Jump to content

Valg av krutt n140 eller n150 til 308 win


Kimis

Recommended Posts

Hei.

 

Har så smått startet å lade, dvs lest ladeboken utg. 2, lee sin modern reloading 2. Edition, samt et ladehefte reloading guide for 308 & 30-06.

Det jeg ikke har gjort er å lese dem 2 ganger fra perm til perm. 😉

 

Har nå gjort ferdig ca 100 hylser for påfylling av krutt.

 

Kuler jeg har i kal 30 er:

GGG 147 gr

Hornady GMX 168 gr

Hornady ELD 168 gr

Nosler e-tip 150gr

 

Det står på hjemmesiden at N140 er for presisjon, N150 er for jaktladninger.

Jeg ønsker å holde meg til en produsent da jeg blir ør i hode av å lese alt om brennhastighet mellom de forskjellige produsentene og at det endrer deg fra tabell til tabell. 🤮😩Har prøvd å finne likhetstrekk mellom kruttypene og produsenter, men det dropper jeg.

 

Ladeboken utg 2 nevner ikke n150 når det er snakk om lading i kaliber 308.

 

Modern reloading 2. Edition har n140 og n150 nevnt om hverandre i ladetabellen.

 

Så hva skal en stakkar velge, må jeg kjøpe begge?

 

Når det nevnes "jacked bullets" i Modern reloading,  er det det samme som fmj kuler her i Norge?

Edited by Kimis
Link to comment
Share on other sites

Det har nok rent en del krutt gjennom kruttmålene rundt omkring siden ladeboken utg. 2 ble utgitt.... (vi er nå kommet til utg. 8, og rent generelt er nok ladningene over tid blitt noe redusert). Jeg er enig i filosofien om å begrense utvalget av krutt-typer, særlig i starten. Jeg er også tilhenger av å bruke et relativt sentbrennende krutt som reduserer faren for overlading. Jeg tror derfor at Vithavuori N150 er et godt "all round" krutt for ditt bruk, selv om N140 kanskje er mer optimalt for de letteste kulene. Du har vel allerede sjekket med Vithavuoris siste publikasjon? Vil du lade med Norma-krutt finner du deres oppdaterte ladedata her. Og som alltid er god praksis ved hjemmelading: ikke start med maks-ladninger, begynn midt på treet og bruk heller ladninger som gir god presisjon framfor høy hastighet.

 

Edit: jeg antar "jacked bullets" er det samme som FMJ ("full metal jacket"), eller helmantel som vi sier på norsk.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

55 minutter siden, Kimis skrev:

Hei.  Har så smått startet å lade, 

Da kjøper du N-150. Som nybynner er det greit med et krutt som fyller hylsa- og som du neppe greier å gjøre de store tabbene med. Med de kulene du har oppgitt vil hylsa nærmest renne over med N-150 - før du får en alvorlig overladning. Om du vil ha en 180 grains kule senere har du også et anvendelig krutt. Kjøp en 3,5 Kg boks først som sist. N-150 er et av de mest universale kruttene du kan kjøpe- anvendelig til det meste fra 6,5 til 375H&H. Presisjonsmessig merker du neppe noen forskjell mot N-140. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har appen til vv på telefon og kan snart landingen for 150gr og 165/168gr kuler i hodet 😉

 

Har ladedata fra nosler og hornady også. Det er ikke det som er problemet. 😂

 

Nosler anbefaler n140 til sine kule i 150/155gr med 42,5 gr krutt som den mest optimale landingen av de krutt typene de har oppgitt.

 

Problemet er at jeg skal ta en avgjørelse på n140 eller n150 eller begge. Men som det nevnes over så er vel kanskje n150 greit når man er fersk.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Sølvrev skrev:

Edit: jeg antar "jacked bullets" er det samme som FMJ ("full metal jacket"),

"jacked bullets" er mantlede kuler, enten de er helmantel, hulspiss eller blyspiss. Det er for å skille dem fra rene blykuler. Jacket er (amerikansk)engelsk for mantel. I England brukes ofte patched.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Per-S skrev:

"jacked bullets" er mantlede kuler, enten de er helmantel, hulspiss eller blyspiss. Det er for å skille dem fra rene blykuler. Jacket er (amerikansk)engelsk for mantel. I England brukes ofte patched.

 

Takk, det jeg lurte på var om jeg kunne bruke ladetabellen til 150 gr jacketed bullets i Modern reloading boka på GGG kula (147gr)? Og da skjønner jeg det slik at jeg kan det. Starter selvsagt lavt og går oppover.

Med n150 krutt sier tabellen med 150 gr jacketed bullet mellom 42,5 og 47c gr. Jeg kommer ikke til å gå for komprimert ladning. Antar at komprimerte ladninger starter ved ca 45,9gr (iallefall det jeg regnet meg frem til)

Edited by Kimis
Link to comment
Share on other sites

Holder med. Jeg ville nok også ha landet på N140. Forskjellene i ladevekt og hastigheter er små med disse kruttene, men N 140 gir fordelen av noe bedre plassforhold samt at det flyter bedre (les: gir jevnere ladninger) om en ønsker å bruke kruttmål. Man klarer ikke å sprenge rifla noe mer med N 140 enn 150 i denne patronen, samme hvor slumsete man måtte være.

