Jump to content

Sovepose vinter - Carinthia? Liggeunderlag?


MittSkipErLastetMed

Recommended Posts

Skal til å bestille sovepose til vinterbruk, og lurer på om jeg like greit skal slå til på Carinthia "sleeping bag system" - Defence 4 + Tropen - så har jeg både til sommer, vinter og ekstrem.

 

Googlet litt rundt og leste reviews, og alt så vel og bra ut til jeg kom over denne artikkelen.

https://www.nordlys.no/nyheter/forsvaret-kjopte-15-000-ubrukelige-og-iskalde-soveposer/s/1-79-7116254

 

Noen som vet hvilken modell dette gjalt, og hvordan kvaliteten på Carinthia posene har vært etter det?

Posen er dog ikke bedre enn liggeunderlaget. Forslag til liggeunderlag, ikke oppblåsbart, som kan matche posen i -20C+ ?
Ser ut for at jeg må til med dobbelt liggeunderlag i så fall....?

Link to comment
Share on other sites

har god erfaring med carinthia 1/4 fra både mitt år i grønt og nå etter dimisjon(fikk beholde sovepose) har verken hatt problemer med kondens eller fukt, sovet i min i alt fra en (nesten) lufttett container bakpå en p93 scania midt på sommern i +25( da kun med defence 1 posen over som en dyne) til ute i kaldbivuakk under stjernehimmel i -30. Og alt i mellom. ikke verdens varmeste eller letteste soveposer men hvis du kun skal ha 2 sovepose til alt av bruk kan dem anbefales.

 

Link to comment
Share on other sites

Et tips til soveposeløsning fra meg: 
Jeg har en jervenduk extreme ett eller annet (den fra forsvaret som er ekstra stor og ekstra foret) bruker denne sammens med en vanlig sommersovepose på alt av vinterturer, elten det er 2 grader eller -30grader. Dette i kombinasjon med et bamse liggeunderlag eller Xped 7wl så fryser jeg aldri. Hender seg jeg åpner litt i toppen. 
Hadde en vinterpose som jeg brukte sammen med jervenduken, men det ble litt i varmeste laget. 
Fordelen med denne duken er at det er plass til 2stk i den, da fryser du aldri. 

Men om man ikke har en termoduk av noe slag så er det sikkert godt nok med en slik du lenker til. 
Har en isbjørn sovepose og er meget fornøyd, men prisen er stiv. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Blir det ikke fort kondens inne i foret på en ytterduk som er vanntett?

Har en Jerven king size fra før... overnatta i den inni en hestehenger på vei over fjellet en gang, i noen plussgrader, oppå et lag med spon.. trodde jeg skulle klare meg med en fillepose ala Biltema inni der, men det ble ikke lange stoppet. Føler ikke duken hjalp stort.. men nå er det riktig nok 3 ganger mer for i extreme duken da..

 

Xped 7wl er oppblåsbar og ikke aktuell, men Bamse ser lovende ut.. R-verdiene ser dog noe flytende ut
Fjellsport sier 3,5

Speidersport sier 2,1

Intersport sier 3,5

Magasinet tipper et sted mellom 1,9 og 3,5

Har ikke lykkes å finne noe som helst liggeunderlag hos Mammut, som jeg forstår er produsent av Ajungilak?

Men jeg fant denne

https://www.klikk.no/helse/trening/tester/test-av-liggeunderlag-3317495

...og der fant jeg denne, men finner ikke R-verdi

https://www.outdoor-works.de/en/mammut/EVA_Lux_Mat_p3899?vid=55396

 

Noen bedre?

 

https://www.depotsjefen.no/products/harens-liggeunderlag

Noen som har en formening om R-verdien på denne, eller har prøvd både denne og Bamse?

Edited by MittSkipErLastetMed
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke fulgt med på det Isbjørn ha drevet med de senere årene, men før var det, som @tailgunner skriver, mye for pengene. Solide varme poser, i forhold til pris, men tunge og volumiøse.

 

Den EVA Lux-mat'en er "The shit!", hvis du skal ha skumunderlag. Forsvarets gamle er ikke mye å samle på.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Jeffery skrev:

Jeg har ikke fulgt med på det Isbjørn ha drevet med de senere årene, men før var det, som @tailgunner skriver, mye for pengene. Solide varme poser, i forhold til pris, men tunge og volumiøse.

 

Den EVA Lux-mat'en er "The shit!", hvis du skal ha skumunderlag. Forsvarets gamle er ikke mye å samle på.

 

Isbjørn er grisestore men ikke sååå tung egentlig. Min jan mayen er ikke noe særlig tyngre enn dobbelt så dyre poser med samme t-limit. 

 

Jeg kjøpte et par i 2015 og bror min kjøpte en denne vinteren. Fremdeles mye for pengene👍

Link to comment
Share on other sites

Det er vel egentlig riktig. Sammenlignet med andre syntetposer med samme temperaturrating, så er de vel ikke så ille. Sammenlignet med dun, blir det noe helt annet, men det blir jo prisforskjellen og:wink:

 

Dyrt, i forhold til ytelse, kvalitet, er det i hvert fall ikke.

