Jump to content

S&W 929


Nittenølløv

Recommended Posts

Hei!

Noen som har/har prøvd S&W 929?

Tenkte på til felt/hurtig revolver.

Har tunet 686, men synes denne ser interessant ut. Lurer litt på presisjon/rekyl kontra 38. Er jo litt mer snert i 9mm enn slappe 38 ladninger men det går greit.

Kunne vært artig med noe som ikke alle har, men presisjonen må jo være der.

Link to comment
Share on other sites

Hva med 986 til felt?

 

L-ramme med 7 skudds sylinder. L-ramme sylinder har mindre diameter/moment enn N-ramme. 

Det jeg liker best med denne er at med oddetall kamre kommer låsehakkene på sylinderen mellom kamrene og ikke på det tynneste punktet. Bare se på K-ramme vs J-ramme. I 357 er den mindre J-ramme 5-skuddssylinderen mer solid enn den større K-ramme sylinderen i feks mod 19/66.

 

Jeg etterspurte i sin tid 5-skudds 44mag sylindre til mod 29 pga dette. Fikk til svar at resten av N-ramma i 44 ikke ville tåle ladningene, som da ville være trygge i sylinderen, over tid. (200 skudd..)  

 

986:

178055-1_178055_01_lg_0_0.jpg

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Presisjonen er veldig bra i de to eksemplarene av 929 jeg har nært kjennskap til.

Rekylen er det ikke lett å si så mye om, har kun skutt ammo jeg har ladet selv, og da kan man jo justere mye med kulevekt, kruttype og kruttmengde.

929 er litt lett foran og den har høyere kjernelinje enn en 686 siden den er på N-rammen (løpet sitter også ørlitegrann høyere på en 8-skudder). Dermed vil den nok hoppe bittelitt høyere enn en 686 tungløpet med sammenlignbare ladninger, men ikke så mye at det betyr noe. Med et godt grep er siktene tilbake på blinken før hanen faller på nytt (selv på kort hold og under 0.20 sek splitter mellom skuddene).

 

Avtrekket er litt lengre på en 929 enn på en 686, siden rammen er større. Har ikke greid å få riktig like bra avtrekk på 929ene som på 625 (også N-ramme), men det er helt OK nå.

 

929 er et forferdelig halvfabrikat som krever mange timers jobb med fil, bryne og smergelpapir for å fjerne grader og maskineringsmerker på løp, bevegelige deler og inne i ramme og tennstempelkanal for å få et akseptabelt avtrekk og i det hele tatt få det til å smelle hver gang.  

929 er den eneste nye revolveren fra S&W jeg har erfaring med, så det er mulig det samme er tilfelle for alle nye S&W.

 

Hvis du har en ferdig trimmet 686 ville jeg ikke solgt den før du har prøvd 929, men 929en er en artig revolver når den først er ferdig trimmet og presisjonen er som sagt veldig god på de jeg har erfaring med.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Her er en 8-skudds N-rammesylinder i 357. Ikke mye gods igjen på bunnen av låsehakket. I 9mm er godset enda tynnere pga kon hylse. 9mm +P++ major anyone ved en feiltagelse?:

(det er lett å se at oddetallskamre i sylinderen er en ideell løsning for S&W med tynnveggede patronkombinasjoner. Grunnen til at jeg stresser dette er at jeg har håndtert en ca 12 - 15 eksemplarer med sprukket tønne, og eventuelt savnet topstrap, av mod 19/66, 25 og 29 i gamledager. Det gjør inntrykk.) 

