Jump to content

Avslag på 9mm grovfelt


CC

Recommended Posts

8 timer siden, Rausheim skrev:

NSF begynner å herme de dårlige delene av DFS mtp utstyrsjag (ja, at du må ha ei børse til 15-16000, Kondomdress og annet utstyr som nok koster en arm og et ben, er utstyrsjag) i snart alle klasser.

 

For å hevde deg i spesialpistol må du nå kjøpe en liten plastpistol til nesten 13000 og nå får du ikke en gang lov til å kjøpe en billig 22 til fin, fordi den ikke er "matchpistol nok".

 

Vi har utrolig nok kommet så langt at den billigste klassen å starte i og kanskje få litt poeng i, er militær 🙄 En brukt CZ eller 1911 i 9mm får man for 5-10000 og en 22 type matchpistol ligger fra rett under 10 lapper brukt.

 

Jeg er riktignok en av de med konkurranse våpen til ganske mange lapper, men jeg blir i skikkelig "rante"-humør når dette også skal gjøres om til en elitesport.

Så du meiner regelverket i felt skal endres til kun gjelde slarkete pistol som samler dårlegt?

Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, Gorbag skrev:

Så du meiner regelverket i felt skal endres til kun gjelde slarkete pistol som samler dårlegt?

 

Hvis du leser de foregående postene, så ser du at dette handler om at POD/NSF gjør subjektive vurderinger på hva som er egnet i en klasse, og ikke på bakgrunn av hva som er tillatt i henhold til regelverket.

 

For min egen del ville jeg aldri giddet kjøpe en matchpistol, da jeg ikke liker å skyte med de, og en mer "normal" 22lr er bedre treningsverktøy til de andre klassene jeg skyter. Jeg er ikke ute etter å hevde meg i konkurranse, men stiller for moro skyld. Men hvis POD bestemmer seg for at finfelt kun skal skytes med rørtang og vedkubbegrep er det slutt på det.

 

Med den utviklingen man kanskje ser nå kan det bli slutt på kjøp av våpen til hobby/ lavterskel konkurransebruk, hvis POD skal vurdere hva de vil godkjenne i de andre klassene også. Om regelverket endres i grovfelt til å gjenspeile kun bruk matchvåpen har jeg ikke noe problem med, men her er det noen som går langt utenfor deres jurisdiksjon og ansvarsområde, og gjør subjektive vurderinger på hva man skal eie og ikke, DET er en problematisk utvikling.

 

Skal de også få bestemme hva som er egnet til jakt kanskje?

Remington 700 i 30-06, med blindmagasin, siden noen mener er best egnet etter deres mening? 

 

 

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Rausheim skrev:

NSF begynner å herme de dårlige delene av DFS mtp utstyrsjag (ja, at du må ha ei børse til 15-16000, Kondomdress og annet utstyr som nok koster en arm og et ben, er utstyrsjag) i snart alle klasser.

Utstyrsjag og utstyrsjag. Utstyrsjaget i DFS er ikke mye jag. Du må ha ei rifle, og strengt tatt en dress. Det stopper der. Det er ikke enda bedre og dyrere våpen f.eks. Alle pipene koster ca det samme, og du får ikke ekstrautstyr til rifla som egentlig forbedrer noe. Mange må nok ha briller, men det gjelder overalt. At pensjonistene henger på adlerauger og irisblendere til flere 1000 er bare fordi de glemmer at trening er greia - oftere enn ikke skyter de dårligere pga de greiene.

Poenget er at du slipper å gå og "trenge" noe bedre, har du en 200STR og nesten hvilken som helst dress, så er du der. Ferdig. Mega-utstyrshore som jeg er, har ikke kjøpt en ny DFS-dings på minst 5 år. Til alle andre skytesporter som jeg skyter mindre, har jeg brukt 6 sifrede beløp i den samme perioden, fordi det er litt gøyere, eller litt bedre. DFS stopper dette, og det er noe av det geniale med DFS. Utstyret blir kjedelig, og selve skytinga kommer i fokus - er det virkelig "de dårlige delene"?