PS. Når det er sagt så lader jeg .308en med N150, men det er fordi jeg har mye av det.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

Jeg lader 308 med N540 og N550. Det står på boksene til Vithavuori at de er egnet til det. Når du bruker Vithavuoris krutt, så anbefaler jeg å bruke Vithavuoris ladedata, ikke mine, og iallefall ikke noe noen entusiaster kokte opp for 50 år siden (Ladeboken 2)

https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=30

 

Ellers er jeg enig med det som sier N150 her. Det er et greit allround krutt, som nesten alltid gir god presisjon i 308Win. Men det gjør N550 også, og du får mer hastighet med mindre trykk, eller mindre trykk med samme hastighet. 

Skal du bruke de letteste kulene, og ha mest mulig fart, så blir hylsa full, men det gjør ikke noe, så lenge du ikke trenger å presse sammen kruttet.

 

150 ;)

 

K

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, vavlo skrev:

 Man klarer ikke å sprenge rifla noe mer med N 140 enn 150 i denne patronen, samme hvor slumsete man måtte være.

Om målet er å sprenge rifla greier en det nok med begge kruttene, men om målet er å unngå en overlading av en nybynner- er N-150 uten tvil å foretrekke.

10 timer siden, M67 skrev:

Ellers er jeg enig med det som sier N150 her. Det er et greit allround krutt, som nesten alltid gir god presisjon i 308Win. Men det gjør N550 også, og du får mer hastighet med mindre trykk, eller mindre trykk med samme hastighet. 

Uten tvil et poeng, jeg brukte selv krutt fra 500-serien for en 10-15 år siden, et meget bra krutt. Hadde bare to ting å utsette på 550/560 den gangen og det var prisen- og en heftig munningsflamme. Mulig dette er endret seg nå? Hva vil en heftig munningsflamme ha å si ved bruk av demper?

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Sitat

jeg eksprimenterte selv med krutt fra 500-serien

Jeg bruker >10kg i året, bare av N550. Jeg tror ikke det er noe særlig dyrere enn 150, og det er (visstnok) mer temperaturstabilt. Som du sier får en munningsflamme, heftig vil jeg ikke si den blir før du lader hardt. Men jeg har nå overlevd 50grs ladninger i 40cm pipe også, selv om det ikke er der det går tusener av skudd... Min "standard" nå er vel 49gr N550 bak 155gr Scenar, det er til langhold og sånt - og så bruker jeg 45 (tror jeg) med N540 til vanlig trening på 200m og rundt der.
Til jakt bruker jeg 150gr Barnes TTSX og 49gr N550. Den har samme treffpunkt som 155gr Scenar-ladningen til 5-600m, som vel er det lengste jeg kan finne på å skyte på jakt med denne...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du treng i alle fall ikkje begge, eg har lada fint lite med anna enn N140.  Eg vurderer å bytte til N550 fordi det ser i GRT ut for å være det beste for tyngre jaktkuler, og eg er tilhengar av færrast mogeleg kruttsortar.  Litt dyrare blir det nok, med høgare kilopris og litt meir krutt i hylsene, men ikkje dramatisk mykje skulle eg tru.

Link to comment
Share on other sites

På 2.4.2020 den 22.23, M67 skrev:

Jeg lader 308 med N540 og N550. Det står på boksene til Vithavuori at de er egnet til det. Når du bruker Vithavuoris krutt, så anbefaler jeg å bruke Vithavuoris ladedata, ikke mine, og iallefall ikke noe noen entusiaster kokte opp for 50 år siden (Ladeboken 2)

https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=30

 

 

 

 

Jeg har kikka på n540 og n550 også. Jeg leste på et amerikansk forum at de mente at 500 krutt serien ødela løpene en god del fortere enn 100 serien gjør. Er det noe sant i det?

 

Jeg kommer sikkert til å kjøpe forskjellig krutt etterhvert, når jeg har lada en liten stund. 🙂 men akkurat nå tenkte jeg å kjøpe en kilo eeller 3,5 av n150 også prøve meg litt. Etterhvert blir det sikkert n140 også.  Kjøper sikkert n540/550 også etterhvert for å teste.

 

Man har ikke kjøpt rifle og ladeutstyr for å spare penger 😂 det er en myte 😂 det som skjer er at man skyter mer.

Link to comment
Share on other sites

På 3.4.2020 den 13.15, beaker skrev:

Du treng i alle fall ikkje begge, eg har lada fint lite med anna enn N140.  Eg vurderer å bytte til N550 fordi det ser i GRT ut for å være det beste for tyngre jaktkuler, og eg er tilhengar av færrast mogeleg kruttsortar.  Litt dyrare blir det nok, med høgare kilopris og litt meir krutt i hylsene, men ikkje dramatisk mykje skulle eg tru.

