Jump to content

Tips fuglehund


jegerfranordstrand

Recommended Posts

Håper å få noen innspill fra dere med hund:)

 

Har en unghund som markerer mye. Mens jeg går å venter på at han skal finne den rette plassen for å gå skikkelig på do markerer han gjerne 5-6 ganger. Jeg vil i utgangspunktet ikke la han markere så mye men han må jo komme seg på do og da skjer dette i påvente.

 

Jeg er drit lei av å vente på at han skal bruke evigheter på å finne riktig plass for å gjøre sitt fornødne og i mellomtiden markere så mange ganger. Noen tips?

 

 

 

I slipp på fjellet og skogen vinterstid har han mer fokus på å spise snø enn å finne fugl. Noen tanker rundt dette? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert, men min erfaring tilsier at du bare må være den vrangeste av dere to. Selv har jeg vært altfor «snill», noe jeg smertelig nok må jobbe inn igjen nå når dyret nærmer seg to år... 

 

Avbryt markering hans med et merkbart napp i kobbelet. Gå gjerne inn igjen og la han vente en stund før han får ny mulighet. Etter noen sånne runder, vil han som regel lære seg til at jobben må gjøres effektivt. Dette rådet fikk jeg av fuglehundtrenere, og det har virket. Nå tar det maks 5 minutter før «jobben» er gjort. 
 

Snø mer spennende enn fugl? Det kommer etter hvert. Bare å være tålmodig. Når først instinktet våkner for fullt, da er saken løst. Etter å ha møtt fugl skikkelig første gang, er koden knekt. Da begynner moroa med ro i oppflukt og skudd....

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har fortsatt utfordringer med dette. Han finner måter å lure seg unna. Han går å markerer i steden. Han vet at jeg korrigerer han når markerer mye og har funnet nye løsninger. Han markerer og jeg avbryter men han fortsetter mens han går. Resultatet er at det er piss på begge forbena hans som lukter dritt😆

 

Det kan gå halvannet døgn før han gjør fra seg og det kan jo ikke være sunt? Det er utrolig frustrerende. Jeg lar han få sjansen gang på gang men det blir alltid 3 markeringer i steden også går vi videre eller inn igjen. Til slutt har han vel holdt seg så lenge at det bare må ut. Løper han løs derimot så gjør han fra seg rett som det er. Merker veldig stor forskjell fra før båndtvang og nå.

 

Han går relativt pent ved min side så lenge vi går på vei, fortau osv. Men med en gang det er noe å snuse i som en grøft, gress, blomster osv hvor det finnes andre markeringer så drar han mye. Han er ekstremt opptatt av tispemarkeringer. Derfor har løsningen på de kortere lufteturene blitt at vi går deler av turen der han ikke får markere og snuse altfor mye, men så går vi innom steder for å snuse og da bytter jeg fra kobbel til sele så han ikke lærer at han får dra i kobbel. 

På turer i skogen osv er ikke problemet det samme. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...