Jump to content

6XC, 6.5Creed, 6.5x55


Overkommandoen

Recommended Posts

Leser litt om disse på diverse steder på nettet og finner mye motstridende argumenter. Så om man finner noe gode svar her istedet.

Etter min forståelse så ble Creed laget for short action, slik at man kunne bygge AR våpen i Creed kaliber. Lades med krutt som brenner raskere, slik at den kan oppnå rundt det samme utgangshastigheten til 6.5SWE.

6XC og 6.5 Creed er det lite forskjell i hylse størrelse, slik jeg forstår det så får 6XC høyere utgangshastighet en 6.5Creed. Grunnet den er 6mm fremfor 6.5mm, så kulene er lettere.

6.5x55 er velprøvd og kommer aldri til å forsvinne i Skandinavia.

 

Så tanken er å få frem, egenskapene og svarene på de store spørsmålene.

Anslagenergi, presisjon og kostnad i drift.

 

Link to comment
Share on other sites

Er vel skrevet mye om dette allrede. Her feks https://www.kammeret.no/topic/86572-65x55-vs-65-creedmoor-fyr-løs/

Mitt inntrykk. Økonomi, x55 soleklart. Anslagsenergi, x55 også klart om ladet til "moderne" (30-06) trykknivå. Presisjon er vel mer avhengig av andre faktorer enn hva patronen heter.

6mm er vel blitt mer populær pga kombinasjon av god yttrebalistikk og lav rekyl. Utgangshastighet vil alltid kunne bli høyere med ei kule i større kaliber, med samme vekt i identiske patroner.

Link to comment
Share on other sites

6.5 Creedmoor ble laget for at Hornady skulle kunne markedsføre sin egen 6.5-patron, en patron som passer i "kort Remington", altså med COL < 75mm. 

Dette ble markedsmessig korrekt og lurt, da 6.5-markedet tok av, og de hverken ville eller kunne "slå seg opp" med 260Rem eller 6.5x47L, som er nesten like patroner. Ammmunisjonsprodusenter må ha sin egen patron!

 

IMG_3194.jpeg.7e5a32c5ffc2e9f49065abb8a9cb4458.jpeg

Mange har ment at småpatronene gir like mye hastighet som x55, noen sågar mer. Lykke til ;)

 

De klarte å lage den litt lurere enn 260 (ved å lage den helt lik 6.5x47L ;) ) hylsa er litt kortere, siden kulene er lange og du uansett er begrenset av patronlengden.
Siden det er en moderne patron har de lagt (SAAMI) trykkstandard på et moderne nivå, og patroner ladet til SAAMI vil ha ca samme fart i alle de 4 6.5-kalibrene. CIP har et mer moderne nivå på 6.5x55 enn SAAMI, og i europa ligger 6.5x55 et hode foran hastighetsmessig.
"There is no replacement for displacement" sa Carrol Shelby (tror det var han) og hjemmeladeren nyter godt av dette når han lader 6.5x55 til helt moderne trykk - 4200-4350 bar, istf. CIP/SKANs 3600. Da flyr geværkommisjonens 130-åring godt ifra de moderne kreasjonene - men den går altså ikke inn en kort låskasse. Ikke er den glad i 10-skuddsmagasiner heller, det går an, men få gidder.

IMG_3043.jpeg.2d5008bbdc6bb27912fe81a90d4e223e.jpeg

Alle 6.5-patronene er lette å skyte bra med - men dette er 6XC - liggende med reim, på stevne

 

Egenskapene er like i praksis, for de 4 6.5-patronene. Det smeller, og få gidder å lade til maks nå om dagen. Selv skyter jeg mye 6.5x55 i rundt 830m/s, og jeg tror jeg ligger over det i min 6.5x47L, men begge patronene leverer fantastisk presisjon der - i kvalitetsvåpen.
Vi skal huske at mye av, kanskje hele, grunnen til at en "ny" patron alltid er svært presis - er at den iallefall til å begynne med kun blir kamret i moderne våpen av høy kvalitet, og det er som regel en høy andel customjobber også.

