Jump to content

Repeter eller dobbelrifle?


Fxn

Recommended Posts

No står det att å bestemma seg for plass nummer 6 i våpenskapet! 
Eg har alltid hatt lyst på ei rifle i 9,3 til litt tyngre storvilt, men klarer ikkje heilt å bli samd med meg sjølv om det blir ein repeter rifle eller ein dobbelrifle. Eg har fleire repeter rifler i skapet frå før (Sako), men ingen dobbelrifle.


- Kva ville de valt og kvifor?

- Ein repeter i x62 eller ein dobbelrifle i x74R.?

Link to comment
Share on other sites

Dersom du skal bruke den på drivjakt kan du vurdere dobbeltrifle, ellers vil jeg anbefale repeter. 9,3x74R er dyr ammo dersom du ikke lader selv. Samskyting kan bli en utfordring dersom du ikke skyter inn med samme patron som løpet er regulert for, det samme kan sies om du bruker kobber kule og tynne løp. Dobbeltrifle blir som oftest litt mer arbeid, med treffpunkt og samskyting. Så dersom du ikke er spesielt interessert ville jeg styrt unna.

Link to comment
Share on other sites

Om en ser forbi det rent praktiske, økonomiske og funksjonelle, så blir et smykke av en sideligger aldri feil. Eierglede måles ikke nødvendigvis i supert avtrekk, ildkraft eller klistrelappsamlinger. Var det ikke for den hel...tes garderoben (heldigvis?) ville jeg hatt problemer med å ikke anskaffe en slik. For nordisk jakt ville jeg nok prioritert en 7 eller 8mm. Nettere og mer behagelig å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Har du råd, plass i garderoben og lyst synes jeg du skal kjøpe en dobbelrifle s/s. I mine øyne klassiske våpen med en duft av Afrika som jeg tror gir mye eierglede. "Tror" fordi jeg ennå ikke er posisjon til å skaffe meg en slik, men det står på lista. Kanskje i et litt mildere kaliber til bruk på solskinnsdager.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, amatør skrev:

Hold deg unna, kjøper du brekkvåpen blir du raskt hekta.

 

Brekkvåpen er litt som automatiske ur.

 

Begge deler er teknologisk akterutseilt, dyrt, mer ømtålig og mindre nøyaktig enn mer moderne konstruksjoner, samtidig som de er utrolig fascinerende og avhengighetsskapende. 

 

Hold deg unna begge deler for familieøkonomiens skyld. 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har en Chapuis dobbeltrifle i skapet, og i skapet etter fatter'n står det en til. I nettopp 9,3x74r... Men forrige eier har avtale på forkjøpsrett, så vi får vente og se. Hvis du har lyst og mulighet er det absolutt et kurant våpen å skyte godt og kjapt med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har har akkurat fått i hus et løp i .35 whelen. Hvis du går den praktisk/kjedelig/trygge/lure veien med boltrifle, kan det være et kaliber å ta med i betraktning. Ytelser i praksis som 9,3x62 omtrent. Men du kan omforme 30-06-hylser (de ligger jo overalt), og lade hyggeladninger med rimelige revolverkuler. Utvalget av jaktkuler her på berget er litt mindre enn for 9,3, men du har noen virkelig gode kandidater.

Link to comment
Share on other sites

På 17.3.2020 den 21.38, spindrift skrev:

Jeg har har akkurat fått i hus et løp i .35 whelen. Hvis du går den praktisk/kjedelig/trygge/lure veien med boltrifle, kan det være et kaliber å ta med i betraktning. Ytelser i praksis som 9,3x62 omtrent. Men du kan omforme 30-06-hylser (de ligger jo overalt), og lade hyggeladninger med rimelige revolverkuler. Utvalget av jaktkuler her på berget er litt mindre enn for 9,3, men du har noen virkelig gode kandidater.

Jepp. 35 Whelen er en god kandidat. Det er små forskjeller, 35 Whelen har vel lavere standard kulevekter en 9,3x62. Som er 286 grain. Imidlertid vil jeg også trekke frem 358 NM som en skandinavisk patron med større fleksibilitet en 35 Whelen. Om elgen merker noen forskjell er vel heller tvilsomt.

Link to comment
Share on other sites

På 17.3.2020 den 21.46, FEVIK skrev:

Var å så på den Gaucher db rifla som var til salgs i Sarpsborg før jul. Snasen sak med super balanse. Angrer (litt) på at ikke tok med den hjem. Ikke gal pris heller i grunn, fikk med masse ammo på handelen.

Jeg har eiet den Gaucheren en gang for hundre år siden, litt sær å få til (som vanlig) men fikk meget gode samlinger med 286 Mega,  Jeg har skutt flere elger og ett par rådyr med den, funker bra.  heftig rekyl med stokkfasong som ikke er helt rett

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...