfor ikke være tillatt i prod. Den må da benyttes i Unlimited. 
 

Hjemmelading og MS hører sammen.
Hvis du absolutt ikke skal lade vil jeg anbefale en 10» revolver eller Contender i 44mag. Evt en 14» Contender i 357mag. 
 

Ang magasinutsparing:

XP100 har hel bunn i låsekassen. Se bilde av XP100 ovenfra med åpent sluttstykke. 

Link to comment
Share on other sites

Ser at jeg leste feil, du skrev selvsagt magasinutsparring og ikke magnumutsparring..


Har forstått at lading er viktig for mange i metallsilhuett, men jeg er ikke så interessert i lading og hadde håpet at det var mulig å konkurrere med kjøpeammo. Alltid hatt lyst på langholdspistol med sylinderlås.. :) Men du har ikke noen tro på redusert 6.5x55?


Om S&L produserer stort nok antall kan den vel bli godkjent for Production, men i mellomtiden hadde det jo gått an å skyte med den i Unlimited.

Link to comment
Share on other sites

Vekt er problemet når du skal bygge om en rifle til pistol innenfor regelverket. 
 

I 6,5x55 jobber rekylen mot deg. 
Husk at du skal skyte 40 skudd, og treffe på alle. Nivået er høyt i konkurranser og konkurrentene dine skyter hjemmeladet 6,5TCU osv. uten rekyl.

Ingen vits å skyte med kraftigere kaliber enn nødvendig. Det er derfor dette kaliberjaget og Hjemmelading er vanlig innenfor MS. Alle prøver å finne det perfekte snitt mellom kraftig nok til å velte figuren, men svakt nok til å skyte 40 av 40 treff, hver gang!

 

Link to comment
Share on other sites

Synd hvis kjøpeammo virkelig ikke duger?

 

Sammenligning med Sauer i 6.5x55 (74 cm):

  • 8.4 gram Norma Diamond Line Felt, v0 900 m/s. Rekyl: 8.4*0.001*900 = 7.56 Ns
  • 8.4 gram Norma Golden Target, v0 830 m/s. Rekyl: 8.4*0.001*830 = 6.972 Ns
  • 6.5 gram Norma Rekrutt, v0 800 m/s. Rekyl: 6.5*0.001*800 = 5.2 Ns

Med DFS-rekruttammo er det altså henholdsvis -25% og -31% rekyl i forhold til bane- og feltammo. Dette er jo som sagt i Sauer med 74 cm pipe, men lurer på hvordan hjemmeladd 6.5 TCU ville vært i forhold?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke ladedata foran meg men et kjapt søk på sidene til Vihtavuori viser data for 7TCU. 700ms og omtrent halvparten av kruttmengden på 6,5g kule sammenlignet med din Rekrutt. Det gir stor forskjell i rekyl. Dette er oppgitt i 360mm pipe. 

Anbefaler deg virkelig å skyte noen stevner slik at du får prøvd litt. 

Edited by Silhuettskytteren
Link to comment
Share on other sites

På 80-tallet skjøt jeg med XP100 i villkatten 6,5x46 laget på 6,5x55 hylser. Dagens 6,5x47 burde være ideell med fabrikkammo i en fri 2 pistol idag. Feks bygget på ei Sako Foresterkasse.

 

Jeg hadde xp'en først i 7br og synes det nå i ettertid det var idiotisk å bytte til 6,5x46.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Torf skrev:

6,5x47 burde være ideell med fabrikkammo

 

Hva med 6.5 mm CREEDMOOR (6.5×48 mm) ? 😜

 

2 timer siden, Silhuettskytteren skrev:

Anbefaler deg virkelig å skyte noen stevner slik at du får prøvd litt. 

Hadde vært veldig moro. :D  Skal følge med i kalenderen!

 

En tommelfingerregel for å inkludere kruttgassene i beregningen av rekyl er å legge halve kruttvekten sammen med kulevekten før man regner ut bevegelsesmengde. Vet man gjennomsnittshastigheten til kruttgassene kan man istedet regne ut de to bevegelsesmengdene (kulen og kruttgassene) hver for seg og legge sammen.