IMG_3486.jpeg.143be9f8c736f2b15c5bcc82da392632.jpeg

Customrifle i "superkaliber", vet ikke om det er SÅ rart at den går bedre enn morfars gamle mauser?

 

Til økonomi - så fikk jeg nettopp 2000 engangsskutte 6.5x55-hylser. Det er jo omtrent 20 000 6.5 Creedmoor-kroner... Jeg har også et sted mellom 500 og 1000 fabrikkpatroner liggende, til sånn 7-8 kroner stykket. Ikke 17-18,-
Skyter man mye vil det være billigere å skyte 6.5x55, uansett om man hjemmelader. En annen ting, for de som kan overleve å ha noe så uamerikansk og utaktisk som en 200STR, pipene koster 3000,- ikke 6000,- ...

 

6XC er tenkt ut av David Tubb, og gogler du han og patronen så finner du historien. Han hadde skutt HighPower, som du også kan Google, og begynt med 308 i tidenes morgen, gått via mye rart, 243-f.eks. Likte ikke løpslevetida, og prøvde å lage en mindre patron, fikk NOrma med, og fikk laga en patron som er nesten lik de små 6.5-patronene, men i 6mm.

IMG_3512.jpeg.51958fb2fd72f680d984967f5ffbcc45.jpeg

1000m-skyting er gøy, men ofte vanskelig, og lite tilgjengelig her i Norge - man alle de patronene vi snakker om her er vinnere der. Dette er 6.5x47L

 

Nå fins jo 6mm-Creedmoor, og 243Win, og sånt fra før, og mange skyter "Dasher", siden en fabrikkpatron umulig kan være bra nok. Dasheren har andre fordeler da, for XCen er på mange måter litt overkill. Hva søren skal du med 900m/s når du vet avstanden (jeg lader min til 900m/s..) Men enter Dasher - en bitteliten patron, som gir nok, til å få ei 105gr kule pålitelig og presist til 1000m. 6mmBR er litt tungpustet på 1000m, så Dasher. Men XC er enklere, kjøp i butikken, ferdig. Koster skjorta.

IMG_2900.jpeg.3d0e27fe5ee312dc8ef00ea95456bfe4.jpeg

6.5-komponenter er rimelige

 

Det gjør også komponentene. 6mm kuler (fordi volumet er mye mindre) er mye dyrere enn 6.5mm-kuler. Kruttet er tilogmed dyrere. Og pipene seff. Min er original til 200STR, men kosta 6k, ikke 3...

Men 6mm har (mye) mindre rekyl enn 6.5, når du bruker kuler med samme BC. For det må en hulse på her, det er om langholdsskyting dette, og BC er viktig. Minst mulig rekyl for mest mulig BC, men ei "grei" fart. Vi ser jo folk lade seg seg ned oftere og oftere nå, med baneammo i 6.5x55 til PRS og annet langhold, så lenge det ikke er kilometervis en skal skyte, så er det like greit å lobbe, og slippe allverdens smell og blåst.

 

K

 

Edited by M67
  • Like 11
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, vavlo skrev:

Er vel skrevet mye om dette allrede. Her feks https://www.kammeret.no/topic/86572-65x55-vs-65-creedmoor-fyr-løs/

Mitt inntrykk. Økonomi, x55 soleklart. Anslagsenergi, x55 også klart om ladet til "moderne" (30-06) trykknivå. Presisjon er vel mer avhengig av andre

30-06 har nokså lav trykkstandard. "Gammeldags". Det er derfor 30-06 fabrikkammo har ca samme hastighet som mye 308-ammo.
Jeg vil kalle "moderne" trykknivå alt over 4000 bar. Der er alle de "nye" patronene, mens hundreåringene er 3500-3600. kjører du 4350 så får du mer energi inn i kula... Men det sliter hylser også, og det er ingen tvil om at en sparer arbeid og penger med å legge seg på et lavere trykk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

38 minutter siden, M67 skrev:

Til økonomi - så fikk jeg nettopp 2000 engangsskutte 6.5x55-hylser. Det er jo omtrent 20 000 6.5 Creedmoor-kroner... Jeg har også et sted mellom 500 og 1000 fabrikkpatroner liggende, til sånn 7-8 kroner stykket. Ikke 17-18,-

Det var da en syk overdrivelse. 17-18.-  kroner ?

