Jump to content

Hagle til rådyr, valg av løpslengde og trangboring


M67

Recommended Posts

Rådyret ER storvilt, derfor plasseringen av tråden, og spørsmålet er vel i overskriften.

 

Jeg har ei Remington 870 "Marine Magnum", og det er et kjempekjekt våpen å dra med seg på jakt. Har skutt noe fugl med den, og den fungerer perfekt til meg. Ikke sett i gang med balanse og sving og skyteteknikk...

Men den her "modified" trangboring, og sprer altså ikke som, men mer enn, ei hagle... Av ulike årsaker ble den likevel brukt til rådyrjakt i fjor (det ble ikke skutt rådyr med den) og jeg falt for enkelheten - Testing viste at 18-20m burde være absolutt maks avstand på rådyr med den spredningen jeg fikk med #4 Wingmaster HD (Eller var det HeviShot, gamle patroner var det iallefall). Dette er patroner som gjerne sprer mindre ann mange patroner.

Lysten kom på et løp som samler litt mer, og som gir litt mer fart også kanskje, utbyttbar trangboring frister også, og siden jeg kjenner noen børsemakere kunne de kanskje bare gjenget den pipa jeg har til Remington choker? Eller vil noen anbefale ei "rådyr-pipe" til 870en?

Et sikte hadde heller ikke vært dumt - har noen erfaring med å sette rødpunktssikte på sånne?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Angående rødpunktsikte. Jeg har benyttet en Aimpoint Micro S1 til all haglejakt de siste 3 årene. Å jeg kommer vell aldri til å gå tilbake "korn". Jeg synes rett og slett det fungerer helt fortreffelig. Det er jo "umulig" å sikte feil med en sånn. Får man kolben for lavt i skuldra så ser man ikke prikken og kan justere (der man tidligere brente av fordi ting så greit ut). Spesielt på skudd "bratt oppover" (type kråke og due) har jeg tidligere slitt med grove siktefeil. På drivjakt etter hare, rev og rådyr får man vell knapt noe bedre. Prikken er 6 MOA så man blir ikke for "pirkete" i siktingen.  

aimpoint.jpg

aimpoint 2.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bruk som den er.

 

Du behøver ikke trangere choke enn det du har. Mod.(1/2) er 60% i sirkelen (diam.75cm) på 35m. 

Finn en patron som passer, få montert en Rødpunkt,.. (som uhelbredelig rifleskytter) og om du holder dine skudd innom rekomenderte max 25m, betyder heller ikke størrelse på hagl du bruker allverden, - alt mellom us5-us2

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde selv en slik 870 Marine Magnum tidligere, men den måtte forlate våpenskapet for å få plass til et annet våpen 😉

 

Har ingen erfaring med løp og choker i forbindelse med rådyrjakt, men jeg bruker Redring på hagla jeg bruker i dag, og det funker i alle fall utmerket til småviltjakt 👍🏻 Ringen er alltid på målet. Det forenkler tingenes tilstand når det går fort i svingene...

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Jegerbombom said:

Kjøp deg ett ekstra løp hos https://www.brownells.no med løse choker så får du kontrol på spredningen og farten.

Det blir sikkert billigere enn å bruke en våpensmed

Skriv ''våpendel'' til din Remington 870 på søknaden til politiet.

Som bonus så får du også kontrol på balanse og sving på våpnet🙈

 

Trenger ikke søke for å kjøpe pipe i kaliber man allerede har.

Link to comment
Share on other sites

Nevnte i den "andre" tråden at jeg har bestemt meg for å gå til innkjøp av ei hagle. Forrige gang jeg handla var jeg på hjemmebesøk i Kongsvinger hos Beveren Sport og fikk anledning til å kjøpe ei strøken Husqvarna 310AS, produsert i 1941 med engelsk skjefte og full trangboring i begge piper. Den er vel like tight i dag som den dagen den fikk siste finpussen på fabrikken, og treverket like stabilt. Om jeg fikk velge fritt hadde den ligget ved min side i kista når den dagen kommer. Uaktuelt å selge. 