 

684_1065161793.jpg  

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Støtter @Bisley sin beskrivelse av 929... Myyye å ta tak i på et produkt som skal være top notch siden det kommer fra "Performance Center", men fantastisk morro med 9mm, i revolver, og god presisjon.  Rekyl er mindre enn forventet, men litt mer "rapp" enn med slappe 38WC...😊

 

Anbefales å prøve før du kjøper... Jeg kjøpte først , og måtte lære den harde veien... 🙈

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Presisjonen kan være en issue med 9mm kuler i et .357 løp. Ladet mantlede 9mm kuler (.355) i .38 hylser til en V-comp jeg hadde, presisjonen var ikke noe å skryte av. Med belagte kuler fra West Coast var derimot presisjonen glimrende (men så var de litt større diameter på også, .356 eller .3565 tror jeg).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Iflg CIP og SAAMI er det ekstremt liten forskjell på 357 og 9mm piper.

Begge har samme løpsdim bortsett fra bommene som det er bittelitt forskjell på.

 

Jeg tror presisjonsproblematikken med 9mm revolvere spesielt 929 er

1. Utgangshøla på tønna som varierer mye.

2. Overgangskonusen som blir brotsja dyp i moderne revolvere. Dette gjør at de korte og spisse 9mm kulene står i "friluft" et stykke mellom rifling og tønne, og kan entre skjevt/kante litt, (utgangshøl og løp er aldri perfekt kosentrisk).

158gr 357 er lengre og har en fasong som gjør at de blir støtta i bakkant av tønna når de entrer riflinga.

 

Prøv å legge en 9mm kule i overgangskonusen og se hvor mye som støttes av tønna sammenligna med vanlig 158gr 357 kule.

 

Dette er bare synsing og teori fra min side. Hadde vært kult å testa forskjellig konusdybde med 9mm ammo 🤔

Link to comment
Share on other sites

Meatpukk. Av nogenlunde samme grunn så er .38spl en bedre patron til slappe feltladninger så lenge de skytes i .38spl tønne. Skytes  slapp .38spl patron i .357mag tønne så kommer trykkoppbyggningen (= ren jevn forbrenning av kruttet) mye senere.

Link to comment
Share on other sites

Denne Korth'en i 357/9mm ligger hos Intersport Bogstadveien til 25K. Den er som ny. Litt korth pipe men etter åha satt fingeravtrykk på den må jeg si at habegjæret slo inn. Problemet er at jeg har en 357 som jeg aldri kommer til å selge..

 

Korth: 

 

394_1611517965.jpg

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

For å svare på det opprinnelige spørsmålet: Ja, jeg har prøvd en 929, men bare 8 skudd, så min erfaring er ikke mye verdt. 

Jeg traff en på skytebana i sommer med en nytunet 929. Samlingene var tette nok, men tror han hadde mer enn ti klikk på 100 skudd. Jeg fikk de patronene som ikke hadde gått av på 2-3 forsøk, og alle smalt i min Shadow 2. Han brukte fabrikkammo, men jeg husker ikke hvilket merke. Avtrekket var forøvrig nydelig, omtrent som i min 686. Har ikke sett skytteren verken før eller senere, så jeg vet ikke slutten på eventyret, så mulig at det var en quickfix som løste dette. Hvis ikke er min konklusjon at man må lade selv med myke tennhetter, og da er i hvert fall ikke prisen på ammunisjon noe tema lenger.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 929 som jeg kjøpte brukt fra Rogne. Den er tunet, nydelig avtrekk. Gøy å skyte, den samler, men  jeg selv skyter ikke så bra :P Stock grep er klissete og tynn, jeg har en Nill grep på som er litt for stor og som skal byttes på sikt.

Den jeg har er tunet. Apex hammer en en avtrekk som ikke er stock, ellers vet jeg ingenting om tuningen.

Jeg får 1-2 clicks per stevne og det er en del forskjeller i hvor hardt / mykt hettene er slått inn.

Har egentlig hylster og rigg til IPSC, men har ikke hatt tid til å bruke den til det formålet.

 

Men for meg er det stort sett en kul revolver.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Selv om en revolver er tunet av de beste med de dyreste bitene må det følges opp.

 

Møkk og mangel på smøring kan bremse anslaget, fjærer blir slappere.

 

Den lille skruen som strammer hovedfjæren slites merkelig nok kortere etterhvert.

 

Innmaten må passes på.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...