Jump to content

22LR


Sorensen

Recommended Posts

Heisann

 

Har vudert å ta fatt 22lr rifla og egentlikt bare skyte ved hver anledning jeg har for treningen sin del.

 

Rifla er ei Marlin 925RTB med demper på.

Ammo jeg har liggende per dags dato hjemme er

-CCI Velocitor 22lr 

- CCI Sub-Sonic 22lr HP

- Top Shot Competition 

 

I den forbindelsen har jeg noen spørsmål 

 

Hvilke avstand skyter folk inn 22lr sin inn på ( Hva er en all allround avstand ) da tenker jeg med hensyn på at du kan få trent og få noe utav treningen og at du kan bruke den til å ta noen kråker, mink, ender eller hva som måtte dukke opp :)

 

Hvor kan jeg finne klikk tabell til 22lr ? Er det noe jeg må lage selv til min rifle, med min ammunisjon og rifle ? 

 

Hvilke ammunisjon bruker dere når dere skyter med 22lr, 

 

Link to comment
Share on other sites

Innskytingsavstand: Det kommer an på hva jeg skal bruke den til. Kulebanen er ofte slik at den krysser på 15 (på vei opp) og 50 meter (på vei ned). Så må en lære seg hvor mye over det blir i det mellomliggende.

Til kråker etc: CCI sub HP eller Eley sub HP.

Til trening med den rifla kan SK standard sikkert være et ok alternativ. Men du må prøve. En vet aldri sikkert uten å teste.

Link to comment
Share on other sites

Fornuftig! Trening med 22 er undervurdert. Det er billig og trenings-verdien er lik pr skudd, som om det var grovkaliber.

 

Ha fokus på å få gode avtrekk, så skal du se at du blir mye bedre til å skyte med jaktrifla også.

 

Det er vel ingen "all round" avstand. Spørs hva du skal jakte. Den gangen jeg jakta småvilt med salong, skjøt jeg inn på 70 mtr. Har du en kikkert med utvendige tårn, lærer deg kulebanen og skyter mye, så er det jo bare å klikke opp og ned etter avstand.

 

Klikktabell får du hjelp til via en balistikk-app du kan laste ned på telefonen. Det finnes flere gode apper.

Eller du kan skyte på papp og finne ut kulefall/ klikk ut til de avstandene du tenker å skyte på og notere dette ned.

 

Jeg bruker stort sett bare SK Match når jeg trener med 22-rifla. Litt dyrere, men da vet jeg at det ikke er ammoen det er noe galt med, om jeg bommer/skyter dårlig. Til å plaffe kråker har jeg brukt Eley Subsonic Hollowpoint.

 

Test forskjellige ammotyper og finn ut hva som går best i børsa di, men ofte er det slik at alt av "Hi-speed"  "minimag" osv ikke gir den beste presisjonen. Da er hele vitsen borte med høy hastighet, om man ikke klarer å treffe et dasslokk på 100 mtr engang.... Finn noe som samler godt, det gir større glede ved skytetreninga.

 

Link to comment
Share on other sites

Enda en tråd om å slå en død hest? 
Søk og du vil finne en haug tråder om presisjon på 22LR patroner - jeg skrev en selv en gang - bildene er dessverre døde, men det er nå tekst.

 

Her er en kar som har testa masse, og folk som tester her hjemme finner stort sett det samme.

http://forums.accuratereloading.com/eve/forums/a/tpc/f/8711043/m/9871088921

 

En ting som ikke kommer fram i EN test, er at om du tester over år, så vil du se lotvariasjoner.

Jeg har f.eks. skutt (slutta for 4-5år siden) CCI Std. nokså mye, og den er grei til enkel trening - men du vil finne at noen liter går veldig bra, og så skyter du opp den kartongen og neste går helt forferdelig, eller den kamrer tregt eller noe.
Dyrere ammo, si til litt over ei krone, varierer på langt nær så mye, og enda dyrere, enda mindre, og da blir den bedre også... Du får det du betaler for. CCI/ Top Shot er nok blant de som gir minst for pengene likevel - Norma selger Geco Rifle for mindre enn de fleste tar for CCI Std. og mine tester (av flere loter) tilsier at Gecoen er svært mye bedre - når en snakker om presisjon på 100m.