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Midt-I skrev:

 

Hva med 6.5 mm CREEDMOOR (6.5×48 mm) ? 😜

 

6.5 Creedmoor og 6.5x47L er nesten helt like patroner. Fra før hadde vi 260 Remington, som har plass til marginalt mer krutt. Uten at jeg vet noe som helst om metallsilhuettskyting, så er 6mmBR og 6mmXC også relativt vanlige fabrikkpatroner som har lite rekyl, De selges med 105gr kuler, med meget høy BC, mulig de kan velte bukken?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Litt illustrasjon..😉

 

Kom til å dra i hus denne i fjor.

 

Sako A-II i kal 308Win. 15" pipe.  Vekt 2015g med diopter/framsikte, 2370g med kikkert/montasjer.

 

308Win med fulle ladninger blir en smule "staut" å skyte med, så jeg har bruker mest 125gr kuler/670ms.

81600699_2456581284606870_1066400990451728384_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men denne tråden fikk meg i mimremodus, og innerst i et skap lå dette beltet :)
Rundt 1975-76 var jeg med å starte en pistolklubb i en nabokommune til Molde, og vi drev på med vanlig NSF-skyting.
På den tiden jobbet jeg offshore ved Shetland på en borerigg med stort sett amerikansk mannskap.
Naturligvis ble det diskutert våpen og skyting med amerikanerne, og metallsilhuett ble dratt frem som det ultimate innen pistolskyting.

Kort fortalt, jeg luftet dette i klubben, og vi fikk laget stålfigurer (en av gutta jobbet for et maskinfirma)
Vi kjøpte oss diverse håndvåpen, jeg en Super Blackhawk med 7,5 toms pipe i 44 mag som var det hotteste da.
Det var også flere S&W 29, et par S&W i 357 mag, og ikke minst en Thompson Contender i 44 mag.
Husker godt da jeg velta første bukken, et stoooort øyeblikk :)

Det ble skutt en masse, men som eneste klubb i den delen av fylket som drev med metallsilhuett, døde etter hvert aktiviteten bort.
Flere, deriblant jeg flyttet fra kommunen, og hva som skjedde med figurene vet jeg ikke.
Klubben eksisterer fortsatt under et annet navn, men om metallsilhuett er en aktivitet vet jeg ikke.
Men beltespenna har jeg fortsatt :)

IHMSA.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skjøt noen grønne «pølsepakker» Natoammo (de gode, gamle dager) i en slik SAKO pistol på åttitallet; Friske saker. Kanskje i friskeste laget. Om du er ute etter presise pistoler for strekt hold, så kan du ikke gå feil med en T/C Contender.  Dukker opp noen på Finn av og til, ofte med kikkertsikte, ikke så ille i pris. De er presise, og med godt avtrekk.  Om du er tålmodig, så kan du også få tak i løp i forskjellige kaliber. Som en start, for strekt old. Men er enig med deg i at et «eget bygg» alltid er interessant. Sjekk en runde med selgere, og forhør deg litt med dem. Er du heldig, så har de gjerne både dier og annet utstyr liggende også. Kanskje er du så heldig å ramle over et løp i 45-70 også…huff...

 

Søk på ett våpen, og løp i aktuelle kaliber, så har du når noe kommer for salg.

Link to comment
Share on other sites

På 4.4.2020 den 20.34, Silhuettskytteren skrev:

Hvis du får S&L til å produsere nok bør det gå bra. 
 

Vet det er en svenske som skyter Husqvarna i 6,5x55. Men jeg tror ikke du gir deg selv en fordel i konkurranser.

Stemmer det, her er Tom i aksjon med "The toaster"

DSC00286.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vil absolutt anbefale deg å være med på noen stevner når verden blir normal igjen. Lærer mer der enn timer bak skjermen. 

Veldig mange som har begynt med Contender og en revolver. Kan skyte mange starter med de. 

En Jalonen til rundt 30k kan komme senere når du er avhengig 😁

Ihmsa har noen filmer på YouTube som viser litt. 

 

Link to comment
Share on other sites

Ikke glem fin-øvelsene. En Buckmark med 10"pipe eller Ruger mk2 med 9" er rimelige og gode våpen for produksjon. Anschutz Exemplar får du også til en grei penge. 

