Jump to content

Ny rifle. SAUER 404 eller BLASER R8.


Nils jeger

Recommended Posts

Same, same - but different.

 

Begge riflene er systemvåpen og har gode løsninger for løpsbytte slik at du kan ha flere kalibre i samme våpen.

 

R8 er en rett-trekker, Saueren er en bolt-rifle.

Mer fancy med rett-trekker, mer pålitelig med bolt.

 

Optikk monteres på kassa til Saueren og på løpet til Blaseren.

Velger du Blaser ender det gjerne med egen optikk per løp - med tilhørende kostnader.

Jeg har R8 selv, men vil helst ha bolt-rifle med optikk montert på løpet :-)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Vil bare lufte en sak etter noe jeg opplevde i dag. Var hos min lokale våpenhandler. De selger mange ulike rifler som Tikka, Browning, Lynx, Mauser, Blaser, Sauer og sikkert flere. Siden jeg er særdeles fornøyd med min Sauer 200 STR, kom jeg til å nevne den nye Sauer 200 max som har vært omtalt her nettopp. Da sier selgeren (som er leder på denne avdelingen, og som jeg oppfatter som en meget troverdig person) at Sauer har hatt dårlig kvalitet de siste årene. Ikke 200 STR, men jaktriflene. Hvis 200 max ikke har betydelig med komponenter fra STR, ville han aldri ha vurdert å kjøpe den.

Noen som har erfaringer eller kunnskap som støtter eller taler mot hans utsagn?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

To vidt forskjellige rifler.

Sauer 404 sammenlignes best med Mauser M03 og Schultz & Larsen. Standard boltrifler med pipebytte. 

 

Blaser R8 er fullblods systemrifle for den som ønsker det. Monter, demonter, monter og treffpunkt er uforandret. Kikkertmontasjen sitter på pipa, samme treffpunkt etter av og påmontering.

 

Jeg valgte R8 Success i forfjor, mest på grunn av systemet og en deilig stokk. Jeg reiser en del utenlands og da er en hendig liten våpenkoffert gull. 

 

Har solgt unna alle andre rifler.

Har nå piper i 6,5x55 ,8x57IS, og 10,3x68Mag i skapet.

6XC og 22LR-kit på vei inn fra Tyskland😉

 

22LR-pipe er fantastisk, kan da trene med jaktbørsa året rundt med minimalt av støy og ammokostnader. 

 

Fatter i dag ikke hvorfor jeg ikke gjorde dette for lenge siden. 

 

 

Edited by hjortefot.com
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg er også i Blaser leiren. Har testet mange ganger: av med pipa, av med kikkertsiktet, og på igjen. Ingen treffpunktforandringer. Men dette er smak og behag. Noen kunne ikke tenke seg en Blaser. Jeg har hatt flere R93, og er på min andre R8. Kjempefornøyd!

 

Sitat

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Du får tafse litt på de og kjenne hvilken som føles best for deg. Og skal man bare ha ei pipe er det hipp som happ hva man velger.  Begge er fine våpen.

MEN- skal du drive å styre med regelmessig bytte av piper, så synes jeg det er fantastisk masete å måtte løsne mer enn 2 skruer, av med stokk og masse mas. Her taler alt i favør blaser, pålitelig montasje og ting havner der de skal. Har man OCD lar man bare kikkerten stå fast på pipa. Man må bare passe på å holde styr på magasiner, hoder mm... I tillegg er det enkelt å pelle ned blaseren og stappe den i en liten koffert når man skal på tur. Min får plass i kofferten til 22kitet til str...

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Skjøttarstuggun skrev:

Jeg vet også hvem jeg snakket med :-)   Men du er jo selger og proff selv. Har du noen tanker om dette?