 

Men du sier "NSF begynner å herme" - der er du jo HELT på jordet, og aner tydeligvis ikke noe om hverken NSF eller DFS. Utstyret i NSF rifle har alltid ligget 15 hakk over det i DFS. Ei rifle til NSF 50 eller 300m koster for 3x det en 200STR koster, og det er LANGT mer stash du kan ha på den, typer og muligheter til utstyrsjag. Dressene er også mer avanserte. Alt er mer avansert, og dyrere. Siktene koster 5 ganger mer.
 

 

 

 

 

9 timer siden, Rausheim skrev:

Jeg er riktignok en av de med konkurranse våpen til ganske mange lapper, men jeg blir i skikkelig "rante"-humør når dette også skal gjøres om til en elitesport.

Her har du rett. Alt absolutt alt skal gjøres til en elitesport er noe forbanna tull. Når begynner de å nekte Krag, Mauser og 308 til DFS siden de ikke vinner LS med det? Heldigvis er det ingen i DFS (ennå) som vil jekke ut "de useriøse" - Men ledelsen i NSF forstår ikke at mesteparten av medlemsmassen er "koseskyttere", som hygger seg med hobbyen og det sosiale, og aldri kommer i nærheten av eliten.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, msteiro skrev:

Hvis du leser de foregående postene, så ser du at dette handler om at POD/NSF gjør subjektive vurderinger på hva som er egnet i en klasse, og ikke på bakgrunn av hva som er tillatt i henhold til regelverket.

Eg svarte vel mest til Rausheim sin klaging på det må kjøpes Plastpistoler for å hevde seg i spesialpistol. 
 

Er ein tendens blant ekte feltskyttere at dei ønsker å forby banevåpen og forbeholde felt for ekte feltvåpen. 
 

Dette meiner eg blir like feil som å kreve at kun matchvåpen skal kunne brukes til grovfelt. 
Sålenge våpenet er godkjent etter reglene, skjønner eg ikkje korfor POD skal blande seg, med mindre dei har ein agenda om å godkjenne minst muligt våpen. Noko dei kanskje har. 
 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, nhd skrev:

Bygger du dette på synsing eller fakta? Her i distriktet er det ingen problem med å få kjøpe billige .22 til fin av typen Buck Mark

 

Du hører jo nå om folk som ikke får innvilget søknader til fin, som ikke spesifiserer "våpen med ortopediske grep".

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, Rausheim skrev:

 

Du hører jo nå om folk som ikke får innvilget søknader til fin, som ikke spesifiserer "våpen med ortopediske grep".

Hvis folket har slike problemer, oppfordrer jeg de til å ta kontakt med kretsstyret i NSF for hjelp. Hos oss hjelper det i hvert fall. Rart at en må minne politiet på at saken er lovlig/ikke lovlig og ikke egnet/ikke egnet.

Link to comment
Share on other sites

On 5/21/2020 at 1:30 PM, Gorbag said:

Er ein tendens blant ekte feltskyttere at dei ønsker å forby banevåpen og forbeholde felt for ekte feltvåpen. 

 

Dei tekniske reglane i skyteprogrammet begrenser jo allereie utvalget av våpen som kan brukast. Om skytterorganisasjonen skulle velge å endre på desse for å ekskludere matchvåpen - evt opprette eigne klassar for desse - så må det vere heilt innafor. Noko heilt anna er det når politiet velger å innføre sitt eige tekniske reglement under dekke av "behovsprøving".

Link to comment
Share on other sites

Ja, alt tyder på at NSF har bidratt til/utarbeidet store deler av ordlyden i våpenkompendiet. Og dermed bifaller omstridte praksis. Ikke rart at denne situasjonen da har «vært kjent for  NSF en stund». Når man er medtekstforfatter, så bør man vedkjenne seg sitt verk...

 

NSF må for ei stund glemme den handfull skyttere som skyter/tenker skyting 24/7. Likeså den handfull som trener 100% mot det mål å ta OL-medaljer. Majoriteten av medlemmene er skyttere som har skyting som hobby, lidenskap- som «krydder» til en god tilværelse. Husk dèt i stedet.