HornadyCM.jpg.e7da5d2ee999e2f3dfdf84367e9c330d.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Mix skrev:

Det var da en syk overdrivelse. 17-18.-  kroner ?

HornadyCM.jpg.e7da5d2ee999e2f3dfdf84367e9c330d.jpg

 

 "mellom 500 og 1000 fabrikkpatroner liggende, til sånn 7-8 kroner stykket. Ikke 17-18,-"

 

Jeg vet at mange sliter med forskjellen på hylser, skudd, patroner, runder, kuler, "spisser", osv... Men jeg trodde ikke du var der?

 

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=-6030&prodid=12743

vs

https://www.norma.as/norma-precision/816500/norma-diamond-line-6-5-130gr--8-4g-patroner

+ at man stort sett aldri betaler "full pris" på den siste.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det stemmer jo det M67 skriver, f.eks. Norma fabrikkammo (Golden Target) koster kr. 18,19 stk.

Kommer i 20-skudds esker.

 

https://www.norma.as/norma-precision/816540/norma-golden-target-6-5-creedmoor-130-gr-patroner

 

Norma/Lapua/Peterson hylser er fremdeles ganske dyre (12-15 kr. stk.).

https://www.hjemmelading.no/categories/65-creedmoor

 

Fremdeles er 6,5x55 det billigste å bruke/lade. Men det kan se ut som prisene på 6.5 creedmoor hylser/ammo flater ut med tiden.

Om 8-10 år er nok prisene mer jevne mellom de to vil jeg tro.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

30-06 har nokså lav trykkstandard. "Gammeldags". Det er derfor 30-06 fabrikkammo har ca samme hastighet som mye 308-ammo.
Jeg vil kalle "moderne" trykknivå alt over 4000 bar. Der er alle de "nye" patronene, mens hundreåringene er 3500-3600. kjører du 4350 så får du mer energi inn i kula... Men det sliter hylser også, og det er ingen tvil om at en sparer arbeid og penger med å legge seg på et lavere trykk.

 

K

Nå var grunnen til at jeg skrev moderne i anførselstegn at Cip angir MAP for 30-06 til 4050 bar. Kunne vel like gjerne nevnt . 308 som er oppgitt til 4150 bar. Nyere kreasjoner og endel magnumer ligger vel i området 4300-4400 bar. Man får kanskje regne med at hylser som er beregnet på slike trykk er noe kraftigere dimensjonert i hodeområdet, så det gjelder vel å følge med ekstra når en lader seg oppover forbi trykkstandarden for disse oldingene.

Link to comment
Share on other sites

Har man rifle i 6,5CM og lader selv er kostnadene ca. den samme, man kan også omforme hylser selv om man gidder å ta jobben.

Leveres favorittrifla kun i 6,5CM vil ikke det være en show-stopper for meg.

Edited by Mix
Link to comment
Share on other sites

Nei, det er liten forskjell. Du vil få en noe høyere kost på hylser, siden x55-hylser er gratis og vanskelige å slå, og du vil ha dyrere piper enn 200STR, og det vil suge hardere å kjøpe ammo når man ikke gidder å lade - men forskjellen er ikke veldig stor om en ikke er veldig lat eller skyter veldig mye.

 

Ballistisk og presisjonsmessig er det liten eller ingen reell/ praktisk forskjell. Så som du sier, koker valget ned til hvilken rifle en vil ha, og hva den leveres i.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

3k for pipe til str var billig, hvor får du kjøpt disse? 

 

Gratis hylser hørtes spennende ut, men hvor reelt er det for en vanlig skytter? 

 

Jeg hadde ikke gått i bøtta etter jaktfelt og skrapa sammen ulikelotter jeg ikke aner omladminger på, og lada til moderne trykk. 

 

At dere som trener rekrutter lurer de til å gi dere tomhylsene sine, istedet for å selge de for 2kr stykket til Noen andré. Det er ikke det samme som at 55 hylser er gratis over hele fjøla. 

Edited by Zippaznip
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Zippaznip skrev:

3k for pipe til str var billig, hvor får du kjøpt disse? 

