Jump to content
Castor

Bukkejakta 2020

Recommended Posts

Posted (edited)

Veldig tidlig å dra igang en tråd omhandlende bukkejakta 2020 allerede nå, men jeg er stadig ute i busken for å sjekke opp hvordan det står til med rådyrbestanden, spesielt
etter vinteren.

En dag for ikke lenge siden, som det heter, fikk man seg en skikkelig overraskelse gitt.

Om dere har tid og gidder, så kan dere følge med ut i skauen, på bukkespaning og sporing, ved å trykke på linken under.

https://youtu.be/5T38q1w6Acc

Det er lov å kommentere evt gi tommel opp/ned. Jeg tåler det.

Edited by Castor
Edit
  • Like 10

Fin video! Kult å få med gaupa, selv om det ikke er så kult for rådyra. 

Her har det knapt vært snø i vinter. Gikk på en bukk for noen uker sia, og den var så feit som en tønne. Jeg er vant til at de er litt magre og slitne på seinvinteren, men denne hadde ikke lidd noen nød, og nå spretter snart rogna også, så jeg tror det kan bli et bra år for Bambi.

Posted (edited)

Ser ikke ut til at den svelter i hjel umiddelbart nei. 
Edit: Om noen skulle stusse, årstallet skal være 2020.

23C39F1B-1BD1-4911-8EC3-D03D0E77A60C.jpeg

Edited by vavlo

Posted (edited)
23 timer siden, Breiðisjor skrev:

Fin video! Skjønner at jeg burde investere i et godt viltkamera før bukkejakta...

Kjekt at du likte videoen.

Synes er artig med disse viltkameraene. Blir liksom en hobby det også, oppi alt det andre, i tillegg til at man får rimelig grei oversikt over hva som finnes av vilt i jaktområdet. Stort og smått.

Det å finne ut hvor de skal plasseres, dvs avstand til viltsti, høyde over bakken osv er interessant. Rydder ofte litt ekstra plass langs bakken med rosesaksa når det trengs. Slenger ut litt hundepellets innimellom, for å få rev og grevling til å stoppe opp. Kan informere om at gaupa dere så i videoen ikke likte hundepellets, så så for å få duganes gaupeopptak må man muligens til med kattemat:D

Nuvel....Ikke mye som skal til før totalopplevelsen for den som titter på blir (mye) bedre, men det er meg. Andre har sikkert andre preferanser på dette.

Er et par nye viltkameraer på vei inn i huser også. Er ikke heeelt fornøyd med opptakskvalitet og triggertid på de jeg bruker pr dags dato, så blir spennende å teste ut de nye etter hvert.

Edited by Castor
Edit

Jeg synes dine opptak så bra ut, hører gjerne hvilke kamera du har god erfaring med. Foruten noen tilårskomne billigkamera som i grunn gjør grei nytte for seg, bruker jeg noen Bolyguard 984 4G kamera, greie nok de når de får eksternt batteri og alt er i orden men kunne vært raskere ja. 

Hadde selv tre forskjellige gauper på kamera i vinter, to gikk rett over et påkjørt rådyr jeg hadde liggende, gidder vel ikke spise frossent når de kan få ferskt. Den tredje gikk først rolig tett bak et rådyr i dyp nysnø før gaupa jaget rådyret en runde forbi kameraet, det gikk for fort så her så jeg bare sporene på neste bildet, karakteristisk med brå svinger etc.

Har sett en fin bukk som går sammen med ei geit, ikke mye innmark i mitt terreng så skulle gjerne klart å finne ut hvor den holder til gjennom sommeren, fikk ikke oversikt over bukkene i tide i fjor men så regnet bukkejakta bort også. Skjøt en gevirløs voksen bukk for hund lille julaften så den er i hvert fall ikke her i år, synd ikke å vite hvilken det var når man ikke får sett geviret

Fine videoer👍 Man kan se på dyra at de er ekstra på vakt, faktisk....sett mye rådyr som har følt seg "trygge" disse du har fått på film har en helt annen væremåte......

Når det gjelder gaupebestanden, så tror jeg den er langt over 300 individer her til lands, selv om den har sunket i enkelte områder, som tidligere har hatt bra uttelling i gaupejakta...men det er jo bare bevis på at jakta har gjort sin misjon....

Store områder det aldri har blitt felt gaupe på også.....den store hjorteviltbestanden vi har hatt de siste 10-ish åra har gitt gaupa alle forutsetninger til å ekspandere.

Vi må nok fra tid til annen regne med å dele "matfatet" med gaupa og godta synkende rådyrbestander pga dette, men som rådyrjeger kan dette være litt kjipt.

Håper du fortsetter å ha kamera ute i terrenget ditt, Castor! Blir spennende å følge med på dette😃

• Like 1

Posted (edited)
14 timer siden, keenhunter skrev:

Jeg synes dine opptak så bra ut, hører gjerne hvilke kamera du har god erfaring med.

Takker og bukker for at du synes det😀

Selv synes jeg gaupeopptaket kunne vært mye bedre, men man ser jo at det er ei gaupe der.

Bommet litt med kameraplasseringen der ja.