 

Debatten har fått gått et års tid, uten at NSF har vedkjent seg sin åpenbare rolle og innblanding. Trofaste medlemmer, skyttere har problem med å skaffe seg våpen til sin aktivitet. Alt mens man skylder på POD (som høyst sannsynlig har lyttet til råd fra NSF). Her på bygda har vi helt egne uttrykk for slik adferd.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, BC.Airn skrev:

NSF må for ei stund glemme den handfull skyttere som skyter/tenker skyting 24/7. Likeså den handfull som trener 100% mot det mål å ta OL-medaljer. Majoriteten av medlemmene er skyttere som har skyting som hobby, lidenskap- som «krydder» til en god tilværelse. Husk dèt i stedet.

Det er mulig å ha flere tanker i hodet samtidig :-)

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, nhd skrev:

Det er mulig å ha flere tanker i hodet samtidig :-)

Ikke alle forunt, som alle de andre herinne nok har observert...Nå prøver du å flytte fokus fra hovedproblemet: At NSF åpenbart kan antas å rådgi POD, men ikke vedkjenner seg sin rolle. Direkte flaut... Om ikke hensikten er kun å skulle bedrive "seriøs" konkurranseskyting med utvalgte skytevåpen. Men underlig å dytte POD foran seg...

 

NSF bør kanskje gå i seg selv. Flaut å bli tatt med buksene nede…

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, BC.Airn skrev:

Ikke alle forunt, som alle de andre herinne nok har observert...Nå prøver du å flytte fokus fra hovedproblemet: At NSF åpenbart kan antas å rådgi POD, men ikke vedkjenner seg sin rolle. Direkte flaut... Om ikke hensikten er kun å skulle bedrive "seriøs" konkurranseskyting med utvalgte skytevåpen. Men underlig å dytte POD foran seg...

 

NSF bør kanskje gå i seg selv. Flaut å bli tatt med buksene nede…

 

Du vet at slike tanker kan oppstå hos enkelte uten at det har rot i virkeligheten?

 

NSF er opptatt både av topp og bredde blant de som er aktive skyttere enten de skal til OL eller er C-skytter i et lokalt feltstevne.

Men det er klart uttalt at NSF ønsker at folk skal være aktive sportsskyttere. Terskelen for det er å ha minst en start i et approbert stevne i løpet av et kalenderår. Det holder med Norgesfelt eller NAIS. Dessverre er det kun 10% av medlemmene som oppfyller det. Det er negativt for skyttersportens omdømme. NSF ønsker ikke å bli oppfattet som en våpeneierorganisasjon, men som en organisasjon for sportsskyttere på alle nivå. Fint om du også kan bidra til at flere i din klubb og krets kan oppfylle dette enkle målet.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, nhd skrev:

"...Du vet at slike tanker kan oppstå hos enkelte uten at det har rot i virkeligheten?NSF er opptatt både av topp og bredde blant de som er aktive skyttere enten de skal til OL eller er C-skytter i et lokalt feltstevne.Men det er klart uttalt at NSF ønsker at folk skal være aktive sportsskyttere. Terskelen for det er å ha minst en start i et approbert stevne i løpet av et kalenderår. Det holder med Norgesfelt eller NAIS. Dessverre er det kun 10% av medlemmene som oppfyller det. Det er negativt for skyttersportens omdømme. NSF ønsker ikke å bli oppfattet som en våpeneierorganisasjon, men som en organisasjon for sportsskyttere på alle nivå. Fint om du også kan bidra til at flere i din klubb og krets kan oppfylle dette enkle målet.

Du prøver fortsatt å flytte fokus fra hovedproblemet: At NSF sannsynligvis rådgir POD, og ikke helt vedkjenner seg sin rolle. Slik at medlemmene ikke får kjøpe lovlige våpen ihht reglement. Så lenge det aktuelle våpen er «innafor reglementet», så skal det være kurant. Men om NSF skal definere slik de nå sannsynligvis gjør (i råd til POD), så tar organisasjonen seg en myndighet den ikke har. Ei heller skal ha. I de aller flestes forståelse, så er nok denne tolkning tilstede. Aner ikke hvem som kan være  premissleverandør av råd til NSF og dernest POD...

