Jump to content

6,5x55 til 30-06


seawolf

Recommended Posts

Vil det by på store problemer å bytte pipe på en Winchester M70 fra 6.5x55 til 30-06?
Må sluttstykke åpnes opp, og hva med magasin, mating osv?
6,5x55 er jo litt feitere over ræva pluss i kroppen, men er 7 mm kortere en amerikaneren...
Antar at kassen er i standard lengde, eventuelt med ekstra "bakvegg" i magasinet for å passe den kortere 6,5-hylsa.
Har funnet en M70 "donorrifle" i 6,5x55 med dårlig pipe, og har original M70 pipe i 30-06 selv som passer til modellen , men ser for meg at det kanskje blir noen timer på benken til børsemakeren, slik at det vil koste mer enn det smaker?

Link to comment
Share on other sites

Eneste ekstra arbeid jeg ser for meg er om magasinet er langt nok eller om det har en blokkering som må fjernes og ny tilbringer/materampe må settes på?

 

Jeg gjorde motsatt engang bygget fra .30-06 til 6,5x55 og da ble det bare byttet pipe ikke noe annet ble gjort.

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

Du må nok fjerne en foring i bakkant av magasinet. Tilbringeren kan du sveise på med en forlengerbit slik at den ikke beveger seg frem og tilbake i magasinet. Jeg tror ikke den behøver å ha kontur, men at den kan være flat.. Styringen vil bli på den eksisterende tilbringer og eksisterende flater i låskassen. Løpet er bare å skru inn og sjekke med maks/min tolk. Er det utenfor standard må du dreie av eller frese dypere kammer, det er best å la en børsemaker fikse. Resten er hobbyprosjekt.

Jeg glemte en ting, boltstopperen må kuttes slik at sluttstykket kommer lengre bak slik at det tar tak i patronen.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

De M70'iene jeg har sett i 6,5x55 har hatt magasinlengde og sluttstykkevandring tilpasset denne, altså for kort til 30-06. Men det finnes sikkert unntak hvor 6,5-rifler har 30-06 magasin.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

For min del dukka det opp ei splitter ny M70 FW i 30-06 som ble kjøpt.
Pipa i 30-06 står fortsatt i skapet og vil vel sannsynligvis følge med den M70 FW den opprinnelig sto på (nå i 338-06 A-Square) når den engang selges.
Case closed for min del  :)

 

Quote

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...