Ruger single six med 9 5" har også mange medaljer på samvittigheten. 

100m baner er ofte lettere tilgjengelig. 

Link to comment
Share on other sites

Hva ansess som ideel pipelengde? IMSSU Production har maks 273 mm, og IMSSU Unlimited har maks 381 mm. Antar at det er lurt med så lang pipe som mulig?


Har det noe for seg med links glidekasse? Ser det er gjort på Wichita Silhouette Pistol og Wichita MK40. Enklere å lade, men kanskje hevarmen blir litt plagsom i liggende stilling?


Med tanke på kikkertsikter så leste jeg at det i IHMSA-skyting ikke anbefales mer enn 12x for nybegynnere, men at "proffene" bruker opp til 18x eller 32x! https://www.ihmsa.org/tom/techarticles/Unlimited Standing.htm

Virker imdlertid som det da er snakk om riflesikter med vanlige øyeastand for stående skyting? Basert på utvalget i nettbutikker ser pistolsikter med lang øyeavstand ut til å ha lavere forstørrelse. Bushnell Trophy Scout 2-7x36 og Leupold Handgun VX-3 2.5-8x32 kan se ut som gode kandidater.


Lurer litt på fordeler og ulemper med sentergrep og bakgrep. Har alltid likt utseendet til pistolene med sentergrep, men erfaringsmessig er det er nok best å prøve litt først for å finne ut hva man liker.


Forfriskende å se at det skytes med 6.5x55, men det er kanskje noen slappe hjemmeladninger med tung kule?


Noen tips til hvor jeg kan finne typiske ladedata for ulike silhuettpatroner, med pipelengde og utgangshastighet, slik at jeg kan sammenligne rekyl på papiret?
 

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal bygge pistol blir det uansett unlimited. Produksjons våpen må være tilgjengelig for alment salg. Kan lønne seg å kjøpe en Jalonen produksjon og bruke den i alle øvelsene du kan. Blir godt kjent med den da. 

Kikkert er bare tillat i nasjonale øvelsen.  Har brukt noen faste Burris på 8x og 10x, 1/2size figurene er små på 200m, men mer forstørrelse blir urolig. Prøv og se hva som fungerer for deg. 

Rifle kikkert kan brukes hvis man har lite rekyl og skyter på magen. Type 222 rem osv. I motsetning til Ihmsa er det ikke lov med brems i Imssu. 

 

Sentergrep er best i Credmore-stillingen synes jeg. Bedre balanse. Links kasse er ikke noe fordel synes jeg i Credmore. Bolten ligger mot låret og er i veien. Bruker uansett venstre hånd til lading uten å skifte grep eller stilling. 

Bak grep er fint i stillingen Dead frog. Da får du framskjefte og pipa ned på låret. Kan fungere fint med links kasse også. 

 

Nå med 1/2 size i International unlimited har det ikke noe for seg med grøvre kaliber enn 6mmBr eller 6,5Grendel velter bukkene fint og har flat og fin kulebane. Selv bruker jeg 6x45 i en Vixen. 70gr kuler gjør jobben. 

Mange har fortsatt å bruke de pistolene de bygde når det var full str og det kan bli litt mye unødvendig rekyl å jobbe med. 

Har en i 308 og har gått ned til 100gr kuler og snille ladninger. 

 

Edited by .30 Herrett
Link to comment
Share on other sites

6mm er minste kaliber i International unlimited øvelsen. Hvis man vil bygge seg en pistol for bare den nasjonale 1/2 size er jo 223 en mulighet. TC leverer vel bare 1-10 stigning synes jeg å huske. Hvis man er villig til å få noen til å importere piper er det mye å velge i fra MGM. 

Edited by .30 Herrett
Link to comment
Share on other sites

Skal ikke se bort fra at det blir en XP-100. Om jeg har forstått rett har disse kortere kasse enn R700, og ligner mer på Model Seven (?) S&L Legacy leveres jo med piper i et par relevante kamringer. Pipeskiftsystemet er jo greit når man skal bytte piper, men legger kanskje på en del vekt.