 

Gratis hylser hørtes spennende ut, men hvor reelt er det for en vanlig skytter? 

 

Jeg hadde ikke gått i bøtta etter jaktfelt og skrapa sammen ulikelotter jeg ikke aner omladminger på, og lada til moderne trykk. 

 

At dere som trener rekrutter lurer de til å gi dere tomhylsene sine, istedet for å selge de for 2kr stykket til Noen andré. Det er ikke det samme som at 55 hylser er gratis over hele fjøla. 

1. På salg på LS f.eks. uansett, 3 stk hver gang det er salg. 2995,- lett

2. Lotter av hylser bryr jeg meg ikke om, jeg skal bare skyte små samlinger på 1000m så er ikke SÅ nøye... Norma er Norma. Lapua er Lapua. Skal jeg noe helt spesielt så kan jeg sortere ut 50-100 på vekt og trimme dem.
Er man noenlunde "inne" i et skytterlag så er det mer enn nok folk som ikke lader, enten de er rekrutter eller voksne. Rekruttene har ofte en ide om å begynne å lade, og noen samler faktisk på hylsene sine. Min største kilde til hylser er jegere - de kan like gjerne gi hylsene til meg som å hive dem i bøtta. Så får de gjerne hjelp til ting også - som f.eks. å lære å lade... 
Og om jeg nå betaler 1,- per hylse som er engangsskutt, så er det fremdeles svært mye billigere enn å kjøpe nye til 10,-

 

Vi har et system faktisk, i skytterlaget, der de som kjøper 6.5x55 med rabatt, må levere inn hylsene. Og det gjør de, men ingen andre enn han som administrerer det der har noensinne sett noe som helst til de hylsene... At ingen av de 30-40 som lader og skyter masse gidder å krangle på det der sier egentlig alt om hvor mye hylser som er tilgjengelig allikevel.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Salg på LS ja, det var vel ikke noe slikt salg fra norma sist LS, ihvertfall ikke som jeg fikk med meg. Årets LS er avlyst. Mange har ikke økonomi heller til å kjøper 3 piper, 9k kuler, 9k hetter og 27kg krutt fra samme lott, selv om det helt klart er det smarteste.

 

Samme med hylser, hvis du bytter til deg "gratis" hylser imot skytetips og ladetips, så har du jo ytet en tjeneste som krever tid og kunnskap, og ikke noe en nybegynner sånn uten videre. 

 

Hvis man skal snakke økonomi bør man jo holde epler og pærer adskilt, ihvertfall hvis man skal råde ferske folk til å ta et valg. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

På alle baner med jakttrening og oppskyting er det masse hylser i 6,5, 308 og 30-06. Du får dem gratis.

Norma jaktmatch er vanligst og det er OK hylser. Lot spiller ingen rolle, det er vekten som er viktig. Er du superkresen kan du trimme, vektsortere og finne 100 hylser som er helt like. Steller du dem varer de lenge.

Eneste vettuge grunn for 6,5 CM er for bruk i korte låskasser, og der er 260 Rem et bedre valg. Med 260 kan du bruke 308 hylser og presse dem direkte til 260 og lade. Tut og kjør!

6,5 CR er en av de patronkonstruksjoner som er unødvendig, den fyller ingen "ledig nisje" men er et markedsføringstriks som med god hjelp av mediaomtale plutselig blir populær. Patronen gjør ingenting som ikke eksisterende patroner gjør like godt eller bedre. Men reklamens makt. Og noen tror at de bare må ha den for å skyte godt.🤪

Hvor mange reklamerer og skyter den fordi de får gratis ammunisjon.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

I disse kretser selger jaktskyteklubbene hylsele selv, som inntekt til laget. Jeg tror dette er mer vanlig enn at man kan plukke seg soddspann på soddspann med lapua og norma hylser. 

 

At 6,5cm er oppskrytt får være en annen diskusjon. Fordelen med at 6,5 har tatt av over dammen er jo at det sikrer tilgang på gode kuler i lang tid fremover. Jeg driter i om folk skyter x55 x47 eller 260. Poteto potato 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...