 

Uansett jeg verken vil eller tør skyte heftig ladet tungsten i denne, så jeg har gått for ei Winchester SX4 med 66 cm pipe, og årsaken er i første rekke at jeg er med på en del revejakt med støver i området her. Det lokale jaktlaget klæsker et tjuetalls rev i året, og jeg bommer en del. I tillegg har jaktsjappa jeg er involvert i fått importen på Ammox fra Finland som er "rein" tungsten med egenvekt på 18.1 g/cm3 dvs nesten dobbelt så tungt som bly. Svindyrt. Men dette har selvsagt blitt brukt en del i vinter, og jeg har fått se nok prov på effekten. Gjentatte ganger. I tillegg har jeg sett at kompisen (som også er kollega...) har begynt å treffe etter at han gikk for en Benelli M2 og fikk børsemakeren til å skru en Meopta Meosight rett i skinna. 

 

Så "oppsettet" mitt framover blir altså en Winchester SX4 med en meosight skrudd rett i skinna (istedet for et montasjeadapter til 2990...) med ammo til  89 kr smellen i magasinet. Og detter ikke reven da, så... 

 

Dette funker selvsagt også til rådyr, gaupe, bever... 

 

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, M67 skrev:

Lysten kom på et løp som samler litt mer, og som gir litt mer fart også kanskje, utbyttbar trangboring frister også, og siden jeg kjenner noen børsemakere kunne de kanskje bare gjenget den pipa jeg har til Remington choker?

Jeg ville ha fiksa på det løpet du har. Et nytt løser antagelig ingen av ønskene dine bortsett fra choke.  Men det å sette inn choke i ei pipe er verken vanskelig eller mye arbeid for en som kan. Det er også mulig at du bør «polere» overgangskonen mellom kammer og løp. På billige hagler pleier de å være helt jævlig, og det skulle ikke forundre meg om skuddbildet blir jevnere og trangere etter polering. Remington hagler er som Remington rifler halvfabrikat av meget varierende kvalitet 😉

 

Skal du skyte med hagla som om det var ei rifle er rødpunktsikter helt sikkert greit, men det ødelegger for hurtigheten og intuitiv skyting som er litt av poenget med ei hagle. De jeg har sett som skyter med sikter, inkludert meg selv, bruker betydelig lengre tid før de drar i avtrekkeren, og bommer ofte like mye som andre på bevegelige mål. Nå skal det også sies at med den hagla du har så har du ikke nødvendigvis gjort det lett for deg selv. 
 

Hvis jeg var deg ville jeg vurdert å få børsemakeren til å se på muligheten for å feste sikte lavt og rett i låsekassa. Det er mye gods i 870 kassa og mange muligheter for hull og skruer. Man kan sikkert til og med frese et plant parti på bakre halvdel for montering. Den kassa jeg hadde fikk jeg sveisa picatinny rett på toppen for å ha mulighet til lav montering av rødpunkt og for å kunne se over/gjennom når sikte ikke var påskrudd. 
 

Et annet tips; hvis du først vurderer å gå til det skrittet at skal kjøpe et nytt løp, kjøp heller ei ny hagle 😇

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

35 minutter siden, Bly skrev:

Skal du skyte med hagla som om det var ei rifle er rødpunktsikter helt sikkert greit, men det ødelegger for hurtigheten og intuitiv skyting som er litt av poenget med ei hagle. 

Her er vi over på personlige preferanser. For min egen del stemmer ikke dette, for andre er det sikkert korrekt. Derfor bør det ikke legges frem som en fasit.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

med ammo til  89 kr smellen i magasinet

Nummeret før Javelin (FGM148) med andre ord... Men 89,- for å jevne et rådyr med jorden er problemfritt, så det er et godt tips. Bare man får kjøpt dem, de kan vel egentlig ikke sendes.