Link to comment
Share on other sites

Carinthia soveposer er drit, har hatt 5 stk de siste 7 årene. Soveposene er som lagstelt og har dårlige løsninger til vinterbruk. Komprimeringstrekket er bra!

 

Isbjørn Jan Mayen m/ dobbelglidelås.

Helsport Tempelfjord

Er to skikkelig gode soveposer.

 

Thermarest neoair xterm er the shit når det kommer til liggeunderlag til vinterbruk.

Link to comment
Share on other sites

54 minutter siden, Strikkejeger skrev:

 

 

Isbjørn Jan Mayen m/ dobbelglidelås.

Helsport Tempelfjord

Er to skikkelig gode soveposer.

 

Thermarest neoair xterm er the shit når det kommer til liggeunderlag til vinterbruk.

Jeg er 100% enig. Jeg må si jeg hadde en skikkelig aha-opplevelse da jeg gikk fra skumunderlag til Neoair Xtherm. Satan det er deilig, og det er varmt. Jeg er litt usikker på hvor solide de er dog, jeg sprengte det første nokså fort - men det gikk greit, er jo lappesett med, og jeg fikk nytt uten spørsmål.
Jeg har en Helsport Tempelfjorden, og ungene har hver sin Isbjørn Jan Mayen. Vi ligger uproblematisk (koser oss) under åpen himmel i -10°C, og 15-20 i telt. Våkner om morran med tjukke lag med rim over det hele og har det topp. 
Tøffe karer kan helt sikkert ligge ute i mye mer ekstreme temperaturer i disse, men vi gidder ikke om vi ikke koser oss. Så ja.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bruker også Neoair Xtherm. Ser de kommer til redusert pris innimellom. Godt og varmt å ligge på. Tapper ut litt luft når jeg ligger på underlaget (når kroppsvekten er fordelt) - mer behagelig med litt mindre luft enn det du får inn med den medfølgende posen som brukes til luftfylling.

Link to comment
Share on other sites

Ikke lett å bli klok på dette.

 

Enkelte gir Carinthia bare gode skussmål, mens andre dømmer den nord og ned.

Er det da nærliggende å tenke seg at de som skryter ikke har prøvd så mange andre i samme klasse, mens de som dømmer den nord og ned har bredere erfaring med andre poser?

 

Prismessig kommer de nokså likt ut. Hvertfall om jeg tar utgangspunkt i temp tallene og sammenligner Defence 4 (-15) med Bjørnøya (-14),

og tar høyde for at jeg i så fall ville gått for Carinthia Finnish M05 (Finske militære Defence 4 utgaven) som havner på 2300 inkl. mva (men ikke fratrekt finsk moms?)

Barents sommer + Bjørnøya = 1700 + 2300 = 4000

Defence 4 Finnish M05 + Tropen = 2300 + 1300 = 3600

Defence 4 + Tropen = 1900 + 1300 = 3200

Det som er litt køddent med begge Carinthia variantene, er at man ikke får kjøpt begge sekkene lenger enn 200cm på samme sted, og må google og prisjakte og plukke litt her og der.

 

Om jeg tar det for god fisk at Isbjørn er vesentlig bedre enn Carinthia, så kan jeg kanskje i stedet sammenligne Defence 4 (-15) med Barents (-10) med en prislapp på 1900.

Her kan jeg også få 210cm lengde, på samme sted, til en kar på 174

 

Barents sommer + Barents = 1700 + 1900 = 3600

 

Eneste forskjellen på Defence 4 og Finnish M05 er, i følge svar fra varusteleka på mail:

"The only difference between the bigger Defence 4 and the M05 is basically the spark protected foot end on the M05 and the liner that comes with the M05."

https://www.varusteleka.com/en/product/carinthia-finnish-m05-sleeping-bag/30761

 

Ut i fra teksten å dømme virker det som Carinthia er en røffere pose som tåler mer. Hva sier dere som har prøvd begge? Hvordan er slitestyrke og motstandskraft mot punktering?

tailgunner: Du vil ikke ha dun på vinterstid sier du, upraktisk.. hva tenker du på da?

 


Til dere som sier Helsport Tempelfjorden og Neoair Xtherm. Djezuz for en pris.. glem det ;)


Så til slutt, det store spørsmålet. Er det så enkelt som å putte en Barents sommer oppi en Barents?
Googla meg trill rundt her tidligere, og kom over noen tråder hvor det ble kommentert at posenes oppbygning var avgjørende for om den ene kunne brukes inni den andre, uten at jeg husker akkurat hva det var, og ikke finner jeg det igjen heller...

