Jump to content

Bukkejakta 2020


Castor

Recommended Posts

Veldig tidlig å dra igang en tråd omhandlende bukkejakta 2020 allerede nå, men jeg er stadig ute i busken for å sjekke opp hvordan det står til med rådyrbestanden, spesielt
etter vinteren.

En dag for ikke lenge siden, som det heter, fikk man seg en skikkelig overraskelse gitt.

Om dere har tid og gidder, så kan dere følge med ut i skauen, på bukkespaning og sporing, ved å trykke på linken under.

https://youtu.be/5T38q1w6Acc

 

Det er lov å kommentere evt gi tommel opp/ned. Jeg tåler det.

Edited by Castor
Edit
  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

Fin video! Kult å få med gaupa, selv om det ikke er så kult for rådyra. 

 

Her har det knapt vært snø i vinter. Gikk på en bukk for noen uker sia, og den var så feit som en tønne. Jeg er vant til at de er litt magre og slitne på seinvinteren, men denne hadde ikke lidd noen nød, og nå spretter snart rogna også, så jeg tror det kan bli et bra år for Bambi.

Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, Breiðisjor skrev:

Fin video! Skjønner at jeg burde investere i et godt viltkamera før bukkejakta...

Kjekt at du likte videoen.

Synes er artig med disse viltkameraene. Blir liksom en hobby det også, oppi alt det andre, i tillegg til at man får rimelig grei oversikt over hva som finnes av vilt i jaktområdet. Stort og smått.

Det å finne ut hvor de skal plasseres, dvs avstand til viltsti, høyde over bakken osv er interessant. Rydder ofte litt ekstra plass langs bakken med rosesaksa når det trengs. Slenger ut litt hundepellets innimellom, for å få rev og grevling til å stoppe opp. Kan informere om at gaupa dere så i videoen ikke likte hundepellets, så så for å få duganes gaupeopptak må man muligens til med kattemat:D

Nuvel....Ikke mye som skal til før totalopplevelsen for den som titter på blir (mye) bedre, men det er meg. Andre har sikkert andre preferanser på dette.

 

Er et par nye viltkameraer på vei inn i huser også. Er ikke heeelt fornøyd med opptakskvalitet og triggertid på de jeg bruker pr dags dato, så blir spennende å teste ut de nye etter hvert.

Edited by Castor
Edit
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dine opptak så bra ut, hører gjerne hvilke kamera du har god erfaring med. Foruten noen tilårskomne billigkamera som i grunn gjør grei nytte for seg, bruker jeg noen Bolyguard 984 4G kamera, greie nok de når de får eksternt batteri og alt er i orden men kunne vært raskere ja. 

 

Hadde selv tre forskjellige gauper på kamera i vinter, to gikk rett over et påkjørt rådyr jeg hadde liggende, gidder vel ikke spise frossent når de kan få ferskt. Den tredje gikk først rolig tett bak et rådyr i dyp nysnø før gaupa jaget rådyret en runde forbi kameraet, det gikk for fort så her så jeg bare sporene på neste bildet, karakteristisk med brå svinger etc.

 

Har sett en fin bukk som går sammen med ei geit, ikke mye innmark i mitt terreng så skulle gjerne klart å finne ut hvor den holder til gjennom sommeren, fikk ikke oversikt over bukkene i tide i fjor men så regnet bukkejakta bort også. Skjøt en gevirløs voksen bukk for hund lille julaften så den er i hvert fall ikke her i år, synd ikke å vite hvilken det var når man ikke får sett geviret

Link to comment
Share on other sites

Fine videoer👍 Man kan se på dyra at de er ekstra på vakt, faktisk....sett mye rådyr som har følt seg "trygge" disse du har fått på film har en helt annen væremåte......

 

Når det gjelder gaupebestanden, så tror jeg den er langt over 300 individer her til lands, selv om den har sunket i enkelte områder, som tidligere har hatt bra uttelling i gaupejakta...men det er jo bare bevis på at jakta har gjort sin misjon....

 

Store områder det aldri har blitt felt gaupe på også.....den store hjorteviltbestanden vi har hatt de siste 10-ish åra har gitt gaupa alle forutsetninger til å ekspandere.