 

Sitat

Skal du skyte med hagla som om det var ei rifle er rødpunktsikter helt sikkert greit, men det ødelegger for hurtigheten og intuitiv skyting som er litt av poenget med ei hagle. De jeg har sett som skyter med sikter, inkludert meg selv, bruker betydelig lengre tid før de drar i avtrekkeren, og bommer ofte like mye som andre på bevegelige mål. Nå skal det også sies at med den hagla du har så har du ikke nødvendigvis gjort det lett for deg selv

Vel... Med 200 rifleskudd i uka i snitt, så skyter jeg med det aller meste som om det var ei rifle er jeg redd. Samtidig gjør det at jeg skyter relativt intuitivt med rifle - jeg driver normalt ikke og leter etter målet for å si det sånn. Jeg ser poenget ditt, men på meg er det litt bortkastet er jeg redd, bevegelige mål prøver jeg å unngå...
Hagla fikk jeg av en som MÅTTE ha den ut av garderoben, og ei utmerket hagle er det. Den passer perfekt på fordekket på kajakken, som iallefall var det primære bruksområdet.

 

Sitat

Hvis jeg var deg ville jeg vurdert å få børsemakeren til å se på muligheten for å feste sikte lavt og rett i låsekassa. Det er mye gods i 870 kassa og mange muligheter for hull og skruer

Borer og gjenger og skrur en kort picatinnyskinne rett på kassa ja. Børsemaker har gjengetappen klar.

 

Sitat

Men det å sette inn choke i ei pipe er verken vanskelig eller mye arbeid for en som kan. Det er også mulig at du bør «polere» overgangskonen mellom kammer og løp.

Løpet er forniklet innvendig, og børsemakeren begynte å vri seg noe veldig og snakke om ødelagt verktøy osv. Så det blir kanskje nytt løp, eller kanskje bare sikte på. Ei "vanlig" hagle kan en jo "peke" med og ha håp om å treffe, men med 870en må en sikte syns jeg, og det er ikke greit med kun framsikte og ikke egentlig baksikte.

 

Sitat

Et annet tips; hvis du først vurderer å gå til det skrittet at skal kjøpe et nytt løp, kjøp heller ei ny hagle

Jeg vet. Men da måtte jeg ha noe skikkelig, En Beretta Silver Hawk er det første jeg tenker på...

 

Jeg skal beskrive bruksområdet, som vel egentlig er todelt.
Jaktterrenget "mitt" er variert skog, og noen plasser tett, nesten ugjennomtrengelig og bratt skog. Skal du oppsøke rådyrene, så er det her. Alle andre steder er det snakk om å vente på dem. Nå er det ofte mest effektivt uansett, men jeg har ikke alltid tålmodighet til det - så da kommer lysten til å "hente dem ut" - og med rifleparken min er det i overkant tungvint. Jeg kunne kjøpt ei lett lita rifle, men jeg kommer sikkert til å bygge den og om til langholdsrifle... Og den skal ha sikter, og det hele blir mange tusen - og vi snakker korte hold her uansett. 

Samtidig, på vei inn til disse stedene, er det perfekt storfuglterreng. Altså hagle.
Den andre delen av bruksområdet er drivjakt, med kone og unger som ikke nødvendigvis tar skyteprøven, og uansett skyter sikrere på en trang post med en 870 med kort løp og rødpunkt, enn med en Sako TRG med 1kg Schmidt und Bender oppå.

 

Foreløpig konklusjon, mest basert på børsemakerens skepsis til å gjenge det forniklede løpet, er å få på et sikte og ikke gjenge eksisterende løp.
Samtidig leter jeg etter kort, ferdiggjenget løp, uten det store hastverket, men finner jeg så finner jeg.

Folk her inne har overbevist meg om at jeg ikke MÅ ha allverdens trangboring, men kan teste meg til makshold, og kanskje kjøpe noen meter til med (enda mer) fancy ammunisjon.

