Jump to content

Skade i munning på demper.


Demperproblem

Recommended Posts

Hei!

Jeg oppdaget for en tid tilbake at det var en skade i munningen på demperen min. Det ser ut til at en kule har "sneiet" munningen og laget et lite hakk. Etter jeg oppdaget dette har jeg testet flere ganger på bane, men har ikke klart å merke store endringer i presisjon. Forutenom at noe ammo, f.eks lapua naturalis går dårlig. 

 

Lurer på om denne "munningsskaden" er stor nok til at det vil ha betydning for presisjon? Burde jeg bytte demper? Eller er det ubetydelig?

 

Har også prøvd å finne ut når og hvorfor dette har skjedd. Men kan ikke huske å ha opplevd noe rart eller unormalt verken ved skyting eller av/på-setting av demper. Har hatt normalt vedlikehold, der jeg alltid har tatt av demper etter bruk. Og vanlig våpenpuss etter bruk. Demperen har jeg gitt en spray med wd-40 en gang i blant. 

 

Er det bare tilfeldigheter eller uflaks? Burde jeg vurdere å kappe og gjenge på nytt, før evt kjøp av ny demper?

 

Litt info: 

Våpen: howa 1500 (løpslende 48 cm)

Kaliber: 308 win

Demper: Atec 150 hertz 

 

Legger også ved noen bilder.

IMG_20200329_225844.jpg

IMG_20200329_230426.jpg

IMG_20200329_230204.jpg

IMG_20200329_225400.jpg

IMG_20200329_225333.jpg

IMG_20200329_225245_Bokeh.jpg

IMG_20200329_225051.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har sett lignende. Da har årsaken vært at demper har skrudd seg løs under skyting.

Lapua Naturalis går vel stort sett dårlig i de fleste 308-løp som ikke har nok riflestigning til å stabilisere de. 

 

Om du ikke har merket noe dårligere presisjon med ladninger du vet har gått bra i børsa før, så er det vel bare å knalle ivei.

 

Sikker på at demper ikke har vært løs under skyting?

 

Ta ut sluttstykke og se igjennom løp med demper montert. Du skal klare å se om demperen er offline ift løp

Edited by hewi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det kan se ut som om det er noe rusk på brystningsflaten. Det er viktig at den holdes helt ren og uskadet. Det samme med flaten på demperen. Det skal ikke mye rusk på flatene før demperen blir skjev.

Om du er nervøs for å skyte med demperen så sjekk med en bor av riktig diameter om det er ujevnheter inne i demperen. I så fall fjerner boren dem lett.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...