 

Nå vet ikke jeg hva GRT er... 🙈 hva er det?

 

Hva er det som anses som tunge og lette kuler til 308?

Er det sånn at 110 til 130 gr er lette, ca 147 til 168 gr er medium og over 170gr er tunge?

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Kimis skrev:

 

Nå vet ikke jeg hva GRT er... 🙈 hva er det?

 

Hva er det som anses som tunge og lette kuler til 308?

Er det sånn at 110 til 130 gr er lette, ca 147 til 168 gr er medium og over 170gr er tunge?

GRT og QL er simuleringsprogrammer for indreballistikk. De er fine verktøy for erfarne ladere, og artige for uerfarne, og fine til å lage teorier og overtenke med. Jeg har begge, men bruker de nesten aldri lenger, ikke til kalibere jeg har ladet 10 000-vis av patroner i ihvertfall. QL har jeg brukt mye tidligere, og GRT har jeg testet og tenkt, jaja, det gjør det samme som det gamle programmet jeg kan, så bah.. Kall meg konservativ ;)

 

Jeg bruker N133 til lette kuler. Det jeg kaller lette kuler i 308Win er 110gr Vmax i dette tilfellet.. Til middels (i min bok) 150 og 155gr, så bruker jeg N540 og N550, alt etter dagsform og formål - jeg får mer ekspansjon på 150gr TTSX jo mer fart de har, så der fyrer jeg med mye N550, og ja, selvsagt slites løpene fortere når man lader hardt. 500-serien brenne litt varmere enn 100-serien i teorien, men jeg tror nok det er det at man lader hardere med den som eventuelt sliter løp.

Alle kaliber er slik at man sliter mye når man lader tunge kuler til høy fart. Og det gjør man med langsomt krutt, siden det er det man får høy fart med. Er det da slik at langsomt krutt sliter mer? Nå er det ikke slik at teorier blir riktige av at en murikaner skriver dem på et forum heller ;)

Det står ei bøtte full av utslitte piper i et hjørne her, og piper er forbruksvare, jeg har ingen helt nye akkurat nå, og det føles litt ekkelt, men jeg har 3 i bestilling. Jeg skulle forresten likt å se den motorsyklist som svinger forsiktig for å ikke slite dekkene på siden, eller joggeren som velger sti etter slitasjen på skoene.

Tunge kuler i 308Win er kanskje over 175gr?, uansett passer N550 flott, og kommer kanskje mest til sin rett der, bak 175 og 190gr, om man skyter sånne kuler. Jeg har skutt noen tusen, men ser egentlig ikke at de gjør noe som 155gr ikke gjør, og det er mye lettere å skyte 155gr enn 190gr.
 

 

K

 

 

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

500-serien inneholder Nitroglyserin, så den utvikler ganske så mye mer varme. Kjenn på ei hylse rett etter at den er skutt. Sammenlign med ei hylse som har futta av ei ladning N150....Den er kald i forhold...men som du sier:lader man hardt så sliter det på pipa uansett, men om man konstant ligger å skyter laaange serier med 500 krutt, så vil nok det føre til en litt tidligere utbrenning av pipa pga høyere varmeutvikling... i teorien

Edited by hewi
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Gikk til innkjøp av n150

 

Nå har jeg startet så smått og fylle krutt i hylsene. Jeg begynte smått å tvile på om jeg hadde skjønt ladetabellen til vhitavouri rett, når det står c og f. Så har jeg tolket det dit hen at;

 

F= kula går ned i hylsa og kommer akkurat i kontakt med kruttet, ved angitt col.

C= kula vil komme i kontakt med kruttet før den har oppnådd riktig col,  og vil presse kruttet sammen.

 

Jeg tror at jeg har misforstått noe, ingen av ladningene til hverken hornady gmx 165 gr eller nosler e tip 150gr har hverken c eller f bak seg. Men alle foreslåtte ladninger 1 gr over minimum ladning så vil kulene komprimere kruttet.

 

Jeg har kontrollert vekta med å måle kulene og den viser rett på 165 gr og 150gr med 0,2 gr og 0,1 gr i diff. Så jeg vil tro vekta er ok. 

 

Col er 71mm.

 

Vil kulene stort sett presse kruttet litt ned?

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye krutt er det du prøver å trykke nedi? Så lenge ladningen er rett så gjør det ikke noe om du komprimerer kruttet litt. Folk har komprimert så mye at hylsene buler og ikke kamrer, eller at kulene kryper ut igjen... Det er selvsagt ikke ideelt. Jeg pleier å gi meg når jeg bulker kula med isetteren.
Men etter min erfaring er ikke hylsa full på 40gr så jeg skjønner ikke dette helt. Hvilket merke er hylsene?

 

For øvrig vil jeg advare litt mot å bruke de "tunge" blyfrikulene i 308Win, de får ikke fart nok til å ekspandere skikkelig, spesielt om holdet blir litt langt.