 

 

Vi må huske at det er forskjell på hvilke våpen man kan anbefale (matchpistol .32S&WLong med ortopedisk grep), og hva skytter sjøl velger å kjøpe (9mm). Innafor regelverket, er det skytterens egen preferanse som bestemmer valget, sant. Lett å glemme, om man er overivrig, og opptatt med sin egen tanke. Det er viktig at man i sitt eget hode, i sin oppfatning av andre skyttere, ser andres behov. Og at andres behov og valg  er like riktige som den man sjøl sitter med. Kanskje til og med mer riktig…

 

Føler for å nevne hva tråden handler om: «Avslag på 9mm grovfelt». Aktivitet er et annet tema, kanskje tema for en annen tråd, ikke tema her (de som har fått avslag, har hatt tilstrekkelig aktivitet).

Link to comment
Share on other sites

At NSF har hatt en finger med i spillet her (og heller ikke vil innrømme det) kommer ikke som det store sjokket på meg. Det ser ut som i mine øyne (og om man føler temperaturen på de man møter på stevner) at de kun er ute etter å holde den lille gjengen med rifleskyttere på OL-nivå og heller gir blanke f**n i pistolskytterne og heller gir dem et nyrespark i ny og ne (ref 5 skudd i felt og altfor mye annet vas).

 

At kun 10% av medlemmene faktisk deltar på approberte stevner og mene på at det er "negativt for skyttersportens omdømme" er å lage et oppkonstruert problem. Spør du noen som er utenforstående, altså ikke skytter eller sånt i det hele tatt, vil ikke vedkommende en gang vite at folk konkurrerer i pistolskyting. Selv politiet opererer med "rekreasjonsskyttere" som aldri i sitt liv kommer til å delta på stevner.

 

Ja jeg er negativ, for om NSF kun skal bli for konkurranseskyttere, så må så godt som alle pistolklubbene i landet legges ned. Av 50 skyttere de siste 5 årene jeg personlig har hatt fra første oppmøte, nybegynnerkurs og greier, så har toppen 5-6 deltatt på approberte stevner (og da tar jeg kraftig i). Jeg prøvde til og med i 2-3 år med "for å få kjøpt våpen, må dere har deltatt på 2 stevner" og resultatet var så godt som ingen rekruttering.

Link to comment
Share on other sites

Inntrykket mitt dei siste 2 åra er no vel heller at NSF gjør meir for bredden enn før omlegginga av komiteene. 
kommer nok alltid være dei som klager på at rifleskyttere som faktisk har resultat får meir penger fra olympiatoppen enn pistolskytterene. 
 

Er det nokon her som veit kem fra NSF som har vært innvolvert i kompendiumet?

 

5 skudd i felt blei sist foreslått av eit par som er veldig aktive med feltskyting og ikkje styret. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Til alle dere som synest det er en god idé av de diverse forbund å hjelpe POD med å lage et våpenkompendium,  for det har de både NSF,DSSN og flere.

Hvordan synes dere det fungerer nå da?

Den nye våpenforskriften da, fornøyd med den?

Ingen innstramminger eller større makt til byråkratstanden.

Nyttige idioter er en frase jeg fra tid til annen tenker på. 

Det finnes et ordtak som sier: Skal du spise suppe med djevelen så må du ha lang skje. 

Dette er spesielt sant når det gjelder POD.

 

Skytterstanden har kun seg selv å takke🤮

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, nhd skrev:

Hvorfor skal folk ha pistol til grovfelt hvis det ikke er for å delta i klassen grovfelt på stevner?

...ikke helt fått med seg hva diskusjonen går på, nei...🥱

Tips: Eget valg av egnet våpen ihht reglement.

Link to comment
Share on other sites

Litt av en sport jeg startet i….  jeg trodde faktisk ikke at dette skulle være så til de grader spesielt!

