Jump to content

Skyting på is


tussehaugen

Recommended Posts

Prøva meg på langholdsskyting i dag. Har ein heftig fjellvegg 1000m frå hytta mi og denne er no full av is. Må ein bruke ekspandererende kuler for å spotte treffa? Brukte FMJ kuler og har skivekikkert som går til 45x. Høyrte godt anslaga men ikkje f... om det var mulig å sjå treffa...

Rifla er 6.5x55.

Link to comment
Share on other sites

Isen er en fantastisk selvanviser. Det er stor moro å skyte på is, jeg har pleid å ta med ungene, med 22LR på is i mindre skala og kortere hold, da kan man operere på 100-3-400m , og ungene får lære det grunnleggende i langholdsskyting. Og er det is, så blir den skutt, der vi skyter langhold iallefall.
Sannsynligvis har du stilt feil, i moa istf mil, eller motsatt, målt feil avstand, glemt vinden, eller har helt feil utgangshastighet, eller BC.
Hva skjøt du med, og hvor mye stilte du?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hadde fabrikkammo NP trainer 800m/s Bc 0.331. 

Var ein nydeleg vinterdag i dag, null vind 10 minus men sola varma godt.

Skøyt inn nye rifla på 150m og prøva nokre skudd på isen på fjellveggen etterpå.

Skrudde ingenting på siktet, men sikta i topp på store islagte parti med håp om å spotte treff, kulefall og det lille avdrifta som mulig kunne vere. Har ikkje avstandsmåler som takler ca 1000m så avstand er anslått pr.kart.

Veit du ca kva kulefall ein kan forvente. Det er nok her eg har bomma grovt, eg tippa ca 2-3meter...

Link to comment
Share on other sites

NP trainer i 6.5x55? Eller 308Win?

I 6.5x55 har den vel 8.4g GT-kula, og i 800m/s og fall til 1000m er 11-12m, ca 30cm mer per 10m der ute. Kula kan skytes temmelig presist på 1000m, men NP-Trainer har notorisk dårlig kvalitet og er kjent for å spre på lange hold.
 

NP i 308Win har 9.7g FMJ-kula, og den har jeg ikke sett komme til 1000m noen gang i noe våpen - hverken som "Jaktmatch" eller "NP", i 308 eller 30-06. Det er en utbredt patron, og folk prøver stadig. 
Slik så det ut en gang en kamerat av meg prøvde, og det var med overhold på sikkert 20m - uttalt som "tretopphøyde", da forventet justering ikke holdt. Sannsynligvis har du (om du holdt 3m over) truffet 15-25m under.

2a820aa9.jpg

 

Dersom kula ikke tverrer i lufta, så har den uansett lav BC, og du ville truffet 12-15m under. Den bruker ca 2s på å komme fram.

 

Problemet ditt er ikke unikt, og ikke nytt 

 

 

K

 

 

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det var i 6.5x55

 

🙈 har nok kikka etter treff på fullstendig feil plass, men man lærer👍

Patronene var meget billige, faktisk langt under prisen for nye hylser. Trengte nye hylser for lading til nye rifla så derfor vart dei handla inn.

Har "litt" å lære mht. ekstreme hold forstår eg...

 

 

 

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Blir bra dette. 1000m er ikke SÅ ekstremt hold, normalt kan man ta vanlig ammo og treffe ca et kumlokk/ litt stort dasslokk, om man bare vet hva man skal stille/ holde. Med kvalitetsammunisjon. Av kjøpeammo til salgs i Norge til dette vil mitt førstevalg være Norma 8.4g DL Felt.

Om du så kronograferer, og finne holdet nøyaktig, og bruker en ballistikkapp (eller spør her) for å finne overhold, så kommer du til få tatt knekken på den isen - men skynd deg, før den tiner...

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser du skriver FMJ-kuler med BC 0.331. Da er det ikke GT-kula de bruker, men noe mer tvilsomme greier. Jeg aner ikke hva. Men BC på 0.33 er om ikke en showstopper for 1000m skyting, så blir det motbakke. Jeg gidder ikke regne på kulebane nå, men kan om du vil - det blir mye å holde over iallefall...

 

K

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, AKL skrev:

Har ingen erfaring med NP-trainer selv,anser dere den som brukbar til jaktfelt opp til 200m avstand?

 

Takker for lån av tråden..😏

Ja, det meste er godt nok til jaktfelt mhp presisjon. Det er store mål og utfordringen er heller hvor stødig du er på stående lang arm, sittende skyting etc.