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker norma jaktmatch hylser. Har ikke factory crimpa dem ennå. Jeg la merke til at kula skle lett oppi. Halsen var vid nok til at kula skir lett inn. Den gamle tennhetta står fortsatt i. Så jeg fylte opp med 41,7 gr med n150 og satt på 165gr gmx kula. 41,7 gr er maks i tabellen til vv, jeg skulle bare sjekke. Den datt greit ned i og stoppa vel ca 6 mm over der den skulle være. Med 38,5 gr datt den ned til col 71mm. Antar at det ikke vil være det samme etter at jeg har factory crimpa dem. 

 

Så gjorde jeg det samme med nosler e-tip 150gr. Fylte samme hylse opp med 42,5 gr n150 og satt kula ned i. Var ikke like galt som over. Men fortsatt litt å presse ned. 42.5 gr er ikke maks i tabellen. Tror det er 44, men husker ikke. Uansett var det bare for å teste.

 

Jeg ble usikker. Hadde ikke sett for meg at at det skulle være sånn. Er litt forsiktig av meg rundt kuler og krutt, bedre å spørre dumt en gang for mye. 😂

Link to comment
Share on other sites

Forventningen min var at så lenge det ikke stod f eller c i lade tabellen så ville jeg kunne slippe kula ned til en col på 71 mm uten at kule var nær  kruttet. Men det stemmer kanskje ikke? Det er vel egentlig det dette koker ned til 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med "factory crimpa". Som i å krympe munningen på hylsa rundt kula etter at kula er satt i? Du må presse enten halsen eller hele hylsa for å få kula til å sitte. Noen krymp lager ikke vanlige dier, og det er helt unødvendig på 308Win - og det gir vanligvis dårligere presisjon. (Egentlig er dette ei Lee-greie som bøter på at mange ikke får til å sizehalsen nom med Collet-dia...
I løpet av sannsynligvis over 100 000 ladde riflepatroner har jeg aldri krympa ei eneste, så jeg er ganske sikker på at det er noe tull.
 

At kula går lett i halsen før hylsa er pressa er helt vanlig. Den skal være "umulig" å få inn med fingrene etter at hylsa er pressa.

 

Ikke bekymre deg for at kula tar borti kruttet. Når det står "F" så er det ikke ledig volum over kruttet, og når det står "C" så er hylsa full før du seter i kula. Hell oppi 50gr-ish, så ser ;) Normahylsene har ca samme volum som Lapua sine egne, så der er helle ringen unormaliteter.

K

Link to comment
Share on other sites

Kimis overtenker nok denne prosessen noe. Bruk ladedata. Om en ikke er kjent med lading til våpenet fra før, start en tiprosent under max og lad en sk stige der en lader noen patroner, med en økning på 1 gr mellom hver gruppe, opp til maksladning (om en ønsker det). Skyt gjerne med kronografering, og observer for evt overtrykkstegn. Hastighet og trykk henger sammen. Når en oppnår samme  maxhastighet (justert for  pipelengde) som ladetabellen angir (Uten overtrykkstegn) bør det være en indikasjon på at trykket også er i området rundt maks (MAP). En svakhet med de fleste ladetabeller er at de ikke oppgir hylsevekt (kun fabrikat, og det hylsemerket de bruker har du ofte ikke tilgjengelig for måling eller veiing), så det er også en variabel som påvirker at en kanskje (ofte) ikke ender opp med samme ladevekt som tabellutgiver, ved gitt hastighet. Uten kronografering bør en ikke gå over tabellmaks, iaf ikke uten at en er godt kjent med lading til det aktuelle våpen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Hva mener du med "factory crimpa". Som i å krympe munningen på hylsa rundt kula etter at kula er satt i? Du må presse enten halsen eller hele hylsa for å få kula til å sitte. Noen krymp lager ikke vanlige dier, og det er helt unødvendig på 308Win - og det gir vanligvis dårligere presisjon. (Egentlig er dette ei Lee-greie som bøter på at mange ikke får til å sizehalsen nom med Collet-dia...

 

Du får jo krympa med ei vanlig kuleisetterdie, men ikke en "factory crimp" som i ei crimp-die. Prosessen er beskrevet i ladebibelen, jeg gjorde dette på noen av de første ladningene jeg lada for maaange år siden. Men konkluderte vel etterhvert at det ikke var nødvendig - og sleit også på hylsene.  

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, vavlo skrev:

lad en sk stige der en lader noen patroner, med en økning på 1 gr mellom hver gruppe, opp til maksladning

Dette betrakter jeg som bortkastet tid og ammunisjon. Produsenten har testet kruttet, og tar du hensyn til at hylsevolumet kan varierer litt og lader litt under maks så får du patroner som tilsvarer fabrikkammunisjon.

Ingen forlanger å få kjøpe fabrikkammunisjon med flere ladevekter i ett gr intervaller for å prøve seg frem. 

