Jump to content

Valg av krutt n140 eller n150 til 308 win


Kimis

Recommended Posts

22 timer siden, M67 skrev:

Tanken var bare å si at det kan vøre du får "rare" resultater uten at det er du som har gjort noe galt.
Det gjelder også 147gr-kula, vi har sett flere her inne som lurer på hvorfor de ikke får topp presisjon med andre 147gr kuler og trodd at de gjorde noe galt. 147gr kuler er en slags std. for billige bulk helmantel kuler i 308, og det er ikke noe galt med 147gr, det er bare det at disse kulene ofte er av dårlig kvalitet.

 

 

Takk for det, skal huske det når jeg kommer på banen og prøver kulene.

 

Lada i går, blir spennende å se hvordan de blir.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jeg sa jeg skulle skrive når jeg har testet litt med de forskjellige kulene.

 

Jeg har bare fått ladet opp Nosler e-tip 150gr, men tenkte å skrive om den.

Jeg ladet den med 42,5 gr n150 krutt. Lade tabellen til Nosler foreslår mellom 42 og 44 gr N140 krutt. Men når jeg sammeligner E-tip med gmx og TTSX ladedata fra VV så er 42 gr ca midt i deres tabell. Så jeg prøvde med 42,5 gr først. COL satt jeg til 71mm.

 

Jeg ladet først opp 4 stykk og  prøvde to serier av to, men følte ikke at avtrekkene var det beste på noen av dem og den største gruppa en del spreding  ca 50mm (målte ikke akkurat den nøye ;)) og den andre var ca 27mm fra ytterkant til ytterkant.

Når man snakker om at piper klarer 1" grupper, er det fra ytterkant/ytterkant eller senter/senter av hullet i skiva? 

 

Det her var litt kjipt at jeg følte at avtrekkene ikke var den beste ,så jeg beste meg for å lade opp 20 stykker og prøve.

Jeg tok de siste skudda idag, og av de seriene jeg følte at avtrekkene var gode, så hadde jeg to og to skudd som overlappet hverandre ca 50%.

 

Må si at det var veldig moro! 

 

Skal komme med en tilsvarende oppdatering når jeg har prøvd de andre kulene også.

Link to comment
Share on other sites

On 5/7/2020 at 1:23 PM, M67 said:

Det er mye av poenget mitt. Og er man ikke konkurranseskytter så har man ingen nytte av det heller.

Man har jo nytte av at ladningen er så presis som mulig, men for å treffe det man skal, så har man mye mer innvirkning på sluttresultater (treffe blinken i konkurranse, eller dyret på jakt) av å bruke den tiden man ville brukt på å skyte ladestiger, på å trene. 

 

K



Planen min er nå i alle fall å finne ei ladning som går godt til trening i mi børse (i boks og ganske bankers, og rimelig slapp), samt ei lading til fuggel og en til sel i jaktøyemed. Og kansje muligens en til litt sånn der moroskyting på litt litt lengre hold for å utfordre seg selv litt, om det ikke viser seg at man like gjerne kan bruke en av de andre ladningene til det og... 
Så skriver jeg ut oppskriften, med store bokstaver, henger det på veggen og dett var dett....

Å teste ladestige ette rladestige bare for å teste, dreiv jeg med for 25 år sida og ble lei. Så lei at jeg enda vegrer meg litt for å kjøpe siste rest av utsyr så jeg kommer i gang. (ikke lada en patron i mellomtiden). Første gangen lager jeg dog helt sikkert en liten stige for å kontrollere at den jeg har faktisk er så god som jeg inbiller meg. Men godt nok er oftest det :-D

 

 

Edited by Tjukkas
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 4/2/2020 at 1:56 PM, Kimis said:

Kuler jeg har i kal 30 er:

GGG 147 gr

Hornady GMX 168 gr

Hornady ELD 168 gr

Nosler e-tip 150gr

 

Det er kjekt å kunne lese seg fram til noen startladninger å kjøpe ladekomponenter ut fra dette, men av erfaring ender man alltid opp med en annen fasit enn det man trodde i startfasen.
Det jo ikke alle som er interessert i å bruke tid på å lese, teste eller simulere et uendelig antall kombinasjoner for å få det til å si "pang". Jeg synes jo imidlertid at "getting there is all the fun" når det gjelder hjemmelading.

 

Jeg lader ikke tyngre kuler enn 155grs i .308 og da er N-140 helt perfekt. Får akkurat plass til litt for hotte ladinger, men ikke slik at det blir for farlig. N-150 er sikkert ikke begrenset bare til tyngre kuleverkter enn 155grs, men hvis man lader lettere kuler med treigere krutt blir forbrenningen så som så. Detter resulterer bare i "litt munningsflamme" å er jo ikke noe problem i seg selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...