Jump to content

Den perfekte rådyrpost!


andre2003

Recommended Posts

Hei, alle sammen!

 

Jeg tenkte å høre med folk hva som er den gjennomgående praksisen på hvor mange ganger (i %) dere ser rådyr på samme post for å anse det som et sted som er verdt å sitte på.

 

Jeg har forstått det som at rådyrene har mange av de samme rutene tidlig på morgenene. Og ser du dem sjeldent er det kanskje ikke en fast rute de tar? Eller er det litt mer tilfeldig? 

Link to comment
Share on other sites

Hei.
Under brunsten vil du se at bukkene forsvarer sitt revir/område. De markerer, patruljerer og passer på "grensene" sine og vil gjerne dukke opp på de samme stedene et par ganger i døgnet - ofte morgen og kveld. Senere på høsten beveger (alle) dyrene seg mer og til steder der de finner godt fôr/næring. Vinterstid med mye snø vil du kunne se mange rådyr på samme sted der fôr-tilgangen er som best.

Link to comment
Share on other sites

Er det alltid dumt å ha vind bakfra for å ikke værstøkke dyrene, eller kommer det helt an på hvor mye vind det er? Om man typisk sitter i skogkanten rett ved en åpen slette/jorde, er det ikke slik at det skal mye mer til at dyrene lukter en selv om man har vinden i ryggen - tenker at lukten vil ha forsvunnet etter 70-100 m åpent terreng når man i tillegg sitter oppå en liten høyde.

Link to comment
Share on other sites

Vel, dyr som blir jakta på er vanligvis særdeles vare for lukt mener nå jeg å erfare. Typisk stivner brøkdelen av et sekund, så rakettfart. Stopper gjerne kort en gang eller to med ræva til, innen synshold for å sjekke om de blir forfulgt. Bevegelse trigger oppmerksomhet, men ikke nødvendigvis flukt. Har mange ganger opplevd rådyr som går rundt meg for å finne ut hva jeg er for noe. Men når de får været, da...Nå har vi også rådyr rundt husene, der de ikke bli jaktet på, så der har de et rimelig avslappet forhold til mennesker og lukt. 

Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Min erfaring er at rådyr bryr seg lite om lukt og synet av folk. Brå bevegelser er verre, da hopper de fort avgårde.

Min erfaring er at lukt - altså trekk fra jeger mot dyr er en absolutt showstopper. Så jeg er 100% enig med @vavlo . 

Jeg har mange ganger sett dyr komme gående på tvers, og når de kommer inn i trekken fra meg, så blir de urolige, og skynder seg vekk. Skjer dette på kort hold, så reagerer de mer dramatisk. På helt kloss hold skvetter de som om de drar inn saltsyredamp...

Syn er jeg enig om, men det trenger ikke være brå bevegelse. Store bevegelser er de veldig vare for, men ofte kan du slippe unna med 1 eller to bevegelser, flere går ikke. Og ser de bevegelse om de er mistenksomme pga lukt, eller motsatt - så er de vekk, ofte i sprang. Akkurat som vavlo sier. 
Sitter du i ro, og de ikke lukter deg, så kan de beite foran skotuppene dine, jeg har hatt rådyr på 5-6m hold mens jeg satt åpent på en stubbe i rutete skjorte... Men da må du sitte i RO!

 

Lyd er litt som bevegelse, de tåler det, men ikke gjentatt - og om du tenker lyd, lukt, syn, de tåler en ting - da blir de urolige, og de vil være mistenksomme i noen minutter etter en lyd eller en bevegelse. FÅr de to ting, lyd OG bevegelse, eller lukt og lyd, så går de gjerne sin vei etter litt, i varierende fart. 3 ting og de har toppfart.

 

Sitat

Jeg har forstått det som at rådyrene har mange av de samme rutene tidlig på morgenene

Ja, det stemmer, men selvsagt ofte ikke akkurat den dagen du er der... En ting, de er forbløffende tidlig ute, og jo lenger fra folk, jo mer vare - bråker eller lukter du på vei inn på post, og de var i nærheten på vei inn - ja så går de et annet sted. De har mange  plasser, og går forbausende langt.

 

De beste postene er etter min erfaring der de beiter, og gjerne der de beiter og det er litt åpent - om de føler at de har oversikt så er de rolige, og du kan trekke posten unna og ha litt avstand. Da har du mye mer å gå på mhp. lyd og bevegelse (men mindre enn du tror). 
Klarer du å skaffe posten overhøyde, så betyr det enda mindre, og lukt kan trekke over dem selv om vinden er ugunstig.
Åpne områder i skogen, hogstflater og slikt er det beste etter min mening, store jorder er gunstige om det ikke er hus rundt da. Ofte kan det være vanskelig å oppdage dem i et hogstfelt, (før du har skremt dem...) så en god og skarp kikkert gir en stor fordel.

 

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som en generell erfaring ( man kan vel noen gang se unntak som bekrefter regelen) fra jakt på kløvvilt er pri 1 vær, så vær og vær som nr 2 og 3. Deretter lyd, så bevegelse, så synlighet. Som M 67 skriver, så er det å skaffe avstand til viltet en stor fordel, da vær ikke blir like kritisk og mer «romstering» kan tolereres. Forutsetter selvsagt at sikre skudd kan avgis på aktuelle hold. 

Edited by vavlo
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...