Jump to content

6,5-300 weatherby magnum


Stighols

Recommended Posts

Jeg var i mine yngre dager innom religionen "velocity kills" slagordet til Weatherby. Og ja det var morsomt med fart, men senere tok fornuften meg og jeg endte opp med en lang rekke mer tradisjonelle kalibre.

I mine øyne er dette en særing av en patron. Utviklet med tanke på 6,5 sin økende popularitet i USA.

 

Høy hastighet krever solide og gode kuler og de finnes det mange av. Med en god kule fungerer den sikkert fint, men dagens vektkrav kan bli utfordrende. Jeg er helt sikker på at den ikke fungere noe bedre enn en 300 Wby. 

 

Hadde jeg skulle gått for hastighet og Weatherby hadde jeg kjøpt en i 300 Wby.mag. Mye mer allround og med fart som tilfredstiller de som liker det.

 

Kanskje ikke svaret du ønsket og heller ikke noen fasit, men tankene til en som hadde to like, en i 270 Wby og en i 340 Wby lenge før lyddempere begynte å dempe rekyl og lyd.

Edited by Swift
Skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg hatt en Weatherby-patron - så skulle den nå for det første være en original Mk V -  men jeg tror 7mm Weatherby kan være et av de mest "fornuftige" patronene - og tatt fram av Roy Weatherby selv.
7mm-en har plenty punch, til både å skyte flatt og langt, og hardt, uten å slite ut løpet før du finner ei presis ladning - kraftig, men ikke med mer hylsevolum enn at kruttene brenner på en fornuftig måte, uten overraskelser og fiffigheter, Og uten å banke vettet (som er igjen) ut av skytteren.

Jeg husker en av de første storviltprøvene jeg skjøt - ved siden av en kar med en 340, han hadde sånn "fuglebur" brems, men var ille plaget. Både av rekyl og smell, og av oss andre som satt rundt og så på - det var grus-underlag, og helt umulig for andre å skyte mens han skjøt. Jeg husker ikke om han klarte det, men mange forsøk var det iallefall...

 

270 - javel, men tilgangen på gode kuler er bedre i 7mm, og det trengs.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har aldri prøvd 6,5-300Wby og vet ikke helt hva jeg ville brukt den til. Regner med den har stor appetitt på løp. Har brukt 300Wby i mange år på elgjakt, effektiv med 200grn Swift A frame i 925m/s, men ikke spesielt behagelig å ligge på banen å skyte med, har aldri hatt demper på den. Mk V er jo en flott mekanisme og har denne enda, men brukes ikke mye lenger.4BF44990-E4A9-41E2-BF29-91F540DE4BD0.jpeg.66727dfb3dc873543cf62cd59146e750.jpeg

Edited by Elgjaeger
Skriveleif
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er noen fordeler med 300wby.

Den første er at det ligger noen brukte rundt omkring til vanvittig lave priser i forhold til kvalitet. Det lå ute til og med en ny i rustfritt med kriegerpipe, sort teflon finish og laminatskjefte til 5k.

Mk5 mekanismen har skikkelig rekylklakk og fin sikring.

Noen brukte jeg har sett i det siste har utrolig fint treverk.

Med drensrørkikkertene, som er på mote om dagen, er 54grader boltløft genialt. 

300wby ladet ned til 300winmag-nivå med enkeltbase krutt i VV N16X -serien har ganske mye lengre levetid på løp enn 300winmag hvis det er 300winmag man egentlig ser etter (puh..)

 300wby har ingen problemer med å få tunge homogene kuler til å ekspandere på alle relevante jakthold.

300wby er helt grei å skyte med med lyddemper.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

6,5-300 Wby er ingen ny kreasjon. Allerede på 60-tallet så patronen dagens lys under navnet 6,5-300 WWH (Weatherby Wright Hoyer, etter opphavsmennene) Patronen ble utviklet for bruk på 1000yards konkurranser.  Jeg mener å ha lest at de fikk best presisjon om patronen ikke var ladd til "full pupp".  6,5-300 wby er en morsom, men dog ekstrem patron. En kompis av meg har brukt den littegrann. Han kan melde om hastigheter på rundt 1050m/s med 123gr A-max.  Så vidt jeg veit har han bare skutt rådyr med den. Rådyra har, uten unntak, gått rett ned i smellen. I det siste har jeg hørt litt mumling om at løpet kanskje hadde sett sine beste dager, og jeg er rimelig sikker på at børsa ikke har gått 500 skudd... Til hjort og elg ville jeg nok heller brukt en av de andre kreasjonene fra Weatherby.. 300, 340 eller 375...

Link to comment
Share on other sites

Joda den er nok godt brukendes til storvilt ,men det er en del ulemper med denne patronen .For det første krever hastighetsområdet de aller beste kulene .Utvalget av fabrikkammo er sikkert begrenset og ikke alltid lagervare .Den brenner mye krutt ,løpet blir fort slitt er ikke sikkert det tåler 1000 skudd engang .Skal du lade selv bør du ha litt erfaring med magnumpatroner ,de store magnumene kan være veldig temperatursensitive .Ladedata bør sjekkes og følges nøye.De best egnede kruttene kan være vanskelig å få tak i ,sikkert en fordel om du bor i Kongsberg da kan du reise til Vestfossen å kjøpe løp og til Notodden for krutt .Har man interesse for sånt kan det være morsomt å pusle med en slik patron ,men den er ekstrem .Tror Etterbrenner her på kammeret har hatt en slik ,kan være den han hentet nicket sitt i fra .

Link to comment
Share on other sites

Det kan bli for mye av det gode... 

 

Jeg har hatt ett par tre slike overdimensjonerte patroner, og har gjort meg noen betraktninger: 

En slik patron som dette har veldig gode ballistiske ytelser med f.eks en 147eld, 153 atip eller 156 berger eol.  

Akkurat løpsslitasjen er ikke noe problem, har man råd så finnes det løp å få kjøpt. Få børsemaker til å lage 2-3 like løp med samme brotsj. Det koster å være kar... 

 

Problemet i praksis er at man ikke får brukt disse fantastiske ytelsene;  Litt på spissen:

-De er vanligvis kilne på lading og det kan være utfordrende å få lav hastighetsvariasjon mellom skuddene. 

-De krever puss... noe så inni helvette med puss... Sluntrer du med pussingen så bygger det seg opp med knallhard dritt, som gjør at den slappe ladingen din sender trykket i taket og produserer flotte blanke utstøtermerker på de skjeldene hylsene dine.  

-Når du først har fått verifisert kulebanen din ut til 13-1400 meter så har den produsert litt ny dritt i løpet ditt, når denne blir kald, så blir den hard. Etter 1 time, treffer du ikke noe og hylsene blir kast..  

-Etter 200 skudd, når du endelig har funnet  noe som fungerer, ja da forandrer løpet seg så mye pga slitasje, at v0 har endret seg..  

 

 

Slike patroner som dette hadde noe for seg før vi fikk avstandsmålere, nå idag er det mye smartere å gå ned til 6,5-284/300winmag/7mm rem mag nivå. 6,5-284 har mer enn nok puff til å sende hvilken som helst hjort i bakken på 600 meter og man unngår de verste bakdelene. 

Edited by ladebenken
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...