Jump to content

Høringsnotat, ny våpenforskrift


Wintel

Recommended Posts

1 minute ago, tg1 said:


Det blir jo i så fall kun en enkel sjekk av avtrekk, siktemidler, osv i forbindelse med større arrangementer (som f.eks. mil-NM), så det er nok fullt mulig å lure seg unna med en og annen ikke-reglementær modifikasjon.. (Men det er det jo i stor grad mulig å gjøre med 416 også, dersom man absolutt vil..)

Det er ikke tvil om at du og jeg er enige her. Men Forsvaret er ikke enige. De er, om du leser saken, tilogmed bekymret for sikkerheten i våpen som de ikke kan ha årlig børsemakerkontroll av... 
Poenget mitt er bare at det ikke er i DFS sine hender. DFS er vel nesten overivrige til å gjøre som Forsvaret sier her.

Det rare er jo at MR223 brukes i NROF?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, M67 said:

Det er ikke tvil om at du og jeg er enige her. Men Forsvaret er ikke enige. De er, om du leser saken, tilogmed bekymret for sikkerheten i våpen som de ikke kan ha årlig børsemakerkontroll av... 
Poenget mitt er bare at det ikke er i DFS sine hender. DFS er vel nesten overivrige til å gjøre som Forsvaret sier her.

Det rare er jo at MR223 brukes i NROF?

 

K

 

Det meste av AR15-kloner er jo greit i NROF ja, deriblant MR223. Stusset også på det med årlig børsemakerkontroll ja, skjønner virkelig ikke problemet der. Men ok, det er vel bare å vente i spenning på et eller annet utfall ;) 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

NV har og har hatt en måte å formulere seg på som har vist seg å være en blanding av både ønsketenkning og faktisk virkelighet fremlagt på en slik måte at man noen ganger, om ikke alltid, slik som denne setningen, (som er konstruert som et godt (eller dårlig (alt ettersom)) eksempel) kan få problemer med å avgjøre om eller hvis uttalelsene medfører riktighet eller ikke. Så.... Tja. 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Sør-jeger said:

Så når våpenforskriften blir vedtatt, så finner vi ut om det åpnes for 8 jaktvåpen eller ei?

 

Og det skjer samtidig når den blir vedtatt i så fall?

 

Vi finner ut om mye rart sannsynligvis.

 

Får vi .50 kaliber pistoler? Kan vi da starte Magnum 3?

Får vi lov til å bruke noen form for halvauto til jakt?

Får vi kjøpe hva vi vil av halvauto til konkurranse, siden unntakslista er borte?

Betyr det også mulig dispensasjon for subguns som f.eks. MP5, til f.eks. PCC?

 

Jeg venter spent. Men holder håpet lavt.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sør-jeger said:

Så når våpenforskriften blir vedtatt, så finner vi ut om det åpnes for 8 jaktvåpen eller ei?

 

Og det skjer samtidig når den blir vedtatt i så fall?

Forskriften vedtas ikke, den kommer når den kommer, den blir gjerne publisert en stund før den trer i kraft.

Greia nå er at regjeringa har fremmet forslag om å endre våpenloven for å rette opp litt greier ift forskriften som kommer, basert på høringen.

Lovforslaget må behandles av Stortinget, og vedtas. 

Sannsynligvis kommer ikke forskriften før etter endring av ny lov er vedtatt

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
14 minutes ago, FreeSkier said:

Høres ut som det å ta jegerprøven skal bli håpløst? 

At jaktmotstanderne og fanatikerne infiltrerer etatene er vel rimelig kjent, og her er det noen som har sovet i timene i tillegg. §9-2. har nok kun en hensikt- og det er å stikke kjepper i hjulene for de kommende jegerne. Noen annen faglig begrunnelse for denne forskriften?

image.png.f7594633a668eff3d54cad85aece3b21.png

Link to comment
Share on other sites

Når loven ikke er vedtatt så er det ikke bare unødvendig, men direkte misvisende å legge ut bilde av lovteksten som sier at 8 våpen er tillatt i garderoben...

Alle her på forumet vet at dette ligger inne som et forslag, og bildet ditt skaper derfor bare støy og grunnlag for misforståelser.

 

Og for hva?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Wintel said:

Når loven ikke er vedtatt så er det ikke bare unødvendig... 

Her er jeg uenig, jeg vil si at det er meget nødvendig at dette blir belyst før loven er vedtatt.

 

Er den ikke gyldig er det en jo en liten mulighet for å sette fokus på § 9, og få endret denne til noe som  er mer fornuftig- før §9-2 blir vedtatt. Hvem tar oppgaven? Skal en prøve NJFF?

 

Men når det gjelder forskriften for jakt og fangst ser det jo ut som den har tredd i kraft?  I lovteksten står det at forskriften tredde i kraft 02.02.2021.image.png.ec4a77c84c3786086279fcd9f76e58ce.png

 

 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, asterix said:

At jaktmotstanderne og fanatikerne infiltrerer etatene er vel rimelig kjent, og her er det noen som har sovet i timene i tillegg. §9-2. har nok kun en hensikt- og det er å stikke kjepper i hjulene for de kommende jegerne. Noen annen faglig begrunnelse for denne forskriften?

image.png.f7594633a668eff3d54cad85aece3b21.png

Dette er kun i øyemed for de som avholder "jegerprøvecamper", dvs en ukes med fulltidsundervisning på dagtider. Det er for å hindre at de lager veldig lange økter (som vanlig så kommer slike spesifiseringer fordi noen har gjort akkurat det), på kanskje 10-12 timer. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Øystein said:

Dette er kun i øyemed for de som avholder "jegerprøvecamper",..

Takk for informasjonen Øystein, du har heldigvis helt rett. :-)  Jeg må jo lese hele forskriften og ikke bare endringen. Jeg må innrømme det skygget for et øyeblikk. Jeg brenner litt for å få med barn og unge ut på jakt, og det er vanskelig nok som det er- om en ikke skal lage enda mer byråkrati. Da er det stort sett bare gode nyheter i de nye forskriftene. 🙂 Der berget du dagen min .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, madlychip said:

Går 30/60 gjennom så får den lokale børsemakkeren min mye å gjøre på fremmover 😆 skal ikke se bort fra at sånne endringer øker omsetningen merkbart innen visse nisjer og hos børsemakkere generelt. Vet om flere dynamisk skyttere som nok får er akutt behov for ny upper

Dersom lista forsvinner også åpner det jo for mye annet moro man plutselig kan få kjøpt også.

Alt i alt, hvis det forslaget man har sett går igjennom, synes jeg det er en ganske kraftig oppmyking av det som har vært.

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Razorback said:

 

Mye mykes opp litt ja. Mens noe blir litt strengere. Men alt i alt så kan dette bli veldig bra. Med fjerning av lister å litt liberalisering vil det jo også få en indirekte effekt med stimulering av våpenbransjen siden mange nok kommer til å ville ha noe nytt/anderledes tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...