 

Hvor "proff" jeg er kan vel diskuteres, noen del år siden jeg solgte sauer nå. Ettersom jeg sjelden kommer borti sauer for tida burde jeg vel ikke snakke opp merket, det man selger sjøl er jo alltid verdens beste :lol: 

 

Når det er sagt synes jeg ikke 404 virker like stødig som 202. Alukassen på 404 har jeg inntrykk av at kan føles litt "traurig". Stål sluttstykke mot alu flater, sikkert noen som kan gi utgreiing på metallurgisk plan, men for min del føles det ikke like godt som polert stål mot polert stål. Men er jo ikke noe tvil om at det er et velbygd våpen. 101 synes jeg personlig er et særdeles godt våpen så lenge man takler sikringsfløyen, og har vel såvidt vært borti at det har vært noe krøll med sikringene på et eksemplar eller to, men det er jo en del leamikk sammenlignet med en "tradisjonell" sikring som bare sperrer avtrekket. Og Sauer 100 er jo et "billigvåpen" som er produsert for å konkurrere mot våpen i "prisløypa" til T3x, i mine øyne ikke en "ekte" Sauer. 

 

Men jeg synes da absolutt ikke det er noen grunn til å si at Sauer har hatt "dårlig kvalitet de siste årene". De har skiftet modeller, og har forbedret enkelte ting og dratt med seg noen "barnesykdommer" og markedsfører et litt annerledes våpen og et annet sortiment nå enn for 5-6 år tilbake. 

 

Jeg er derimot overhode ikke i tvil om hva jeg ville valgt om jeg skulle velge mellom 404 og R8, men det er kanskje like mye personlig preferanse i retning rettrekker. Har tross alt to R93 pr i dag. Og skulle jeg kjøpt ei boltrifle er sjansen større for at det hadde blitt en brukt 202 enn en 404. 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Noen liker mora, andre liker dattera. Gå til en forhandler og tafs på begge, så finner du hvilken som tiltaler deg mest og velger den. Jeg kjøpte en 404 Synchro XTC i fjor (foreløpig bare med en pipe i .30-06), og det som tiltalte meg mest var inntrykket av robusthet og enkelhet, samtidig som rifla har en del fiffige og praktiske løsninger. Det justerbare avtrekket er en drøm, og våpenet (med A-Tech Optima 45 demper) er utrolig bra å skyte med. Skulle jeg pirke på noe måtte det være oppspenneren som er litt tung/treg, og heller ikke helt lydløs. Det går seg kanskje til over tid? Ellers er det jo egne Blaser- og Sauer-tråder med mange brukererfaringer.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Torf skrev:

Hvis du har mulighet til å teste riflene på bane så velg den du skyter best med ut fra dine forutsetniger.

For meg er det et av de viktigste kriteriene for valg av rifle.

 

Og for meg er det like viktig med ei lett, velbalansert rifle som tross alt skal bæres relativt mange mil for hver gang jeg fyrer av et skudd. Som regel på 30-50 meters avstand, på en blink på størrelse med bunnen av ei tilitersbøtte. :mrgreen:

 

Som mange har sagt, det handler om smak og behag. Og det som kanskje ikke kom fram så veldig godt i det innlegget der jeg svarte på anklagelser om å være "proff" så kommer nok det samme "smak og behag" også til uttrykk hos våpenselgere når de presenterer våpen for en kunde. Og, i allefall hvis selgeren er nogenlunde dressert, det magiske ordet "dekningsgrad". Sånn sett et mysterium at så mange snakker varmt om Blaser, våpenet som har alt så nær som dekningsgrad... 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har eid en Sauer 404 i kal 9,3x62 med stål låskasse. Av 15 skudd klikket 6!!!!

Sluttstykket/bolten «lugget» i magasinet og i låskassen! Har fra før en gammel Carl Gustaf 4000. Eneste tekniske forskjell på den og 404 er at 404’n har oppspenner og nøkkel til demontering integrert i kolben samt justerbart avtrekk! Har aldri hatt klikk eller andre problemer med 4000’n

404’n ble levert tilbake til forhandler!

Eier nå en Blaser R8 og en Merkel Rx, og er MEGET fornøyd med begge våpen!! ALDRI noen Sauer 404 på meg igjen!

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jauer said:

Har prøvd flere Sauer 404 i butikker/messer, alle hadde samme «feilene» med sluttstykke/magasin!!!