Når det gjelder viltkamera, så bruker jeg disse. Bushnell Trophy Cam Aggressor No Glow

DSCN1849.JPG

Viltkameraet på bildet over er 1te generasjon, så det er mulig at siste generasjon Trophy Cam er et hakk hvassere mht videokvalitet, da jeg ikke er helt fornøyd med videokvaliteten dette/disse kameraene leverer, men igjen, mine kameraer er 1te generasjons kameraer OG som allerede nevnt, at den nyeste versjonen muligens er hvassere.

Når det er skrevet........ er det veldig individuelt hva den enkelte bruker definerer som akseptabel videokvalitet, bare så det er sagt.

De som er inbound nå er Browning Trailcams. Jeg har fått rimelig bred kontaktflate med bla viltkameraentusiaster rundt omkring på jordkloden via denne YouTube kanalen min og ALLE gjentar ALLE anbefaler Browning og Owlzer sine kameraer, som er top notch, slik de og jeg vurderer det.

Blir spennende å få de i hus og teste de ut. (Browning)

Nuvel nok om det.

13 timer siden, hewi skrev:

Når det gjelder gaupebestanden, så tror jeg den er langt over 300 individer her til lands

Søtter det utsagnet der. Det vel ingen som vet det helt eksakte antall gauper her til lands og tallet 300 er et estimat, bygget på antall registrerte familiegrupper rundt omkring, så igjen, dette er kun et estimat, men uansett hvor mange gauper det finnes, er det artig å få de på viltkamera synes jeg😀

Vi må nok fra tid til annen regne med å dele "matfatet" med gaupa og godta synkende rådyrbestander pga dette, men som rådyrjeger kan dette være litt kjipt.

Er redd for at vi må dele rådyrbestanden med gaupa fremover ja, hvertfall i mitt jakt terreng, da gaupa på videoen går skuddfri i sommer. Kjæresten hans derimot, ble justert på rimelig kjapt, da det ble gitt ut et ekstra "løyve" etter at ordinær kvote i denne regionen var felt.

Er kun en grunn til at gaupa foetrekker en biotop framfor en annen og det er mattilgang og skjul.

I mitt jaktområde, kan den ligge oppi åsen og titte ned på maten, som spankulerer rundt på jordene😀

Var forresten ute på revejakt forleden morgen......ja dere leste riktig forleden morgen, for muligens å lure en revefant på kroken. De kommer ofte slarkenes langs skogsbilveien og langsmed jordekanten.

En revelokker strategisk plassert da, så KAN det fort vekk ende med rev i bakken.

Som der sikkert vet, skinner jeg ikke veldig mye på morgenkvisten, men om natta, da snakker vi :-)

Nuvel jeg brøyt meg opp av senga og ut på revepost jeg, som dere ser.

20200327_062437.jpg.dabd1f46981f28865262d3aa5d5f0b63.jpg

Riktig så trolsk stemning var det. Nesten så man forventet at Numedalstrollet, alternativt Dovregubben skulle komme brøytendes gjennom granskauen gitt😀

Så jeg rev, fikk jeg rev på kroken...NEI

Man så derimot 3 rådyr som kom trippende forbi posten, med ei veldig drektig geit i spissen for følget, så da er det hverfall 3 rådyr som har overlevd gaupebesøket så langt.

Har desverre vært en del i avgang her. 3 rådyr i avgang som man vet om (helt sikkert flere) samt en hjortekalv.

Håper indelig at de flotte rådyrbukkene jeg har kontroll på, har overlevd, for begge vil bli skikkelig tøffe gutter litt utpå sommeren.

Håper du fortsetter å ha kamera ute i terrenget ditt, Castor! Blir spennende å følge med på dette😃

Vær du sikker.

Kan evt holde dere oppdatert jeg.

Kan godt hende det blir flere viltkamera-videoer ut av det og om det er interesse for det.

Man får se hva som dukker opp av videosnutter på minnekortene om ei ukes tid.

Edited by Castor
Edit
  • Like 3

Vet ihvertfall hvem jeg skal se ekstra godt etter hvis jeg får rådyrkort ved hytten!

79563699-AE79-477F-8E91-4B640E9067CB.jpeg

• Like 1

Siden vi snakket om gaupe slang jeg sammen et par gaupevideoer fra i vinter: 

Står at den ble embedded, var ikke det jeg prøvde

Ser bra ut det.

Det er desverre felles for mange viltkameraer, inkludert mine at når det går fort i "svingene" er triggertiden for sløv når kameraet står i videomodus.

I bildemodus går det bra, men i videomodus.....ikke bra.

Har en del videosnutter selv, der man bare ser bakenden på diverse:D

Bruker 1 bilde + video så kan ikke skylde på videofunksjonen. Får stort sett med dyr som går, men ikke alltid som går sakte eller rett mot kamera etc. Dyr i fart og spesielt når det er ugunstige forhold, lavt batteri etc. kommer ofte ikke med. 1 bilde + video er fordi bildet sendes meg på mobil, ikke videoen. Kan jo se at det tar noen sekunder fra bildet til video kommer i gang, det varierer litt. 80% av gangene er det førstebildet (i motsetning til om jeg hadde tatt flere bilder) som er mest interessant, og de gangene det ikke er det kommer dyret gjerne med på video.