 

Vi må nok fra tid til annen regne med å dele "matfatet" med gaupa og godta synkende rådyrbestander pga dette, men som rådyrjeger kan dette være litt kjipt.

 

Håper du fortsetter å ha kamera ute i terrenget ditt, Castor! Blir spennende å følge med på dette😃

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, keenhunter skrev:

Jeg synes dine opptak så bra ut, hører gjerne hvilke kamera du har god erfaring med.

Takker og bukker for at du synes det😀

Selv synes jeg gaupeopptaket kunne vært mye bedre, men man ser jo at det er ei gaupe der.

Bommet litt med kameraplasseringen der ja.

 

Når det gjelder viltkamera, så bruker jeg disse. Bushnell Trophy Cam Aggressor No Glow

DSCN1849.JPG

Viltkameraet på bildet over er 1te generasjon, så det er mulig at siste generasjon Trophy Cam er et hakk hvassere mht videokvalitet, da jeg ikke er helt fornøyd med videokvaliteten dette/disse kameraene leverer, men igjen, mine kameraer er 1te generasjons kameraer OG som allerede nevnt, at den nyeste versjonen muligens er hvassere.

Når det er skrevet........ er det veldig individuelt hva den enkelte bruker definerer som akseptabel videokvalitet, bare så det er sagt.

 

De som er inbound nå er Browning Trailcams. Jeg har fått rimelig bred kontaktflate med bla viltkameraentusiaster rundt omkring på jordkloden via denne YouTube kanalen min og ALLE gjentar ALLE anbefaler Browning og Owlzer sine kameraer, som er top notch, slik de og jeg vurderer det.

Blir spennende å få de i hus og teste de ut. (Browning)

Nuvel nok om det.

 

13 timer siden, hewi skrev:

Når det gjelder gaupebestanden, så tror jeg den er langt over 300 individer her til lands

Søtter det utsagnet der. Det vel ingen som vet det helt eksakte antall gauper her til lands og tallet 300 er et estimat, bygget på antall registrerte familiegrupper rundt omkring, så igjen, dette er kun et estimat, men uansett hvor mange gauper det finnes, er det artig å få de på viltkamera synes jeg😀

 

13 timer siden, hewi skrev:

Vi må nok fra tid til annen regne med å dele "matfatet" med gaupa og godta synkende rådyrbestander pga dette, men som rådyrjeger kan dette være litt kjipt.

Er redd for at vi må dele rådyrbestanden med gaupa fremover ja, hvertfall i mitt jakt terreng, da gaupa på videoen går skuddfri i sommer. Kjæresten hans derimot, ble justert på rimelig kjapt, da det ble gitt ut et ekstra "løyve" etter at ordinær kvote i denne regionen var felt.

Er kun en grunn til at gaupa foetrekker en biotop framfor en annen og det er mattilgang og skjul.

I mitt jaktområde, kan den ligge oppi åsen og titte ned på maten, som spankulerer rundt på jordene😀

 

Var forresten ute på revejakt forleden morgen......ja dere leste riktig forleden morgen, for muligens å lure en revefant på kroken. De kommer ofte slarkenes langs skogsbilveien og langsmed jordekanten.

En revelokker strategisk plassert da, så KAN det fort vekk ende med rev i bakken.

 

Som der sikkert vet, skinner jeg ikke veldig mye på morgenkvisten, men om natta, da snakker vi :-)

Nuvel jeg brøyt meg opp av senga og ut på revepost jeg, som dere ser.

20200327_062437.jpg.dabd1f46981f28865262d3aa5d5f0b63.jpg

Riktig så trolsk stemning var det. Nesten så man forventet at Numedalstrollet, alternativt Dovregubben skulle komme brøytendes gjennom granskauen gitt😀

Så jeg rev, fikk jeg rev på kroken...NEI

Man så derimot 3 rådyr som kom trippende forbi posten, med ei veldig drektig geit i spissen for følget, så da er det hverfall 3 rådyr som har overlevd gaupebesøket så langt.

