Jump to content
Pil og bue

Trenger tips til billig jaktrifle

Recommended Posts

Hallo !

Skal kjøpe rifle til hjortejakt og generell treningskyting. Ønsker å kjøpe brukt rifle. 
Budsjett maks 7000-8000 kr for rifle med kikkert.Trenger ikkje lyddemper i første omgang. Trenger råd om å feks.kjøpe brukt nyere billigrifle,eller brukt eldre kvalitetsrifle.  Har sett noen Weatherby,Ruger,Tikka,Browning A Bolt,Remington 700/783,Sako og winchester i denne prisklassen. Ønsker helst 6.5x55,308 eller 30.06 pga pris på ammunisjon. Eller er det andre kaliber eg bør vurdere? Har tidligere hatt Tikka T3 i 6.5x55,og angrer selfølgelig på salget av den i dag😂

Posted (edited)

Du kan ikkje spara ei stund og kjøpa ei brukt T3 igjen då? Pluss ett brukt kikkertsikte eks vis ett leupold.

Bruktprisane på Tikka er ganske høge når eg tenke meg om så kanskje lika greit og spara litt lengre og kjøpa ei ny.

Edited by Sitka

Fornuftige kaliberalternativer. Har selv en tidlig A-boltutgave i 6,5x55 og er storfornøyd med den. Ellers registrerer jeg at mange her inne mener .30-06 er på vei ut, og at du derfor kan gjøre kanonkjøp på bruktmarkedet. Hvis det er riktig og du finner en sånn på Finn, så kjøp den. Jeg har en .30-06 også (Sauer 404), og det er etter min oppfatning det mest allsidige storviltkaliberet du kan investere i. (Men det kan være lurt å regne inn en demper i investeringen).

Ser man får flere pent brukte a-bolt til under 5000 på finn, også noen med optikk som er helt grei til jakt i dagslys, jeg hadde ikke nølt med å kjøpe en av disse.  A-bolt er etter min mening mye rifle for pengene.  

Eldre tikkaer m590,/690... osv er og gode rifler som man kan få for en snill pris på finn. 

Med litt ekstra sparing så kan man få en mauser m18 pakke for rundt 10-11k.

1 time siden, bfo skrev:

Litt over budsjett,  men det tror jeg det er verdt (jeg har ingen tilknytning til selger).

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=170918640

Dette er løp og kjøp. Bare siktet er jo verdt 6 - 7 000,- her, og det er et særdeles bra sikte, selv om det er fra ca 2005 - 2012 (som dette er fra). Det holder lenge til "normal" hjortejakt og, selv uten lys.

Vil påstå det er bedre å ta svien med en ekstra tusenlapp eller to nå enn å kjøpe et middelmådig sikte til tre tusen eller få med et billigsikte til totalt 7 - 8 000,-. 

Tikka er dessuten av velkjent kvalitet.

• Like 2

Hatt M55,  den rifla med den kikkerten er det ikke noe å tvile på, bare vær obs på at med Nato blir bolten hard å få opp igjen! Om du bruker Nato til trening. 

Lykke til med valget. :) 

Sako_35

Men det er litt rust på tikka rifla og brukte rifler har ofta litt rust i løpet, kor mykje det har og seie på ei .308 rifla er ein anna sak. Men lurt med sunn skepsis, kikkertsikte har eg sjølv. Det meiner eg iverfall duger godt i dårlegt lys og. Fungerar svært bra.

Jeg pussa opp en M55 for svigerfar. Der var det så mye rust i kammerenden at sluttstykket satt fast.
Etter omstendig behandlig så går sluttstykket som i smør og presisjonen er, vel, bedre enn meg.
Enig i at sunn skepsis er lurt, men det ser ut som disse børsene tåler litt gruff.

Takker for stor respons på innlegget mitt.

Ser at eg kommer til å kjøpe en brukt ‘’eldre’’ rifle som Sako,Tikka,Carl Gustav eller lignende. Virker som dette er god kvalitet for pengene. Vil ha trestokk og blånering😀 Liker å drive på med våpenpuss og vedlikehold. Men lurer på korleis eg skal fylle ut søknaden når eg ikkje veit hvilket kaliber eg kommer til å kjøpe? Kan eg legge inn 3 alternativer i søknaden? 6.5x55-308-30.06

Send inn tre søknader med en gang. Eller, egentlig kan du sende inn så mange som du har plass til i garderoben. 
Litt avhengig av hva du har fra før da, men plutselig dukker det opp et tilbud som du finner interessant.

• Thanks 1