Jump to content

Hvilken tykkelse til stålgonger?


Thomasbokn

Recommended Posts

Ligger på vertf med båten jeg jobber på, å rota litt i skrapcontaineren, å fant meg noe 20mm, 10mm og 2 stk 5mm plater/avkapp.

 

20mm'en er kanskje 5x10 cm tenkte å ha denne på rundt 100-150 m.

 

10mm var på 36x36cm, den  tenkte jeg å kappe opp i 18x18cm å ha på 200-300m.

 

Usikker på hva jeg skal gjøre med 5mm platene, om jeg kanskje skal kappe dem opp i passelige stykker å sveise dem sammen at dem blir 10mm.

 

Har dere noen formeninger om det vill være tykt nok til at dem ikke blir skutt i stykker med en gang? 

 

Blir for det meste skutt med 6.5x55 å muligens litt 308.

 

 

Link to comment
Share on other sites

"Vanlig konstrukssjonsstål" blir spist opp omgående av både 6.5x55 og 308Win. Ta gjerne med deg noen plater og skyt på dem, men ikke legg for mye arbeid i det.

6.5x55 feltammo går gjennom 5mm selv på 4-5-600m hold, en gong svinger ikke engang, det blir bare hull. På 1000m (6mm) så ble det hull etter noen få skudd. Mange har prøvd dette før.

Om det tåler å bli skutt på, så kan du jo lage noen gonger av det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

received_1285515431630356.jpeg.8074b948ad749443fde231f8786bd349.jpeg5mm hardox, og 308W på ca30m...🙈 (skutt fra god dekning, meeeeget skeptisk)

det holder en stund... 

Høyre er skutt når plata var frittstående, venstre er med mothold... Begge gangene fant jeg plata 12-15m unna der den stod før skuddet... 

På den med mothold kan man se i baksiden at stålet slår sprekker.... Så til rifle blir det å oppgradere til 12mm hardox, og litt lengre hold... 🤣

Laga 8 stk 25x25cm i 5mm, til pistol skyting... De burde holde meg, og mine barn sin skyte/levetid tenker jeg... 😉

Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, Spinnvillt skrev:

Nesten 4x prisen jeg betaler på den lokale smia...

Nesten 10x prisen jeg betalte på den lokale smia....

Hvor var det ?

Nei det vet jeg ikke, men var det ikke jæ.... billig.

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, Ruger #1 skrev:

Bilde 1 Hardox ? 230 mtr.

Kom med ferdig freste bruddanvisninger fra butikk. 

 

Bilde 2 22Cr Duplex blindflens fra skrapcontaineren på jobb. Samme avstand.

 

Bilde 3 Selvanviser 100 mtr. Stål ukjent, men tjukt.

 

20190601_143918.jpg

 

Så jo ikke værst ut det der, stjel noen 25 Cr super duplex blindflenser neste gang så blir det nok enda bedre

Link to comment
Share on other sites

6,5x55,. 308, 9,3x62, 223, div. 7 mm, og sikkert flere. 

De som lager mest krater, har vært homogene kuler. Sist jeg var oppe og sjekket, etter at den har hengt ute snart et år, så det ut til at kantreff hadde gjort mest skade. Noe skall slått av. Resten skal nok tåle utallige skudd. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gongen på @Ruger #1 sitt bilde #1 var noe rask som ble promotert her inne på kammeret og som ble solgt på diverse langholdsnettsteder. Det store hullet i midten skyldtes utmatting. Kulehullene var fra en noe stresset 100grs amax i 6,5mm. Samme kula i samme fart har blitt brukt på blindflensen uten at sistnevnte tok skade.

 

Her er flere bilder Hardox gongen fra før den ga helt opp.E7B3F08A-F698-4E9A-B985-5609C15AAC93.jpeg.91874d7b747c3ee70dc714f3f7a78613.jpeg

E7C68C48-3339-462D-9EC2-BDA3202B3CDD.jpeg.33b17a3002a57b27039915ed47de0a1d.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi har flere av den runde typen der. De holder helt fint. All slags folk har skutt alt mulig på dem i mange år uten problemer, så jeg tror det har vært noe med stålkvaliteten på noen av dem. 

Men, vi skyter langhold da, og det var vel de de ble markedsført til? ;) 

 

K

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, kjella skrev:

Når halvparten av tykkelse er frest bort som en bruddavvising sier det seg selv att gongen går i filler. 

Nei, det sier seg selv at den blir svakere. Er det nok å gå på så holder den. Vi har som sagt flere med samme design (som jeg er enig er tåpelig) men de holder. Jeg skjøt på den ene i dag faktisk, den er lett vaskevannsfatformet, og mye av det er min og par andres 338LM-skyting.
Når noen går helt i oppløsning, og noen holder i mange år, så må det være forskjell på dem.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg og noen andre har skutt på gonger på 300m i mange år. 

Vi fikk en gong tilsvarende den avbildede #1 i gave. Den ble hengt opp og skutt i filler etter kanskje 50 skudd. 

(Senteret stanset ut). Kraftigste kaliber 

30-06 AI. 

Idiotisk konstruksjon som ingen burde betale penger for. 

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, kjella skrev:

Når halvparten av tykkelse er frest bort som en bruddavvising sier det seg selv att gongen går i filler. 

 

100grs amax med v0 tett på 1100ms blåste rett igjennom gongen på 230-ish meter. Har ingenting med utfrrsingen å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...