Har desverre vært en del i avgang her. 3 rådyr i avgang som man vet om (helt sikkert flere) samt en hjortekalv.

Håper indelig at de flotte rådyrbukkene jeg har kontroll på, har overlevd, for begge vil bli skikkelig tøffe gutter litt utpå sommeren.

 

13 timer siden, hewi skrev:

Håper du fortsetter å ha kamera ute i terrenget ditt, Castor! Blir spennende å følge med på dette😃

Vær du sikker.

Kan evt holde dere oppdatert jeg.

Kan godt hende det blir flere viltkamera-videoer ut av det og om det er interesse for det.

Man får se hva som dukker opp av videosnutter på minnekortene om ei ukes tid.

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut det.

Det er desverre felles for mange viltkameraer, inkludert mine at når det går fort i "svingene" er triggertiden for sløv når kameraet står i videomodus.

I bildemodus går det bra, men i videomodus.....ikke bra.

Har en del videosnutter selv, der man bare ser bakenden på diverse:D

Link to comment
Share on other sites

Bruker 1 bilde + video så kan ikke skylde på videofunksjonen. Får stort sett med dyr som går, men ikke alltid som går sakte eller rett mot kamera etc. Dyr i fart og spesielt når det er ugunstige forhold, lavt batteri etc. kommer ofte ikke med. 1 bilde + video er fordi bildet sendes meg på mobil, ikke videoen. Kan jo se at det tar noen sekunder fra bildet til video kommer i gang, det varierer litt. 80% av gangene er det førstebildet (i motsetning til om jeg hadde tatt flere bilder) som er mest interessant, og de gangene det ikke er det kommer dyret gjerne med på video.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Satte meg i jordekanten og lokket på rev for noen dager siden. En bajas-bukk som akkurat hadde feid busten fartet rundt og brølte i lia bak meg, kom over jordet, feide litt med geviret i noe buskas og fartet videre, ganske oppesen i stilen. Når jeg flyttet meg mot neste post kom den ut og brølte, mistenkte vel at jeg var et rådyr, startet på 250 m og kom gradvis nærmere. Da den var bak noen trær flyttet jeg meg tilbake til jordekanten og raslet i kvistene og brølte tilbake, han trippet stadig nærmere men etter noen minutter av dette dro han raskt dit han kom fra. Får ikke håpe jeg tok over reviret, kjempeopplevelse uansett.

 

Fin 6-tagger, trolig samme som jeg har sett med bust inntil noen dager før dette. Ferske feiemerker et par steder, regner med at det er fra denne.

 

Mye brunstgroper et par km unna dette, regner med at det er et annet dyr som kanskje ikke har feid busten enda siden jeg bare fant groper og ikke tilstøtende merker på småtrærne. Satte opp et par kameraer. Regner med at bukken(e) uansett kommer forbi før eller senere, men kan man forvente at de "vedlikeholder" brunstgropene? Noen av stedene var det tilsvarende grop fra i fjor rett ved siden av og den var ikke noe større så kanskje jobben er gjort for i år?

 

Hvor lenge kjempes det om revir, kan synes som den viktige kampen er nå?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da har man nok en gang vært ute i jaktområdet for å sjekke opp bukkebestanden.........og ja i år er det en skikkelig drusul av en bukk på gang dere. Oi oi det er bukken sin.

 

En praktbukk vil jeg si, som kvalifiserer til gull, om man skulle være så svineheldig å få lagt denne i bakken.

Slik ser sjefsbukken ut.....og slik bør de se ut, for å kunne kalle de praktbukk.

492917304_Rdyrbukk_1.png.be2c8a4a1c9d90cb9770783eb0cc425b.png

 

Denne karen er klar over at han er sjef, allerede nå. Han ajerer, feier og lager sparkegroper både her og der. Har sett drusulen jevnlig i det siste, så om han er like eksponeringsvillig den 10ende August, som han er nå, da er jeg redd det blir bukkefall ut av det. Men igjen, fra å se, til å legge ned bukk, kan være en ganske omstendelig og ikke minst langdryg prosess. Må si jeg har trua på at dette skal ordne seg. Vi får se.