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, AKL skrev:

Får prøve ei eske og sammenligne med Golden target som jeg ellers bruker.Takk.

Vet ikke hva dere gir for NP trainer, men dersom det er i nærheten av 10kr ville jeg jo heller kjøpt Lapua Scenar 123, Norma Golden Target eller Diamond Line. Men NP Trainer er kanskje veldig billig?

Link to comment
Share on other sites

Man lærer🙂

Ser bud nr.1 om man skal drive med dette er avstandsmåler. Kikkertsiktet mitt går også tom for klikk lenge før 1000m...

BC på fabrikkladd np trainer  er 0.331, det fant eg på Norma si hemeside. Kva kule dei bruker aner eg ikkje men ja, kula er butt og rar.

Har liggande diverse andre kuler med høg bc og eit kikkertsikte med 1/8 moa klikk. Har heldigvis hytte i egen kommune og her henger isen normalt minst til starten av mai. I tilleg så blir det i år ei stille påske der ingen vil få is i knollen så då er det bare å rigge seg til og teste meire🙂👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

59 minutter siden, AKL skrev:

Har ingen erfaring med NP-trainer selv,anser dere den som brukbar til jaktfelt opp til 200m avstand?

 

Takker for lån av tråden..😏

Skøyt inn ny Sako black synth. med denne patrona, rifla har 1:8 snurr. Avstand 150m, absolutt ingen ting å klage på presisjonen på denne avstanden.

Edited by tussehaugen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett folk skyte mye rart og skutt mye slurvete hjemmeladd ammo selv. <300m fungerer nesten alt bedre enn de flere skyttere.
Folk skyter jaktfelt med NP, med TopShot og med alt mulig, med godt resultat. Grunnen er blant annet at variasjon i hastighet har null betydning, og dårlige kuler har liten betydning, den baller vel på seg utover. 
Disse rare "billigkulene" har også ukjente egenskaper. NP - kula her sikkert BC på.33 sålenge den peker rett vei, men hvor lenge gjør den det - 150gr helmantelen "forsvinner" rundt 800m et sted, og denne vil bli subsonisk lenge før det. Ikke vet jeg. Det betyr ikke at den ikke kan være mer enn god nok til blinkskyting på 100m - 22LR er super til blinkskyting på 100m - på 1000m, mnjaaa... knapt... Skyter en forresten 22LR på 100m, som er litt sånn halvlangt med tanke på flytid, så vil en også finne enorme forskjeller, som er relatert til de samme tingene som vi snakker om her.

 

K

Link to comment
Share on other sites

22LR så må du egentlig teste hva som går best i din rifle. Men de to patronene som etter min erfaring (noen titalls tusen av hver) gir mest for pengene er RWS Rifle Match, og SK Rifle Match - da tenkt til 100m +. 100, og under 100m er Geco Rifle, en billig og bra patron som går i de fleste rifler. Den samler stort sett på et spillkort og under med 5-10 skudd - de to første kan godt samle 5 skudd på en klistrelapp, men skyter du hele eska blir det ca DFS-innertieren, eller kanskje litt innafor. Gecoen bruker hele tieren om du skyter 50 skudd.
Dyrere blir bedre, men ikke nødvendigvis så mye i alle rifler. TopShot og CCI er bare å styre unna med en gang.
Driter du penger kjøper du bare Tenex, den går stort sett i alt som er i orden... Jeg bruker den om jeg skal skyte >100for meg selv. Ungene får RWS Rifle Match, på stevner. Trening er med Geco.

 

Sitat

Kan du utdype det litt "Chiefen"?

Skulle trodd du hadde vært lenge nok på Kammeret til å se hvor dette bærer ;)

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skal vi se...

Avstandsmåler som tar 1000 meter

Bedre ammunisjon

Kikkertsikte med masse klikk og stor forstørrelse

Montasje med tilt

Kikkertsikte med masse klikk og stor forstørrelse og mil-klikk

Enda mer ammunisjon

Ny stokk/chassi

Bedre spottescope

Bedre dier for å lade opp de billige Norma np hylsene

Hmmmm

Kjøpe dedikert langholdsrigg

Lade opp ammo til nybørsa

Hva f...., Norma NP hylsene kamrer jo ikke?????

 

Sånn omtrent slik.

 

 

 

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er lett, men det må gjøres rett. Har du satt deg inn hvor ekstremt nøye og kompromissløse de var på den tida, når de skulle skyte langt og presist?

Billigste kuler med tilfeldig kruttmengde var ikke greia.