 

 

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Søk og du vil finne en haug tråder

Ja, akkurat.....du må bla deg igjennom en haug med tråder, som overhodet ikke er relevante for det du er på utkikk etter.... Jeg har funnet ut at det er lettere å sile trådene her inne, ved å søke på google med søkeord: "det jeg evt. lurer på"...da kommer det plenty systematisk oppstilte treff  fra bl.a kammeret....søkefunksjonen her inne suger balle, med mindre du har mer enn en viss peiling på hva du skal lete opp, er super-bruker av funksjonen, evt. husker forfatter av den tråden du søker osv, osv..... 

 

1 time siden, M67 skrev:

Enda en tråd om å slå en død hest? 

Så det du mener er at kammeret.no har utspilt sin rolle? Det skal ikke være rom for å spørre om nesten det samme/ eller noe som ligner på noe som har blitt diskutert før?? Da er det forsvinnende lite du kan spørre/starte tema om her inne i så fall..

 

Ser at trådstarter ble medlem i 2018,,,det er ikke så fryyyktelig lenge siden...... Ikke sikkert han har fått med seg tråder fra 200X og fram til nå, men han må jo få lov til å starte en tråd han også? Ikke drep entusiasmen...

 

Fint at du gir tips om tråder han kan sjekke,👍👍 men det går an å svare på en annen måte, selv om jeg skjønner "frustrasjonen" din, jeg har kjent på det samme mange ganger, men på et forum blir det gjerne litt hakk i plata...Det går an å overse det man synes er irriterende🙂

 

 Når det er sagt; du er og har vært, en stor ressurs og inspirator for mange her inne @M67 , men vær litt mindre GGG mot de som ikke har like lang fartstid her på forumet da. (Nå kaster jeg stein i glasshus, da jeg er i GGG-klubben selv,så det holder, men det er lov å være litt soft en lørdagskveld😁)

 

Sånn som du framstiller det nå, så kan vi vel egentlig bare stenge forumet her, fordi ALT har vært diskutert før, i en eller annen form, så kan vi kun ha søkefunksjonen tilgjengelig😄 ? 

 

Blir litt sånn om du feks er fast medlem i et jaktlag også...det er jo de samme røverhistoriene som går igjen i slaktebua hver høst, ispedd noen nye? 😊 Men man slutter ikke å jakte og juge pga det?

 

Ha en fin kveld😎

 

  • Like 2
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Sitat
imer siden, M67 skrev:

Søk og du vil finne en haug tråder

Jeg beklager den der dypt, -jeg mente selvsagt ikke å søke med Kammerets søkefunksjon, den har jeg aldri funnet noe med. Google er tingen, som du sier. Søk på det du ser etter, med "site:kammeret.no" til slutt.

 

Sitat

Ser at trådstarter ble medlem i 2018,,,det er ikke så fryyyktelig lenge siden...... Ikke sikkert han har fått med seg tråder fra 200X og fram til nå, men han må jo få lov til å starte en tråd han også? Ikke drep entusiasmen...

Nå mente jeg ikke å drepe noen entusiasme. Ikke var jeg hverken sur eller gretten, hesten var mer ment på dere gammelkuker( ;) ) som kanskje så det ironiske i nok en tråd der folk som skyter ei eske i året, eller er fornøyd 10cm samlinger på 25m med pistol skal fortelle at CCI std er det beste som fins, osv...

 

22LR ammo er egentlig ikke et synse og mene-tema, slik som "hva er best Sauer eller Blaser"... 22LR-ammo kan oppsummeres med tall og fakta - og den linken jeg tok fram, til accurateshooter.com, den summerer igrunnen opp alt som trengs om 22LR ammo i denne sammenhengen - en kan finne mer i bind 2 av Litz sin "Modern Advancements", og en kan finne gamle skrifter av McCoy og sånne... eller Stenvåg.

Om trådstarter ikke tåler at jeg er knapp og går rett til konklusjonen, så er han forresten ikke særlig entusiastisk uansett ;)

 

K
 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...