  

På 4.4.2020 den 22.49, Silhuettskytteren skrev:

Nå har jeg ikke ladedata foran meg men et kjapt søk på sidene til Vihtavuori viser data for 7TCU. 700ms og omtrent halvparten av kruttmengden på 6,5g kule sammenlignet med din Rekrutt. Det gir stor forskjell i rekyl. Dette er oppgitt i 360mm pipe. 

 

Regnet litt for moro skyld.

 

6.5x55 mm, 740 mm pipe, oppgit av Norma. Vet ikke hvor mye krutt det er i disse.

  • Ladning 1) Norma Golden Target:  8.4 gram * 0.001 * 830 m/s = 7.0 Ns
  • Ladning 2) Norma Diamond Line Felt: 8.4 gram * 0.001 * 900 m/s = 7.6 Ns
  • Ladning 3) Norma Rekrutt: 6.5 gram * 0.001* 810 m/s = 5.3 Ns

 

7 mm TCU, 360 mm pipe, grov beregning basert på https://www.vihtavuori.com/reloading-data/handgun-reloading/
Minimum ladning med lett 6.5 gram kule (henholdsvis med og uten halve kruttvekten):

  • Ladning 4) (6.5 ) *0.001 *667 = 4.3 Ns
  • Ladning 4) (6.5 + (1.64/2)) *0.001 *667 = 4.9 Ns

 

7 mm TCU, 360 mm pipe, grov beregning basert på https://www.vihtavuori.com/reloading-data/handgun-reloading/
Maksimum ladning med tung 10.4 gram kule (henholdsvis med og uten halve kruttvekten):

  • Ladning 5) (10.4) *0.001 *544 =  5.7 Ns
  • Ladning 5) (10.4 + (1.63/2)) *0.001 *544 =  6.1 Ns

 

Basert på denne kjappe sammenligningen havner rekruttammo (5.3 Ns) mellom de to eksemplene (4.3 Ns og 5.7 Ns). Om jeg har regnet rett og hvordan det blir i praksis er en annen sak, men skulle tro det blir enda mindre rekyl pga. kortere pipe. Med mindre silhuettladningene er mye svakere enn det som står på Vihtavuori ser jo da 6.5x55 rekruttammo ganske ok ut?

 

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

Du kan trekke fra omtrent 200m/s på 6.5x55-hastighetene for å korrigere for pipelengden. Det er 40-46gr krutt i 6.5x55-patronene.

En vesentlig "feil" med 6.5x55 er at patronen er lenger, og krever en "lang" låskasse. De som er vanlig tilgjengelige er lengre enn de trenger, og de blir da en del tyngre. Vekt på feil sted (du vil ha det i pipa).

6BR vil være et (mye) bedre valg, lett tilgjengelig fabrikkpatron. Fabrikkpatronen har ei 105gr kule i 830m/s, Denne kula har mye høyere BC enn rekruttkula, kommer til bukken med mye mer fart på grunn av det, og den har vesentlig mindre krutt enn 6.5x55. Og den går i de korte låskassene.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6,5x55 går fint i korte kasser siden de er enkeltskudds i pistoler.

Kan imidlertid være litt plundrete å tømme våpen med uskutt patron siden man da må ta ut sluttsykket fordi utkasteråpningen er for liten.

 

6,5x55 og 308 fabrikkammo har for mye rekyl og blast. Det er like greit å starte med en "spesialpatron" til formålet med en gang.

 

Til 1/2 størrelse figurer idag holder sikkert 30US carabine med tung kule i massevis. Da kan man lade med carbid dier..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Sitat

6,5x55 og 308 fabrikkammo har for mye rekyl og blast

"Blast" er rette ordet... Etter noen tusen skudd med 40cm 308Win-løp i rifle er det iallefall åpenbart. Folk slutter å skyte og ser på meg istedenfor, og lurer på hva i all verden slags magnum jeg skyter med. Munningsflammen er en hvitgul ball på størrelse med ei 25l-kanne, og den omslutter pipa helt inn til stokken...

 

Sitat

Kan imidlertid være litt plundrete å tømme våpen med uskutt patron siden man da må ta ut sluttsykket fordi utkasteråpningen er for liten

Nettopp, jeg har skutt flere "for lange" patroner i kort kasse, og det er noe herk, men det går jo an, det er klart.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...