Idag skyter vi 5-600m med jernsikter og uten voldsom fokus på det tekniske eller utstyr, men visse forberedelser må faktisk til.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Et alternativ med ikke alt for dyr fabrikammo som burde være utmerket er disse:

 

https://www.landro.no/lapua/100854/lapua-6-5x55-8-0g--123grs-830m-s-scenar

 

De har en med samme kule som er ladet til mye høyere hastighet også:

 

https://www.landro.no/lapua/100961/lapua-6-5x55-8-0g--123grs-920m-s-scenar

 

Bra hylser for omlading er det vel også.

 

123 Scenar har vel en B.C på 0.527 (G1) og burde gå fint på lange hold. I Lapua-katalogen ser jeg at begge er oppgitt målt hastighet med 74cm pipelengde, så den som er oppgitt til 920m/s burde jo gi bra hastighet i ei 60cm pipe også.

 

bilde.png.a5691d7f219fd63027017c67eef981c9.png

Ved 800m/s utgangshastighet går kula over til subsonisk rundt 1100m ute. Den detter ca. 13,8m på 1000m hold.

Link to comment
Share on other sites

55 minutter siden, Bergara-Man skrev:

123 Scenar har vel en B.C på 0.527 (G1) og burde gå fint på lange hold. I Lapua-katalogen ser jeg at begge er oppgitt målt hastighet med 74cm pipelengde, så den som er oppgitt til 920m/s burde jo gi bra hastighet i ei 60cm pipe også.

 

Ved 800m/s utgangshastighet går kula over til subsonisk rundt 1100m ute. Den detter ca. 13,8m på 1000m hold.

"Burde"...
Min erfaring med 123gr Scenar strekker seg til 600m. Og den er utmerket.
Men det har vært et tilbakevendende tema i langholdkretser hvorvidt den "virker" på 1000m og forbi. Og konsensus synes å være at "det kan man ikke stole på". Jeg har selv sett den feile dramatisk på ca 1200m ved minst to anledninger, hvor "samlingen" var på størrelse med en fotballbane den ene gangen, og der kulene forsvant den andre gangen. Ikke min rifle, ikke jeg som skjøt. Jeg skjøt 9g Scenar eller 8.4g DL, og traff.

 

Min mening om hva "nybegynnere" bør gjøre når de skal skyte langt starter med at de skal lukke ørene for hva andre nybegynnere sier, og glemme alt som inneholder "burde". 
Fabrikkammunisjon er ikke laget for 1000m, og sjelden optimal for det. Men det er to patroner i salg som er pålitelige på 1000m (som jeg har prøvd, som i skutt mange hundre/tusen skudd på 1000m med godt resultat) såvidt jeg vet. Det er 8.4gDL Felt, og 9g Scenar. 8.8g ScenarL har vært topp for meg når hjemmeladd, men jeg har aldri skutt med fabrikkpatronen.

 

70692296_10157269615224342_5176899587117416448_n.jpg.3d3655a0436adb72411d717828602732.jpg

10 skudd med 8.4 ScenarL, Vo 920m/s, 980m

 

IMG_1579.jpeg.19f7ffeaa3c94a8b27af742c72be3ffb.jpeg

10 skudd med 8.8 ScenarL, Vo 860m/s, 980m

 

Skivene viser jo en tilbakevendende utfordring når en skyter så langt vekk. Samling er en ting, men å få den der du vil ha den er noe helt annet. vind er en greie, og skyttere med mye erfaring klarer ofte å plassere seriene sine "i nærheten", uerfarne, og spsielt nybegynnere kan bli trillrundt lurt av vinden, og bomme med mange meter selv i moderat vind. 
Nøyaktig avstandsmåling, og nøyaktig hastighet er helt nødvendig.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Mix skrev:

Er ikke disse Norma Trainer hylsene like bra da ?

Jeg kjøpte noe Norma Trainer på tilbud i vinter men har ikke lada noen tomhylser enda, er disse hylsene sekunda vare ?

Ingen aning. Hva veier de, og hva står det under (NP?)

 

K

Link to comment
Share on other sites

9g scenar er "safe" både som fabrikkpatron og som komponent, det er litt konsensus rundt om at går ikke rifla med denne kula, så er det rifla det er noe galt med.  

 

Oftest god presisjon, eller lett å få god presisjon med. 

 

Grei BC og den oppfører seg som forventet (beregnet) helt til den treffer noe. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, ladebenken skrev:

9g scenar er "safe" både som fabrikkpatron og som komponent, det er litt konsensus rundt om at går ikke rifla med denne kula, så er det rifla det er noe galt med.  

 

Oftest god presisjon, eller lett å få god presisjon med. 