 

At det skulle være så ulike intensjoner om klasse, kaliber, utforming på håndvåpen osv. innad i skyttermiljøet fremstår som ganske absurd. Vi har alle en intensjon og interesse for skyting som aktivitet. Om man da velger et våpen, som muligens kan skape utfordringer med tanke på topplassering i et stevne burde da være opp til den enkelte. Er man fornøyd med middelmådig resultat med uegnet våpen, men likevel fornøyd med egen prestasjon burde vel dette holde innad i skyttermiljøet og utad til resten av samfunnet.

 

Når man bruker litt tid på dette forumet oppdager man relativt raskt at utstyrsjaget er her, som i mange andre idretter. Dette er i og for seg hverken utypisk eller motstridene til mange andre idretter. Likevel mener nå jeg at dette må bli opp til den enkelte. Det som skjer nå er jo at en stakkar, som ønsker å stille opp i eksempelvis grovfelt, må kjøpe noe man ikke liker og i tillegg egentlig ikke har økonomi til. Vel så registrerer man i annen gren og vips så har man det man vil ha. Samfunnsnytten av dette må være liten om ikke ubetydelig.

 

Det ville vært flott om skytternes organ hadde tatt dette opp slik at man fritt kunne velge innenfor de rammer som gjelder for de ulike øvelsene.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, nhd skrev:

Hvorfor skal folk ha pistol til grovfelt hvis det ikke er for å delta i klassen grovfelt på stevner?

 

Så du sier direkte at oss  "rekreasjonsskytter" ikke har livets rett? 

At vi ikke er like seriøse som Konkurranseskytter fordi vi ikke skyter stevner, men heller foretrekker å stikke på skytebanen for rekreasjon, snakke tull og ikke stresse rundt? 

 

Noe av det jeg liker med NSF er mangfoldet av mennesker og bredden av utstyret som kan benyttes. 

Ønsker ikke at NSF blir som DFS hvor det nesten kun går i Sauer 200 STR i kaliber 6,5x55, skinndress fra Dagfinrud (Brumunddal) og skytebriller fra Skytterlinken. 

Jeg sier ikke at det er noe feil med DFS, de er tross alt veldig viktig for skytesporten, men jeg ønsker ikke NSF blir pistolversjonen av DFS. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

For min egen del gjør det lite at en klasse begrenser våpen hvis det er hensikten at kun visse våpen skal brukes, bare se på Production divisjonen i IPSC så kan man se hvordan det fungerer helt fint.

 

Men det er et stort problem hvis det er noen i NSF som tror det er en god ide å kun satse på de mest aktive og begrense mulighetene for rekreasjonsskytterne. Enda verre hvis de faktisk tror at rekreasjonsskytterne vil fortsette i like stor grad hvis de blir påtvunget spesialvåpen og krav til stevneaktivitet.

 

Det er tross alt rekreasjonsskytterne som har antallet, og det er derfor også der inntektskilden er.  Uten dette forsvinner midlene til å satse på de proffe også.

 

Skyte seg selv i foten...bite hånden som mater en osv osv...

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

@ArildDJ: Ja, det er ikke etter regelverket når politiet praktiserer regelverket slik det beskrives i denne tråden. For å sette det på spissen (og begrense kostnadene) skal det være helt ok å kjøpe en Glock 17 til bruk både i grovfelt og militærfelt.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Gorbag skrev:

...Er det nokon her som veit kem fra NSF som har vært innvolvert i kompendiumet?...

 

Det ser ikke ut til at noen fra NSF vil svare her.

 

Men andre forbund er også nevnt i kompendiet.

 

Kanskje noen derfra kan svare på om de har vært involvert, eg DSSN? Så vet vi om noen av forbundene i det hele tatt har vært med på dette - slik det er nå blir det mye synsing.

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Hvor mange har lest dette kompendier egentlig? Sånn før dere varmer opp tjæra og ribber høner kan det være lurt..

Jeg har,  flere ganger og grundig. 

Men det betyr ingenting,  spørsmålet er hvordan leser POD/saksbehandler det. Tenker det er forskjellige innfallsvinkler der.

