Jump to content

Energi i tennhetter?


M83_Kongsberg

Recommended Posts

Vi sitter noen og diskuterer energi og energitetthet.
Jeg har gjort et forsøk på å finne hvor mye energi det er i tennhetter, men det eneste jeg fant var at det skulle stå en tabell i Speers Ladebok for 1966...
HAR noen en tabell for energien i de ulike tennhettene, vet om hvor den finnes eller kan dele?
Ta gjerne med energi i patroner også, om den er tilgjengelig

Link to comment
Share on other sites

Energiinnholdet i eksplosiver brukt i håndvåpenammunisjon blir lett et teoretisk begrep uten reell betydning for ytelse og funksjon. Er det totalenergi som når du brenner kruttet i ovnen du er på jakt etter, eller er det energien du får når det brukes i et våpen, de to verdiene er ikke det samme. Oppgitte verdier er pluss minus 4000 J/g for de vanligste kruttypene. I tillegg vil du få en annen energi enn disse to om du tester kruttet i en "closed bomb", noe som er en vanlig måte å teste krutt på. Jeg mener Vihtavuori oppgir teoretiske verdier for sine krutt. Se på hjemmesidene.

For tennhetter mener jeg de kraftigste inneholder ca 38 mg tennsats, haglehetter 50% mer. Men jeg kan huske feil. Federal 215 er regnet som den kraftigste, men praktisk effekt for å tenne krutt er avhengig av at tennhetten produserer glødende partikler som blåses inn i kruttladningen og tenner kruttpartiklene. Det finnes mange sammenligninger mellom hetter, og de er ikke alltid samsvarende. Magnum rifle er de kraftigste, deretter vanlig rifle, så magnum pistol og vanlig pistol som er vel omtrent som small rifle.

Dersom du vil ha eksakte data med samme beregningsgrunnlag må du finne datablad på kruttet med innholdsfortegnelse, og beregne energiinnholdet med et egnet program som går ut i fra dannelsesentalpi for hver av ingrediensene. Det mest vanlige beregningsprogrammet for slikt heter "Cheetah", jeg vet ikke om det er tilgjengelig uten lisens. Men uansett får du bare teoretiske verdier.

 

Litt tillegg: Jeg glemte å skrive at energien som frigis i et våpen er avhengig av hvilke trykk kruttet brenner under i denne patronen.

Edited by Per-S
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Per-S skrev:

 

 

Litt tillegg: Jeg glemte å skrive at energien som frigis i et våpen er avhengig av hvilke trykk kruttet brenner under i denne patronen.

Og hvilken temperatur det brenner under, om man skal spikke fliser.

 

Sitat

Tennhetter

Per-S kan sikkert korrigere, utfylle, men jeg mener moderne tennhetter er bly-styphnat https://en.wikipedia.org/wiki/Lead_styphnate

Jeg regna om den oppgitte "heat of formation", 835kJ/mol til J/45mg (3gr) det er omtrent forskjellen på ei brukt og ei ubrukt tennhette sånn snarest på husk. Da fikk jeg 83J, som da vil være den maksimale energien som kan frigjøres i en eller annen form. Det gikk fort, så kan være veldig feil...

 

K
 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Sinoxid er vel en typisk tennhettesats.

Den inneholder 38% blystyfnat, 2% tetrazen, 39% bariumnitrat, 5% blydioksyd, 11% kalsiumslicid og 5% svovelantimon. Satsvekten er 30-40 mg for riflehetter, mest i magnumhetter.

Energiberegningen til M67 er nok i riktig område og er god nok "better to be approximately right than exactly wrong".

Det er så lite energi at det ikke har noen praktisk betydning. (Om man ikke vil spikke fliser da)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sinoxsid er en god hette, den tåler lagring lenge, det gjorde også forgjengeren som var korrosiv.

Etterfølgeren til sinoxsid har fått navnet sintox og er blyfri, hvordan den tåler lagring er en usikkerhet. Den inneholder diazodinitrofenol som slagfølsom substans og det er en mindre stabil forbindelse.

For meg er det uaktuelt å skifte til blyfrie alternativer før jeg vet at de kan lagres like lenge. Tennhetter med dårligere lagringsstabilitet enn kruttet i patronen er ikke noe sjakktrekk.

Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, Per-S skrev:

Sinoxsid er en god hette, den tåler lagring lenge, det gjorde også forgjengeren som var korrosiv.

Etterfølgeren til sinoxsid har fått navnet sintox og er blyfri, hvordan den tåler lagring er en usikkerhet. Den inneholder diazodinitrofenol som slagfølsom substans og det er en mindre stabil forbindelse.

For meg er det uaktuelt å skifte til blyfrie alternativer før jeg vet at de kan lagres like lenge. Tennhetter med dårligere lagringsstabilitet enn kruttet i patronen er ikke noe sjakktrekk.

Jeg lagrer svært sjelden patroner mer enn noen uker eller måneder. Hvor får en kjøpt Sintox-tennhettene?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, M67 skrev:

Jeg lagrer svært sjelden patroner mer enn noen uker eller måneder. Hvor får en kjøpt Sintox-tennhettene?

Det meste jeg lader av ammunisjon har et kort liv også hos meg. Jaktammunisjon kan nok bli noen år, jeg liker å lade litt flere når jeg setter opp pressen. Men det som har blitt med på jakt forsvinner ved neste års oppskyting.

Innkjøp derimot skjer ofte i større mengder slik at når jeg har en lot så bruker jeg den gjerne en del år. Litt rester blir det ofte tilbake da jeg lader hele partiet med samme komponenter. Slike rester blir brukt til forsøksladninger og kan fort ha lagt på hyllen 5-10 år.

Jeg har ikke sett sintox hetter i salg, det er nok et forsvinnende lite marked. Det blir nok først tatt i bruk for pistol til innendørs trening for å redusere blyforurensing i luften.

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Per-S skrev:

Innkjøp derimot skjer ofte i større mengder slik at når jeg har en lot så bruker jeg den gjerne en del år.

Jeg kjøper stort sett til et drøyt halvårs forbruk om gangen ;) 

IMG_3903.jpeg.0b56f03b17ea8a265ba266f5eb19a9cd.jpeg

 

Tuller litt, men ikke egentlig. Jeg "bekymrer" meg litt omkring bly i skitten fra skutte hylser, siden jeg omgås så mye med det. At Sintox-hettene ikke har blitt mer populære kan vel tyde på at de enten er dyrere, eller dårligere.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd skaffe sintox før, fordi jeg jo skyter pistol inne, desverre blir man "ledd" av når man forsøker på HMS tiltak. 

Men ting går fremover, andelen som skyter med masker inne siste 12-24mnd vs for 5-10 år siden er drastisk opp. 

Jeg skyter også utelukkende hullspiss og  komplett lukka kuler, fordi det brenner så utrolig mye mindre bly, jeg dytter jevnt 1400fps på mine 9mm, tar du en vanlig åpen blybase FMJ og skyter i vann, og veier hvor mye bly som er brent av, er det bekymringsverdig, avhengig av kompensator design ser du også hvor utrolig fort kompen fyller seg, selv med vanlig fabrikk 124gr FMJ med åpen base og roligere 1100-1200fps. 

Vi har lenge hatt forbud mot rent bly inne, disse banene som har påbud om å skyte bly, og ikke lar deg skyte belagt/pulverlakka er så ekstremt innavla i tenkesett og manglende teknisk kompetanse at jeg etter endel år med krangling bare har gitt opp og rister på hodet. Prøve ha en teknisk faglig diskusjon med en som hevder en kule med pulverlakk, eller tynt lag med kobberplettering penetrer som en FMJ er rett og slett vanskelig, ekstra vanskelig når de ei heller skjønner at støpte blykuler har forskjellig hardhet, og mange kan gjøre mer morro enn til og med FMJ, som ofte har ganske mykt bly i seg. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

"Men ting går fremover, andelen som skyter med masker inne siste 12-24mnd vs for 5-10 år siden er drastisk opp. "

Nå er det blitt en hel del år siden jeg drev med 'Praktisk Skyting' (som det het etter Stridsskyting, FØR det ble 'Dynamisk'...)
Den gangen brukte de aller fleste masker ved innendørs skyting, så noe må jo da ha endret seg til det verre igjen ?
En hel del aktive skyttere fikk påvist førhøyede verdier av bly i kroppen og legesjekk og maskebruk ble helt vanlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...