 

Grei BC og den oppfører seg som forventet (beregnet) helt til den treffer noe. 

Ja. Det er bred enighet om dette. Det eneste er at fabrikkpatronen er slapt ladd, men det er jo bare å skru litt mer.

 

K

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, M67 skrev:

"Burde"...
Min erfaring med 123gr Scenar strekker seg til 600m. Og den er utmerket.
Men det har vært et tilbakevendende tema i langholdkretser hvorvidt den "virker" på 1000m og forbi. Og konsensus synes å være at "det kan man ikke stole på". Jeg har selv sett den feile dramatisk på ca 1200m ved minst to anledninger, hvor "samlingen" var på størrelse med en fotballbane den ene gangen, og der kulene forsvant den andre gangen. Ikke min rifle, ikke jeg som skjøt. Jeg skjøt 9g Scenar eller 8.4g DL, og traff.

 

Min mening om hva "nybegynnere" bør gjøre når de skal skyte langt starter med at de skal lukke ørene for hva andre nybegynnere sier, og glemme alt som inneholder "burde". 
Fabrikkammunisjon er ikke laget for 1000m, og sjelden optimal for det. Men det er to patroner i salg som er pålitelige på 1000m (som jeg har prøvd, som i skutt mange hundre/tusen skudd på 1000m med godt resultat) såvidt jeg vet. Det er 8.4gDL Felt, og 9g Scenar. 8.8g ScenarL har vært topp for meg når hjemmeladd, men jeg har aldri skutt med fabrikkpatronen.

 

70692296_10157269615224342_5176899587117416448_n.jpg.3d3655a0436adb72411d717828602732.jpg

10 skudd med 8.4 ScenarL, Vo 920m/s, 980m

 

IMG_1579.jpeg.19f7ffeaa3c94a8b27af742c72be3ffb.jpeg

10 skudd med 8.8 ScenarL, Vo 860m/s, 980m

 

Skivene viser jo en tilbakevendende utfordring når en skyter så langt vekk. Samling er en ting, men å få den der du vil ha den er noe helt annet. vind er en greie, og skyttere med mye erfaring klarer ofte å plassere seriene sine "i nærheten", uerfarne, og spsielt nybegynnere kan bli trillrundt lurt av vinden, og bomme med mange meter selv i moderat vind. 
Nøyaktig avstandsmåling, og nøyaktig hastighet er helt nødvendig.

 

K

 

Der jeg skriver "burde" angående hastigheten forteller jo bare at jeg ikke har testet hvor mye hastigheten faller fra en 74cm pipe ned til en 60cm pipe. Har du noen fakta-tall å komme med der ? Har du testet det ?

 

Jeg påsto heller ikke at den vil fungere optimalt på 1000m, dette avhenger vel også av riflestigningen og pipelengde (og dermed hastighet). Mange 6.5x55 piper har vel 1:8" stigning, jeg har også sett 1:8,66 og 1:9.

Som du selv sier har du sett varierende resultater på 1200m, noen feiler helt, andre ikke så mye.

 

Ut ifra beregningen ser man at hastigheten på kula ute på 1000m er ca. 355 m/sek. Dvs. ennå supersonisk.

Har du erfaringer med at kula treffer sidelengs ute på disse holdene ? Dvs. ikke stabil lengre. Igjen, dette avhenger av riflestigning og utgangshastighet.

 

Teksten hos Landrø sier opp til 800m.

 

Jeg vil anbefale trådstarer å starte på mye kortere hold enn 1000m, jeg ville anbefalt 200m og 300m.

Det er jo mye å lære der. Alle beregninger viser også at over 300m er det jo vind som avgjør, bare 2-3m/sek. (8-10km/t) vind vil jo gi mer utslag enn de fleste som ikke har skutt på over 200m regner med. For min egen del var det ett bra hjelpemiddel med ballistiske kalkulatorer, fordi de viste i klartekst hvor mye avdrift bare vind alene utgjorde på 200-300m. Da slipper man å lure på om det er børsa eller skytteren, det er faktisk vinden som ødelegger samlingene. Varierende vind ser jeg mye av når jeg er på banen, de plaststrimlene (merkebånd) på pinner som noen har satt opp for hver 100m viser at det varierer fælt hele tiden, det er ikke noe jevnt vindtrykk fra siden, det går i rykk og napp. Da blir det vanskelig.

 

Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, Skjøttarstuggun skrev:

5x14= 70

 

OK, den patronen de oppgir til 920 m/s vil da dette til ca. 850 m/sek. i en 60 cm pipe.