Det er det som gjør jakt så spennende. Man vet aldri, før kjøttet er i fryseboken og geviret henger på gutterommet dere.

 

Var redd for at han hadde blitt gaupemat ut på ettervinteren, etter besøk av karen på bildet under, som ryddet godt opp i den lokale rådyrbestenden, den tiden han var i området. Hadde man vært 1/2parten så god jeger som gaupa, hadde det ikke vært manko på kjøtt i fryseboksen nei.

Gaupe.png.48a80fbf212dc40eacd6a35ec6c8ffb9.png

 

Rådyrbukken overlevde og Gaupa er ikke lengre i området, så da slipper man å hyperventilerere.

Nuvel.....nok om det og over til elg, for å si det slik

 

Satt i jaktstigen min jeg vet dere. Da dukket jaggu denne elgtappen opp ikke lang unna.

Den var svær på kort hold.

Rådyrbukken likte ikke romsteringen, så da sto de på hver side av snauhogsten å titta på hverandre. Ble stirrekonkurranse ut av det.

Jaggu vant Rådyrbukken stirrekonkurransen, så elgtappen forsvant stille og rolig inn i granskogen, samtidig som jeg var en god dose naturopplevelse rikere.

Første og sikkert siste gang man opplever en slik situasjon, når man er ute i busken, men artig var det å titte på.

 

Slik ser elgtappen ut. Han har forresten holdt til i området, hele våren og forsommeren og er svært så fotogen😊

Grunneier er grundig informert. Han mente definitivt at denne elgen ville passe svært så godt i

fryseboken hans😀

Elg_1.png.e8d0ca9a81dbf1ea4574868e7e3b8a0f.png

 

Avsluttningsvis må jeg beklage dårlig bildekvalitet. Hadde kun med videokamera og ikke kamera, om dere forstår, så bildene er svært så  pikselerte og er kun skjermdump fra videokamera. Derfor den dårlige kvaliteten, men man får med seg helheten.

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Flott bukk! Har en skikkelig sjef hos meg også. Dilemmaet blir, føre de gode genene videre på bekostning av at den jager bort bukker i et veldig stort revir, eller ta den ut og antakelig få flere bukker inn i området.. 
 

Noen vil si at det bare er å spare noen bukkelam (som man da kan anta at er hans avkomme) men ikke lett i hundejakta det, geitene spares jo også.

 

Var på bukkejakt sør i Danmark nylig, der var det fullt men de var små i kroppen og til dels gevirene. Da får man lyst til å ta vare på det beste av det vi har her

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen ganger blir kalver forlatt i flere dager dersom morgeita er på tur for å bli paret av en fremmed bukk. Da er det ikke uvanlig at kalver fra ulike rågeiter i samme område søker sammen. Men Rågeita kan få fra 1-4 kalver og ifølge en større svensk undersøkelse på fallvilt hadde rundt 1% av drektige rådyrgeiter firlinger, 33% trillinger og 50% tvillinger. [Råbukken og rådyr - av Roar Hansen]

Edited by Cruiser
Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, JPSogS skrev:

Noen som ikke klarer seg kanskje?

 

Mener jeg har lest samme undersøkelse som Cruiser henviser til, og at det var i snitt 2.3 fødte kje. Mulig dette var ifb med en annen undersøkelse (ang. predasjon på rådyrkje av rev, på Vega?). Men ja, en må regne med at det er et visst frafall fra fødsel til jaktsesong. I mitt område "koker" det med rådyr for tida... 

 

 

Link to comment
Share on other sites

En liten historie om rådyr og gauper:

 

Fra slutten av 80-tallet til midten av 2000-tallet hadde noen kamerater og jeg et småvilt/rådyrterreng i Østmarka ved Oslo. Ren skogs/villmarksbiotop.

I starten av perioden var det gullalder for rådyr av std variant. Når vi en skjelden gang jaktet med hund tok disse rådyrene en liten runde på 20-30 min og stilte seg pent opp foran jegeren ( i teorien i hvertfall 8)  ). Vi jaktet som regel smyg og posteringsjakt. 

