Jump to content

Snedig patron fra bestefar


EdvardB

Recommended Posts

Hei

Jeg vsr å lette etter en drill i garasjen til mine besteforeldre, og kom over et par patroner kal. 30-06, som har en treplugg istedefor en kule. Det er en uskutt patron, med litt mindre krutt i enn jaktammunisjon, men hvorfor ialle dager ha en treplugg? Er det en slaktepatron som kun er dødelig på et par meter, før trebiten ødelegges helt? Er det et hjemmesnekkra treningamunisjon? En snedig bål-starter?

Er det noen som har sett noe sånnt før?

Edvard B.

15852354839244179550754375427578.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er treningsammunisjon, men ikke hjemmesnekra. Man brukte treproppammunisjon før slik man bruker løsammunisjon av plast eller messing i dag. De er rimelige å lage og med rette sikkerhetstiltak er de "ufarlige". Ofte er hylsene gjenbrukt eller av annengrads kvalitet, og ikke egnet for skarp ammunisjon. Med krutt med høyere brennhastighet og en hul trekule får man simulert skyting. De brukes enda i flere land, blant annet Finland bruker fortsatt slike til trening, på samme måte som vi bruker "rødfis" i Norge.

Jeg har en liten tråd om emnet her:

Her er noen varianter av trepropper i forskjellige kalibre:

trepropp.png.576574f8aaf0b67c93b4238c9ec131f9.png

 


Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Redusert treningsammo.

Ble brukt i forsvaret etter VV 2.

Min fetter som var i Tysklandsbrigaden forteller att det var ingen fornøyelse å bli truffet av denne. Spesielt farlig når det var kvist i treet.

Edited by kjella
Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

De brukes enda i flere land, blant annet Finland bruker fortsatt slike til trening, på samme måte som vi bruker "rødfis" i Norge.

I marinen brukte vi  "Blåfis"  i AG3, en plast patron som vi brukte på bevegelig blink på 25meter

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, pondus63 skrev:

I marinen brukte vi  "Blåfis"  i AG3, en plast patron som vi brukte på bevegelig blink på 25meter

Blåfis og rødfis er to helt forskjellige ting. Rødfis sier "PANG" og blåfisen skyter ei plastkule i over 1000m/s som er dødelig på korte hold.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, kjella skrev:

Min fetter som var i Tysklandsbrigaden forteller att det var ingen fornøyelse å bli truffet av denne. Spesielt farlig når det var kvist i treet.

En nabo av oss på 1960-tallet hadde fått ødelagt den ene lungen etter å ha blitt truffet av et trepropp-prosjektil under en militærøvelse. Antar det må ha vært skutt på relativt kort hold.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Mas-36 skrev:

Blåfis og rødfis er to helt forskjellige ting. Rødfis sier "PANG" og blåfisen skyter ei plastkule i over 1000m/s som er dødelig på korte hold.

Ja vi hadde rødfis og ... tiøring med hull i rekyldemperen så virket den på full auto og

 

 

Link to comment
Share on other sites

Helt til det gikk til h....

 

Vi ble vist restene av en AG som noen hadde prøvd dette trikset på. Hullet i tiøringen hadde tettet seg med plastfragmenter fra rødfisen, så hadde mer og mer av pipe fylt seg opp med plast inntil det var så lite volum for kruttgassen å ekspandere i at pipa sprengte. Så ganske stygt ut, forskjeftet var også revnet så trykket gikl antakelig nedover mot skytterens hånd.

 

Løsammo er ikke til å tulle med, det brukes et ekstremt raskt krutt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...