 

Trådstarter oppgir ikke pipelengde eller riflestigning på sin rifle, så ikke godt å si hva han kan forvente.

 

Ellers finnes jo samme patron med 139 Scenar også, til samme pris faktisk. Men med mye lavere hastighet (800 m/s).

 

https://www.landro.no/lapua/100853/lapua-6-5x55-9-0g--139grs-800m-s-scenar

 

De er oppgitt målt med samme pipelengde (74 cm) alle sammen:

 

bilde.png.a67895097b2c8612281ccbb76b9e3fe8.png

 

Merk at Lapua oppgir kulebane-data ut til 1000m på 123 Scenar, noe de vel ikke hadde gjort hvis den var helt ubrukelig der. (men da med 74 cm pipelengde).

Edited by Bergara-Man
rettelse hastighet
Link to comment
Share on other sites

 

1 time siden, Bergara-Man skrev:

. Har du noen fakta-tall å komme med der ? Har du testet det ?

Selvsagt ;)

P1010551_zps0944d0db.jpg.849489303341afc3dfc059260b7743f9.jpg

Det opprinnelige innlegget er dessverre "fucked up" på et eller annet vis, men jeg kom vel til 4.33 m/s per cm. For feltladd 6.5x55. Det er på linje med det andre finner, så jeg tror vi kan regne med det.
Uansett er det forskjell på løp, noen er raske og noen er trege.

 

 

Sitat

Har du erfaringer med at kula treffer sidelengs ute på disse holdene ?

Mange kuler gjør det.  Mange gjør det ikke. Jeg har sett mange, og andre har sett andre. Jeg har en haug bilder av det 

IMG_2861.jpeg.20a9de7f17611622ce6905cbfb614305.jpeg

Her er ei som ikke har velta helt ennå. Disse gav tålig samling (på 1000m), men BC var langt under oppgitt, noe som indikerer at den lager ekstra luftmotstand fordi den ikke flyr "rent"

 

Langholdsskyttere har delt erfaringer i mange år. Spesielt er det noen svensker som har holdt på en del med 123gr Scenar. 
Det er jo ikke SÅ ofte man faktisk treffer skiva med kuler som er på tverra - de bommer jo gjerne.

 

Hvorvidt kula er "supersonisk" tror jeg har mindre betydning. 9g Scenar og 9.1g Amax har vi skutt på 1500m med godt resultat, mens du kan glemme å få andre kuler til 1000m, selv om de burde vært supersoniske. Det skjer noe der, men det med at "kuler tumbler når de blir subsoniske" (og ikke ellers) tror jeg er en militær, 308, amerikaner - myte som bunner i at noen måtte lage ei forklaring på at 168gr Sierra MK "gir opp" et sted mellom 800 og 1000m.

Subsonisk er forresten et relativt begrep, ofte regner man 20% over og under lydhastigheten som transsonisk, og det skjer "ting" der også.  Hele dette med hvor, når og hvorfor kuler "slutter å virke" er sammensatt og komplisert, og noe virker for noen, og ikke for andre - men da som regel bare sålenge det er lite prøvd. Når alle får testet nok pleier de å bli enige...

 

Poenget mitt var egentlig at det er liten vits for en som er ny og usikker å begynne å prøve med noe som det allerede er tvil om. Om jeg går på 1000m-banen med 3 rifler og 6 ladninger og radar og skyter ei kule all over the place, mens jeg samtidig skyter ei anna i bittesmå samlinger så kan jeg si at denne kula er det noe med... Normalt kaster jeg ikke bort tid på det, har andre funnet trøbbel, så trenger ikke jeg også å gjøre det. Og Tussehaugen trenger det ihvertfall ikke. Han bør begynne med noe vi vet virker.

 

Sitat

 vind vil jo gi mer utslag enn de fleste som ikke har skutt på over 200m regner med. For min egen del var det ett bra hjelpemiddel med ballistiske kalkulatorer, fordi de viste i klartekst hvor mye avdrift bare vind alene utgjorde på 200-300m. Da slipper man å lure på om det er børsa eller skytteren, det er faktisk vinden som ødelegger samlingene.

Dette er utrolig sant, og noe alle som skal skyte langt bør lese et par ganger.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, M67 skrev:

Ingen aning. Hva veier de, og hva står det under (NP?)

 

K

Ser de omtales slik av forhandlere:

Kulene er butte og kombinert med hastigheten på 800m/s er Trainer ett veldig godt valg til jakt på fugl.
Hylsene er vanlige Norma hylser, som ikke er polerte etter gløding.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...