Jump to content

Bekiil

Recommended Posts

Driver på å lader jakt ammunisjon til 9.3x62 og tilfeldigheter gjorde at jeg fikk en masse 300grs swift a-frame, og 285grs mega.

nå er det nok Naturalis jeg bruker men ønsker innspill.

lader med VV n540 og etter hva jeg har skjønt/fanget opp er Naturalis best tjent med høy fart og har derfor ladet 15 stk med maks lading.

det jeg også har fanget opp er at blykuler har heller bedre restvekt /mindre ødelagt kule med moderat fart, og har derfor ladet med normal oppskriften til VV på 10 mega.

 

korriger meg om jeg tar feil. Jeg har mange flere kuler 🙂
mvh

Link to comment
Share on other sites

Aldri prøvd Swift a-frame i 9,3, men vet av erfaring fra andre kalibre at dette er ei steinhard kule som krever god fart for å ekspandere tilfredsstillende, minst like mye som Naturalis trenger god fart.......A-frame er egentlig ei kule som hører mer hjemme i høyhastighets-kalibere synes jeg. Du vil få fine slakt, og den vil ta livet av det du skal jakte på, men som sagt; jeg foretrekker kuler som avgir litt mer energi i dyret..

 

Har sett flere hjort med A-frame gjennom lungene (30 kaliber) spasere videre som om ingenting har skjedd, med påfølgende lange død-søk/ettersøk....om holdet blir langt og farten på kula lav, så fungerer den mer som en helmantel, er mi erfaring..

 

Mega har jeg brukt i 9,3 og den har fungert ypperlig...pene slakt og god effekt.

 

Naturalis er jeg vaksinert mot å bruke i noe som helst,,,Vært standplassleder i x-antall år og sett at det er fåtallet av rifler som klarer å få god presisjon med disse...i std kalibre så blir den for lang til å stabilisere i brorparten av riflene som er solgt her til lands,,,de har ikke krapp nok riflestigning til å stabilisere naturalis godt nok..Har også vært med å slakta elg som er blitt skutt med naturalis i 308...kula gikk ikke igjennom en elgkalv på 80 mtr og i tillegg hadde den hadde velta i dyret og sto att fram mot skinnet..Kalven gikk over 100 mtr etter skuddet, før den la seg ned og døde saaakte....så nei,,,Vik fra meg Skjøge😆

 

Hvordan Naturalis oppfører seg i 9,3 skal jeg ikke uttale meg om, men om du får god fart og samtidig har god presisjon/samling så er det vel knall kule i 9,3. På lik linje med TTSX og andre monolittiske kuler.

 

Forøvrig så har du tenkt riktig,,,for å svare på det du spurte om😄 Bortsett fra at A-frame også må få god skyv på lik linje med Naturalis.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Bekiil skrev:

det jeg også har fanget opp er at blykuler har heller bedre restvekt /mindre ødelagt kule med moderat fart, og har derfor ladet med normal oppskriften til VV på 10 mega.

 

Prinsippet stemmer nok bra hvis du generaliserer veldig på temaet homogenkule vs blykule, men variasjonen er svært stor. Har etterhvert noe erfaring med Fox sine homogene kuler, og disse er lettekspanderende sammenlignet med andre homogenkuler. Likeledes vil det være stor forskjell på myke blykuler uten låsing av blykjernen (eks Norma vulcan), myke blykuler med mekanisk låsing (eks Norma Partition) og mer solide konstruksjoner med loddet blykjerne som nevnte swift evt kan northfork nevnes i samme åndedrag. 

 

En kjenning av meg skjøt en del vilt (mest elg) med norma vulcan i 9.3x62 i høst, lada "relativt moderat" og der hadde vi to tilfeller av at kula splintra fullstendig i bogbeinet (på hhv en elgokse og en hjortebukk). 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 30.3.2020 den 20.25, Jibrag skrev:

. Har etterhvert noe erfaring med Fox sine homogene kuler, og disse er lettekspanderende sammenlignet med andre homogenkuler. 

 

 

 

Har kjøpt en boks .30 150grs for å teste ,har du jakterfaring med Fox ?

Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, moviken skrev:

Har kjøpt en boks .30 150grs for å teste ,har du jakterfaring med Fox ?

 

Ja har skutt alt av elg og det meste av rådyr med denne de siste 2 sesongene i 8x57JS. Veldig godt fornøyd med skuddtegn, ser ut til å gi raskere og "renere" utblødning enn blykulene jeg er vant til. Har også inntrykk av at dette gir mindre blodskutt kjøtt.  Ser ut til å være rimelig lettekspanderende. Ikke noen vitenskapelige målinger, bare mine egne betraktninger. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt en del 300gr Swift A-frame i 9,3x64.  Til "nordisk" vilt er den mer enn hard nok selv i de hastighetene jeg får i x64n. Opererer med 770m/s i utgangshastighet på den.  På tungbygd afrikansk vilt er A-frame midt i blinken.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Jibrag skrev:

 

Ja har skutt alt av elg og det meste av rådyr med denne de siste 2 sesongene i 8x57JS. Veldig godt fornøyd med skuddtegn, ser ut til å gi raskere og "renere" utblødning enn blykulene jeg er vant til. Har også inntrykk av at dette gir mindre blodskutt kjøtt.  Ser ut til å være rimelig lettekspanderende. Ikke noen vitenskapelige målinger, bare mine egne betraktninger. 

Takk for bra svar . Skal gi deg tilbakemelding om egne erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...