En ladestige er brukbar når du lader patroner der du ikke har ladedata, eller for å fintune presisjonsladninger.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

47 minutter siden, Per-S skrev:

Dette betrakter jeg som bortkastet tid og ammunisjon. Produsenten har testet kruttet, og tar du hensyn til at hylsevolumet kan varierer litt og lader litt under maks så får du patroner som tilsvarer fabrikkammunisjon.

Ingen forlanger å få kjøpe fabrikkammunisjon med flere ladevekter i ett gr intervaller for å prøve seg frem. 

En ladestige er brukbar når du lader patroner der du ikke har ladedata, eller for å fintune presisjonsladninger.

Absolutt helt enig. Men man kan jo gjøre det av ren nysgjerrighet, eller for å se om en får bedre presisjon med en kruttvekt enn en annen. Men idag, med kvalitetsvåpen, så er det ofte så liten forskjell (for det kan være forskjell) at man ikke uten videre kan se den.

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Vel, TS har ikke erfaring med lading, så da mener iaf jeg det er en god ide  å ikke gå rett på maksladninga, eller deromkring. Når man blir mer erfaren og kjent med lading til et våpen, kan man i større grad droppe slike øvelser. Jeg har våpen der jeg ikke kan lade til VV tabellmaks uten å få trøbbel, så riktig så ukomplisert kan jeg ikke forstå det kan være.

Link to comment
Share on other sites

Finn en ladning som går godt et sted midt i mellom min og maks, drit i resten. Litt kjedelig, men trygt. På små og mellomstore patroner som 308W kan en nå leke med 0.5 grain variasjoner, men å drive å dele opp til "45,7 grain" er bare tull. Hold deg godt under maks og glem- "fantastiske hastigheter som er trygg i min børse"- tips. Å se trykktegn på hylsebunnen er tilnærmet umulig/Bingo- selv for eksperter. Ser du trykktegn her er du som regel langt over maks. Om kula forlater munningen i 800 m/s eller i 830 m/s er helt likegyldig til normal bruk- det som teller er presisjonen. Selvfølgelig er det morro å eksperimentere, men det krever en god kronograf og godt med tid på laderommet og på skytebanen.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg måtte lese hele tråden på nytt.

 

Du har kjøpt N150, som kanskje er det vanligste kruttet å lade 308Win med. Du bruker Norma hylser, og begge deler er nær på ideelt. Kulene dine er jeg mer skeptisk til.

ELD har jeg ikke erfaring med i 308, men i andre kaliber er det "ekstremkuler" med høy BC, og som ikke alltid gir den beste presisjonen før en har prøvd seg litt fram - de som navner "ladestiger" med ulike kruttvekter kan god ha noe for seg her.

Det samme gjelder igrunnen de to homogene kulene også, ingen av disse er kuler en bare "hiver i" og så går de alltid fantastisk. 147gr GGG har jeg skutt noen hundre av, i GGG sin ammunisjon, og i min rifle var presisjonen topp. Imidlertid går ikke denne kula like godt i alle våpen, og jeg må si jeg spent på å se presisjonen du får. 
Skal jeg anbefale ei allround treningskule som både går godt og er rimelig, så er det 168gr Nosler CC. Den er så og si lik 168gr Sierra MK, og begge har den egenskapen at de nesten alltid gir god presisjon. 

Jaktkule er jo fryktelig mye meninger om, og jeg skal ikke lage noen diskusjon om det. Men de homogene kulene er ofte vanskeligere å få god presisjon med enn de vanlige mantlede blykulene. Mitt tips er å prøve ei ladning først, midt i tabellen et sted. Og skyte noen få av dem, og så gå ut derfra, istedenfor å lade en "stige" med en gang. Det kan også hende at de vil like 72mm COL bedre enn 71, men forskjellen er sannsynligvis liten

Hva slags rifle har du?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det jeg mente med at jeg ikke hadde "factory crimpa" var bare at jeg ikke har gjort noe med hylsene. Kun skutt ut kula og tennhetta stod fortsatt i. Altså ei brukt hylse. Det var ikke noe poeng med denne infoen uten om at hylsa kanskje har større  volum enn etter at man kjører hylsene gjennom pressa.

-Jeg kunne da slippe en kule oppi og den datt rett i bunn av hylsa.

 

Jeg helte i krutt etter min og maks gr for å se hvordan col ble og det var da jeg begynte å tvile på om jeg hadde skjønt c og f i ladetabellen riktig. Det var ikke meningen at kula skulle bli/sitte fast i hylsa under denne testingen. 

 

Jeg skjønner nå at jeg har misforstått hva c og f betyr i ladetabellen. Takk for info rundt det.  :)

 

Antagelig er ingenting av det jeg nå gjør ideelt 😂 og jeg har sikkert bedre kuler der ute. Men det er nå det jeg har kjøpt. Det er et ønske fra de jeg jakter med at man ikke bruker bly på dyra, da blir det kobber.

