Jump to content

Mount


HW 90

Recommended Posts

Hei. Jeg er en ‘lykkelig’ eier av et Weihrauch HW 90. Dette våpenet er et gas-ram våpen med et vanvittig trøkk. Det er en såkalt 25 f/t/p rifle. Jeg har prøvd 3 forskjellige kikkertmontasjer uten at det holder. Nå sist DampaMount, men det holdt ikke det heller. Det går noen skudd så må jeg skyte den inn igjen. Noen som har noen forslag til montasje på kraftige luftgevær? 

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skyter uten kikkert så treffer jeg hva jeg vil, så fort jeg får på kikkert så går kulene i hytt og pine. Det er så ille at det ikke er noe poeng å skru en gang. Hverken opp, ned eller til sidene. Jeg treffer ikke skiven en gang.

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, bardp skrev:

Da kan det vel være feil på  kikkerten.

Dyrt gevær, billig kikkert = Dårlig combo

 

 

som foreslått over, BKL montasje er etter min mening perfect for weihrauch, sitter ikke de så bruk orginal Weihrauch scope-stop

 

 

Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, HW 90 skrev:

Geværet er så si nytt. Det merkeligste er at Landrø ikke kan dette i det hele tatt. Men hva har pakningene med dette å gjøre? 

 

Norske forhandlere kan ikke stempelgeværer.

Pakningene er en kritisk komponent i fjærgeværer, og dårlige pakninger kan gi veldig skarp rekyl, fordi stempelet ikk bremses riktig opp.

 

Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, HW 90 skrev:

Det er ikke fjær gevær, men gas ram gevær. 

Observer at jeg skrev "stempelgevær" og ikke bare "fjærgevær" i første setning. En gas-ram er uansett også en fjær, en gass-fjær ;-)

Min noe begrensede erfaring med gas-ram er at de kan være minst like skrape i rekylen som "vanlige" fjærgeværer.

25fpe er uansett langt forbi det som er å anbefale når man vil ha fornuftig og kontrollerbar oppførsel fra et fjærgevær, personlig liker jeg mellom 8 og 14fpe avhengig av konstruksjon.

Har du utstyr for å justere justere trykket? Kan hende den blir mer medgjørlig om du senker trykket litt?

 

Ett spørsmål til:

Har du forsøkt forskjellige kuler og kulevekter? Riktige kuler kan ofte dempe stempelrekylen noe.

Edited by evert
Link to comment
Share on other sites

Ja, generelt sett. Men også kulas skjørt og diameter, og sikkert en hel del annet spiller inn.

Alt som er med på å definere starttrykket (altså, trykket når kula "slipper" og begynner å gå ned igjennom pipa) påvirker hvordan stempelet lander.

Men også for tunge kuler kan gi økt følt rekyl, dersom stempelet "spretter" mye.

 

Er helt vanvittig hvor mye man kan henge seg opp i fjærgeværer... :-)

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker H&N Baracuda match 0,69g. Disse er perfekt for våpenet. Det bli absolutt ingen ting igjen av kulene, kun støv. Alt går midt i blinken, så plutselig treffer jeg ikke skiven en gang. Det skal leveres hos Landrø så får de ta seg av det. Jeg har ikke kjøpt dette for å klundre å skru. Jeg liker å skyte jeg!! 

Link to comment
Share on other sites

Ja du får levere det inn så finner de nok ut av det. Men kombinasjonen høy kraft og presisjon lar seg nok ikke kombinere i slike gevær. 

Det er mange faktorer som spiller inn. Har vært luftgevær idiot i alle år og prøvd det meste. Men en ting er sikkert luftgevær fikk en helt annen dimensjon for meg da jeg fikk mitt første PCP gevær. Har nå 5 stykker tre i 4,5 et i 5,5 og et i 6,35.

Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, HW 90 skrev:

Jeg har en mistanke om at montasjen forflytter seg. 

Helt bak på HW90 reciveren er det borret 2-3 hull, på undersiden av montasjen din er det sannsynligvis en tapp (scope stop)  som skal skrues ned slik at den står i det valgte hull for og hindre at montasjen flytter seg, du må ta kikkerten ut av montasjen og skru fra oversiden ... bruker du den?

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

BSA helskinne montasje.

 

Flere har denne, sist kjøpte jeg fem stykker på XXL Disse holder, og kombinert med BSA kikkertsikte som er beregnet på kraftige luftgevær, så er du goodtogo. Brownells kan skaffe slike kikkertsikter. Det er litt synd, men til og med "seriøse" våpenhandlere har mangelfulle kunnskaper om slike børser. Med resultat: Misfornøyde kunder, kreative banneord og ufortjent dårlige rykte. Les litt engelsk litteratur om luftvåpen, Airgun World og slikt. Kjøp forskjellige kuler, og prøv deg fram. Ei annen side av saken (og litt mer ubehagelig, kanskje) er at kjøpere ofte ikke er helt klar over hva slike børser krever av eier og skytter. Krevende å skyte med, ikke fullt matchpresisjon for eksempel. Men slik er det nå engang, ikke sammenlikne med matchvåpen. Fint å høre om du får løst problemene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...