Jump to content

Erfaringer med villminkjakt med hund i skjærgården? (Bamble i Telemark og Tønsbergfjorden)


Grønnskollingen

Recommended Posts

Heisann.

 

Jeg har en 4.5 måneder gammel vestsibirsk laika valp, og er for øyeblikket på besøk i Bamble i Telemark i et par ukers tid. Jeg vet at det hvertfall tidligere (usikker på hvordan det er nå) har vært mye villmink i skjærgården her, og jeg har tenkt at det kunne vært en fin førstegangsjakt for meg og bikkja sammen. Jeg har ikke så mye jakterfaring fra før, ei heller har bikkja. Men bikkja har enorm jaktlyst etter alt som rører seg, og blir overgira om den finner rådyr, harespor osv. Selv uten at han noen gang har sett en hare, girer han seg veldig opp om han finner lukten av den, så jeg tror han kan være spennende å bruke på villminkjakt også. 

 

Hvordan anbefaler dere å gå frem? Dra til en øy i skjærgården, slippe bikkja og håpe den finner noe, og løpe bort med salongrifla om bikkja har los under en stein, slippe et skudd mot minken og håpe på at man ikke får rikosjett? Satt litt på spissen. 

 

Angående jakt med motorbåt. Kan jeg kjøre fra holme til holme, binde fast båten og gå rundt og leite etter mink på øya, eller må jeg da være minst 2 km fra land? Jeg jakter jo ikke fra båten, bruker den bare for å komme til øya, og setter den fra meg når selve jakta starter. Eller må jeg ro fra øy til øy om det er mindre enn 2 kilometer fra land, selv om jeg ikke kommer til å jakte fra selve båten?

 

Jeg prøver å finne et tilsvarende kart for Telemark/Bamble, men har ikke lykkes i det ennå: https://www.njff.no/fylkeslag/vestfold/PublishingImages/Lists/Nyheter/EditForm/Jakt_i_Vestfold_skjaergaarden_2017_web.pdf

Hvor kan jeg få en oversikt over øyer det kan jaktes på i nærområdet? Jeg finner dette, men usikker på om jeg kan gå ut i fra det: https://www.njff.no/fylkeslag/telemark/Documents/NJFF Sjøfugljakt i Telemark_screen.pdf

 

Mange dumme spørsmål, men bedre å spørre enn å satse og gjøre noe dumt. 

Link to comment
Share on other sites

Du må ha grunneiers tillatelse. Så er det bare å kjøre på. Tipper det er OK på de "offentlige jaktholmene" også, selv om dette ikke har noen ting med fri jakt på hav og fjord å gjøre.
Jeg har i praksis bare sett på, når jeg har jaktet fugl eller fisket, men dette er mitt inntrykk.

Hunden vil finne minken, og minken vil forsvinne inn i ei ur/ under en stein, eller den vil legge på svøm. Da går den under vann og kan bli borte under vann, men den svømmer som regel ikke veldig langt og lenge under vann. Den er jo i praksis under vann når den svømmer uansett, og jeg vet ikke hvordan den er å skyte på da.
Når minken er under steinen/i ura vil det være en stor fordel/must å være to, siden en må holde hunden vekk når du skal skyte. Om du ikke har helt eksepsjonell kontroll på hunden. 

Minken er liten, har små vitale soner - og jeg har iallefall aldri sett en stå i ro. Mistenker at hagle er greia - jeg har aldri skutt en mink, men jeg har skutt PÅ mink et par ganger, så snakker litt av erfaring.  Ved all skyting på sånne stein/ ur-holmer er vernebriller en svært god ide.
Det er en gjeng som driver og "utrydder" mink her, og de jakter slik, med diverse hunder, men mitt inntrykk er at suksess har de med feller, det er sjelden det blir skutt en mink.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Ofte vil hunden stille minken under en stein eller lignende, og om hunden ikke er for nærgående vil minken ofte trykke og holde seg i ro, da er det fint og stikke inn salongen. Om hunden graver, og vil helt inn til minken har den lettere for og stikke ut, da kan hagle være fint men det går fort! SNO har ett prosjekt ute på svellingsflaket her for og utrydde mink. I den forbindelse hadde de ett foredrag her i byen, der kom det fram att de foretrekker førstnevnte type hund. De har også annledning til og bruke revolver og kunstig lys som gjør det hele meget effektivt. (Det kan ikke du som vanlig dødelig) sjekk ut Martin Brenne, han har noen fine filmer om minkjakt med hund!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...