Takk for gode svar alle.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

52 minutter siden, Super XX skrev:

Derfor bør det ikke legges frem som en fasit.

Jeg går sterkt ut i fra at du ikke skyter sporting eller skeet? Jeg har aldri sett at rødpunkt fungerer for noen nå de blir pressa på tid. Du kan jo sammenligne det med at noen kaster en tennisball til deg. Du tar i mot helt uten å gjøre noen refleksjoner om hva, hvor eller hvorfor. Det bare skjer-intuitivt. Forskjellen på om du gjør det bra eller dårlig er om du har trent koordinasjon. Sånn er det tildels med hagleskytting også. Det er en opplest og vedtatt fasit! 
 

At man kan få til å skyte med hagle og sikte hvis man bruker ekstra tid på å komme til skudd er greit nok. Og er man ikke villig til å trene så kan det hende at det er dette som fungerer best for akkurat deg. I de aller fleste jaktsituasjoner på flat mark så har man ofte nok tid til å få til skudd med «sikting». Og man trenger jo ikke skyte på alle situasjoner som oppstår heller 😇. De aller fleste haglejegerene har jo lite trening bak seg på samme måte som det finnes nok 35 skudds elgjeger. Det er jo helt greit og en ærlig sak i mine øyne. Jeg skjønner at ikke alle er genuint interessert i å skyte mye 😉

 

1 time siden, M67 skrev:

Løpet er forniklet innvendig, og børsemakeren begynte å vri seg noe veldig og snakke om ødelagt verktøy osv.

Da har han bare ikke lyst på jobben 😂. Jeg ville trolig sakt akkurat det samme, men sannheten er at litt fornikling er lett å fjerne. Det er jo bare og ta et kutt med et hardmetallskjær i overflaten, også er det vekk 😉
Med mindre børsemakeren er på hobbynivå, så er det jo ingen som bruker HSS  skjær til gjenging lengre?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Borer og gjenger og skrur en kort picatinnyskinne rett på kassa ja. Børsemaker har gjengetappen klar.

 

Kompisen fikk montert meosighten rett i skinna, uten noen montasje mellom. Må riktignok bruke skrujernet for å få den av, når en ikke har noen montasje - men hvis en dropper picatinnyskinna på hagla og montasjen på siktet, så sparer en jo "en del" millimeter... Alternativt finnes det hurtigmontasjer (MAK har i allefall, MAKnetic) som går rett på hagleskinna, for hhv 6, 8, 10, 12, og 14mm skinne. Da slipper en også noen ekstra montasje på hagla.

Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, Bly skrev:

Jeg går sterkt ut i fra at du ikke skyter sporting eller skeet? Jeg har aldri sett at rødpunkt fungerer for noen nå de blir pressa på tid. 

Nå skal vi ikke dra denne så mye lengre, da det forurenser tråden noe. Men det har vell aldri i denne tråden vært snakk om sporting eller skeet. Jeg har i hvert fall tatt utgangspunkt i variert haglejakt og rådyr var vell "hovedtema". Jeg har brukt aimpoint i 3 sesonger på alt. For meg fungerer det utmerket. Og man blir litt pressa på tid når storfugl tar av i tettskog. 

 

32 minutter siden, Bly skrev:

At man kan få til å skyte med hagle og sikte hvis man bruker ekstra tid på å komme til skudd er greit nok. Og er man ikke villig til å trene så kan det hende at det er dette som fungerer best for akkurat deg. 

Dette er jo på grensen til frekt. Mitt treningsgrunnlag har du ikke innsikt i.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Rødpunktsikte på hagle har absolutt sine fordeler, selv i sporting 😉

 

I forbindelse med kurs har jeg hatt med en god del nybegynnere og "jevne" jegere på sportingbanen. De aller fleste skyter vesentlig bedre når en får på rødpunkten.

Dersom en dunker ut 100-200 hagleskudd i uken, året rundt, så blir det selvsagt noe annet. Men det er vel ikke på dette nivået tråden ligger på? 