Allikevel gikk du for Sauer til å begynne med, merkelig valg. Er vel det motsatte Sauer er kjent for med ladegrep. Kan bli tull hvis ikke løpet er satt riktig i. Men Blaser R8 er ikke noe dårlige våpen de heller så flott våpen har du uansett.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sakoen75 said:

Er vel det motsatte Sauer er kjent for med ladegrep. 

Ja, jeg tafset på en rekke våpen i fjor vår (Sako, Mauser, Tikka, m.fl., men ikke Blaser) før jeg endte opp med en 404, nettopp pga. en usedvanlig glatt og presis boltgang, i tillegg til et fantastisk godt avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

On 3/12/2020 at 10:33 AM, Sølvrev said:

Noen liker mora, andre liker dattera. Gå til en forhandler og tafs på begge, så finner du hvilken som tiltaler deg mest og velger den.

Pass på... Metoo er ikke død ;)

 

Spøk til side. Dersom det blir aktuelt med flere løp/montasjer etter hvert. Taler vel mye i R8 sitt favør, både som brukt på Finn, og 'rimeligere' aftermarked montasjer. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Fxn said:

...og Ragnar Hansen lagar løp etter ønske for S202/404. 😉

Det var jo litt av poenget...

Sauer har hittil hatt fordel av tilgang på custom PIPER, men nå er man uavhengig av begge produsentene for tilgang på piper.

 

Bare å vente til Rafdal får tilpasset picatinny  rett på muffen, da snakker man.

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, vannebo said:

Det er vel ikke så mye å vente på, er vel bare be han bore noen hull og skru fast skinne.. 

Joda, men tenkte ettersom han nå leverer muffe som "hyllevare" burde de utvide med en standardløsning.

Det alene dekker jo omtrent kostnaden på hele muffen ift å kjøpe Blaser montasje.

Link to comment
Share on other sites

On 9/5/2020 at 8:05 AM, msteiro said:

Ikke minst at Rafdal nå tilbyr muffer til Blaser R8, som omtrent halverer prisen på nye matchpiper.

Da kan man til og med kjøpe Blaser 6,5 løp "på tilbud" beregnet for Sauer, og slakte disse til fordel for muffe.. 

... Hvem skal le på veien til banken da?  😊

 

Link to comment
Share on other sites

Jepp, spørsmålet er om man trekker ut prisen på muffa fordi man tenker å mengdetrene med våpenet og kan fordele kostnaden over flere piper, eller om man forsøker å spare noen kroner på den ene pipa.

 

Skal man kopiere matchpipa så tilkommer kostnaden av fluting og coating. Det blir fort 14k før den er ferdig. 

Skal man ha i nærheten av samme vekt/balanse som matchpipa uten å flute så må man bruke 670/19 pipe som kappes til 58-60cm, og da utgår de billigste fra smia.

Blaser til 200STR koster ca 5600kr så da spørs det om det er like greit å bruke et råemne.

 

Velger man sistnevnte løsning så er det bare å se på prisene til Hansen og Rafdal og legge til 3000kr for muffa.

 

Matchpipa til R8 veier forøvrig 1545g i 30-kaliber og 1663g i 6mm.

670/19 til 200STR veier 2040g i full lengde og 1750g når den er kappet til 55cm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser hardt på dropin "remage" piper til Tikka T3 og rem700 (og Savage..)

Børsemakerne i USA "sliter" nå med dette systemet pga billige kvalitetspiper direkte fra produsentene.

Jeg synes dette er et bedre system enn moffeløsninger på vanlige boltrifler.

 

 

Kjapt søk på piper hos Brownell Norge:

 

https://www.brownells.no/epages/Norge.sf/no_NO/?ViewAction=FacetedSearchProducts&SearchString=prefit&FacetValue_CategoryID=173604&ICShowAllFacets=1

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
On 3/12/2020 at 2:51 PM, Torf said:

Hvis du har mulighet til å teste riflene på bane så velg den du skyter best med ut fra dine forutsetniger.

For meg er det et av de viktigste kriteriene for valg av rifle.

Funksjon og presisjon og i den rekkefølgen i jaktsammenheng.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...