 

Jeg lader opp litt og prøver. Jeg skal oppdatere her hvordan presisjonen er på de forskjellige kulene. 

 

Jeg har en Remington 700, 50 cm løp.

 

Takk for tips om nosler kula, jeg skal teste den etterhvert.

 

Jeg har også tenkt at jeg skal starte midt i tabellen et sted, jeg må ha litt fart på kulene, skal jeg holde krava. Å starte  10 % under maks ladning er jo ofte minimum i tabellen til vv. 

 

Takk for alle svar og synspunkter, setter pris på det 🙂

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Per-S skrev:

Dette betrakter jeg som bortkastet tid og ammunisjon. Produsenten har testet kruttet, og tar du hensyn til at hylsevolumet kan varierer litt og lader litt under maks så får du patroner som tilsvarer fabrikkammunisjon.

Ingen forlanger å få kjøpe fabrikkammunisjon med flere ladevekter i ett gr intervaller for å prøve seg frem. 

En ladestige er brukbar når du lader patroner der du ikke har ladedata, eller for å fintune presisjonsladninger.

Dette er jo interessant. Jeg har forutsatt at når feks VV oppgir oppgir feks 44,7 gr som maksladning, så er det faktisk den ladninga som i prøvepipa (pipene) gir et gjennomsnittlig trykk som ligger på maksimal ihht til standard, så skal evt variasjoner i våpen og komponenter fanges opp ved at en "lader seg opp" fra et nivå under denne ladninga (hvilket jo også er produsentens anbefalinger). Det er jo heller ikke noe i veien for å lade seg noe forbi denne om hastigheter indikerer at det mer å gå på. Hva angår fabrikkammunisjon har jeg en mistanke om at noen/ mange produsenter har ladet denne noe i underkant ift MAP, nettopp for å ta opp våpenvariabler, men det kan godt hende jeg tar feil.

Hvorvidt man kan synes at det er i overkant ressurskrevende å lade opp en 15-20 testpatroner når en går på nye komponenter eller våpen, får bli opp til enhver. Jeg synes iaf det er flaut å stå på skytebanen med ei vedskie for å få åpnet sluttstykket og kjedelig å deretter dra hjem og demontere 50- 100 patroner eller mer.

Link to comment
Share on other sites

43 minutter siden, vavlo skrev:

Jeg har forutsatt at når feks VV oppgir oppgir feks 44,7 gr som maksladning, så er det faktisk den ladninga som i prøvepipa (pipene) gir et gjennomsnittlig trykk som ligger på maksimal ihht til standard

Jeg tror at fabrikker oppgir maksvekt som den kruttvekten som ansees trygg i alle våpen. De har da tatt hensyn til normale produksjonstoleranser. På samme måte er det med fabrikkammunisjon, den skal være trygg i alle våpen. Ser du på oppgitte hastigheter på fabrikkammo og sammenligner med hastighet oppgitt på maks kruttvekt vil du nok finne mye samsvar. I gamle utgaver av ladeboken finner vi mange heftige ladninger langt over kruttprodusentens maksladninger. Jeg tror det har sammenheng med at ladningene er utarbeidet i et våpen i nærheten av nominelle dimensjoner, og at de marginene som kruttprodusenten legger inn er borte.

 

Det som gjør mye av arbeidet med ladestige bortkastet er at man tester utenfor det optimale området for kruttet. Krutt må ha et vist trykk for å brenne jevnt, starter man for lavt med kruttvekt oppnås ikke dette trykket, og det blir ujevn forbrenning. Maks presisjon får man sjelden i det trykkområdet, man må ha en ladning som gir tilstrekkelig trykk for å brenne rent. Prøv med 2-4 % under maks og se på resultatet.

Om det er god presisjon med det så er jobben gjort. Ellers kan en prøve med noe mer krutt og se om det blir bedre. Benchrest teknikker er ikke noe å prøve på standart jaktrifler og blir bare mye arbeid og mye bortkastet tid med å skyte samlinger. Tren heller på skyting under jaktmessige forhold.

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Antagelig er ingenting av det jeg nå gjør ideelt 😂 og jeg har sikkert bedre kuler der ute. Men det er nå det jeg har kjøpt. Det er et ønske fra de jeg jakter med at man ikke bruker bly på dyra, da blir det kobber.

Jeg bruker også kobberkuler til jakt. Men erfaringen er at man kan få "overraskelser" oftere enn med vanlige kuler. Tanken var bare å si at det kan vøre du får "rare" resultater uten at det er du som har gjort noe galt.
Det gjelder også 147gr-kula, vi har sett flere her inne som lurer på hvorfor de ikke får topp presisjon med andre 147gr kuler og trodd at de gjorde noe galt. 147gr kuler er en slags std. for billige bulk helmantel kuler i 308, og det er ikke noe galt med 147gr, det er bare det at disse kulene ofte er av dårlig kvalitet.