 

Jeg vil også påstå at det kommer an på våpenet. Min Rem870 som er tilnærmet uten balanse, får jeg vesentlig høyere treffprosent av å ha det på. På min B725 sporter, så er det bare i veien. 

 

I jaktsituasjoner, der en ikke alltid har mulighet til å få den perfekte monteringen, så ser jeg på det unektelig som en fordel. Enten man løfter seg opp av blinds'en eller står på en fot i steinrøysen. 

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, Super XX skrev:

Dette er jo på grensen til frekt. Mitt treningsgrunnlag har du ikke innsikt i.

Jeg ser at det var en uheldig formulering, og beklager det! Det var meningen å si at på et generelt grunnlag kan det være en god kompromiss å bruke rødpunkt om man ikke vil bruke tid på å trene seg opp til et annet nivå. Eller for den slaks skyld plages med syn, eller at våpenet ikke passer eller hva vet jeg? 
Det kan jo være mange grunner til at et rødpunkt vil fungere bedre for noen enn uten. Og det trenger ikke nødvendigvis å være mangel på trening, men for de fleste er det jo ofte det. 
Som sagt, det var ikke meningen å insinuere at akkurat du ikke trener 😉

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå driver ikke jeg haglejakt på rådyr, men jeg leste gjennom den greia, og det eneste jeg kunne trekke ut av den var at «folk» skyter for dårlig på bevegelige mål til å skyte på hold lengere enn 20 meter.  Ergo ikke skyt på hold over 20 meter. ?? Hva med å trene litt mere da?

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jakt og friluft solgte jo en drøss med 870 med korte piper for demper. Usikker om de kjøpte de ferdige eller korta og gjenga de selv.

Har pipa konstant OD over hele lengden?   Børsemaker Kviig er iaf i stand til å gjøre slikt om du vil - og det er gods nok. 

 

Har brukt aimpoint S1 en sesong og ser meg ikke tilbake. Det skriver seg til at jeg skyter brukbart om jeg lukker v. Øye, men fikk for meg at jeg skulle lære meg skyte ordentlig med begge øyne åpne - noe jeg også begynte med på rifle før det - og da ble det bare tull. Så etter å ha prøvd første serie på trapbanen med drillingen uten vesentlig grad av treff satte jeg på aimponten og til min forbauselse klokka det inn treff ett er treff.  Så jeg fikk tak på en til benellin også, hovedsakelig for å se ender som lander på vannet i skumring, ha drilling og aimpoint viste seg  være meget effektivt. Og Har vel aldri truffet så bra på trekkende ender heller som etter jeg satte på S1. En stor fordel er at jeg klarer å melde skudd bedre og korrigere til oppfølgingsskudd. Er man god til å skyte tjener man nok lite på det, men fettprosenten min gikk  veldig opp både på trening og under praktisk jakt

 

Link to comment
Share on other sites

Greia med rødpunkt her er først og fremst kjerring og unger. Skal de først brenne løs på et rådyr så kan de slippe å ha en hel tenkeprosess med hvor mye løp det skal være under kornet, og hvor mye luft over. Selv skal jeg nok klare å treffe et rådyr med hagle... Og det er vel der litt trangboring kommer inn - siden det er greit å ha litt margin i avstandsbedømmelsen

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Bly skrev:

Nå driver ikke jeg haglejakt på rådyr, men jeg leste gjennom den greia, og det eneste jeg kunne trekke ut av den var at «folk» skyter for dårlig på bevegelige mål til å skyte på hold lengere enn 20 meter.  Ergo ikke skyt på hold over 20 meter. ?? Hva med å trene litt mere da?

Trodde det handlet mer om tilstrekkelig hastighet (dybdevirkning) ved mindre hagl og antall i vitalt område ved større hagl.