 

Så rundt 1995/96 dukket de første gaupene opp i Østmarka. I løpet av 2-3 år ble rådyrbestanden stort sett utradert bortsett fra de som evakuerte til nærmeste bebyggelse. Gaupene utryddet også rev og grevling. Vi fant flere kadavere av begge arter som åpenbart var lystmyrdet og kjente revehi forble ubebodde. Resultatet av dette var tilsynelatende at tiur og orrfuglbestanden eksploderte. Første dagen i fuglejakta, 3-4 år etter at gaupene dukket opp, støkket en kompis og jeg opp 27 fugl uten hund.

 

Omtrent samtidig med fugleeksplosjonen dukket det opp nye rådyr også, som faktisk greide til en viss grad, å overleve i gaupebiotopen. Disse var av et helt annet kaliber enn den tidligere stammen. De var helt umulige å smyge og postere på. Når hunden fikk los stakk rådyret pokkerivold utenfor rekkevidde til peileren (pre GPS). Etter en time eller tre fikk vi som regel kontakt med bikkja igjen og rådyret passerte alltid i feil dalsøkk.. De som kjenner Østmarka vet hva det betyr. ( Jeg har vært med på en leteaksjon etter en speidertropp som hadde gått seg vill i Østmarka ).  

 

Den første gaupa vi hadde på terrenget ble radiomerket og fikk navnet "Rita" og kunne dengang følges på internett. Hun var i Østmarka i 3-4 år før hun flyttet til Normarka for så å bli skutt i Lier (tror jeg det var).

 

Hvis vår opplevelse av gaupeinvasjon og fuglebestand var korrekt er gaupene fuglejegernes beste venn. Vi jaktet på rev og grevling men gaupene utkonkurrerte oss fullstendig. Eller kanskje vi bare hadde flaks med en lystmorder eller to på terrenget..

 

Jeg sa fra meg terrenget i Østmarka midt på 2000-tallet. Jaktkameratene mine hadde falt fra en etter en. Siste året jaktet jeg alene men ble deprimert av å se gamle poster og bålplasser der vi hadde delt opplevelser opp igjennom årene.

 

 

Edited by Torf
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Gaupa tar skogsfugl også. 

 

Bor i ett område hvor det ikke skal være gaupe (vi har fri kvote) og ifølge myndighetene er det ikke familiegruppe her. Bestanden ble estimert til 1-5 dyr. skutt ca 25 dyr og en 3-4 familiegrupper, nå er bestanden på ett levelig nivå.  Naturvernforbundet begynnte å skrike i lokalavisene når de første gaupene ble skutt. Da var de utryddet... 😂

 

På ett vinterområde for Hjort ble det funnet 5 hjortekalver tatt samme natt av en hanngaupe, når det ble sporet.  

 

---- 

 

Blir dessverre ikke bukkejakt på meg fra 10 aug, kommer hjem fra jobb 19 aug, og da blir det rett på reinsjakt... Har vært ute å kikkret litt, og har en del  bukker på de vanlige revirene.  

Edited by ladebenken
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei,

En kompis og jeg har fått tilgang til et terreng i år som ligger i Drangedal. Vi skal visst ha 4 fellingstillatelser på vallet i følge kompisen min. Ingen av oss har vært i terrenget før, så vi aner ikke hva som venter oss.

Ingen av oss har heller jaktet rådyr før, vi har bare jaktet småvilt, og ingen av oss har noe annet enn hagle.

Så har jeg et par spørsmål

Er det mulig å lokke bukk helt inn på haglehold, eller er det helt utopi? Supert med tips til type lokkefløyte.

Regner med at smygjakt med hagle i ukjent terreng i alle fall er utopisk?

Tenkte kanskje å kontakte Drangedal jff og høre om noen der har en losnede rådyr hund, og om noen kunne tenke seg å være med på jakt, og lære opp et par ferskinger. Men er det sånn at losende bikkje bruker man ikke før den ordinære jakta starter opp 25/9?

Håper på noen svar:)

Mvh

Tobias

 

Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, Tobbis skrev:

Hei,

En kompis og jeg har fått tilgang til et terreng i år som ligger i Drangedal. Vi skal visst ha 4 fellingstillatelser på vallet i følge kompisen min. Ingen av oss har vært i terrenget før, så vi aner ikke hva som venter oss.