Vi må lese slik fanden leser bibelen,  og ta utgangspunkt i at alt vil brukes for å stramme inn og regulere.

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, nhd skrev:

Hvorfor skal folk ha pistol til grovfelt hvis det ikke er for å delta i klassen grovfelt på stevner?

 

Fordi rekreasjonsskytteren kan synes det er morsomt å eie 4 historiske våpen ala:

 

-P08 Luger i 9mm (grovfelt)

-1911(1914) Colt (Kongsberg) i 45acp til milfelt + et høvelig 22lr-sett.

-Colt SAA i 357 til mag1

-S&W mod 29 i 44mag til mag2

 

Hadde rekreasjonsskytteren hatt en våpengarderobe ala jaktgarderoben hadde dette ikke vært noe problem.

Nå må våpnene begrunnes pr klasse.

 

Lugern i 30 luger har som regel bedre presisjon enn ALLE 32 stiftemaskiner.. Spesielt på feltbanen.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Chiefen.v-2 said:

Jeg er ikke uenig, men da vet du og at NSF ,i kompendiet, ikke har sagt at våpen er uegnet.

 

Det å gå POD lillefingeren bør de fleste nå ga fått med seg ikke er spesielt lurt...

 

Side 43: Grovfelt er feltskyting med halvautomatisk pistol. Spesifikasjonene for våpen og kaliber er de samme som for 25 m grovpistol.

 

Side 45: Til bruksområde 3 Grovpistol, legges det til grunn at politiet kan innvilge erverv av våpen som er egnet til bruksområdets øvelser. I praksis konkurransevåpen med ortopedisk grep og kalibre som .32 SWL eller .38 Special. Bruksområdet skal ikke benyttes til å erverve ekstra våpen i kaliber 9mm som egentlig hører hjemme i bruksområde 5 Militær.

 

"enkel logikk sier da at våpen i grovfelt skal tilfredsstille samme krav som våpen til grovpistol"

 

Dette har muligens ikke NSF skjønt når kompendiet ble utformet.

 

 

@hipshot Ja, DSSN var involvert i utformingen av sin del av kompendiet.

Link to comment
Share on other sites

Fordi .32 S&W Long i matchpistol bare gir meg absolutt 0! 

men de drar med seg milfelt i setningene her. 

Personlig skyter jeg 45acp i milfelt, og 9mm i grovfelt. 45acp ladet til milfelt krav med 6" våpen er nesten komisk hva rekyl angår, eller mangel på sådan, og 11,25mm vs 9mm hull har hjulpet til med soner. 

Link to comment
Share on other sites

51 minutter siden, skog skrev:

Her må NSF rett og slett bare rydde opp! Be om et møte med forvaltningsseksjonen i POD. Skriv om kompendiet.

Helt enig!

Det verste syns jeg er at de forandrer en innarbeidet praksis, uten at det har kommet forandringer i lovverket. Helt fram til nylig har 9mm blitt ervervet til grov, men plutselig endrer de praksis, for meg uten noen innlysende årsak. Jeg har skutt mye rifle i årevis, noe pistol blant annet gjennom NROF og tidligere i forsvaret. Vært medlem i pistolklubb i flere år. Bueskyting har jeg også puslet litt med. Fant ut at jeg måtte ta meg i nakken og få nok aktivitet for å erverve egne våpen. Har lyst å komme på et anstendig nivå som mosjonskytter, dvs konkurrere en gang i blant, og målsetning er å hevde seg sånn midt på. Har alltid hatt lyst på 1911 i .45, for meg er det liksom sånn en pistol skal være. Søkte på .22, 9mm, .45 og.357 samtidig. .22 og 9mm til mengdetrening var tanken, samt grovfelt. Nå sitter jeg da her med avslag på 9mm, og en .45 som jeg skyter ganske ofte med. Men det sier seg selv at man bruker ikke .45 til mengtrening. Blir for dyrt. Har aldri vært fristet av anatomiske hull i hull maskiner, så det blir neppe aktuelt. Billig er det ihvertfall ikke. Så da fortsetter jeg kanskje å være rekreasjonskytter i stedet for å bli mosjonist... Kjedelig er det ihvertfall når man ønsker å gjøre litt ut av det, men blir stoppet av det jeg  oppfatter som rigid regelfortolknig/mistolkning. 