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, vavlo skrev:

Trodde det handlet mer om tilstrekkelig hastighet (dybdevirkning) ved mindre hagl og antall i vitalt område ved større hagl.

ei hagle har betydelig mere dybdevirkning en mange kanskje tror, selv med us5 vil mange hagl gå rett gjennom ett rådyr med breisia til på 30 meter.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Godt mulig. Jeg har alt for lite erfaring med hagle på rådyr til å ha noen bastante meninger. Mente at anbefalingene var et resultat av observert skadeskytingsprosent og antallet felte rådyr med gamle skuddskader forårsaket av hagl.

Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, vavlo skrev:

Trodde det handlet mer om tilstrekkelig hastighet (dybdevirkning) ved mindre hagl og antall i vitalt område ved større hagl.

Jeg tenker jo det samme, men jeg har ikke erfaring med å skyte på den type dyr med hagle 😉.  Jeg tenker jo også med en gang at stål og vismut er en dårlig deal om det skulle blir litt avstand til målet. En annen sak er skuddplasering, hvis man skyter på dyr i høy fart og «sikter» så treffer man vel gjerne bak?  Jeg har skutt mange nok harer i ræva på grunn av »siktestopp» i svingen til at jeg ser for meg at det kan være et problem for en utrent skytter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror de "ekte" hagleskytterene misforstår litt her. Det er sikkert noen som gjør det, men i min (storvilt)bok, så skyter man ikke på dyr i full fart. Joda jeg kan skyte på en elg i trav eller noe, på et fornuftig hold, om jeg har tid til å bedømme og tenke litt - et skudd der jeg sikter X mrad foran, og trekker av. Jeg har skutt både løpeelgfiguren på 100m, og diverse "moving targets" på 3-500m med rifle, og "stridsvogn" (lekter og papp på skinner), på 3-800m med RFK - det funker når man vet hva man gjør. Og det gjør det helt sikkert også med hagle. Med 3-dobbelt foranhold...
"Hagleskytteren" drar antakelig ned rådyret i full fart også, med å svinge igjennom instinktivt, flytende på et tonn med trening - en utrent skytter kan helt enkelt bare gi faen i å prøve. Og jeg tror nok begge ungene mine kan bevitne at det har de fått klar beskjed om. GANGFART er maks. Selv tenker jeg så sakte at et rådyr i noe med på haglehold uansett er vekk før jeg får skutt...
Stål og vismut er nok dårlig deal - men denne diskusjonen blir litt som "langholdsjakt" med rifle - en kan tenke opp j... mange dårlige dealer. Både bly og wolfram er oppfunnet, vismut er ikke et j... tema. Hvorfor skulle noen velge det, hvorfor skulle noen skyte et rådyr på 700m med Oryx i 9.3x57?
Vi snakker jo (trangboring, rødpunkt) om å gjøre det enkelt for en selv her, ikke vanskeligere. Da tar jeg pil og bue.

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Bly skrev:

Hvordan ser det skuddbildet ut på 20 meter da?

Med min 870 Marine Magnum er skuddbildet tett nok på 20m, med #4, men heller ikke mer, og det er heller ikke bedre enn at du skal ha midten der du vil ha den. Jeg fant ingen bilder av det, men jeg drev og eksperimenterte litt i høst. Derav ideen om mer trangboring, og evt lenger løp for å få mer fart/ gjennomtrengning, men det nytta visst ikke iht. den andre tråden.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Den linken jeg viste til inneholder opplysninger om forsvarlig skuddavstand, trangboringer og anbefalte haglestørrelser samt skuddbilder.. Men det er jo opp til den enkelte om en gidder å lese det som står der og om en velger å ta det til seg..😉

Link to comment
Share on other sites

Det der er jo gammelt nytt, og ingen bestrider det såvidt jeg vet. Men det er etter mitt syn bedre å ha et "for dødt" rådyr, enn å tråle heia med finkam etter et som ingen vet hvor er...

Ikke at jeg anser NJFFs jegeropplæring som "fasit" heller, men den er grei å holde seg til når en ikke har peiling - som i mitt tilfelle når det kommer til rådyrjakt med hagle. I know nothing.

