Jump to content

Lengde på stokken til barn


jalla

Recommended Posts

Sønnen min på 6 er alltid med når jeg er på skytebanen, han bruker 22 en min. Men den er alt for lang i stokken. 

Tenkte å få tak i en billig stokk og kappe/modifisere den. Hvor lang stokk vil være et godt utgangspunkt for en på ca 120 cm? 

Link to comment
Share on other sites

Lag en stokk som kan reguleres i lengden. Det gir mye mer skyteglede om våpenet passer. Med justerbar kan du følge på ettersom avkommet vokser, og i nødsfall kan den brukes av voksne også.

Kapp kolben noen cm fremfor kolbekappen og sett inn to metallbolter.  Kapp deretter av ca 10-12 cm av resten av kolben og sett inn to stålrør i enden slik at metallboltene går inn i rørene. Med to settskruer har du nå en kolbe som sammentrykt er 10-12 cm kortere enn original, og uttrukket er full lengde.

Link to comment
Share on other sites

Greit om den kan reguleres i høyden og, slik at hodet kommer høyt nok til å se gjennom sikte uten å strekke hals, i hvert fall om kolben er lav. Nå er ikke det så store problemet med .22 lr da. Rekylen gir ingen juling der, men om det blir grovere kalibere etter hvert, kan det være kjekt.

 

Jeg gjorde det veldig enkelt med stokken til en Rem 597 halvautomat som jeg kjøpte med tanke på datteren min. Hun var knapt 130 da hun var 11 - 12 år gammel. Den gikk rett i sirkelsaga og fikk kappet av fire, fem cm. Litt lite, kanskje, men regnet med at hun kom til å vokse litt. Det ble i hvert fall mye bedre for henne. Laget bare en kolbekappe av en skjærefjøl i plast og limte på. Delen som ble igjen tok jeg vare på og tapet på da jeg skulle skyte. Når hun skulle skyte var det bare av igjen med den løse biten. Kjøpte også en Beretta "kolbeforhøyer" i silikon som bare legges over kolben og som er slevklebende (kan brukes om igjen mange ganger). Da kom hun også litt høyere. Brukte så lavtbyggende ringer som mulig og satte et lite sikte, Leupold EFR 3-9x33. Så det var ikke nødvendig å bygge opp kolben særlig. 

 

Dette er i hvert fall den billigste måten å gjøre det på, sånn ca gratis, men en får jo ikke justert den ettersom ungen vokser!

 

Flisa mi vokste veldig sakte, så hun kunne nesten brukt samme stokk i dag (155 cm som 18-åring og blir ikke mer enn det)! 

 

597'en ble til slutt solgt da hun syntes den ble kjedelig å skyte med i lengden, og når hun okkuperte .222'en hver gang vi var på skytebanen, var det gjort! 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått en stokk til, så om prosessen er reversibel er ikke så viktig. Tror jeg skal prøve på metoden til Per-s når jeg finner passe rør og bolter. Før det blir det kapping og prøving, lite biltemabesøk i disse tider. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...