Ingen av oss har heller jaktet rådyr før, vi har bare jaktet småvilt, og ingen av oss har noe annet enn hagle.

Så har jeg et par spørsmål

Er det mulig å lokke bukk helt inn på haglehold, eller er det helt utopi? Supert med tips til type lokkefløyte.

Regner med at smygjakt med hagle i ukjent terreng i alle fall er utopisk?

Tenkte kanskje å kontakte Drangedal jff og høre om noen der har en losnede rådyr hund, og om noen kunne tenke seg å være med på jakt, og lære opp et par ferskinger. Men er det sånn at losende bikkje bruker man ikke før den ordinære jakta starter opp 25/9?

Håper på noen svar:)

Mvh

Tobias

 

Nøkkelen til suksess er å gjøre seg kjent. Finne ut hvor dyra går, og finne poster. Poster der bukkene markerer reviret sitt, og i ytterkanten av revirene. En god post kan godt gi deg dyr på haglehold. Men da må du sitte stille!
Det er uansett ikke tillatt å bruke hund, på noe slags vis, og heller ikke tillatt å bruke hagle før 25/9.
Etter 25/9 er det forøvrig vesentlig vanskeligere å jakte rådyr, da de beveger seg mye mindre utover høsten. Men de må ha mat, og poster mellom leiene og beiteplassene er måten å gjøre det på da. Rådyr må spise med 4-6 timers mellomrom, så de er ikke som hjorten, som kan velge å aldri bevege seg i dagslys når en kommer litt utpå høsten.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville tatt så mange turer som mulig før den tid. Min erfaring med rådyrjakt er at jakt med 20m skuddhold som begrensning, ala pil og bue, er meget vanskelig. Det krever inngående lokalkunnskap, og det krever en hel del "jakt"erfaring, for å faktisk få dyrene så nært ute i utmarka. Og det krever investering av enorme mengder tid. Jeg har stort sett jaktet med rifle, og selv da, med kanskje 300m rekkevidde, kan det være krevende nok når en er langt fra folk og bebyggelse, og dyra er "ville".
Tips herfra:
- gå hele terrenget til minste flekk, finn markeringer, beiteplasser og stier - og stikryss

- kjøp rifle ;)

 

K

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, M67 said:


Det er uansett ikke tillatt å bruke hund, på noe slags vis, og heller ikke tillatt å bruke hagle før 25/9.
E

Stemmer dette? Veit det ikkje er lov å bruke losende hund, men er det og forbudt med bandhund? 

Eg har aldri jakta rådyr, so eg veit ikkje om det i det heile tatt er aktuelt å bruke bandhund, men er det forbudt? 

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Ellingskapteinen skrev:

Stemmer dette? Veit det ikkje er lov å bruke losende hund, men er det og forbudt med bandhund? 

Eg har aldri jakta rådyr, so eg veit ikkje om det i det heile tatt er aktuelt å bruke bandhund, men er det forbudt? 

Nå ble jeg usikker. "Løs, på drevet halsende" hund er iallefall forbudt. Om en en skal utnytte lovteksten 1000% så kan en vel nesten bruke hund hele jakttida - sålenge den ikke halser på drevet...

Jeg har aldri hørt om noen som har brukt bandhund på rådyr, utover for kartlegging av rutene. Det har jeg gjort selv, også utenom jakta. Det er en god måte å sette seg inn i "hva som foregår". Men ofte kan en skjønne nok uten hund også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, 1937M98 skrev:

Bandhund fungerer helt fint på rådyr etter min erfaring, selv på lokkejakt etter bukk er bikkja med på post. Sitter stille og holder kjeft

Ja, jeg har også hatt hund med på post. Både min egen og guidens Vorsteh-beist (Týr) Men gjør den noen nytte? Hunden er trivelig og for de som MÅ jakte med hund, joda. Men jeg så ikke noen voldsom nytteverdi i bandhunden - Týr kunne selvsagt innhente og drepe et skade (eller uskadet...) rådyr fortere enn det skjønner at det er skutt, men det er ikke poenget. 
Nå har jeg faktisk hatt flere situasjoner der jeg har sporet rådyr med hund, og kommet på skuddhold - typisk av en nysgjerrig bukk som vil se hva som følger etter ham. Men det er et stykke mellom skuddhold og skuddsjanse, og for en nybegynner, så vil en ha langt mer uttelling ved å postere eller smyge uten hund på plasser som er identifisert som gode - evt. med hund som hjelp til det.