Bare at jeg har "modified" trangboring, og vesentlig dårligere dekning enn på bildene i den lenken.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Derav ideen om mer trangboring, og evt lenger løp for å få mer fart/ gjennomtrengning, men det nytta visst ikke iht. den andre tråden.

Jeg ville kjøpt en Gamebore patron med plastforladning (Black gold, Buffalo eller Mammoth). De setter ofte standarden for hastighet og jevne skuddbilder, nesten uansett hagle. Min erfaring er at de holder farten de lover og har runde haggel med riktig hardhet, som bidrar til jevne skuddbilder og lite randhaggel. Som Gillen sier pleier plastforladning på generelt grunnlag å gå trangere enn filt/ull, men det kan også være løpsforskjeller som bidrar til hvordan sluttresultat i papiret ser ut. 
 

Link to comment
Share on other sites

Denne går trangt i modified choke: https://www.jaktdepotet.no/ammunisjon/haglepatroner/12/12-70-federal-prairie-storm

 

I min hagle hadde jeg tett skuddbilde ut til 40-45m med mod choke. Det står vell også at de ikke anbefaler trangere enn modified . Jeg teste med full og skuddbilde ble ikke bra. Hastighet og rekyl er påfallende. Har tatt en 4-5 storfugl med den, og den er effektiv på litt lengre avstander. 

Link to comment
Share on other sites

På 2.4.2020 den 21.48, M67 skrev:

Og det er vel der litt trangboring kommer inn - siden det er greit å ha litt margin i avstandsbedømmelsen

 

Det jeg pleier å gjøre, er å ha med avstandsmåleren når jeg skal ut med hagla etter rådyr. Mål avstand fra der du bestemmer deg for å stå (om det er drevjakt og postering det er snakk om) og ut til flere referansepunkter i rundt deg. Da vet du hvor du ikke må skyte om dyra kommer ivertfall....

 

Om det er "støkkjakt" på rådyr du tenker på, så er vel sannsynligheten for skuddsjanse minimal. Dyra hører og ser deg lenge før du kommer på haglehold, men det går an å ha flaks selvfølgelig, men det gjør det i lotto også. 😊

 

Skulle du ha flaks og komme brått på dyra, så er det sjelden noen tvil om at du er innenfor haglehold. Avstandsbedømmelse blir ikke et problem. Enten ser/hører dyra deg i god tid, og er du heldig ser du bare stjerten forsvinne borti skogen, eller så spruter de ut av krattet rett foran deg og er borte i et par heftige byks før du får summa deg til å montere hagla fordi du er sjokkskadd. Har hent meg et par ganger, men da var jeg innstilt på skogsfugl, så ble bare stående perpleks og se på bambi 😄

 

På 2.4.2020 den 9.13, M67 skrev:

Folk her inne har overbevist meg om at jeg ikke MÅ ha allverdens trangboring, men kan teste meg til makshold, og kanskje kjøpe noen meter til med (enda mer) fancy ammunisjon.

 

Det verserer mange myter om haglejakt på rådyr, og dette med trangboring er en av dem. Full trangboring og super-duper-mega-magnum er ikke nødvendig, med mindre man er en idiotisk lykkejeger, som prøver å skyte rådyr på 50 meter, eller mer med hagla. Da kan du kjøpe deg litt marginer, men det er bare idiotisk.

 

Innenfor anbefalt max-avstand med hagle på rådyr, så holder det med vanlig std ammo. Å kompansere med slik super-duper ammo, blir som å tro at en blir en bedre skytter/riflejeger om man kjøper seg og bruker en 375H&H på hjortevilt, når man knapt treffer svarten med en 6,5x55.

 

Holder du deg innenfor max-avstanden, og kjenner din egen begrensning mtp dyr i fart osv, så kan du fint bruke 12/70 patroner.

