Jump to content

Beverjakta 2020


Castor

Recommended Posts

Da har man vært ute på årets første beverspaning. Blir garantert ikke sesongens siste beverspaning heller.

Ingen bever sett og ingen bever hørt, for å si det slik. Pleier ikke være skikkelig fart i de før i siste halvdel av April, så ingen panikkstemning enda.

 

Hadde ikke med rifla, kun opptaksutstyr denne gangen.

Da så det slik ut

20200318_182829.jpg.b5ca14c5421bb4ef1051fe0feec261e7.jpg

Både kameramann og kamera var helt klare for å filme de, men "skuespillerne" manglet.

 

Det er noe slikt man håper på å se, men neeei, ikke denne gangen. Grovkalibret bever i velkjent positur for mange beverjegere😀

IMG_2352.JPG.98585e08b71e35095cd4caa5eeb191d6.JPG

 

 

 

Det nærmeste man kom bever var et støkt rådyr pluss 3 traner, som dere ser, fotografert med mobil via skjermen på kameraet.

Da så det slik ut😀

20200318_185439.jpg.d228449defa80ef74c190f2c25d41d8a.jpg

Et støkt rådyr pluss de 3 tranene er såpass langt unna bever at det gjelds ikke, men det var da liv langs jordekanten og artig å titte på tranene som drev med bryllupsforberedelser, etter å ha kommet tilbake fra sydenferie gjennom vinteren.

Så ikke ut til at tranene var nevneverdig bekymret for hverken fugle-influensa eller corona-virus etter sydenoppholdet. De var derimot opptatt med kurtise.

 

Nå er det tiden for å komme seg ut å sjekke opp beverbestanden rundt om, evt titte etter beiteplasser, finne duganes poster etc, slik at ting og tang er i orden, da beverjakta rett rundt hjørnet, hverfall her i området.

En tur på skytebanen er heller ikke å forakte forut for jakta, for å sjekke at både rifle og jeger er dønn i vater.

Anbefales.

Beveren har ikke stort treffområde vet dere, så både rifle og jeger må være på stell, som allerede nevnt. Kan egentlig ikke bli for mange turer på skytebanen, når jeg tenker meg om.

 

Er nok ikke siste inlegget fra denne kanten, i denne tråden er jeg redd.

Det er lov for andre kammer(ater) å komme med innlegg også😀

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Første tur ut med børse i år. Denne krabaten feller på begge sider av veien, men har dratt med seg alt fra den ene sida gjennom stikkrenna. Hvor hytta er er et mysterium pr nå, lurer på om det er en enslig tass som skal etablere seg. Snøen er råtten og opp mot meteren dyp, så litt vanskelig å gå rundt for å lete. Skal nedover ei anna elv til ei etablert hytte i morra, med ladd Kimber og kryssede fingre. 

20200331_180657.jpg

20200331_181047.jpg

20200331_180653.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har man ankommet heimen, etter beverspaning ute i busken/bekken.

Siden det er påske(fredning) ble rifla igjen hjemme, men opptaksutstyret derimot, ble med ut og fikk luftet seg.

Det gikk bra det. Jammen så man bever gitt. Kom en piltrenes akkurat da det var for dårlig lys for akseptable opptak, slik det pleier å være😀

Slik så det ut da. Rimelig pixselert og grumsete opptak ble det, kan man trygt si, men man ser jo at det er en bever som sitter der og koser seg med utlagt seljekvist, 200 meter unna min "post"😀

20200412_205916.jpg.5c52f91aae73f0d334d682977dc45463.jpg

Er ingen hast med evt å knerte denne, da beverjakta varer en stund til. Vi blir nok enige om "regien"  denne beveren og jeg😀

Artig var det og man var nok en naturopplevelse rikere.

Edited by Castor
Edit
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg var ute med kajakken og Benelli Supernova'en i dag tidlig. Vannet jeg jakter i er to kilometer langt og mellom 200 og 300 meter bredt. Utenfor beverhytta, som ligger nær det nord-østre hjørnet av vannet, var det en liten nysgjerrig tass rundt og svømte, men fikk ikke skuddsjanse på den. Jeg padlet sørover, langs østsiden for å se etter flere. Siden jeg er høyreskytter kan jeg bare skyte fra ca rett fram og til ca 90 grader mot venstre (babord 🙂). Noen hundre meter sørover plasket det i vannet mellom kajakken og land. Det hadde kommet en svømmende, som jeg ikke hadde sett kjølvannet av ,på grunn av vinden og bølgene. Den svømte under vann, og dukket opp litt bak meg. Jeg svingte ut fra land og padlet forbi beveren på god avstand, før jeg svingte inn til land, mot beveren igjen. Jeg skjøt den med Remington Wingmaster HD, 12/76, 42 g, US 2 på litt under ti meters avstand. Den fløt fint og noen sekunder etterpå kunne jeg løfte min første hagleskutte bever opp på kajakken.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Lurte på om dere hadde lyst til å være med ut på beverjakt. Har vært ute flere turer i løpet av våren. Om dere har lyst på beverjakt og en solid dose naturopplevelser, er det bare å trykke på linken under.

Husk sitteunderlag og varme klær.

 

Trykk.......HER

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...