Link to comment
Share on other sites

Det blir hele tiden vist til " at om man skal hevde seg, MÅ man ha anatomisk grep" osv... Og det skrives mye her i tråden om at folk ikke vil hevde seg men , kun være rekreasjonsskyttere som kanskje av og til deltar på et stevne... Men, ingen har snakket om den store rosa elefanten i rommet: at enkelte av aktive skyttere IKKE vil kunne hevde seg innen denne sporten uansett om de har svindyre våpen med anatomiske grep og ditten og datten. Så hvorfor kan vi ikke bare få fortsette å ha Feltskytinga som en lavterskelidrett for folk som "bare syns at det er morsomt å reise på stevne og konkurrere på sine egne premisser, med våpen av egen preferanse? 

Den elitetenkningen som har fått bre om seg i hele idretts-Norge, har nå også fått fotfeste i NSF og kommer snart til å underminere all breddeidrett om man ikke snart setter fingeren i jorda -og tenker over hvor dette vil ende, om man skremmer vekk alle "støttemedlemmer" , "hobby -og rekreasjonskyttere" og "mosjonister"! Det har i alle år vært plass til både slike , til "ordinære konkurranseskyttere" og "eliteskyttere"... så hvorfor i allverden  finner plutselig "noen" nå ut at dette ikke lenger går an...?? Beste skytter vinner jo, uansett.

 

Jeg har selv en High Standard Citation... og jeg merker ikke noe til om jeg skyter hverken bedre enn dårligere  om jeg monterer på det svindyre franskproduserte anatomiske skjeftet, som jeg til og med har tilpasset min hånd...  - men , det kan vel kaaanskje ha å gjøre med at iflg Våpenkompendiet har våpenet mitt feil sort grepsvinkel, -les; 1911 grep (?).... eller.... -er jeg simpelthen ikke god nok og har de nødvendige fysiske forutsetninger til å hevde meg i toppskiktet...  hmmm..!?😑

 

 Når det gjelder grovfelt;  la nå folk fortsatt få skyte med billige "drittvåpen" med "feil" rekyl  og "feil" kaliber om de vil det... så kan de som ikke liker slike, stå der og poffe med sine " slapp-ladda" 32 S&W . 😫   (satirevarsel-siste avsn.)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

På 22.5.2020 den 20.59, nhd skrev:

Terskelen for det er å ha minst en start i et approbert stevne i løpet av et kalenderår. Det holder med Norgesfelt eller NAIS. Dessverre er det kun 10% av medlemmene som oppfyller det. Det er negativt for skyttersportens omdømme.

 

@nhd Ikke ta dette som et angrep; vi er nok i utgangspunktet på samme lag. Siste setning er uthevet av meg. Hvor har du dette fra? Er du sikker på at dette medfører riktighet?

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@FredrikW Som det er gjentatt menge ganger her på Kammeret: Våpen og skyting har mange motstandere både her i Norge og internasjonalt. Hva har vi å slå i bordet med som motargumenter mot dette? 1. Norske jakttradisjoner er kanskje den viktigste. I tillegg til alle jegere, har disse jegere slektninger og venner som nyter godt av en god rype- eller elgmiddag, som kommer fra landet og kjenner tradisjonene eller som i det minste kjenner jegeren som en ok og skikkelig person som det er helt ufarlig å betro et våpen eller flere. 2. Skiskyting. Vintersporten som fenger hele Europa og som seiler opp som den mest populære vintersport på TV. 3. Sportsskyting. Den kanskje viktigste er TV-sendingene fra Landsskytterstevnet. Et spennende sportsinnslag som fenger folk langt utenfor de aktive skytterne. Medaljer fra OL , VM og EM gir også et positivt omdømme for sporten. De siste års sendinger på NRK fra NM i NM-uka er også positivt.

Breddeidrett har en positiv klang i Norge. Det at tusenvis av skyttere konkurrerer i ulike former og med utmerket våpenkultur rundt om på skytebaner i hele Norge, gir positivt omdømme.