 

De fleste rådyra jeg har skutt med hagle, har jeg felt med en sideligger i kaliber 20/76. De fleste med 20/70 patroner. Prøvde et par sesonger med noen rottweil 20/76, men merka ingen forskjell. Treff i vital sone innenfor 20 mtr, så er det rett ned. Sjelden de rører på noe som helst etterpå. Boring i sideliggern var sylinder og halv....Sjelden jeg fikk bruk for andreløpet/halv trangboring. Har skutt endel rådyr med kaliber 12 også, men aldri sett forskjell mellom den og kaliber 20. Treffer du der du skal, som med all annen jakt, så blir det slakting og god stemning etter endt jakt.🙂

 

Når det gjelder skuddbilde, så kan du finne det perfekte skuddbilde i hagla di, med å teste en haug forskjellige patroner. Du vil se at noen patroner skyter trange skuddbilder, mens andre sprer mye mer. Her må du bare teste. Finn den patronen som skyter slik du vil ha det. Ikke nødvendig å bruke tid og penger på børsemaker. Bruk de penga på ammo istedet.

 

Forøvrig så må jeg si meg enige med de som anbefaler ett eller annet rødpunktsikte. Redring feks Det er faktisk genialt. Man har en meget synlig rød lysprikk/ring, begge øya åpen, fokus på målet samtidig som man får lysprikken der den skal være; BANG! Spesielt på en enløper kommer dette til sin rett. Har selv prøvd dette og skutt meget bra på lerduebanen,,,,men seff,,,det blir ikke "nobelt" som å lære seg "riktig" fluktskyting med korn, men et genialt redskap til de som ikke orker/har tid til å stå på lerduebanen 2 ganger i uka og til rådyrjakt vil det fungere ypperlig.👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Rødpunkt er ikke dumt. Bruker det ikke selv under 25m, men det er absolutt en fordel. Det bør kunne ordnes picatinny skinne eller i verste fall gjenges litt I hagla.

Ser det er enorm forskjell på patroner med tanke på spredning og trangbåring om hverandre, særlig på grover haggel. Mange patroner med grovere haggle har ikke wad som omslutter haggel, det gir svært ofte en latterlig stor spredning. Lader selv med 30x #4 buck (6,1mm) den er super testet og den garanterer jeg for opp til 25m med halv trangboring i mi hagle. Over 30m begynner det å bli tvilsomt, så utallige tester sier 25m for denne kombinasjonen. Den gir ikke for mye rekyl og eventuelt oppfølgingsskudd kan kjapt leveres. Liker haggel med litt punch rundt 40 gram, og ikke særlig tyngre, men det er en ballanse mellom spredning antall haggel og hastighet. Folk må kunne velge det de er konfortabel med dersom det er fornuftig.

Spørr du meg er det veldig dårlig utvalg av haglepatroner til rådyr. Skal du være temmelig sikker må det en del testing til. Når man tester en kombibasjon skyt minst 3 skudd.

Har sett at man kan få svært dårlige skuddbilder og spredning med for åpen eller lukket trangboring. Anbefaler å stifte opp pappirrull fra biltema, test de kombinasjonene du har tilgjengelig og velg en kombinasjon du føler deg trygg på + litt margin.

 

Har testet på 50m med #1 og #0 buck, det funker fint det ut fra test, da er man nokså avhengig av rødpunk etc. Nå er ikke det helt stuerent i jaktlaget så gjør ikke dette, men det ville funket som bare det, men så trenger jeg ikke å provosere for mye heller.

 

Enig om at dersom rådyret har så stor fart at du er i tvil, så kan det bare bykse i fred videre.

 

Jeg jakter mer som indianerene, jeg tar kun det jeg trenger, og gjør alt for å ta etisk riktige skudd, eller så holder jeg tilbake.

 

Winchester super speed 36gram eller 40 gram kan være en god testkandidat som ikke koster for mye, den finnes vel i ca. 4mm nikkel bedekket om jeg husker riktig. Må kanskje ned til 20m, det får man vurdere ut fra en test.

 

 

Edited by babu87
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...