 

Sitat

Hva angår fabrikkammunisjon har jeg en mistanke om at noen/ mange produsenter har ladet denne noe i underkant ift MAP, nettopp for å ta opp våpenvariabler

Mye fabrikkammo er LANGT under MAP, nettopp fordi det er helt unødvendig å lade hardt til f.eks. blinkskyting. Noe jaktammunisjon er svært nær, og 6.5x55 feltammunisjon er nokså nær. Det er ikke slik at man skal eller bør ligge på eller nær maks hverken hastighet eller trykk. Man kan, hvis man vil eller trenger.

 

Sitat

Maks presisjon får man sjelden i det trykkområdet, man må ha en ladning som gir tilstrekkelig trykk for å brenne rent. Prøv med 2-4 % under maks og se på resultatet

Det er nok dette som definerer minimum i både Vithavuori og Norma sine ladedata. Til trening og baneskyting, og konkurranse på "kort" hold, så bruker jeg nesten konsekvent minimumsladningen fra tabellen. Det gjelder flere kuler i 223Rem, 6mmXC, 6.5x55, 6.5-284, 7mm WSM, 308Win, 8x57... det har ikke forekommet at dette ikke har gitt gode resultater, i normale forhold.

Der minimumsladning har "feilet" er med VV100-serie krutt (160, 165) i skikkelig vinterkulde, da har jeg opplevd soting, etterbrennere, svært lave hastigheter, tull og tøys. - og tilsvarende med maksladninger og ekstrem sommervarme, type 35 grader og patroneskene i bilen i sola...
så jeg tror kruttprodusentene har kontroll på dette når de gir ut ladedata.

 

 

At noen rifler er langt utenfor spec. kan skje, (og jeg tror ladebokforfatterene hadde noen romslige våpen...) men det er sjeldnere nå enn før. Noe en vil se er jo at en kan få "trykktegn" ved f.eks. VV sine maksdata for 308Win og en som er vant til 6.5x55 og aldri har fått trykktegn ved maks ladning (altså tabellmaks) vil da tenke: "wow, her må en finne maks selv for dette er hot" Ja det er hot, for MAP for 308 er flere hundre bar over MAP for 6.5x55. Tilsvarende motsatt, ladninger i noen kaliber oppleves som "slappe" fordi man ikke får trykktegn - det er gjerne fordi standardens makstrykk, MAP, er lavere i det kaliberet.
 

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Enig med @M67 og @Per-S her. Ladestige er ikke nødvendig. En ting som forundrer meg med disse stigene er forsåvidt at det later til at stigen baseres på en enkelt 3skuddsgruppe av hver ladning før man laborerer videre på det som ser best ut, man kan nok se tendenser om man er god til å skyte - veldig god til å skyte, men statistisk grunnlag synes være syltynt i mitt hode.  Gir ladningen du tester stabil, god akseptabel presisjon samtidig som man er noen lunde på G hva trykk og hastighet angår er det egentlig ingen grunn til å teste mer om man ikke er ute etter BR presisjon. Jeg har vært der og jaktet på marginer man ikke trenger i praksis.

@M67 nevner noe om specs. Jeg har selv opplevd 2 ganger at pipa synes være trang. Den første gangen med ei pacnor pipe i 6XC, der jeg ikke turte skyte fabrikkammo, ettersom de ga skyhøy hastighet samt god trekk bakover.  Den andre er en heym pipe i 6,5 jeg har nå som også gir samme tendenser.

 

Det er ingen som helst grunn til å atomlade, og følger man tabellene og legger seg i nedre/midtre skikt er man iaf relativt trygg som et utgangspunkt

Link to comment
Share on other sites

Sitat

 man kan nok se tendenser om man er god til å skyte - veldig god til å skyte, men statistisk grunnlag synes være syltynt i mitt hode.

Det er mye av poenget mitt. Og er man ikke konkurranseskytter så har man ingen nytte av det heller.

Man har jo nytte av at ladningen er så presis som mulig, men for å treffe det man skal, så har man mye mer innvirkning på sluttresultater (treffe blinken i konkurranse, eller dyret på jakt) av å bruke den tiden man ville brukt på å skyte ladestiger, på å trene. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nettopp - dessuten skal man være i stand til å reprodusere ladningen som går gått nok i store kvanta innenfor så lite tid som mulig bak pressa, og da er man prisgitt at man har en ladning som går akseptabelt innen variasjon kruttmål gir. Er man det er man stort sett i mål. Om jeg leter litt i arkivet tror jeg har noen bilder som viser at treffsikkerhet trumfer teknisk presisjon...

Link to comment
Share on other sites

Slik?

IMG_3873.JPG.754cdf4f65ccf1733a40aef311ab9b04.JPG

 

Presisjon er alltid bra. Men god skyting trumfer nesten alltid presisjon, siden dårlig skyting som regel er veldig mye verre enn selv elendig presisjon, og selv fantastisk skyting vanligvis er dårligere enn middels presisjon...

Det viktige - og nå går vi solid OT - er å vite hvor rifla går, og holde den der mens man trekker av. Hvor presis den så er - betyr ofte overraskende lite.