 

Våpeneiere som plinker bak låven, eller kun har pistolen i nattbordet just in case, har ikke den samme effekt på opinionen. NSF, som jeg kjenner best, blir regelmessig møtt med at de forsyner folk med våpen på uriktig grunnlag. En får våpen med utgangspunkt i godkjente øvelser (f.eks. grovfelt), mens 90% deretter aldri deltar i et eneste approbert stevne. Ja, det oppfattes negativt av motstanderne og gir dem billige poeng og argumenter.

Derfor oppfordrer jeg alle som er opptatt av denne sporten og dette miljøet: Vær så snill, delta i det minste på et stevne per år. En start er nok.

  • Like 1
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

On 5/22/2020 at 8:59 PM, nhd said:

Dessverre er det kun 10% av medlemmene som oppfyller det. Det er negativt for skyttersportens omdømme.

 

Javel? Dette "problemet" gjeld dei fleste idrettslag, ikkje berre NSF. Dei fleste er reine mosjonistar og deltek kun på stemne i form av å vere funksjonærar. Og takk og lov for at det er akseptert, som det er sagt mange gongar før så er det desse menneska som gjennom kontigent og dugnadsinnsats sørgar for at det i det heile teke er mulig å arrangere stemner for dei som likar slikt.

Eg har null interesse av å konkurrere, det gir meg ingenting. Pistolskyting for meg er rein rekreasjon, det er få ting som gir meg så mykje til tross for at eg er heilt ræva til å skyte. Når eg ser på dei andre på bana er dei fleste temmeleg ræva dei også, men det er lite sure fjes å sjå likevel. Eg slit litt med å sjå omdømmeproblemet med ein gjeng blide folk med lavt konkurranseinstinkt og høgt forbruk av kvite lappar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, joska skrev:

Dette "problemet" gjeld dei fleste idrettslag, ikkje berre NSF.

Korrekt. Hvis folk hadde vært helt og kun rasjonelle, hadde det ikke vært noe problem. Dessverre styres ikke politikken kun av rasjonalitet, men like mye av følelser og ideologier. Håndballer, alpinski og fotballer har heldigvis ikke slike motstandere som våpen dessverre har. Våpenmotstanderne har dessverre en god del politisk makt. Vi kan gi dem billige argumenter, eller vi kan la være. Det er opp til deg og meg. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen tro på at omdømme til pistolskyttere påvirkes noe av at man deltar på et stevne i året, eller ikke.

 

For meg er det bare EN ting som gjelder, få folk inn på banen og la dem prøve å skyte. Alle synes det er moro, ingen treffer noe særlig, og de aller fleste er positive til skytesporten når de går derifra - enten de melder seg inn i klubben eller ikke.

Oppfordrer alle tillitsvalgte i klubbene rundt omkring å arrangere åpne dager hvor naboene til skytebanene kan komme inn på gratis skyting med ulike våpen, og ei pølse eller vaffel i hånden!

 

Hvert oppmøte er EN stemme i vår favør når diskusjonen om nedleggelse eller restriksjoner kommer...

 

Lag gjerne "leke-konkurranser" tilpasset barn og unge, og inviter skigruppa, fotball-laget, bygdeungdomslaget osv på teambuilding - kanskje får man rekruttert noen nye medlemmer også?

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

 

4 minutes ago, nhd said:

Vi kan gi dem billige argumenter, eller vi kan la være

 

Å forvente at skyting - som alle andre idrettar - må vere ein breddeidrett for å overleve er ikkje å "gi billige argumenter". Tvert om, det normaliserer det å eige eit skytevåpen.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

@Wintel Korrekt og meget gode forslag. Alle klubber bør gjøre dette. Det har absolutt en positiv omdømmeeffekt. Men det utelukker ikke andre tiltak. 

Når motstanderne på nasjonalt/stortingsnivå leter etter argumenter, ser de på andelen av totalmedlemsmassen som er aktive. I den statistikken teller en like mye med en start som med hundre. Men null teller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...