Poenget mitt her er mest at ingenting av dette kan sammenlignes med effektiviteten til en god løshund. En god (og gud hjelpe meg det finnes mange dårlige hunder som kaster bort tiden din) "på drevet halsende" hund er både moro og effektivt å jakte med. Men en må likevel være kjent i terrenget - det hjelper ikke at hunden jager dyret rundt, om du ikke vet hvor du skal stå...

K
 

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, M67 skrev:

Jeg ville tatt så mange turer som mulig før den tid. Min erfaring med rådyrjakt er at jakt med 20m skuddhold som begrensning, ala pil og bue, er meget vanskelig. Det krever inngående lokalkunnskap, og det krever en hel del "jakt"erfaring, for å faktisk få dyrene så nært ute i utmarka. Og det krever investering av enorme mengder tid. Jeg har stort sett jaktet med rifle, og selv da, med kanskje 300m rekkevidde, kan det være krevende nok når en er langt fra folk og bebyggelse, og dyra er "ville".
Tips herfra:
- gå hele terrenget til minste flekk, finn markeringer, beiteplasser og stier - og stikryss

- kjøp rifle ;)

 

K

 

 

Igjen; takk for gode tips M67.

Får prøve å reise ned en del ganger og gå terrenget på kryss og tvers. Går mye turer i et terreng med en del rådyr, så tror jeg har lært meg å gjenkjenne sporene som du nevner.

Vurderer å kjøpe meg en kombi, da jeg jakter en del i terreng i Finnmark med mye hare. Synd med Corona, for blir vel vanskelig å få skutt inn våpenet, og få godkjent skytterprøve en stund fremover, så da ryker bukkejakta i år uansett.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

 for blir vel vanskelig å få skutt inn våpenet, og få godkjent skytterprøve en stund fremover, så da ryker bukkejakta i år uansett.

Dette er uproblematisk her iallefall. Vi kjører storviltprøver som vanlig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Samme rundt her. Banene er åpne som vanlig for trening/ obligatoriske og skyteprøve. Det er faktisk bedre plass nå en i tidligere år, da det nok er en god del som «benytter seg av anledningen» til verken å trene eller sjekke innskytinga. 

Link to comment
Share on other sites

Godt jobba! Jeg satt nå der, og så på den fine morran. Det må ha vært ei av de fineste netter og morra på lang tid. Men noen bukk så jeg ikke. Ikke noe som helst med hår på faktisk - og jeg hørte bare ett skudd. Vanligvis hører man minst 4-5 skudd på første morran der jeg jakter.

Ny tur i kveld. Med mer myggmiddel.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk fin morgen i Trøndelag også. Fikk med meg den beste biten da jeg faktisk fikk lokka inn dyr, men det gikk rundt i tetta hele tiden. Fikk været av meg til slutt, så da gikk det som det måtte gå. Man skal ikke lykkes alt for jevnt om det skal være noe stas.

Link to comment
Share on other sites

Bukkejakta er i full gang, det blåses og pipes rund om i distriktet. Av og til blir en og annen bukk lurt, og da er det stor stas. Var heldig på morgningen i dag. Ut mens det enda var litt mørkt. Trakk inn i de deler av terrenget som er lengst mulig unna vei, det bruker å hjelpe så en ikke havner for nært andre bukkejegere. Ulempen er at disse mer utilgjengelige skogsområder har en mer sparsommelig rådyrbestand, men de finnes. Det har jeg opplevd tidligere og det gir på en måte en bedre jaktopplevelse (for meg(rent subjektivt)).

