Jump to content

Kjøp og transport av Pyrodex


Recommended Posts

Hei!

Jeg har lest gjennom  høringsnotatet om ny våpenforskrift og tenker at jeg kommer til å anskaffe perkusjonsvåpen fremfor røksvakt da jeg synes eldre våpen er mer spennende, og da særlig det å skyte med dem uten å frykte for å ødelegge historie. 

Men i den sammenheng forstår jeg ikke helt hvordan Pyrodex behandles i henhold til lovverket? Vises det da til deltakelse i NSU-klubb, at man har registrerte perkusjonsvåpen fom. 2021, eller kan våpenkort for røksvakt våpen anvendes? 

Jeg tenker pyrodex da svartkrutt ikke kan sendes i posten. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 21.3.2020 den 17.26, KammerladerEntusiast skrev:

Hei!

Jeg har lest gjennom  høringsnotatet om ny våpenforskrift og tenker at jeg kommer til å anskaffe perkusjonsvåpen fremfor røksvakt da jeg synes eldre våpen er mer spennende, og da særlig det å skyte med dem uten å frykte for å ødelegge historie. 

Men i den sammenheng forstår jeg ikke helt hvordan Pyrodex behandles i henhold til lovverket? Vises det da til deltakelse i NSU-klubb, at man har registrerte perkusjonsvåpen fom. 2021, eller kan våpenkort for røksvakt våpen anvendes? 

Jeg tenker pyrodex da svartkrutt ikke kan sendes i posten. 

 

 

 

Hei.

Du MÅ ha våpenkort for å kjøpe krutt, holder ikke kun med NSU medlemskap. (men ingen som kan nekte deg å f.eks lade .45acp med pyrodex om det er det du har våpenkort på fra før. (går to magasin før det er full stopp foresten)


Pyrodex er klasset som vanlig røksvakt. Men kan kjøpes om selv om en kun har våpenkort på svartkruttvåpen (les perkusjonsrevolver)

Og ang transport.
Jeg får sendt til jobben, men må hente pakka på postkontoren uansett.... Merkelig system det der...
Svartkrutt i løsvekt er ikke lov å sende per post. (ferdigladet ammo derimot ;) )
 

Edited by TMB
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du må enten ha våpenkort eller søke politiet om løyve til å kjøpe krutt og tennhetter. Det siste går i teorien an selv om du ikke har registrerte våpen og skal skyte med noe antikt. I dag er slike løyver til å kjøpe krutt tidsbegrensede.

 

Hvis den delen av forslaget blir vedtatt, så kommer det til å bli tydeligere for våpenkontoret at de har mulighet til å gi løyve for krutt, og løyvet blir da ikke tidsbegrenset.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...