Å vite hvor rifla går koker i veldig stor grad ned til å skyte 1 ladning med 1 kule. Iallefall til å begynne med. Hvor ofte hører jeg ikke "må skyte inn først"... 

 

K

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør det enkelt.

For mengdeskyting - og mengdelading bruker jeg skytterlagskrutt og lader 65,5 og 308 etter oppgitte data på boksen. Nær maksladning med N-15 og 130 golden target for felt. Ellers litt under maks. Helpresser ofte hver gang, da kan jeg bruke samme ammunisjonen i flere våpen uten problemer. Presisjonen er god på alt, bedre enn jeg skyter både for DFS og for jaktfelt.

Det er kun de skuddene som går med til selve jakten som lades opp mot maksladning. Oppskyting går med gammel resteammunisjon om jeg har det.

For trening til jakt er maks presisjon uinteressant, treningen bør være stående og sittende med korte tider.

Da er det OK med billigste kule og ladedata litt under maks. Noe som gir minst tid ved ladebenken og mest tid på skytebanen. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Når jeg skrev "factory crimpa" så ser jeg nå at det er feil terminologi, jeg burde jo skrevet "full length sizer", beklager da skjønner jeg også at forvirringen kunne bli komplett.

 

Jeg har Lee sitt ultimate die det, og når jeg også er med på terminologien, så har jeg lest litt om å bruke denne factory crimp die. Noen steder messer de om hvor flott det er andre steder at man ikke burde bruke den dien. Så en på YouTube som testet 3 skudd uten crimp,3 med lett crimp, 3 med medium og 3 med hard crimp. De skuddene uten og de med hard crimp hadde best presisjon i den videoen. Har dere noen anbefalinger/tanker hva gjelder å bruke denne crimp dien?

Link to comment
Share on other sites

Som du har fått anbefaling om lengre opp i tråden. Dropp den.

PS. Om du får for dårlig kulehold uten krymp er ikke halsen presset nok, evt ekspanderen utvider for mye. Mål halsen med mikrometer før og etter kuleisetting. Det er forskjellige preferanser mhp på hvor mye hold en ønsker. Jeg liker at det ligger et sted i området 5-10/100 mm.

 

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, Kimis skrev:

. Så en på YouTube som testet 3 skudd uten crimp,3 med lett crimp, 3 med medium og 3 med hard crimp. De skuddene uten og de med hard crimp hadde best presisjon i den videoen. Har dere noen anbefalinger/tanker hva gjelder å bruke denne crimp dien

Dropp den. 

 

har du en link til videoen?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er det der på 100m? Uansett er den minste gruppa uten krymp, og SD trender også oppover med krymp. 
Sannsynligheten er også stor for at gruppene egentlig er "like" og at variabelen som gir all spredningen er en helt annen., jeg klarer liksom ikke å ta en fyr som skyter 2" grupper på 100m , tillegger variasjonen krymping og COL helt alvorlig. I halvautoen kan uansett krymping ha noe for seg, og det kan være verdt å gjøre det, uansett om det har andre negative effekter.

 

Her er en kjapp kontroll av treffpunkt for noen dager siden. Kriteriet for den ladningen jeg bruker mest er at den skal matche fabrikkammunisjonen, så jeg kan bruke det når jeg trenger, uten å tenke, og uten at det er forskjell. Så jeg skjøt faktisk en stige for ei stund siden (år), for å finne den ladningen som gav samme fart som fabrikkammoen, med samme kule. Det viste seg å være maksladningen på boksen. ( @Per-S er sikkert veldig overrasket...)

104683887_IMG_3412(1).jpeg.00e278ccdfa3bd11be8a8b37b45d86c9.jpeg

 

Jeg er litt usikker på hvor lenge jeg har brukt denne ladningen, men den har gått sånn i 4 av de 5 pipene jeg har slitt ut med den, og den går altså sånn i denne - på det jevne, jeg tror nok at selve ladningen, i denne pipa, går den del bedre, for om jeg er riktig i slag en dag, så er det bedre, men at jeg nok ikke bedre sånn "hver dag som helst". I ei pipe gikk den ikke like bra - men spredde nesten tomme  de første 500-1000 skuddene, så kom den sammen, og gikk sånn til ca 3500 skudd. Da sluttet den å skyte tett når den ble varm.

Ladningen har ikke hatt samme hastighet i alle pipene, men den har matchet fabrikkammo i alle. Og utslitt er pipa når den begynner å spre over ca 1" på 100m. 

 

Ble nok litt OT, for om du krymper er nå ditt valg, samme om du skyter stiger hele uka. Og det betyr uansett ikke all verden.

Det som er viktig  er stort sett rett kuttmengde, og at du ikke presser hylsene for mye om du helpresser. Du må selvsagt presse dem nok, men du oppdager om det ikke er nok... For mye, så oppdager du det ikke før hylsa ryker, og det er vel ikke allverdens farlig, men kan være ubehagelig.
 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...