Etter at lyset ble bedre, slik at det var mulig å se noe, var det ganske dødt og stille. Ventet med å lokke til skogen er litt mer "våken". Satt sikkert 1 time uten å gjøre noe annet enn å glane, og duppe av litt innimellom.

Startet med noen forsiktige kontaktlyder, og etter bare 3-4 minutter dukket det opp ei geit i ei skogs-glenne. Geita virket ikke så veldig interessert siden hun trakk bort pent og pyntelig. Men jeg satt jo der å håpet på en bukk skulle dilte etter ho, eventuelt stoppe opp å få interesse for mine kontaktlyder. Men neida, ingenting skjedde. Noen ekorn hadde det festlig med å fly opp og ned ett stort furutre like ved posten.

Så ringer vakttelefonen (har ettersøkesvakt denne uka så da må jeg regne med den slags).

Beinflyr til der jeg har sykkelen min, sykler så fort jeg klarer til bilen, for så kjøre for å utføre ettersøket. Dette gikk utmerket, men nå var jeg gjennomsvett, og flått kravlet overalt på meg og hund. Så da bar det hjem for å dusje, spise og slappe av. Tenkte at jeg prøver på nytt til kvelden. Men jeg klarte ikke slappe av, og det var litt morgen igjen. Så det bærer ut og avgårde igjen. Når jeg har kjørt bil så langt det går, og syklet så langt det er praktisk mulig, var det avgårde på en snirklete skogsti til fots. Så på klokka og tenkte at dette blir litt krampaktig, men når jeg hadde kommet så langt så måtte jeg bare fullføre.

På stien bort til posten jeg skulle bruke, hører jeg noen besynderlige lyder. Stopper og lytter.... joda det er brunstaktivitet i et skogholt like ved. Dette området har vært lite brukt til jakt da det er helt nedgrodd og det ligger trær på kryss og tvers, så det er vanskelig å bevege seg dit uten å bråke. Jeg stiller meg sånn at jeg kan titte der det er noen åpninger. Og da ser jeg bevegelse i en åpning hvor det har vært skogsdrift for ett år siden. En brukbar bukk jaget rundt på ei geit. Det var fryktelig mye kvist så jeg måtte bare satse på å skyte om bukken skulle stoppe i en åpning som ga mulighet for skudd. Vel det tok sin tid, og geita hadde ett kje som også surret rundt der inne. Og innimellom la de seg ned for å drøvtygge også. Klokka gikk, det ble midt på dagen, og jeg begynte å resignere.

Prøvde lokking også for å prøve å få bukken i en av åpningene hvor det gikk an å lure ut ett skudd. Men det var ikke lett. Hver gang han gjorde utfall i min retning havnet han hele tiden bak noe. Geita likte ikke lydene heller, og jobbet for å få oppmerksomheten til bukken, og det fikk hun. De hadde en fin hyrdestund der inne, for så gå i ring ei stund. Jeg var klar til å dra hjem, men så begynner de å gå i en retning som kunne gi skuddmulighet. Geita først, så kje og bak kom bukken luskende.

Så stiller bukken seg i en av de få åpningene med bredsiden til. Avstand 80 meter.

Pang og bukken går rett ned uten videre seremoni. Puh! For en dag. En fin 5 tagger :thumbup:

Kaliber og patron for dagen:

6,5x55

100gr Barnes TTSX

 

IMG_0589.JPG

IMG_0583.JPG

Edited by znopi
  • Like 13
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Think! said:

Har du veiet 100grs kulene, hva er i tilfelle virkelig vekt

 

Har ikke veiet de kule jeg har ladet nei. Men siden du spør så har jeg ei eske liggende og veide 4 av dem:

1) 100,1 gr

2) 100,1 gr

3) 100,2 gr

4)  99,9 gr

Så de veier tydeligvis ikke nøyaktig 100,00 gr. Ikke de jeg veide på MIN vekt iallefall :thumbup:

Nå bruker jeg disse kulene hovedsakelig i Norge, men tror du at skulle jeg tatt turen til de land du nevner, at det ville gitt meg problemer?

Til rådyrjakt? Blir kulene trukket ut av hylsa og kontrollveid, en og en? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...