Uansett ser Isbjørn ut til å lede til nå, både mtp kvalitet/komfort og lengde, og til samme pris. Men det var styrken og holdbarheten da. Føler soveposer generelt er skjøre saker, men så har jeg aldri prøvd en kvalitetspose heller... kjenner det inn i margen og holder litt pusten bare jeg legger meg nedpå i jervenduken uten underlag..


Blei et langt og omstendelig innlegg, men det hjalp hvertfall meg med å få oversikten, og forhåpentligvis vil det hjelpe andre i ettertid også :)

Edited by MittSkipErLastetMed
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Enkelte gir Carinthia bare gode skussmål, mens andre dømmer den nord og ned.

Husk at noen oppriktig mener at alt Forsvaret bruker er fantastisk, enten det virker eller ikke. Og mange mener at akkurat de de har er det beste uansett - jeg kan nok gå i den fella selv. Når jeg kjøpte sovepose/ underlag sist, så var det basert på 40 års erfaring med friluftsliv og hva jeg faktisk gjør, og liker + omfattende søk og lesing av tester. Men jeg er virkelig fornøyd, og jeg HATER drit...

 

Sitat

For en pris

Jeg betalte 1990,- for Tempelfjorden på salg på XXL. Følg med opprett faste søk, og følg med.. Om du ikke har det travelt da. Da får man sjelden gode kjøp. 

 

Sitat

 Hvordan er slitestyrke og motstandskraft mot punktering?

Ad Isbjørn, så tåler de endel. Generelt tåler soveposer en del, og om det blir et rift, de skal jo ikke være vanntette, så det er ikke verdens ende, jeg har aldri klart å ødelegge en sovepose. Men et par telt har det røket med, og oppblåsunderlag..

 

Sitat

men det hjalp hvertfall meg med å få oversikten, og forhåpentligvis vil det hjelpe andre i ettertid også

Det har vært et par gode soveposetråder før, en av dem brukte jeg da jeg kjøpte min pose.

 

K
 

Link to comment
Share on other sites

Isbjørn er vel kjent for å lage solide greier.

 

Og, som @M67 sier, soveposer, med mulig unntak for dunposer, er ikke spesielt ømtålige greier.

 

Og, sånn apropos Jervenduk, det er solide saker, som virkelig tåler å brukes. Min har 20-årsjubileum i år. Det er absolutt ingen ulempe å være forsiktig med turutstyret, men det er ingen grunn til å overdrive heller.

Link to comment
Share on other sites

På 3.4.2020 den 16.24, MittSkipErLastetMed skrev:

tailgunner: Du vil ikke ha dun på vinterstid sier du, upraktisk.. hva tenker du på da?

 

Isbjørn tåler nokk alt du kan komme til å utsette den for ved normalt bruk. Dunposer tåler ofte mindre slitasje og fukt. Dun på langtur om vinteren med fare for fukt som reduserer isolasjonsevnen er en ting. Et hull i en dunpose kan også bli et mye større problem enn med en fiberpose. 

Link to comment
Share on other sites

På 2.4.2020 den 23.11, M67 skrev:

Jeg er 100% enig. Jeg må si jeg hadde en skikkelig aha-opplevelse da jeg gikk fra skumunderlag til Neoair Xtherm. Satan det er deilig, og det er varmt. Jeg er litt usikker på hvor solide de er dog, jeg sprengte det første nokså fort - men det gikk greit, er jo lappesett med, og jeg fikk nytt uten spørsmål.
Jeg har en Helsport Tempelfjorden, og ungene har hver sin Isbjørn Jan Mayen. Vi ligger uproblematisk (koser oss) under åpen himmel i -10°C, og 15-20 i telt. Våkner om morran med tjukke lag med rim over det hele og har det topp. 
Tøffe karer kan helt sikkert ligge ute i mye mer ekstreme temperaturer i disse, men vi gidder ikke om vi ikke koser oss. Så ja.

 

K

Lars Monsen sier man fint kan ligge til -30 i ullbokser i Jan Mayen. Under testingen i fryse rommet fikk en av kandidatene kalde tær, derfor er den satt til ca -25 eller no.

Outdoorgearlab har tatt en brutal test på neoair liggeunderlagene. Neoairen er nesten skuddsikker, mens xtermen tåler litt mindre kaliber.

Har testet Carinthia 4 eller 5 ( den grommeste i -30 ), aldri hvert så kald før. Rim og is på innsiden av soveposen.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Strikkejeger skrev:

Lars Monsen sier man fint kan ligge til -30 i ullbokser i Jan Mayen. 

Tviler ikke, vi har vel 20-ish som rekord, jentungen av vel 10 eller 11 da, og ingen frøs noe sted, bortsett fra muligens på nesa.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg synes carinthia defence 4 er alt for kald for det de sier. Jeg sov ute i ca 0 grader, og var på grensen til kald. De sier selv at den holder ned til 15 minus, dette tror jeg ikke noe på. Jeg brukte den sammen med en sommersovepose i helgen i 13 minus, og samme opplevelsen da. Den er ellers veldig god å ligge i da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...