Jump to content

Rypejakt med 221 Fireball


Roe

Recommended Posts

Første året med 221 Fireball.
Som rifle-entusiast er jeg godt fornøyd med oppgraderingen fra 17 HMR, uten at jeg kan si det har påvirket sluttresultatet så voldsomt. Er mest job-satisfaction med at kulen stort sett rammer der den skal, noe som ikke alltid har vært tilfelle med 17 HMR.
 

 

  • Like 21
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Artig film og god skyting  men ærlig talt, det er da overhode ikke noe spektulakært med å jakte ryper på en godværsdag som dette? Dropp referansene til det "ekstreme" og påminnelsene om å ta ekstra godt vare på utstyr og seg selv (i den rekkefølgen) så kunne en kanskje ha kost seg med filmen uten at en satt igjen med en ettersmak av pompøs overdrivelse.

Link to comment
Share on other sites

Takker, det kommer flere filmer.

 

Jjrckd you lost me på "ekstrem". Om de referansene finnes, så er det til viltets tilpasning til mattilgangen. På denne turen forsvant ikke en eneste jaktdag i snøfokk. Budskapet skulle være at vinterjakt er enkelt med enkle rutiner så der har vel noe i formidlingen min feilet.

 

Demografien på publikum er normalt tyskere, briter og amerikanere - varmtværfolk. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Takk for at du gidder å lage filmer, Og dele de. Helt unødvendig med sure oppgulp. Det er ikke Roe som fremstår som pompøs her jjrckd...

 

Det er så få interessante Innlegg på kammeret for tiden at det er helt unødvendig med forsuring. 
 

jeg har jaktet rype mange ganger på vinteren. Kan ikke tenke meg at det er så mye å filme fra de dagene det er snøfokk. Blir jo å sparke nedi bjørkeskogen og håpe. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, jjrckd skrev:

 

Ser den. Uansett, artig film.

Dessuten kan jo været forandres veldig fort i fjellet. Er man noen timer fra bilen kan det bli kritisk hvis man ikke har utstyret i orden. Har alltid med fjellduken, ekstra klær og litt nødproviant i tilfelle man blir fast en natt på fjellet. Har ikke skjedd til nå, men... Fun fact: Min nye samsung har nødprevensjon i ordlista, men ikke nødproviant 😅

  • Like 1
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Polardego skrev:

Dessuten kan jo været forandres veldig fort i fjellet. Er man noen timer fra bilen kan det bli kritisk hvis man ikke har utstyret i orden. Har alltid med fjellduken, ekstra klær og litt nødproviant i tilfelle man blir fast en natt på fjellet. Har ikke skjedd til nå, men... Fun fact: Min nye samsung har nødprevensjon i ordlista, men ikke nødproviant 😅

 

Har en Kvikklunsj i lårlomma og SunMaid rosinboks i sekken som standard, mest for sukker-moralen.

Whiteout med påfølgende kompassmarsj har jeg brukt 2 gg på rypejakt, ikke noe som syntes på værmeldingen.

Har hittil ikke måttet overnatte utendørs eller bruke nødprevensjon i eller utenfor hytte/ telt. Holder heldigvis ikke slikt selskap på fjellet 😅

Edited by Roe
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

... husker en gang nedover lia, pumpehagla på tvers bak ryggen. Jeg skulle snitte mellom to trær. Hagla hektet seg ... pipa i en bjørk og stokken På den andre. Det ble bråstopp! Bena og skiene rett opp! Pen stripe over brystkassa etter remmen. Jaktkompisen lå i snøen og lo så tårne sprutet!

  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

På 23.3.2020 den 19.15, Skaubjønn skrev:

... husker en gang nedover lia, pumpehagla på tvers bak ryggen. Jeg skulle snitte mellom to trær. Hagla hektet seg ... pipa i en bjørk og stokken På den andre. Det ble bråstopp! Bena og skiene rett opp! Pen stripe over brystkassa etter remmen. Jaktkompisen lå i snøen og lo så tårne sprutet!

 

🤣🤣

Fikk et veldig levende bilde av det der!

Hadde et Geronimo-øyeblikk på denne turen, zig-zagget nedover fjellsiden da jeg ikke er så voldsomt god på ski.

Planla å bremse farten på en herlig voll av puddersnø skia skulle synke inn i (alt hittil var pudder).

Vollen var bunnfrossen og fungerte som et spretthopp istedet... 😲

 

Overraskelsen var TOTAL. Føltes som jeg slo ny Kollen-rekord, men fraværet av skispor tilsier at det var mindre enn 2 meter før jeg dundret i bakken...

Edited by Roe
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

Vet ikke. Mener å huske at et Google søk avslørte 1:14", det er en original Remington Light Varmint. Svenskene har endel 221 erfaring, de fremholder 1:12" som beste stigning for vinterjakten. Det er det jeg skal ha etterhvert. Har bestilt ny stokk og om økonomien tillater + impulskontroll er lav nok så blir det et unødvendig pipeskift samtidig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...